Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Chrysa

Re: Mag ik even kwijt

Berichtdoor Chrysa » di 28 jul 2020, 19:04

PHS schreef:Vertel eens Chrysa waar ik voor 78 eurocent per liter diesel kan tanken, want zelfs in Luxemburg betaal je momenteel 97 eurocent :shock:

Livigno. :wink:

Daniel
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Daniel » di 28 jul 2020, 21:27

Daantje schreef:Ik kreeg vandaag een briefje in de bus van iemand die mijn huis wil kopen, maar ik heb een huurhuis :mrgreen:

Tja, hier hangt een oproep van iemand die een huurwoning zoekt op het prikbord in de hal. Kleinigheidje, het betreft een flat met koopappartementen :P

Sowieso krijg ik hier bergen oud-papier in de bus van makelaars die recent iets in de buurt verkocht hebben en op zoek zijn naar nieuwe woningen voor de verkoop.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Daantje
Oud-beheerder OVNL
Contacteer:

Berichtdoor Daantje » di 28 jul 2020, 22:01

Een koophuis kan je verhuren dus zo raar is dat niet, toch?

Suus

Berichtdoor Suus » di 28 jul 2020, 22:10

Ik krijg soms ook flyers of ik mijn huurhuis wil verkopen. Maar het is ongeadresseerde post en dat is sinds 1 januari verboden in Rotterdam. Het enige wat ze er aan overhouden is dus een klacht.
Rame à l'approche

KM46

Berichtdoor KM46 » di 28 jul 2020, 22:46

Daantje schreef:Een koophuis kan je verhuren dus zo raar is dat niet, toch?

Onder bepaalde voorwaarden mag je inderdaad je huis verhuren. De voorwaarden zijn echter wel per gemeente verschillend.

Z2N

Berichtdoor Z2N » wo 29 jul 2020, 12:02

Bezuinigen in het OV is niet meer nodig, want ik heb dé manier gevonden om het begrotingstekort op te vullen: boetes uitschrijven aan mensen die het mondkapje niet goed ophebben! Ik zit nu in een bus waar zo'n 40% van de reizigers het kapje niet of niet goed op heeft, dus die BOA's betalen zich zonder moeite terug. :')
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!

cassie127
Contacteer:

Berichtdoor cassie127 » wo 29 jul 2020, 12:35

Gisteren een ÖBB conducteur in een vrij rustige trein die hem ook af had tot ie doorhad dat ik langs zijn stoel moest om naar het toilet te gaan
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km, 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km,
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06

Suus

Berichtdoor Suus » wo 29 jul 2020, 12:48

Maar gaat de boete naar de vervoerder of naar de staatskas? Want behalve bij de RET heb ik nog geen aandrang opgemerkt bij de vervoerders om er wat aan te gaan doen.
Rame à l'approche

TimoD

Berichtdoor TimoD » wo 29 jul 2020, 13:53

Dat laatste. Daarom is het beleid dus ook waarschuwen; dat kost minder tijd dan beboeten en beboeten levert, i.t.t. UvB's, in dit geval geen geld op dus is het de extra tijd (=geld) niet waard. Tja.

dennistd

Berichtdoor dennistd » wo 29 jul 2020, 14:50

Suus schreef:Maar gaat de boete naar de vervoerder of naar de staatskas? Want behalve bij de RET heb ik nog geen aandrang opgemerkt bij de vervoerders om er wat aan te gaan doen.

In Twente hebben we laatst een grote controle gehad met BOA's in burger. Die was aardig succesvol...

Z2N

Berichtdoor Z2N » wo 29 jul 2020, 15:12

TimoD schreef:Dat laatste. Daarom is het beleid dus ook waarschuwen; dat kost minder tijd dan beboeten en beboeten levert, i.t.t. UvB's, in dit geval geen geld op dus is het de extra tijd (=geld) niet waard. Tja.

Dan wordt het misschien tijd om daar wat aan te gaan doen, want nu is er voor de vervoerder geen prikkel om de regels na te laten leven. En het is niet zo alsof de politie (die het anders zou doen) niks beters te doen heeft ofzo. :X
Flickr!

PHS

Berichtdoor PHS » wo 29 jul 2020, 15:46

Het probleem in Nederland met eigenlijk alle coronaregels is, wat lokale uitzonderingen daargelaten, dat de handhaving meestal neerkomt op eerst waarschuwen en dan pas beboeten. Bij de anderhalve meterregel, die overigens nauwelijks meer actief wordt gehandhaafd, waren het vooral jongeren en volwassenen met het brein van een jongere die niet luisterden naar oom agent/boa die op de bon werden geslingerd.

In zekere zin zou het juist vreemd zijn om actief te handhaven op de mondkapjes als bij de rest van de regels alleen de excessen worden bestraft. Ik zou dan ook willen zeggen: óf alle coronaregels strikt handhaven, óf alle coronaregels halfzacht handhaven met voorafgegane waarschuwing. Ik kies overigens voor het eerst, maar dat zal geen verbazing zijn :')

Z2N

Berichtdoor Z2N » wo 29 jul 2020, 15:58

Ik zie in de coronaregels wel een probleem, want het handhaven kan, zoals men dat zo mooi zegt in het Zwitserduits, alleen null oder hundert, alles oder nüu. Ik zie eigenlijk wel wat in een drietrapsraket voor de handhaving: 1 officiële waarschuwing, voor die keren dat iemand echt vergeten is wat de regels zijn, 1 lichte boete (zoals de 95 euro die nu van toepassing is voor mondkapjes in het OV), en daarna de 'coronaboete' van 390 euro met strafblad. Dat, in combinatie met strikt handhaven, zorgt voor een goede balans tussen streng handhaven en compassie tonen voor mensen die in ieder geval wel goede intenties hebben. Dat zou dan moeten gelden voor alle coronaregels, dus niet alleen de mondkapjes, maar ook de mensen die geen 1,5 meter afstand willen houden, bijvoorbeeld op de roltrap.
Flickr!

PHS

Berichtdoor PHS » wo 29 jul 2020, 16:20

Je ideeën klinken prachtig, maar de uitvoering is (op korte termijn althans) niet realistisch. Die drietrapsraket vereist dat je bij alle inbreuken p-v moet opmaken, ook als je alleen een waarschuwing geeft - aangezien de grondslag om iemand licht of zwaar te beboeten, dan ook een p-v vereist waarvoor een waarschuwing is gegeven. In die administratieve lasten gaan de politieagenten en de boa's geen zin hebben. En je moet een register bijhouden met alle waarschuwingen en boetes. Nog even los van het probleem dat je tegen een waarschuwing in het strafrecht niet kunt opkomen, en tegen een boete wel, wat een probleem wordt als iemand later een bekeuring krijgt en dan tegen de rechter zegt dat de waarschuwing onterecht was, wat dan zou er wél een punt van de waarschuwing kunnen worden gemaakt.

Nu zou je kunnen bepalen dat je altijd een boete van 95/390 euro kunt opleggen en dat de waarschuwing een kwestie van geluk of pech is, maar dan heb je in feite het huidige systeem, zonder waarborgen voor degene die een waarschuwing krijgt.

Z2N

Berichtdoor Z2N » wo 29 jul 2020, 17:26

Dat register is er al: het heet MEOS, en zowel Politie als BOA's hebben er toegang toe. Daarin kunnen PV's worden bijgehouden, maar ook officiële (geregistreerde) waarschuwingen, en persoonlijke bevindingen van de verbalisant.
Flickr!

PHS

Berichtdoor PHS » wo 29 jul 2020, 17:46

Ik heb ook niet gezegd dat dat register er niet is, maar dat de handhavers geen zin zullen hebben om iedere waarschuwing vast te leggen. Want dan moet je ook iemands ID controleren (dus even snel Afstand houden! zeggen is er niet bij), je bevindingen opschrijven, eventueel foto's maken (bijv. m.b.t. het mondmasker).

Overigens is MEOS de app die de politie gebruikt op hun smartphones, de informatiesystemen zitten achter MEOS. En niet iedere politieagent heeft toegang tot dezelfde informatiesystemen in MEOS, en de MEOS app is er niet voor boa's (die hebben eigen apps) :wink:

Z2N

Berichtdoor Z2N » wo 29 jul 2020, 17:55

Als iemand zijn werk niet doet mag die worden ontslagen, dus als de BOA's zelfs na het instellen van strengere controles deze controles niet uitvoeren, kan je ze per direct ontslaan. De 'angst' dat controles niet goed worden uitgevoerd is echter geen reden om geen intensievere controles te vragen van de wetshandhavers in dit land, en in een pandemie zou dat wat mij betreft voorrang mogen krijgen over minder urgente zaken.
Flickr!

PHS

Berichtdoor PHS » wo 29 jul 2020, 18:53

En wie moet controleren of de agenten en boa's die controles uitvoeren? Wil je dat überhaupt controleren, want ik denk niet dat veel agenten en boa's erop zitten te wachten om te worden achtervolgd en geen gebruik meer kunnen maken van hun discretionaire bevoegdheid?

Z2N

Berichtdoor Z2N » wo 29 jul 2020, 18:58

Ik wil dat absoluut controleren, want discretionaire bevoegdheid toepassen in een pandemie kan direct levensgevaarlijk zijn. Maar bij twijfel ligt die keuze bij de burgemeesters en veiligheidsregio's, en als die constateren dat handhavers hun werk niet doen is het aan de interne hiërarchie om daar maatregelen tegen te treffen.
Flickr!

PHS

Berichtdoor PHS » wo 29 jul 2020, 19:16

Hoewel ik je zorgen deel, denk ik dat het introduceren van een nieuwe staatsmacht die de politie en de handhaving op de huid gaat zitten averechts gaat werken. De politie en de handhaving zijn op zich professionals die al hebben geleerd om naar de bevelen van hogerhand te luisteren. Dan is enig vertrouwen wel op zijn plaats - te veel wantrouwen tussen de uitvoerders en de leidinggevenden kan de boel ook verzwakken.

Z2N

Berichtdoor Z2N » wo 29 jul 2020, 19:27

Dat laatste ben ik met je eens, maar ik ga er niet van uit dat eventueel ervaren problemen niet via overleg tussen werkgever en werknemer opgelost kunnen worden. Maar van een 'nieuwe staatsmacht' lijkt mij geen sprake, de wetgeving rond de veiligheidsregio's bestaat al eventjes. En het opvolgen van bevelen is zoals je zelf al noemt normaal voor de wetshandhaving (stel je voor dat dat niet zo was), en als een vanuit de wetgevende macht verlangde drietrapsraket gehandhaafd moet worden, is het aan de handhavende macht om dat ook uit te voeren.
Flickr!

nvdw

Berichtdoor nvdw » wo 29 jul 2020, 20:05

Deel het aantal BOA-teams van een vervoerder eens op het aantal voertuigen, gecombineerd met de tijd die het kost om een PV of UvB uit te schrijven (helemaal als de querulant geen ID bij zich draagt) en dan heb je een idee waarom er niet 'genoeg' gehandhaafd wordt.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

regenmaker
OVNL-beheerder

Berichtdoor regenmaker » wo 29 jul 2020, 20:46

Ferdinand schreef:Met de trein mag je aardig ver en daarom zijn we nog even naar Meschede gegaan; een redelijk groot dorp voor de regio met een mooi centrum. De Hennesee en de dam aldaar zijn ook de moeite waard.

Meschede is wel de Kreisstadt van de Hochsauerlandkreis met ongeveer 30.000 inwoners, dus wel iets meer dan een dorp. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
Go.on - 1 augustus 2020
Rheinbahn, ASEAG - 9 augustus 2020
DVG, Vestische - 12 augustus 2020

Aking
Contacteer:

Berichtdoor Aking » wo 29 jul 2020, 20:47

Dat de Hema in Berlijn geen herenshirts heeft -o-
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Daniel
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Daniel » wo 29 jul 2020, 21:31

nvdw schreef:Deel het aantal BOA-teams van een vervoerder eens op het aantal voertuigen, gecombineerd met de tijd die het kost om een PV of UvB uit te schrijven (helemaal als de querulant geen ID bij zich draagt) en dan heb je een idee waarom er niet 'genoeg' gehandhaafd wordt.

Dat klopt alleen niet helemaal met het feit dat ik pré-corona met behoorlijke regelmaat in de bus van Keolis gecontroleerd werd, terwijl dat de sinds de invoering van de mondkapjesplicht nog exact nul keer gebeurd is.

Bij jouw werkgever ligt de verhouding dan wellicht wel anders: heb jaren met een U-OV bus geforenst en kan me niet herinneren daarin ooit kaartcontrole gehad te hebben. En voor NS, waar de verhouding tussen BOA's en treinen toch redelijk 1:1 zou moeten zijn, gaat het excuus al helemaal niet op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Terug naar “OV Ontmoetingspunt”