Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13204
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Mijn browser weigert überhaupt de link te openen omdat die de website niet vertrouwd. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3238
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Da's misschien maar beter ook. Ik zal wel altijd met deze vraag blijven zitten, want niet alleen denk ik dat als ik er iets 'koop' ik mijn 'aankoop' nooit geleverd krijg, maar ook dat mijn hele bankrekening geplunderd zal worden (veel te plunderen valt daar niet maar hey: principes).
🗣
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat (sommige) Duitsers nog steeds Duitstalige namen hanteren voor plaatsen die nu in een heel ander land liggen.

Olmütz, Gleiwitz, Klausenburg, om er maar een paar te noemen. De eerste twee zijn onderhand al bijna een eeuw niet meer Duits gebied. Blijft toch apart.
Nitein-Repart
Berichten: 3559
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Nitein-Repart »

De Hongaren doen het ook. In Budapest stond er een trein naar Brasső aangekondigd. En een trein naar Bécs.

Het is wel zo dat veel Poolse plaatsnamen totaal niet uit te spreken zijn voor Duitstaligen, maar ook voor Nederlandstaligen. Dan zijn Stettin, Posen en Breslau wat makkelijker uit te spreken.

Zelfs de Denen spreken van Hamborg en Malmø en de Zweden weer van Köpenhamn. Zo stond het ook op vertrekborden op stations.

Italianen spreken dan weer van Monaco di Bavaria, wat lang niet zo crimineel is als het echte Monaco.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
umbusko
Donateur
Berichten: 5322
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

De eerste keer dat ik in mijn eentje naar Praag reisde en een oud Duits echtpaar mij in de trein naar Cheb vroeg of ik ook naar Eger ging… :')

En ja, in Budapest hebben we ook wel eens specifiek moeten informeren of de trein wel naar Pozsony (spreek uit: Požoň) ging, omdat Bratislava even geen belletje deed rinkelen en er nog allemaal bordjes met Miskolc op de trein hingen die een paar minuten later zou gaan vertrekken. :X
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15356
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Lviv = Lemberg om maar een voorbeeld te noemen ;) .
Nitein-Repart
Berichten: 3559
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Nitein-Repart »

Lemberg wordt toch nauwelijks meer gebruikt?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4481
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Bij de Bundesbahn had je o.a. Mailand, Rom, Genf, Nimwegen en Athen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door JordiBrabant »

De FAZ schrijft nog steeds als eerste Lemberg, de Tagesschau schreef dezelfde dag alleen Lwiw.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 405
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ThatPCDude »

Je kan 'm ook omdraaien; zo hadden de České Dráhy het over Drážďany Hlavní Nádraží een tijdje geleden.

Ik maar denken en denken waar in Tsjechië dat nou had kunnen liggen...
...bleek het Dresden Hauptbahnhof te zijn.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3238
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

en-es schreef: zo 14 apr 2024, 13:41 Bij de Bundesbahn had je o.a. Mailand, Rom, Genf, Nimwegen en Athen.
Jaren geleden vond je bij een knooppunt vlakbij Luik - pardon: Liège - nog de schrijfwijze "Maestricht".
🗣
DDietzen
Berichten: 1322
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door DDietzen »

Niet doorvertellen, maar de officiële technische netkaart van Infrabel spreekt nog van "Maastricht Randwijk"...
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Bemined »

Op de NS international website gebruikt men de boel ook door elkaar. Als je London intikt in de zoekbalk van de reisplanner corrigeert deze dat naar Londen St. Pancras International, om vervolgens in de reisadviezen wel weer London te gebruiken. Berlijn staat er dubbel in, als "Berlijn" als je de stad als bestemming kiest en "Berlin Hbf" als je het station als bestemming kiest. Parijs is alleen als stad te kiezen met de Nederlandse naam, Gare du Nord, Paris Nord of welke variant daarop staat er niet bij als optie. Bij het reisadvies krijg je wel Paris Nord als bestemming.
VIRM
Berichten: 7631
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

TffpaA schreef: zo 14 apr 2024, 19:36
en-es schreef: zo 14 apr 2024, 13:41 Bij de Bundesbahn had je o.a. Mailand, Rom, Genf, Nimwegen en Athen.
Jaren geleden vond je bij een knooppunt vlakbij Luik - pardon: Liège - nog de schrijfwijze "Maestricht".
Ruim tweeduizend jaar geleden hielden ze er een andere schrijfwijze op na.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

:Y

En toen konden ze wèl gewoon volgens dienstregeling rijden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3238
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Hadden ze toen ook al MaaS?
🗣
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12831
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

:')
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door isadora »

De slimste mens moet men klaarblijkelijk zoeken in Bulgarije.
https://nos.nl/artikel/2517068-aanwijzi ... -onderzoek
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
DDietzen
Berichten: 1322
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door DDietzen »

Vandaag hoorde ik in de trein iemand vertellen over een huis in Amersfoort waar ze zich voor had ingeschreven. Ze was op plek 3200-nogwat geëindigd op een wachtlijst van 3400 mensen.

