Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
umbusko
Donateur
Berichten: 5338
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

... dat ik de nieuwe mokken van DB een enorme verbetering vind. :D Ook heb ik het gevoel dat de cappuccino beter geworden is.

Afbeelding
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Maar er staat geen logo meer op? :(
umbusko
Donateur
Berichten: 5338
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Neen. Maar op het servetje wel. :wink:
en-es
Berichten: 4494
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Zonder logo zijn ze minder aantrekkelijk voor dieven?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50930
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Koffie kan in Duitsland toch alleen maar beter worden dan het was? Het is af en toe weerzinwekkend wat daar onder het begrip “koffie” wordt verstaan :oops:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7653
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

KM46 schreef:Zo gisteren mijn eerste claim voor 2019 bij de NS ingediend. Hopelijk was dit ook gelijk de laatste.
Ojee, wat is er gebeurd?
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dattie vertraging had :Y
en-es
Berichten: 4494
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

En ook niet zo kleintje, zo is mijn donkerbruine vermoeden :mrgreen:
Nitein-Repart
Berichten: 3585
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef:Er is één treinstel op de verbinding naar Nederland (toevallig het gerenoveerde ICE-stel Amsterdam) waar de bistro al een maand defect is, en het personeel dus alles op papier en met contant geld moet doen. Gelukkig kan je in Duitsland toch al niet overal pinnen, dus heb ik speciaal contant geld mee als ik in de buurt van de grens kom.
Als ik plannen heb om naar Duitsland te gaan haal ik eerst geld uit de muur, maar ik vind het best ouderwets, niet de mogelijkheid bieden om te pinnen of pas vanaf €5 of €10.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
cassie127
Berichten: 6594
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door cassie127 »

Tja dat is gewoon een stukje Duitse cultuur/gevoel van Privacy.
Ik zorg zelf ook dat ik meestal minstens €15,- mee heb als ik de grens over ga... Ook aangezien pinnen bij een bankautomaat vaak extra geld kost :roll:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Binnen de eurozone is dat laatste al jaren afgeschaft...
cassie127
Berichten: 6594
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door cassie127 »

O volgens mij vragen die automaten van Euronet nog steeds een X bedrag als je geld wilt pinnen... Onder andere de automaat op station Rheine. Mijn tante die net naast München woont pint ook altijd bij de supermarkt geld bij, aangezien ze bij de bankautomaat in het dorp zelf moet betalen om geld op te mogen nemen, en dat is een automaat van Sparkasse
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15363
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Tsja ... en dan wonen wij helaas in Nederland waar je in een steeds groter wordend aantal winkels verplicht bent om te pinnen :shock: :? :neg: .

Terwijl munten en bankbiljetten gewoon een wettig betaalmiddel is.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door JordiBrabant »

Wettig betaalmiddel betekent alleen niet dat ze het moeten aannemen. Als de winkel van te voren aangeeft cashvrij te zijn, mag dat, met zoals winkels ook grote biljetten mogen weigeren.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
umbusko
Donateur
Berichten: 5338
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

cassie127 schreef:O volgens mij vragen die automaten van Euronet nog steeds een X bedrag als je geld wilt pinnen... Onder andere de automaat op station Rheine. Mijn tante die net naast München woont pint ook altijd bij de supermarkt geld bij, aangezien ze bij de bankautomaat in het dorp zelf moet betalen om geld op te mogen nemen, en dat is een automaat van Sparkasse
Euronet is een grote oplichtersbende. Zeker als ik in Praag ben vermijd ik die altijd, en Česká spořitelna inmiddels ook, want daar moet ik inderdaad nog bijbetalen.

In Slowakije komen overigens gewoon briefjes van 100 euro uit de muur (en daar zijn de lonen veel lager dan bij ons). Altijd mee opletten, want hier in Nederland kan ik ze nergens kwijt... Dat ze hier nauwelijks voorkomen wordt wel bewezen door het feit dat ik altijd discussies heb met mensen die niet weten dat biljetten van 100 groen zijn en van 200 geel. :roll:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

In Servië zag ik ook nog wel met enige regelmaat biljetten van 100, 200 en 500 euro voorbij komen, maar inderdaad succes om daar hier vanaf te komen :')
umbusko
Donateur
Berichten: 5338
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Mijn tante zei inderdaad dat ze ook wel eens een biljet van 500 gekregen heeft. :Y
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Mjah in Servië wordt vrijwel alles cash afgerekend, van de dagelijkse boodschappen via de huur en rekeningen naar vakanties, auto's en zelfs appartementen en woningen *O*

En als je dan 15.000-100.000 voor een woning af moet rekenen heb je toch liever briefjes van 500 dan van 100 :')
cassie127
Berichten: 6594
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door cassie127 »

umbusko schreef:
cassie127 schreef:O volgens mij vragen die automaten van Euronet nog steeds een X bedrag als je geld wilt pinnen... Onder andere de automaat op station Rheine. Mijn tante die net naast München woont pint ook altijd bij de supermarkt geld bij, aangezien ze bij de bankautomaat in het dorp zelf moet betalen om geld op te mogen nemen, en dat is een automaat van Sparkasse
Euronet is een grote oplichtersbende. Zeker als ik in Praag ben vermijd ik die altijd, en Česká spořitelna inmiddels ook, want daar moet ik inderdaad nog bijbetalen.

In Slowakije komen overigens gewoon briefjes van 100 euro uit de muur (en daar zijn de lonen veel lager dan bij ons). Altijd mee opletten, want hier in Nederland kan ik ze nergens kwijt... Dat ze hier nauwelijks voorkomen wordt wel bewezen door het feit dat ik altijd discussies heb met mensen die niet weten dat biljetten van 100 groen zijn en van 200 geel. :roll:
Bij Aldi accepteren we alle euro biljetten (dus ook 100, 200 en 500)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50930
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Bij losstaande geldautomaten wil in Duitsland nog wel eens een toeslag berekend worden. Bij banken hoef je als Nederlander in Duitsland nooit wat te betalen. Om kleine biljetten te krijgen neem ik nooit meer dan € 40 op.

En verder moet je bij geldautomaten altijd de voorstellen voor een wisselkoers afwijzen en de betaling in de originele valuta laten plaatsvinden. Hoewel de geldautomaat vaak anders zal beweren is je Nederlandse bank echt goedkoper:

Afbeelding

Bij de ING heb ik uiteindelijk 41,49 voor deze transactie betaald, waarvan € 2,25 kosten voor opname buiten de eurozone en € 0,43 geldwisselkosten. De koers was daar 25,4810386.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4307
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Stefan »

En dat zelfde moet je ook doen als je ergens wilt pinnen om te betalen, altijd in je eigen valuta doen!
KM46 schreef:Zo gisteren mijn eerste claim voor 2019 bij de NS ingediend. Hopelijk was dit ook gelijk de laatste.
Gefeliciteerd!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Michael
Berichten: 11770
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Michael »

KM46 schreef:Zo gisteren mijn eerste claim voor 2019 bij de NS ingediend. Hopelijk was dit ook gelijk de laatste.
Hierbij een taart om het te vieren *O* *O*

Afbeelding
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15363
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Bedankt voor het gebak :wink: .

De reden en duur van de vertraging was echter geen feest.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door microshit »

Stefan schreef:En dat zelfde moet je ook doen als je ergens wilt pinnen om te betalen, altijd in je eigen valuta doen!
Gefeliciteerd!
Nee juist in de lokale valuta, en dan je bank de omrekening laten doen ;) Suus' opname zou juist 3 euro duurder zijn door meteen naar Euro te laten omrekenen. Dat apparaat rekent dan én een slechtere koers, én nog een commissie.

Oh en inderdaad Euronet vermijden, de ergste gevallen rekenen €40 per opname. Gouden tip die ik ooit kreeg is enkel automaten te gebruiken van de plaatselijke banken die daadwerkelijk in/aan een filiaal zitten. Die zijn vaak het minst shady.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10607
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Klopt. Volgens mij is wat Aking schrijft niet geheel correct:
Aking schreef:Binnen de eurozone is dat laatste al jaren afgeschaft...
...maar is de Europese norm dat banken niet meer mogen rekenen voor PIN-transacties dan de eigen bank van het slachtoffer doet. En aangezien dat in Nederland meestal niks is, is dat in andere EU landen dus ook zo. Bij een bank. En schimmige wisselkoersen en fancy commissies maken geen onderdeel uit van die regeling.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten