Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Durashift

Re: Een tas vol politiek!

Berichtdoor Durashift » za 18 jan 2020, 21:54

Jeroen78 schreef:Een verhoging van het minimumloon lijkt mij een goed plan. Het vergroot het besteedbaar inkomen dus meer consumptie en zelfredzaamheid, het vergroot de belastinginkomsten dus meer geld voor de gemeenschap. Win win dus.

Dat valt te bezien, lijkt mij.

Nu al kan je verhalen lezen van mensen die de stap naar meer inkomen kunnen maken.. maar dan dus ook rechten op toelagen etc. verliezen.. en er dus aan vrij te besteden gelden niet op vooruit gaan. Dáár zal dus ook iets moeten gebeuren. Niet alleen de (minimum)lonen omhoog.. maar ook draaien aan de inkomensondersteunende knoppen. Daar gaat het vaak mis. :wink:

Stijgende belastinginkomsten.. zolang de Zalm doctrine aanhoudt.. is er niks 'meer geld voor de gemeenschap'.. Nee, de staatsschuld verlagen, dát is het hoogste goed.. :roll:

Suus

Berichtdoor Suus » za 18 jan 2020, 23:11

isadora schreef:Vandaag vroeg ik mezelf af, hoe het mogelijk is, dat Trump nog steeds niet is afgezet.
Na al het democratische wapengekletter lijkt hij sterker dan ooit te staan.
Het zal toch niet zo zijn, dat de Trumpeteer in november opnieuw voor een periode van vier jaar als president wordt herkozen?
Waarom horen we zo weinig over zijn schijnbare successen?

De rechtszaak is toevallig afgelopen week begonnen: de voorzitter van het hooggerechtshof heeft senatoren ingezworen, er waren weer allemaal pijnlijke interviews op de nieuwszenders en Kenneth Starr is nu advocaat voor Trump.
Rame à l'approche

isadora

Berichtdoor isadora » zo 19 jan 2020, 09:04

Bijzonder, gezien Trumps eerdere uitspraken over deze Starr:

In the late 1990s, when Starr was investigating Clinton, Trump called him a lunatic.

Asked whether he thought Clinton should be impeached, Trump told NBC he thought "Ken Starr’s a lunatic. I really think that Ken Starr is a disaster.”

Trump reiterated in the same interview: ”I really think that Ken Starr was terrible.”

In a separate interview on CNBC, when discussing Hillary Clinton's run for U.S. senator from New York, Trump brought up Starr again.

“[Bill Clinton] had a very tough life the last few years,” Trump said. “I mean, what could be tougher than that? I mean, can you imagine those evenings when he’s just being lambasted by this crazy Ken Starr, who is a total wacko? There’s the guy. I mean, he is totally off his rocker.”

Bron: USA Today
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Jeroen78

Berichtdoor Jeroen78 » zo 19 jan 2020, 14:01

Durashift schreef:

Stijgende belastinginkomsten.. zolang de Zalm doctrine aanhoudt.. is er niks 'meer geld voor de gemeenschap'.. Nee, de staatsschuld verlagen, dát is het hoogste goed.. :roll:

We moeten ook van de Zalm doctrine af. :wink: Al vrees ik dat zoiets met de VVD en D66 niet gaat gebeuren.

PHS

Berichtdoor PHS » zo 19 jan 2020, 20:11

Kennelijk is er toch een bepaalde behoefte aan, dus laat ik nog maar eens een bijdrage leveren aan de oeverloze discussie over het minimumloon.

Meltrain schreef:Dat het minimumloon verdubbeld wordt, betekent natuurlijk niet dat het gemiddelde loon ook verdubbelt. Om het effect te weten, moet je ook weten hoeveel mensen nu een loon hebben dat tussen het "oude" en "nieuwe" minimumloon ligt.
Verder heb ik ook sinds de middelbare school geen economie meer gehad en laat ik me graag informeren. Dan is het wel zo handig om met bronnen te komen waarin je beweringen gestaafd worden, zodat ik me er beter in kan verdiepen.

Er is nog geen eerdere ervaring met ontwikkelde landen die plotsklaps hun minimumloon hebben verdubbeld. Ik denk dat het voorstel van Suus het beste kan worden vergeleken met de plannen van de Democraten in de Verenigde Staten, daar is namelijk al heel wat over gezegd en geschreven. Het Amerikaanse federale minimumloon bedraagt momenteel $7,25/uur, de Democraten willen dit verhogen naar $ 15/uur, oftewel een ruime verdubbeling (al is dat in de praktijk niet echt zo).

Naar aanleiding van deze plannen (die inmiddels al als wet zijn aangenomen door het Huis van Afgevaardigden, maar uiteraard niet door de Senaat komen omdat de Republikeinen daar een meerderheid hebben) heeft het Amerikaanse Congressional Budget Office over de plannen een rapport gepubliceerd in juli 2019, zie https://www.cbo.gov/system/files/2019-0 ... ge2019.pdf. Daarbij is onderzocht wat het verhogen van het minimumloon naar $10, $12 en $15/uur vermoedelijk zou betekenen voor de armoede en werkeloosheid in de Verenigde Staten in 2025. Kort gezegd zou een verhoging naar $15/uur de lonen van 17 miljoen werkenden verhogen die nu minder dan $15/uur verdienen. Bovendien zouden waarschijnlijk ook de lonen van 10 miljoen werkenden die nu iets meer dan $15/uur verdienen stijgen vanwege doorwerking. De mediaanverwachting is dat 1,3 miljoen mensen werkloos raken. Wel zouden waarschijnlijk 1,3 miljoen mensen boven de armoedegrens uitstijgen. Bij een verhoging naar $12/uur zijn deze cijfers respectievelijk 5 miljoen werkenden, 6 miljoen werkenden, 0,3 miljoen extra werklozen en 0,4 miljoen mensen boven de armoedegrens. Bij een verhoging naar $10/uur zijn deze cijfers respectievelijk 1,5 miljoen werkenden, 2 miljoen werkenden, een te verwaarlozen effect op de werkgelegenheid en een te verwaarlozen effect op het aantal mensen onder de armoedegrens.

Het Congressional Budget Office geldt als een betrouwbare bron en wordt bovendien gezien als politiek neutraal (al waren de Democraten er absoluut niet blij mee, voornamelijk omdat de krantenkop van 1,3 miljoen extra werklozen niet echt aansloeg :') ) - wat niet gezegd kan worden van de meeste informatie over dit onderwerp die je op het internet zult vinden. Bedenk bij dit rapport echter wel dat: (a) in veel Amerikaanse staten, met name de economisch belangrijke staten aan de west- en noordoostkust, er al hogere minimumlonen gelden en een verhoging van het federale minimumloon maar een beperkt of geen effect zou hebben; dat het Amerikaanse federale minimumloon al sinds 2009 op $7,25/uur staat; (c) dat de mogelijke invloed van het verhogen van het minimumloon op de inflatie goeddeels wordt genegeerd in het rapport en (d) dat effecten op de overheidsuitgaven ook niet zijn meegenomen. Voor een begrip van de andere factoren die een rol zouden kunnen spelen is het volgende - politiek neutrale - artikel een aanrader: https://arcdigital.media/its-so-very-ha ... 3883df7ca4

Suus schreef:In plaats van het aan te bieden zou je die bronnen ook gewoon kunnen geven. En dan niet aankomen met "economieles op de middelbare school"...

Ik vind het te makkelijk om te roepen 'dat een onderbouwing ontbreekt' zonder aan te geven wáár die onderbouwing dan zou ontbreken. Door dit te stellen, zadel je je opponent op met een uitzoekklusje. Maar waar moet je beginnen met uitleggen, als je niet eens weet waar het probleem zit? Bovendien: als je te veel uitlegt, dan kun je het verwijt krijgen dat 'je uit de hoogte doet', de ander denigreert of zelfs belachelijk maakt. Zo kun je het moeilijk goed doen. Dus, terug naar de regels van de argumentatie: de bewering dat een argument niet-verifieerbaar is, is even goed een standpunt dat een onderbouwing behoeft. Die onderbouwing miste ik echter bij Ronaldussen. Dat hij dan niet meer met mij in discussie wil, vind ik oprecht jammer, maar uiteindelijk blijft het zijn keuze en die respecteer ik.

En 'economieles op de middelbare school', tja, dat is wel erg selectief shoppen in mijn eerdere post. Tegelijkertijd is een verklaring voor. Zoals hierboven aangegeven heeft nog geen enkel ontwikkeld land ooit het minimumloon verdubbeld, waardoor er tamelijk weinig feiten en bronnen gebaseerd zijn op eerdere ervaringen. Daarom grijp ik terug op algemeenheden om zo aan de hand van de logica mijn standpunt te kunnen onderbouwen. En ja, die algemeenheden, dat is nou eenmaal het grootste deel van het economiecurriculum op de middelbare school. Gezien een aantal reacties heb ik kennelijk onjuist verondersteld dat bij de meeste mensen die algemene kennis aanwezig is.

nvdw

Berichtdoor nvdw » zo 19 jan 2020, 21:10

In Nederland regeltjes- en uitzonderingenland heeft het niet heel veel zin om alleen aan de kraan van bijvoorbeeld het wettelijk minimumloon te draaien om daar andere problemen (hoge basispremie voor zorg en tegemoetkoming daarin aan mensen met lagere inkomens) mee op te lossen. Dat toeslagensysteem moet sowieso de helling op, verhoging minimumloon of niet:

Suus schreef:Je geeft een dienst die al 300+ jaar vooral de taak heeft geld binnen te harken de opdracht om lekker geld uit te gaan delen en je verwacht dat het dan meteen goed gaat? Je verzint een systeem waarbij miljarden aan geld wordt uitgedeeld maar waarbij je pas achteraf vaststelt of dat uitdelen wel rechtvaardig was?

Wat mij betreft zou een Belastingdienst dit overigens prima moeten kunnen. De praktijk is echter dat, zoals zo vaak in overheidsland, de uitvoering bij de ene dienst ligt en de data van een ander moeten komen, of vice versa, en dat het blijkbaar Heel Moeilijk is om daar op een volwassen en constructieve manier uit te komen (google maar eens op "René Veldwijk").

Maar goed, minimumloon.

Ik ben geen econoom en gun iedereen het beste, maar ik weet ook dat geld net water is: het zoekt altijd het laagste punt. Marktwerking bestaat altijd, ook al plak je er honderd overheidsmaatregelen tegenaan om die marktwerking te beteugelen of zelfs op te heffen.

Ik vermoed dat we er wel redelijk van op aan kunnen dat mensen die het wettelijk minimumloon verdienen werk doen waarvoor weinig tot geen scholing is vereist, en dat zij relatief eenvoudig te vervangen zijn. Nu zie ik ook dat in sectoren met dit soort werk waar wel een CAO geldt, werkgevers allerlei trucs uithalen om onder die CAO uit te komen, of de voor hun negatieve (financiële) gevolgen zo veel mogelijk te mitigeren. Een van de klassieke voorbeelden is het 'natuurlijk afvloeien' van personeel door ze simpelweg de laan uit te sturen als het maximum aaneengeschakelde kortlopende contracten is gehaald, zodat ze nooit de hogere salarisschalen bereiken.

Nou, datzelfde effect valt ook minimumloners ten deel als hun salaris met ruggesteun van de overheid van zegge 10 euro naar 14 euro wordt verhoogd, of we dat nou leuk vinden of niet. Ik zeg niet dat dat een reden moet zijn om het niet te doen (anders deden we allemaal ons werk voor een knechtenfooi) maar het zou me niet verbazen als het tot 'verbijsterende' resultaten leidt als sectoren waarin mensen zich als zzp'er moeten laten inhuren waarbij ze die 14 euro per uur alsnog vangen, maar dan zonder de premies die de werkgevers anders af hadden gedragen.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Vinny

Berichtdoor Vinny » di 21 jan 2020, 21:33

Ik wil er wel op wijzen dat bijvoorbeeld Zwitserland helemaal geen algemeen geldend minimumloon kent, terwijl de lonen (en prijzen) een stuk hoger liggen dan bij ons. Zonder flankerende maatregelen zal verhoging van het minimumloon alleen leiden tot meer inflatie.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Suus

Berichtdoor Suus » di 21 jan 2020, 22:05

1,3 miljoen werklozen op 158,803,000 banen is minder dan 1% wijziging bij een meer dan verdubbeling van het minimumloon. Ik zou het doen, want de gestegen koopkracht zorgt binnen no-time weer voor nieuwe werkgelegenheid.
Rame à l'approche

PHS

Berichtdoor PHS » di 21 jan 2020, 22:46

Suus schreef:1,3 miljoen werklozen op 158,803,000 banen is minder dan 1% wijziging bij een meer dan verdubbeling van het minimumloon. Ik zou het doen, want de gestegen koopkracht zorgt binnen no-time weer voor nieuwe werkgelegenheid.

0,8%, om precies te zijn. Bij laagverdieners is het effect echter veel groter: bij de $15/uur-optie verliest 7% van de werknemers die dan onder het minimumloon verdienen zijn baan. En dat zijn veel werknemers die waarschijnlijk moeilijk aan een nieuwe baan komen: net als in Nederland staat ook in Amerika de arbeidsmarkt te springen om hoogopgeleiden, voornamelijk hoogopgeleide technici. Vacatures voor werk in fabrieken zijn er daarentegen minder.

Suus schreef:de gestegen koopkracht zorgt binnen no-time weer voor nieuwe werkgelegenheid.

Ik ben benieuwd naar je onderbouwing, want ik vind dit erg kort de bocht. Twee bedenkingen.
(1) In het standaard macro-economische model staat tegenover een loonstijging ook een winstdaling; de totale productie stijgt immers niet. Als bedrijven minder winst maken, vinden er ook minder investeringen plaats. En dat leidt weer tot minder werkgelegenheid. In zoverre vindt er natuurlijk extra economische groei (en dus uiteindelijk werkgelegenheid) plaats als de overheid ook extra geld in de economie pompt door de uitkeringen te verhogen, maar heel duurzaam is dat niet - deze uitgaven moeten uiteindelijk betaald worden van de belastinginkomsten.
(2) Een stijging van de lonen leidt tot een stijging van de productiekosten, die deels doorberekend zal worden aan de consument. Dit leidt tot inflatie, wat de koopkrachtstijging doet verminderen. Daarnaast veronderstel je dat de koopkrachtstijging leidt tot een stijging van de consumptie, maar consumenten zullen mogelijk een deel van hun extra besteedbare inkomen gaan sparen. En tot slot: als de consumptie stijgt, wat voor goederen en diensten gaan dan extra geconsumeerd worden? Bij maakartikelen zal er dan snel sprake zijn van meer import, dan treedt de stijging van de werkgelegenheid op in het buitenland.

Suus

Berichtdoor Suus » di 21 jan 2020, 22:50

Als je meer te besteden hebt kan je misschien wel eens een keer uit eten gaan. Of een auto kopen, zodat je een betere baan verder van huis kan krijgen (in het voorbeeld van de VS). Of iets aan je huis laten opknappen. Misschien dat bankstel vervangen waar je de springveren nu wel doorheen voelt?
Rame à l'approche

trolly

Berichtdoor trolly » di 21 jan 2020, 23:12

Of — om maar een heel rare gedachtekronkel te volgen — de kennelijk toch korte tijd dat je het mogelijk wat beter hebt te gebruiken voor die voor de economie kennelijk zo belangrijke scholing, zodat je jezelf net wat minder afhankelijk kan maken van types die zich niet kunnen voorstellen dat de wereld niet vergaat als mensen iets meer dan een fooi verdienen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

jelmerrr

Berichtdoor jelmerrr » wo 22 jan 2020, 07:15

Suus schreef:Als je meer te besteden hebt kan je misschien wel eens een keer uit eten gaan. Of een auto kopen, zodat je een betere baan verder van huis kan krijgen (in het voorbeeld van de VS). Of iets aan je huis laten opknappen. Misschien dat bankstel vervangen waar je de springveren nu wel doorheen voelt?

Maar als de inflatie ook meer wordt dan kun je alsnog niets extra kopen.

Edit: maar natuuelijk de eerste periode kan her nog wel aangezien de prijs op korte termijn vaststaat maar voor lange termijn staat volgens de macro sconomische modellen (AS/AD model volgens mij) de productie vast en stijgen de prijzen...
Laatst gewijzigd door jelmerrr op wo 22 jan 2020, 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Suus

Berichtdoor Suus » wo 22 jan 2020, 07:17

De prijzen van producten bestaan niet voor 100% uit personeelskosten. Dus bij een loonsverhoging gaan de prijzen wel omhoog, maar niet evenveel als de salarissen omhoog gaan.
Rame à l'approche

jelmerrr

Berichtdoor jelmerrr » wo 22 jan 2020, 07:20

De productie staat vast dus moet er een nieuw evenwicht gevonden worden, en dus krijg je hogere prijs die fabrikanten vragen.

Daniel
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Daniel » wo 22 jan 2020, 07:58

Je hebt ook nog zoiets als prijselasticiteit, waardoor wijzigingen in grondstof- of productiekosten niet exact evenveel worden doorberekend in het eindproduct.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

isadora

Berichtdoor isadora » wo 22 jan 2020, 20:49

Wat is het heerlijk kijken naar de afgang van het vuil links pokkentuig in de Senaat.
Trump wint aan alle fronten en stelt de Republikeinen zeker, ook voor de periode na zijn volgende presidentsperiode.

Suus

Berichtdoor Suus » wo 22 jan 2020, 21:00

Dus je beweert dat Trump geen poging heeft gedaan van Oekraïne vuile was van een mogelijke tegenstander in de aanstaande verkiezingen te verkrijgen door enorme subsidiebedragen in te houden?
Rame à l'approche

isadora

Berichtdoor isadora » do 23 jan 2020, 08:27

Daar heb ik niets over geroepen, maar nu je het zo stelt; zou me niet eens verbazen inderdaad.

Vinny

Berichtdoor Vinny » vr 24 jan 2020, 20:21

Suus schreef:De prijzen van producten bestaan niet voor 100% uit personeelskosten. Dus bij een loonsverhoging gaan de prijzen wel omhoog, maar niet evenveel als de salarissen omhoog gaan.

Een groot deel van de economie bestaat uit dienstverlening. Daar zijn de personeelskosten een veel belangrijkere factor in de totale prijs.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

diederickx

Berichtdoor diederickx » vr 24 jan 2020, 20:37

Dat argument zou hout snijden als veel dienstverleners het minimumloon zouden verdienen.

Suus

Berichtdoor Suus » vr 24 jan 2020, 21:26

Vinny schreef:
Suus schreef:De prijzen van producten bestaan niet voor 100% uit personeelskosten. Dus bij een loonsverhoging gaan de prijzen wel omhoog, maar niet evenveel als de salarissen omhoog gaan.

Een groot deel van de economie bestaat uit dienstverlening. Daar zijn de personeelskosten een veel belangrijkere factor in de totale prijs.

Dankjewel voor het bevestigen van mijn punt dat de totale prijs niet alleen bestaat uit personeelskosten. Of wilde je wat anders zeggen?
Rame à l'approche

Vinny

Berichtdoor Vinny » za 25 jan 2020, 14:10

diederickx schreef:Dat argument zou hout snijden als veel dienstverleners het minimumloon zouden verdienen.

Blijkbaar genoeg 'veel' om het onderwerp te laten zijn van discussie. Overigens gaat het mij niet om hoeveel mensen precies het minimumloon verdienen, het gaat mij er meer om dat mensen die dat op hun rekening bijgeschreven krijgen daarvan rond kunnen komen. Als dat niet het geval is, dan is het loon te laag. En als dat wel het geval is dan is het minimumloon voldoende hoog. In Nederland kun je met een minimumloon aangevuld met door de overheid in het leven geroepen toeslagsystemen prima rondkomen. Persoonlijk zie ik liever dat het minimumloon gewoon omhoog gaat, de toeslagen zoveel mogelijk worden afgebouwd zoniet afgeschaft en dat de belasting op arbeid fors omlaag gaat. Dan snijdt het mes aan drie kanten.
Suus schreef:Of wilde je wat anders zeggen?
Wat ik wilde zeggen staat precies in mijn post. Jouw post gaat over producten die gemaakt worden door geautomatiseerde systemen en ik heb heb het over diensten die door mensen geleverd worden. Dat is dus wat anders ;)

Suus

Berichtdoor Suus » ma 27 jan 2020, 18:10

Ursula von der Leyen heeft in haar concept-werkprogramma voor 2020 een voorstel opgenomen om de muntstukken van 1 en 2 eurocent af te schaffen.

https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/ ... -1.4773673

Goed voorstel, maar wel het laatste wat ik had verwacht van een Duitser.
Rame à l'approche

PHS

Berichtdoor PHS » do 30 jan 2020, 11:28

Prima plan. Op termijn mag contant geld wat mij betreft helemaal verdwijnen. Dat kan als er een recht op een bankrekening wordt geïntroduceerd. Geen contant geld meer zou goed zijn voor de criminaliteitsbestrijding.

isadora

Berichtdoor isadora » do 30 jan 2020, 11:33

Criminelen gebruiken bij voorkeur bitcoin en afgeleiden.

Terug naar “OV Ontmoetingspunt”