Ik ga maar naar België emigreren na m'n afstuderen denk ik zo :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

De woningmarkt in Amersfoort is een gekkenhuis inderdaad. Ik heb vorig jaar naar omstandigheden op het juiste moment m'n kans gegrepen met het kopen van een groter appartement (goed bod via de aankoopmakelaar en door eigen geld vrij bizar snel de financiering rond gekregen).

Het studiotje van 48 vierkante meter dat ik achterliet moest m'n makelaar in allerijl extra medewerkers voor inplannen, want daar stonden binnen een dag 16 bezichtigingen voor gepland waarvan er zes een bod uitbrachten. Uiteindelijk voor € 26.000 boven de vraagprijs verkocht, waarmee de waarde dus in 14 jaar met bijna een ton was toegenomen (dat was dus +75% :shock: ).

Maar sinds m'n verhuizing snap ik wel extra goed waarom starters er nu echt niet meer tussen komen en mensen die ergens duur zitten ook niet doorstromen. Ik had nog het geluk door al die jaren vrij goedkoop gewoond te hebben en dan genereert geld gewoon nieuw geld: het spaargeld wat ik in de aankoop van het nieuwe huisje stak heb ik bijna volledig weer teruggekregen uit de verkoop van het oude huisje. Maar goed ook, want de recente inflatie merk je ook wel met het inrichten :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Tja, ook buiten de randstad is het gekkenhuis. Ik verdien niet slecht en heb best wat spaargeld, maar voor wat ik aan hypotheek kan krijgen, kan ik niks fatsoenlijks kopen in de buurt (áls ik niet overboden word): minder ruimte dan wat ik nu heb, of in slechtere staat (terwijl mijn huidige huurwoning niet echt modern is) en dan zou ik qua hypotheeklasten per maand ook nog eens meer kwijt zijn dan wat ik nu aan huur betaal... Ik blijf dus voorlopig ook maar zitten waar ik zit :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
VIRM
Berichten: 7631
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Wil je een beetje een redelijk huis als starter kopen, dan moet je echt met z'n tweetjes zijn.
Het valt mij wel eens in advertenties op dat projectontwikkelaars gerust 3,5 ton aanduiden als 'starterswoning', maar dat gaat je in je eentje niet heel snel lukken. Dat project moet uiteraard voorzien zijn van een willekeurig gekozen Engelse naam...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3238
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Inflation Views of Pennyworthless zouden tegenwoordig inderdaad wel toepasselijke namen zijn.

Nog altijd blij dat ik het geluk heb gehad 'op het juiste moment' in de woningmarkt te hebben kunnen instappen, en nu tegen een hypotheek van iets meer dan 400 euro in de maand op 80 m2 te kunnen wonen - met een tuin met vergelijkbare oppervlakte :Y
🗣
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

VIRM schreef: do 18 apr 2024, 08:22 Wil je een beetje een redelijk huis als starter kopen, dan moet je echt met z'n tweetjes zijn.
Het valt mij wel eens in advertenties op dat projectontwikkelaars gerust 3,5 ton aanduiden als 'starterswoning', maar dat gaat je in je eentje niet heel snel lukken. Dat project moet uiteraard voorzien zijn van een willekeurig gekozen Engelse naam...
Gewoon rijk trouwen. :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Ardan »

Mijn vriend en ik zijn al lang aan het zoeken naar een huisje om samen te gaan wonen in de regio Arnhem, maar het aanbod is erg karig. We wonen nu allebei in een appartementje van 65 vierkante meter en willen het liefst groter samen wonen. We verdienen best okee en hadden het plan om te gaan huren om er dan wat sneller door te komen, maar we moeten denk ik toch ook maar gaan kijken wat de koopmogelijkheden zijn. In de dorpen om Arnhem is het allemaal een stuk goedkoper en kun je zelfs nog wel aan een echt huis met tuin komen maar is er alleen maar minder aanbod.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten