Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

Amersfoort inmiddels ook binnen, nog wat rechtser dan ik dacht aldus RTV Utrecht...
VVD de grootste in Amersfoort, ruim voor D66 en GroenLinks

Amersfoort kiest, net als vijf jaar geleden, voor de VVD. De partij levert weliswaar wat stemmen in in de Keistad, maar blijft met 21,2 procent van de stemmen de grootste.

D66 is tweede met 15,3 procent, gevolg door GroenLinks met 12 procent. Het CDA is vierde met 9,8 procent en de PVV vijfde met 9,1 procent.

De gemeente laat verder weten dat de verkiezingsdag goed is verlopen. VVD heeft ook landelijk de meeste stemmen gekregen. In de meeste gemeentes werd de partij de grootste, maar niet in n de stad Utrecht. Daar trokken D66 en GroenLinks meer kiezers.

VOLLEDIGE UITSLAG AMERSFOORT
1. VVD (21,2)
2. D66 (15,3)
3. GL (12)
4. CDA (9,8)
5. PVV (9,1)
6. SP (7)
7. CU (6,9)
8. PvdA (5,6)
9. DENK (3,8)
10. PvdD (3,4)
11. 50PLUS (2,1)
12. FvD (1,4)
13. SGP (1)
14. Piratenpartij (0,4)
15. VNL (0,3)
16. Artikel 1 (0,1)
17. GeenPeil (0,1)
18. Niet Stemmers (0,1)
19. Nieuwe Wegen (0,1)
20. OndernemersPartij (0,1)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Ik zou Amersfoort eerder progressief-liberaal noemen met D66 en GL op 2 en 3.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door SLToilet »

Wat mij vooral opviel tot nu toe, afgezien van het landelijke beeld:

- Tilburg kiest toch weer voor VVD, terwijl ik deze stad toch ken als de stad die daar ab-so-luut geen baat bij heeft en zeker niet zijn inwoners! Dit geldt overigens voor Oss in het kwadraat.
- Van Groningen had ik toch meer een GL-overwinning dan een D66-overwinning verwacht maar het scheelt niet veel.
- In dezelfde provincie blijft de PvdA niet overeind, logisch, maar ze gaan zeer verdeeld of naar de SP of naar de PVV.
- Ondanks de woedeuitbarsting van Adolfje Erdoğan (of dankzij?) is Denk (of was het AK Hollanda?) in Rotterdam en Den Haag groter dan de PvdA. PVV blijft ze overigens ruim voor. Artikel 1 komt niet eens in de buurt.
- Het CDA had in 2012 een paar laatste bolwerken in Overijssel als restantjes na de historische nederlaag destijds. Nu zijn ze de grootste in vele gemeenten daar en kleurt de kaart ook elders weer CDA-groen.

Overigens betekent dit ook dat iedere keer als een partij met de VVD samenwerkt in het tijdperk-Rutte dat je weet dat je genadeloos wordt afgestraft in de volgende verkiezingen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Klaasje »

En dan krijgen we straks de formatie. Aangezien de inhoudelijke verschillen tussen Groenlinks en de VVD vrij groot zijn, CDA, VVD en D66 bij elkaar krijgen op bepaalde aspecten ook al lastig genoeg is en de CU erbij geen meerderheid oplevert zou ik zeggen dat het nog best lastig wordt. Tegelijkertijd zijn er veel partijen die best bereid zouden willen zijn om constructief oppositie te voeren en daarmee zou ik de optie van een minderheidskabinet met steun per onderwerp zo gek nog niet vinden. Dat is denk ik stabieler dan een kleine meerderheid met vijf partijen of een constructie met de pvv.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door SLToilet »

In die zin denk ik dat dit de beste mogelijkheden zijn:

- VVD, CDA, D66 (zitten er hoe dan ook in)

Met volgende aanvullingen mogelijk:

-GroenLinks (één extra partij is voldoende maar GL zal heel fiks zijn standpunten moeten inboren en focussen op bepaalde onderwerpen)
-PvdA (één extra partij is voldoende maar kan heel ongunstig zijn voor het voortbestaan van de PvdA)
-CU (aanvullende partij noodzakelijk zoals het er nu voorstaat, dan kom je uit bij partijtjes als 50Plus als je concessies wil doen aan de pensioenleeftijd, D66 moet zich dan helaas ook inbinden op bepaalde morele standpunten).
- We zullen nog zien wat op rechts gebeurt, misschien nog een zeteltje voor een splinterpartijtje?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Laat ze maar lekker gaan samenwerken met de gristelijke partijen. PvdA moet nu echt niet willen regeren en GL kan nog veel groter groeien buiten het kabinet. Als Klaver en Asscher slim zijn gaan ze nu echt inzetten op een Links Blok. Bij voorkeur onder leiding van Klaver, een Millenial als leider zal de jongeren die nog nooit gestemd hebben denk ik eerder aanspreken dan de andere twee heren van een compleet andere generatie.

Ook denk ik dat ze er verstandig aan doen om de focus te leggen op Brabant (swingstate), Limburg (onvrede waar Wilders van profiteert) en Groningen/Drenthe (stoppen gasboringen en verduurzaming energie, plek zat voor bijv. velden met zonnepanelen).
🍉
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

@SLTToilet: ik zie dat deze uitslag je niet bevalt. En wat er lokaal is gestemd is niet relevant aangezien het om Tweede Kamerverkiezingen gaat.
En het is bepaald niet zo dat er dwaze dingen gaan gebeuren, wees blij dat de flanken niet enorm gegroeid zijn.

De verkiezingen hebben in alle vrijheid plaatsgevonden. Het kan niet altijd zijn wat je wilt en daarnaast was het van meet af aan duidelijk dat het Linkse Blok geen 76 zetels haalt. Welke interpretatie je er ook op loslaat :idea:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Waar zeg ik dat een Links Blok nu mogelijk is? Links slaagt er maar niet in om een meerderheid te vormen, dat klopt, dat is vooral links aan te rekenen. Echter wil dat niet zeggen dat het nooit mogelijk is.
🍉
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Ik richtte mijn woorden naar SLTToilet :) Hoe het bij de volgende verkiezingen is, dat zullen we dan zien. Maar het lijkt me sterk dat je dan zonder het CDA over links kan gaan :Y

En met 14 zetels kan GL zijn huid duur verkopen om in een mogelijke coalitie te komen. Tja, de scherpste kantjes zullen er af gaan, maar dat is wat mij betreft ook nodig.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Ardan »

De verkiezingen in 17 gifjes, met nu 'Ron het Zetelkanon' _O-
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Als VVD/D66/CDA een kabinet wil vormen met GroenLinks, dan moet GroenLinks toch aardig wat punten binnen halen op o.a. milieu en inkomensgelijkheid. Maar D66 moet ook iets doen met de morele aspecten (Wet voltooid leven bijvoorbeeld) wanneer er wordt samengewerkt met het CDA en eventuele andere christelijke partijen.
Een coalitie over links gaat er denk ik nie tkomen. En VVD schijnt een minderheidskabinet ook al als optie open te houden.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Ik zou een coalitie "Groen-Rechts" dus Centrum-Rechts met GroenLinks er bij wel fijn vinden. Ik denk echt dat er op het dossier van klimaat en milieu voortgang geboekt moet worden, zonder allerlei vervelende communistische bijsmuk er bij. Als Jesse Klaver die linkse hobby dingen door de papierversnipperaar gooit, maar wel zijn vergroening van het belastingstelsel mag doorvoeren kan hij op mijn virtuele steun rekenen.

Een coalitie met de ChristenUnie ligt programmatisch veel meer voor de hand, maar ik vind zelf dat de Christelijke partijen weer te veel invloed krijgen. Wat mij betreft is zelfbeschikkingsrecht voor het individu echt heel belangrijk - maar omdat dat zowel niet in de kieswijzer(s) als niet in de campagne werd geadresseerd is het ook geen issue geworden en wordt het ook geen deal-breker denk ik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ODRAIL »

VIRM schreef:En VVD schijnt een minderheidskabinet ook al als optie open te houden.
Dit is dan wel de laatste optie. Als de rest niet mogelijk is.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Mr-W »

Forum voor Democratie, de kleinste partij is hier een groot voorstander van.
Hainje schreef:Waar zeg ik dat een Links Blok nu mogelijk is? Links slaagt er maar niet in om een meerderheid te vormen, dat klopt, dat is vooral links aan te rekenen. Echter wil dat niet zeggen dat het nooit mogelijk is.
Het potentieel voor Links wordt natuurlijk een stuk kleiner doordat de traditionele achterban gedeeltelijk verschuift naar de PVV en Denk waarbij Denk officieel wel een linkse partij is, maar waarmee samenwerken bijna niet mogelijk is.
waldo79 schreef: En met 14 zetels kan GL zijn huid duur verkopen om in een mogelijke coalitie te komen. Tja, de scherpste kantjes zullen er af gaan, maar dat is wat mij betreft ook nodig.
GroenLinks is wel de kleinste partij in de coalitie,
waardoor die invloed toch beperkt blijft ten opzichte van de andere grotere partijen.
Hainje schreef:Laat ze maar lekker gaan samenwerken met de gristelijke partijen. PvdA moet nu echt niet willen regeren en GL kan nog veel groter groeien buiten het kabinet. Als Klaver en Asscher slim zijn gaan ze nu echt inzetten op een Links Blok. Bij voorkeur onder leiding van Klaver, een Millenial als leider zal de jongeren die nog nooit gestemd hebben denk ik eerder aanspreken dan de andere twee heren van een compleet andere generatie.
De opkomst was enorm waardoor veel verdere groei moeilijk wordt en het concept Klaver is na een aantal keer ook uitgedoofd.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6468
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daantje »

Als GroenLinks nu in een centrumrechts kabinet stapt, staat ze over vier jaar hetzelfde te wachten als de PvdA nu.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:De opkomst was enorm waardoor veel verdere groei moeilijk wordt en het concept Klaver is na een aantal keer ook uitgedoofd.
Bullshit, ongeveer 18% is niet opgekomen tijdens de verkiezingen. Die moet je zien te verleiden om (op links) te gaan stemmen. Ook valt er nog een wereld te winnen onder PVV stemmers, die met de juiste benadering echt wel te kietelen zijn om op links te gaan stemmen.
Daantje schreef:Als GroenLinks nu in een centrumrechts kabinet stapt, staat ze over vier jaar hetzelfde te wachten als de PvdA nu.
En dit is dus precies waar ik voor vrees als GL gaat regeren nu.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Dat risico is er. Toch kunnen GL en D66 elkaar op best veel punten wel vinden en zodoende een blok vormen tegen CDA/VVD. Als ze dat goed uitspelen kunnen ze wellicht nog aardig wat punten binnenslepen, maar het is wel duidelijk dat GL de meeste concessies zal moeten doen. Programmatisch ligt CU meer voor de hand maar dan wordt de Christelijke invloed wel erg groot en daar zitten D66 en VVD niet echt op te wachten denk ik en met een coalitie van 76 zetels is de meerderheid wel heel erg krap. Denk wel dat de VVD geleerd heeft van de vorige keer en het wat rustiger aan zal doen met de formatie.

En verder, ik heb gister wel op de SP gestemd maar dat ging dit keer niet van harte. De uitslag was teleurstellend. de PvdA heeft fors verloren en als je als SP daar niet van weet te profiteren, sterker nog, je hebt zelf ook een zetel verloren, dan heb je het gewoon slecht gedaan. De reactie van Roemer irriteerde mij dan ook mateloos met z'n geblaat over dat ze stabiel zijn gebleven etc.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:
Mr-W schreef:De opkomst was enorm waardoor veel verdere groei moeilijk wordt en het concept Klaver is na een aantal keer ook uitgedoofd.
Bullshit, ongeveer 18% is niet opgekomen tijdens de verkiezingen. Die moet je zien te verleiden om (op links) te gaan stemmen. Ook valt er nog een wereld te winnen onder PVV stemmers, die met de juiste benadering echt wel te kietelen zijn om op links te gaan stemmen.
[/quote] 82% opkomst is vrij hoog voor verkiezingen.
Ronaldussen schreef:Programmatisch ligt CU meer voor de hand maar dan wordt de Christelijke invloed wel erg groot en daar zitten D66 en VVD niet echt op te wachten denk ik en met een coalitie van 76 zetels is de meerderheid wel heel erg krap. Denk wel dat de VVD geleerd heeft van de vorige keer en het wat rustiger aan zal doen met de formatie.
De steun van de SGP met 3 zetels kun je er bijna bijtellen als het beleid christelijk wordt.
Hainje schreef:
Daantje schreef:Als GroenLinks nu in een centrumrechts kabinet stapt, staat ze over vier jaar hetzelfde te wachten als de PvdA nu.
En dit is dus precies waar ik voor vrees als GL gaat regeren nu.

De christelijke partijen zullen er juist door groeien. De SGP zou met een normale opkomst al naar 4 zetels zijn gegaan en de vorige keer dat de ChristenUnie regeerde werden ze daarna bij de verkiezingen beloond. Als ze 1 minister en staatssecretaris leveren komt Don Ceder in de kamer die juist nieuwe groepen kiezers kan trekken voor de CU.
Laatst gewijzigd door Mr-W op do 16 mar 2017, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef: 82% opkomst is vrij hoog voor verkiezingen.
Klopt, maar het kan nog hoger.
🍉
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door groningen »

Klopt, maar het kan nog hoger.
In sommige bananenrepublieken is de opkomst soms boven de 100 %.

Soedan uit januari 2011: de partij die het autonome zuiden van Soedan regeert, de SPLM (Sudanese Volksbevrijdingsbeweging), zei vanochtend al te verwachten dat ruim 60 procent van de kiezers een stem had uitgebracht bij het referendum over onafhankelijkheid. Dat percentage is nodig om het referendum geldig te verklaren. 'We hopen dat we uiteindelijk een opkomst van 100 procent kunnen melden', zei Anne Itto, een hoge functionaris van de partij.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Op naar de 110% net zoals pure colombiaanse cocaïne :Y
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Naar mijn weten is Nederland een belastingparadijs voor de multi-nationals, een bananenrepubliek gaat me dan weer wat ver. :P (Los van het feit dat we geen republiek maar monarchie zijn).
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Bananenmonarchie, jij je zin! (A)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Mr-W schreef:
Ronaldussen schreef:Programmatisch ligt CU meer voor de hand maar dan wordt de Christelijke invloed wel erg groot en daar zitten D66 en VVD niet echt op te wachten denk ik en met een coalitie van 76 zetels is de meerderheid wel heel erg krap. Denk wel dat de VVD geleerd heeft van de vorige keer en het wat rustiger aan zal doen met de formatie.
De steun van de SGP met 3 zetels kun je er bijna bijtellen als het beleid christelijk wordt.
VVD zal er wellicht nog mee akkoord gaan, maar D66?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten