Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door Suus »

Opkomst in Rotterdam is 16,9%. De uitslag is daarmee ongeldig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door AppleMoose »

Die opkomstdrempel moet als eerste verdwijnen, zodat niemand de keuze hoeft te maken of het strategisch gezien slim is om wel of niet te stemmen.
Dat eeuwig geneuzel over dat de burger zogenaamd niet geïnformeerd is om zo'n 'moeilijke' en 'complexe' keuze te kunnen maken vind ik ook maar matig. Zorg er dan voor dat de burger wél goed geïnformeerd wordt. Stop met bangmakerij en zorg voor objectieve informatie. Dat geldt trouwens voor zowel voorstanders als tegenstanders.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door AppleMoose »

Verder heuglijk nieuws, ik heb mijn scriptie vandaag ingeleverd. *O* Nu de andere opdrachten nog :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Wat heb jij tegen democratie?
Ontzettend veel, alleen geen beter alternatief. Een voorbeeld van wat ik tegen democratie heb, is je eigen vraag: om iemand die voorstelt op democratische wijze een referendum te houden weg proberen te zetten als anti-democraat is een prachtig staaltje framing.

Dat geldt uiteraard alleen anno nu, omdat 'democratie' in deze tijd als het enige fatsoenlijke bestuurssysteem wordt gezien. Daar wordt door daadwerkelijk minder democratisch gezinden (bijvoorbeeld leiders van partijen zonder leden) dankbaar gebruik gemaakt van gemaakt door het debiteren van goed in het gehoor liggende simplificaties.

De vraag is, hoe direct je je democratie wil hebben. Mij lijkt het zinnig eens per vier jaar voor zo min mogelijk instituties te gaan stemmen, om het stemwerk daarna aan de gekozen leden van die colleges over te laten.
Dus: wèg met de referenda *O*

Hoewel... Weilandje de Vrije Geer bij Sloten is destijds wel mooi gespaard gebleven dankzij een referendum. Anders hadden ze daar zomaar een tram naar de Aker doorheen gelegd...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door Alargule »

Jij hypocriet.
Alargule

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door Alargule »

Maar goed, even serieus nu (ja, dat kan ik).

Democratie is wat mij betreft toch wel wat meer dan eens in de (maximaal) vier jaar naar het stembureau trekken en daarna de rest van de besluitvorming aan de verkozenen over te laten. Democratie werkt juist als je burgers de mogelijkheid geeft om ook in dat proces mee te kunnen praten. Zaken als inspraak vind ik wat dat betreft dan ook erg mooi - zolang je natuurlijk niet de illusie koestert dat er dan alleen naar jouw mening zal worden geluisterd. Want ook dat vind ik democratie: het naast elkaar leggen van alle bekende meningen, voors en tegens, en op basis daarvan je besluit nemen.

Maar ja, daar wringt hem nou net de schoen. De meeste burgers vinden het allemaal wel goed zo. Zolang er brood op de plank blijft komen, je enige baanzekerheid hebt, je kinderen nog fatsoenlijk naar school kunnen en de dreiging van geweld beperkt blijft tot de enkele inbreker of overvaller die je op straat tegen zou kunnen komen in een donker achterafplantsoentje bij het uitlaten van de hond om drie uur 's nachts, zal het allemaal wel goed wezen.

Het zijn de populisten die diezelfde argeloze burger de afgelopen jaren allerlei angsten zijn gaan inpraten. Voor moslims, de EU, banken, Poetin en natuurlijk de liegende media. Draai daar wat spectaculaire beelden van een aanslag met vliegtuigen, hordes vluchtelingen aan de grenzen en een economische crisis doorheen en plots lijken die verworvenheden zo zeker niet meer. En zo creëert men zelf de voedingsbodem voor het eigen electorale succes.

En dat soort lieden zijn natuurlijk helemaal niet gebaat bij genuanceerde vormen van democratie als inspraak en het (de tijd nemen voor het) afwegen van voors en tegens van besluiten. Vandaar dat ze zich liever op referenda storten. Die kun je immers in hapklare brokken opdienen, met een simpele ja/nee-vraag die vervolgens natuurlijk zodanig wordt geframed dat de argeloze burger wel 'nee' moet stemmen (referenda zijn vrijwel altijd tegen een toekomstig besluit gemotiveerd). En het liefst zou de populist de democratie natuurlijk helemaal overboord zetten. Het zal geen toeval zijn dat de meeste partijen met een populistisch signatuur eenmansfracties zijn, of anders wel een heel rigide hiërarchische structuur rond één (PVV: Wilders) of enkele (DENK: Kuzu/Öztürk - Simons trekt natuurlijk lekker de aandacht maar moet zich weinig inbeelden) leiders kennen. En Trumps continue gehamer op mogelijke verkiezingsfraude - die hij nu hij heeft gewonnen gewoon blijft herhalen - ligt in het verlengde daarvan.

Ik vind het idee van een referendum op zich mooi: betrek de burger meer in de besluitvorming rond belangrijke zaken. Maar in de praktijk is het gekaapt door populisten die er allesbehalve democratische bedoelingen mee hebben, en alle democratische instanties het liefst nog gisteren zouden zien vertrekken. Daarom dat ik referenda ook liever zie verdwijnen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door Aking »

Groeten vanuit de kelder van het technisch college van de spoorwegen, alwaar zo de veiling van start gaat *O*
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door Z2N »

Mocht je iets kopen, doen we daar dan wel de volgende forummeet in?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Maar goed, even serieus nu (ja, dat kan ik). [lang en ingewikkeld verhaal] Daarom dat ik referenda ook liever zie verdwijnen.
Mooi. En een referendum lijkt me daar dus een heel geschikt middel voor, want lekker democratisch en zo (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door Alargule »

Ik wou het maar even kwijt (zie topictitel). Zo te zien zit ook jij niet op een serieuze verdere discussie te wachten.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door Zugführer »

Z2N schreef:Mocht je iets kopen, doen we daar dan wel de volgende forummeet in?
Goed plan, maar dat wordt wel een eindje reizen denk ik. Neem tenminste aan dat het te complex wordt om het aan te schaffen materieel nog naar Nederland te laten rijden :P
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door Aking »

Als jullie het transport betalen is daar vast wel wat voor te regelen! 8-)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door trolly »

@Alargule: Ach, zolang je doet alsof ik iets héél errugs roep is er wat reuring, en ik ben altijd wel in voor een relletje. Ik ben het weer eens compleet met je uiteenzetting eens hoor, maar hier een kampioenschap goedgemotiveerd democratisch staatsburgerschap te houden vind ik dan weer minder interessant :wink:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door Aking »

Ach... Flikker toch op man!

(relletje zei u? (A))
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door trolly »

Zugführer schreef:
Z2N schreef:Mocht je iets kopen, doen we daar dan wel de volgende forummeet in?
Goed plan, maar dat wordt wel een eindje reizen denk ik. Neem tenminste aan dat het te complex wordt om het aan te schaffen materieel nog naar Nederland te laten rijden :P
Aking schreef:Als jullie het transport betalen is daar vast wel wat voor te regelen! 8-)
Jongelui, volgens mij heeft meneer Trevithick daar destijds een heel geschikte oplossing voor bedacht.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door Hainje »

Aking schreef:(relletje zei u? (A))
Present!! :D
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door trolly »

Aking schreef:Ach... Flikker toch op man!
Doe eens normaal, man!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door trolly »

Sjìììt, nou is die aap met die helm ook wakker!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door Alargule »

Jongens, moet ik jullie nu echt gaan laten* rapporteren?

* ik heb daar een mannetje voor op dit forum rondlopen
PHS

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door Alargule »

Joh, ik zat maar te stangen. Kijk even een paar posts terug. Als je een langer stuk proza van me vindt, dan is het serieus bedoeld.
PHS

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door Alargule »

Ah, zo. Ja, ik denk dat er serieus mensen tegen democratie zijn - in algehele zin. Die het liefst alles netjes overzichtelijk onder één absolute Grote Leider zouden willen zien, zonder enige vorm van dissidente geluiden of burgerparticipatie (tenzij dat naar de Grote Leider zijn agenda toewerken betekent). Die mensen zul je echter niet snel horen, omdat zij ook wel weten dat ze zich met zo'n geluid onmogelijk maken. Dan uiten ze dat ofwel in besloten kring of anoniem op extremistische platforms, of ze snoeren het allemaal heel mooi in zodat het lijkt alsof ze de democratie een warm hart toedragen.

Maar mannetjes (en in mindere mate vrouwtjes) die op absolute almacht azen, en zij die daar graag achteraan zouden lopen, die bestaan nog steeds.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door Aking »

trolly schreef:
Zugführer schreef:
Z2N schreef:Mocht je iets kopen, doen we daar dan wel de volgende forummeet in?
Goed plan, maar dat wordt wel een eindje reizen denk ik. Neem tenminste aan dat het te complex wordt om het aan te schaffen materieel nog naar Nederland te laten rijden :P
Aking schreef:Als jullie het transport betalen is daar vast wel wat voor te regelen! 8-)
Jongelui, volgens mij heeft meneer Trevithick daar destijds een heel geschikte oplossing voor bedacht.
Besplatno? (A)
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Mag ik even kwijt #202

Bericht door pedaalemmerzak »

Democratie is de minst slechte mogelijke oplossing.

Het allerbeste zou zijn de Ideale Koning Filosoof, die ultiem Wijs en Goed is en als alleenheerser over iedereen heerst. Helaast bestaat zo'n perfect persoon niet, want in elke mens zit iets slechts. Dus dan kun je maar beter eerlijk stemmen om een ander mens dat even slecht is als jij de boel te laten regeren en na vier jaar weer een andere kiezen om de troep van de vorige slechte mens op te ruimen, enzovoorts.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten