Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door SLToilet »

Suus schreef:In België rijden in het weekend veel minder treinen, de treinen die rijden zijn vaak langzamer dan doordeweeks en diverse stations worden helemaal niet bediend. Er komt langzaam een kentering maar wat door jarenlange bezuinigingen is gesloopt heb je niet zomaar terug.

De inzet van de varkensneuzen op Brussel - Antwerpen in het weekend hangt samen met de inzet van dit materieel doordeweeks op Turnhout - Binche. Deze verbinding rijdt in het weekend niet, in de plaats daarvan rijdt Antwerpen - Binche. Ze hebben in de regio varkensneuzen dus komen die in de dienst.
Ik heb zelf nog nooit in het weekend in België gereisd maar ze gaan er net zo mee om als wij tegenwoordig met streekvervoer. Maar soms met veel dikkere lijnen (in theorie). Antwerpen-Puurs (via Hoboken, Boom (Tomorrowland *O* ) enz.) was zo'n prachtig voorbeeld waarop je de laatste trein van de week vroeger aan het begin van de vrijdagavond had. Tegenwoordig kun je gewoon zeven dagen per week reizen daar, maar voordat die treinen het maximale potentieel halen ben je een minimaal een half decennium verder.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Het aantal stations dat uit de categorie "Belgisch station zonder weekendbediening" is verdwenen de laatste jaren is hoog :Y

In ieder geval Hoboken-Polder, Hemiksem, Schelle, Niel, Boom, Ruisbroek-Sauvegarde, Puurs, Huizingen, Beersel, Moensberg, Sint-Job, Diesdelle, Boondaal, Meiser, Evere, Bordet, Haren, Beervelde, Simonis, Brussel-West. Maar waarschijnlijk ben ik er nog een paar vergeten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Nitein-Repart »

Is het op geen enkele manier mogelijk om de stations Brussel-Congres en Brussel-Kapellekerk fatsoenlijk te bedienen (minimaal 4x/uur, 7 dagen per week), of bestaat daar geen ruimte voor, in verband met de beperkte capaciteit van de Noord-Zuidtunnel? De stations liggen midden in het centrum van Brussel, dus reizigerspotentieel moet er zijn en als er meer treinen de twee stations bedienen wordt de sociale veiligheid van de stations verbeterd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Het lijkt mij dat de Noord-Zuidverbinding in het weekend minder treinen te verwerken krijgt, dus dat er dan juist meer ruimte is om treinen (extra) te laten stoppen?

Of ligt die halve verbinding er elk weekend uit wegens werken ofzo? :')
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door dylanwild94 »

Die 2 stations in het weekend bedienen is geen probleem. Echter doordeweeks is er moeilijk ruimte te vinden om die stations fatsoenlijk te bedienen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Kapellekerk en Congres hebben sinds de opening nog nooit weekendbediening gehad. Ook in de avonduren zijn die stations gesloten.

In het weekend is vaak een van de drie kokers van de Noord-Zuidverbinding dicht. Zo worden de muren tussen de kokers dichtgemetseld, spoor en bovenleiding vervangen en een nooduitgang gebouwd. Kapellekerk en Congres hebben ook maar in twee kokers van de drie kokers perrons.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Suus schreef:Het aantal stations dat uit de categorie "Belgisch station zonder weekendbediening" is verdwenen de laatste jaren is hoog :Y

In ieder geval Hoboken-Polder, Hemiksem, Schelle, Niel, Boom, Ruisbroek-Sauvegarde, Puurs, Huizingen, Beersel, Moensberg, Sint-Job, Diesdelle, Boondaal, Meiser, Evere, Bordet, Haren, Beervelde, Simonis, Brussel-West. Maar waarschijnlijk ben ik er nog een paar vergeten.
Volgens mij ben je aardig compleet hoor.

Kappelekerk en Congres staan nog op mijn lijstje om nog eens in- danwel uit te stappen, maar dat vraagt wel wat planning.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Ardan »

Je mist er niet veel aan. Congres is zo'n donker hol dat het niet onder doet voor het gemiddelde spookhuis.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Betere vraag: wat is het nut van deze stations, gegeven het feit dat ze allebei minder dan 800 meter vanaf Brussel Centraal liggen, en minder dan 900 meter vanaf Brussel Noord of Zuid? Op een normale spoorlijn zouden deze haltes al twijfelachtig zijn, maar in het centrum van Brussel, met de tramtunnel op vijf minuten lopen, is er geen enkel bestaansrecht voor deze haltes. De NMBS zou er goed aan doen om de haltes te schrappen, om zo kostbare capaciteit vrij te maken in de Noord-Zuidverbinding.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Het blijft natuurlijk wel België hé, het voornemen om die stations te sluiten gaat vast gepaard met maandenlange stakingen :Y
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Ik weet dat ik er weinig aan mis, maar het wel wel 'speciale' stations wat mij betreft.

Het nut van Congres is duidelijk: dat wordt vooral gebruikt door ambtenaren, er zitten allerlei overheidsinstellingen vlakbij.
Het nut van Kapellekerk is me eerlijk gezegd ook niet geheel duidelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Ik ben ooit op Congres bijna over een bankstel gestruikeld, men bleek wat “props” voor filmopnames neergezet te hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door dylanwild94 »

Aking schreef:Het blijft natuurlijk wel België hé, het voornemen om die stations te sluiten gaat vast gepaard met maandenlange stakingen :Y
We hebben over België geen Frankrijk.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Tom024 schreef:Ik weet dat ik er weinig aan mis, maar het wel wel 'speciale' stations wat mij betreft.

Het nut van Congres is duidelijk: dat wordt vooral gebruikt door ambtenaren, er zitten allerlei overheidsinstellingen vlakbij.
Brussel Congres telt volgens de reizigerstellingen 736 in- en uitstappers per dag, dat is zo'n 370 forenzen. Daarvoor is Brussel Centraal een goed alternatief, het is zelfs dichterbij de Wetstraat, en maar een minuutje verder lopen tot het Vlaamse parlement. Dat minuutje tijdwinst voor een handvol ambtenaren rechtvaardigt geen beperking in de capaciteit, waardoor er extra treinen door de tunnel passen.
dylanwild94 schreef:
Aking schreef:Het blijft natuurlijk wel België hé, het voornemen om die stations te sluiten gaat vast gepaard met maandenlange stakingen :Y
We hebben over België geen Frankrijk.
Je zegt dit verkeerd om: door maandenlange stakingen sluiten in Frankrijk stations, en hele spoorlijnen. (France 3)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Ferdinand »

Net een enorm interessante discussie gehad over Israël en Palestina. Vinden jullie het kunnen dat Israël geweld gebruikt om haar land te verdedigen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Ik vind dat ik geen zin heb in die discussie op een internetforum, dat kan gewoon niet goed gaan. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Ferdinand »

Net ging het ook niet goed (A) :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Ik moet gelijk bekennen dat ik niet heel goed op de hoogte ben van de precieze situatie aldaar, maar (in mijn optiek) lijkt het er wel steeds meer op dat Israël alles mag en met alles wegkomt. En daar ook steeds meer gebruik van maakt... -o-

Dat WW3 er aan komt is volgens mij een feit, de vraag is alleen waar en wanneer hij precies losbarst :X
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Ferdinand »

Ik ben vrij simpel met dit soort dingen. Autoriteiten vertellen dat je weg moet wezen. Wanneer je vervolgens niet weggaat na vele waarschuwingen, moet je ook niet klagen dat ze je proberen weg te krijgen met grof geschut. Vrij grof geschut, maar dat zegt ook wel iets over de Palestijen hoe lastig ze weg te krijgen zijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

En gaan we dan nu weer normaal doen, dit is een ov-forum dames! (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Ferdinand »

Ik vind het prima, maar ik dacht dat "mag ik even kwijt" voor alles was ;)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Dat heeft zijn grenzen, een discussie over de statelijke organisatie in de Levant vind ik persoonlijk niet passen op een forum waar verder ook de lijnvoering van lijn 16 in Uutje besproken wordt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door dylanwild94 »

Ferdinand schreef:Ik ben vrij simpel met dit soort dingen. Autoriteiten vertellen dat je weg moet wezen. Wanneer je vervolgens niet weggaat na vele waarschuwingen, moet je ook niet klagen dat ze je proberen weg te krijgen met grof geschut. Vrij grof geschut, maar dat zegt ook wel iets over de Palestijen hoe lastig ze weg te krijgen zijn.
echter als ik als autoriteiten zeg dat vanaf morgenavond jou huis van mij is omdat mijn eigen huis te klein is. Ga je dan zomaar weg?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Ferdinand dus blijkbaar wel :Y Befehl ist befehl ofzo enzo :')
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Ferdinand »

Ik moet mijn mond houden want deze discussie mag blijkbaar niet, maar waarschijnlijk was deze oproep op de eerste van april :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten