Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6468
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daantje »

Suus schreef:Ik weet niets van auto's maar RTV Rijnmond beweert dat een gemiddelde automobilist 2.080 liter brandstof per jaar tankt?

Met de huidige adviesprijs voor Euro 95 van € 1,794 zou dat op jaarbasis dus € 3.731,52 kosten :shock:
Ik tank gemiddeld eens per drie weken een volle tank (35 liter), is 607 liter en ver onder dat gemiddelde.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Groeten uit de 'langslaper' Praha - Presov. Echt lang slapen wordt het niet, om 2.56 er alweer uit...
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Ik weet niets van auto's maar RTV Rijnmond beweert dat een gemiddelde automobilist 2.080 liter brandstof per jaar tankt?

Met de huidige adviesprijs voor Euro 95 van € 1,794 zou dat op jaarbasis dus € 3.731,52 kosten :shock:
Wat is hun bron?
N.a.v. het artikel over de laagste brandstofprijs in de regio?

Ik heb wel een beetje verstand van auto's.. :wink: (A)

Het CBS zegt het volgende over de afzet van motorbrandstoffen:

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/datase ... 4912444412

1145 miljoen liter in de maand december 2018. :shock:

Helaas staat er niet bij welke categorie voertuigen dit betreft. Het lijkt mij aannemelijk dat dit alle voertuigen zijn, dus ook vrachtverkeer . :?:

In 2017 reed een personenauto gemiddeld genomen zo'n 13 duizend kilometer per jaar af. Dit is dus benzine en diesel door elkaar..
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/v ... utoverkeer

Een benzinepersonenauto iets meer dan 10.500 km. (particulier en zakelijk bezit).
Wel, even grof gezegd dat het gemiddelde brandstofverbruik ook 1 liter op 10 kilometer betreft.. dan wordt er dus aan benzine 1050 liter verstookt (praktijk zal iets gunstiger zijn, denk ik). Dan ben je met de huidige prijzen voor zo'n € 1800 euro per jaar wel klaar. :wink:

Gewoon overstappen naar elektrisch vervoer. Heb je al die fossiele kosten niet. :wink: :roll: (A)
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Ferdinand »

Maar de aanschafkosten wel :wink:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door nvdw »

Ik denk inderdaad dat als je het totale verbruik van motorbrandstoffen deelt door het aantal motorvoertuigen in Nederland, je inderdaad op het getal van Rijnmond komt. Maar dat zegt dus niks over de gemiddelde automobilist.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Ferdinand »

Nou we het toch hebben over particulier autogebruik:

Ik vroeg me af of er eigenlijk een verkeersbord is dat aangeeft dat je een gelijkwaardige kruising nadert. Het is vanzelfsprekend dat een kruising gelijkwaardig is wanneer er geen voorrangsborden staan, of wanneer het niveau van de weg gelijk is met de zijweg.
Toch zijn er situaties waarbij er duidelijk een polulairdere weg is, maar toch gelijkwaardige kruisingen zijn. Soms zijn deze zijwegen erg klein en lonken zelfs naar een uitrit. Veel mensen zien dan vaak over het hoofd dat er een gelijkwaardige kruising komt, zeker wanneer de maximumsnelheid 60km/u is.

Verkeersbord J8 (gevaarlijke kruising) waarschuwt de weggebruiker voor een gelijkwaardige kruising, maar kan dus niet gebruikt worden wanneer de gelijkwaardige kruising niet gevaarlijk is.

Dus, weet iemand op welke manier dit soort onduidelijke situaties opgelost worden?
Laatst gewijzigd door Ferdinand op wo 10 apr 2019, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Durashift »

Is geen verkeersbord voor, naar mijn weten.

Als het niveau van de kruisende wegen ongelijk is, dán is het geen gelijkwaardige kruising meer. Want dan is, vermoedelijk, de zijweg een uitrit.

Dit laatste kan je ook herkennen aan de trottoirband. Loopt deze door, dus evenwijdig aan de weg, is het een uitrit. Zijn er afbuigende trottoirbanden, is het een zijweg die deel uitmaakt van de hoofdweg (kan dus gelijkwaardig zijn).

Daarom kan je in het buitengebied, op bijvoorbeeld die 60 km/h wegen, een zgn. plateau tegenkomen. Daarmee maakt men de kruising weer wél gelijkwaardig, want alle zijden hebben dezelfde hoogte op het kruisingsvlak en heeft rechts dus voorrang.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Ik kwam vandaag een zebrapad en wat bushaltes tegen op een 120km/h-weg. :')
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Zeker op een auto?
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Op de weg. :Y
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

Je zit in een Post-Sovjetstaat?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door julsteren »

In België komt het ook voor _O-
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door dylanwild94 »

Duitsland ook. Daar mag je in de buitengebieden 100. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Reiziger Delft »

Maar heb je bij elk kruispunt of bocht een snelheidsbeperking van 70 km/h.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

julsteren schreef:In België komt het ook voor _O-
Wallonië ligt er vol mee. :')
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door nvdw »

Ferdinand schreef:Dus, weet iemand op welke manier dit soort onduidelijke situaties opgelost worden?
Niet.

Juist omdat de regel heel simpel is: geen borden = gelijkwaardige kruising, met bijbehorende voorrangsregels. Voor uitritten of kruisingen van verharde en onverharde wegen gelden andere spelregels zonder dat er borden hoeven te staan, maar dat zijn dan ook geen gelijkwaardige kruisingen.

Sinds een paar jaar is de gelijkwaardige kruising deel van beleid (Duurzaam Veilig) om wegen in te richten naar een bepaalde categorie, namelijk de erftoegangsweg, ofwel de 30 km-zone binnen de bebouwde kom en de 60 km-zone daarbuiten. Dan krijg je regelmatig de situatie dat een voormalige voorrangskruising wordt omgetoverd tot een gelijkwaardige kruising 'omdat dat moet', terwijl de zijweg of zijwegen vanaf de voormalige voorrangsweg niet of nauwelijks te herkennen zijn. Dan moet toch dat bord 'gevaarlijk kruispunt' erbij (let op: Duurzaam Veilig) of is het gewoon wachten tot het een keer goed fout gaat.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Ik heb vandaag voor het eerst een elektrische auto bestuurd. De auto reed erg soepel en geruisloos, maar door het ontbreken van een motorgeluid was het wel lastiger in re schatten hoe hard ik reed. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Post »

Dan wordt het tijd voor een stillere auto. Ik kan bij die van mij namelijk aan het geluid niet merken hoe hard ik rij en nee ik rij niet elektrisch.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Frank93 »

Elektrische auto's rijden best wel goed inderdaad. De aflosauto's van Connexxion zijn elektrisch dus ik rijd er regelmatig in. Aan het begin moet je echt op je snelheid letten want je bent er overheen voor je het weet :Y.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Meltrain schreef:Ik heb vandaag voor het eerst een elektrische auto bestuurd. De auto reed erg soepel en geruisloos, maar door het ontbreken van een motorgeluid was het wel lastiger in re schatten hoe hard ik reed. :wink:
Zit er dan geen snelheidsmeter in een elektrische auto?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Nee, Dat gaat allemaal elektrisch :wink: .
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Frank93 schreef:Elektrische auto's rijden best wel goed inderdaad. De aflosauto's van Connexxion zijn elektrisch dus ik rijd er regelmatig in. Aan het begin moet je echt op je snelheid letten want je bent er overheen voor je het weet :Y.
Dat heb ik in een normale auto ook altijd. :@
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Jij bent dan ook gewoon een rekel! :evil:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Chrysa schreef:Dat heb ik in een normale auto ook altijd. :@
Lastig ja, zo'n zware rechtervoet. Krijgt je papa veel post?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Elke 3 dagen een AliExpress pakketje, hoezo? :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten