Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Met het noemen van de toeslagenaffaire roep je bij mij wel de vraag op hoe groot de overlap nou zou zijn tussen direct getroffenen en PVV-stemmers - van wat ik althans uit de media begrepen heb waren mensen met een allochtone achtergrond significant oververtegenwoordigd onder die eerste groep, waar ze me onder de tweede groep significant ondervertegenwoordigd lijken.

En in zekere zin is die vraag retorisch, want ik denk dat de gemiddelde PVV-stemmer helemaal niet bezig is met maatschappelijke thema's, maar vooral met zichzelf en die hele maatschappij - zich manifesterend als 'politiek', 'buitenlanders', 'klimaat', 'files' en 'wat is alles toch duur' - toch vooral als een last ervaart. De PVV-retoriek bij monde van Wilders resoneert het beste met dat sentiment.

Dat de partij eerder niet zulke hoge ogen wist te gooien komt volgens mij dan ook nog niet eens omdat mensen nu helemaal klaar met Rutte zouden zijn - het feit dat de VVD niet gedecimeerd is laat dat al wel zien - maar omdat Rutte in zijn hoedanigheid als staatsman (een rol die hij in mijn optiek altijd goed heeft ingevuld) de PVV altijd buiten de deur heeft gehouden na het échec van Rutte I. Samenwerken met de PVV/Wilders? Dat nooit meer.

Het was zijn opvolgster die de deur daarnaar openzette, en daarmee voor een flinke groep die eerder wellicht te arren moede dan maar het VVD-hokje rood kleurde de weg plaveide naar een rood bolletje links van Wilders' naam, zoals ook blijkt uit de analyse van de NOS waar wordt gekeken naar waar de PVV-stemmer twee jaar geleden dan op stemde.

Het zal dan ook niet voor niets zijn dat nu Yesilgöz dat deurtje snel weer dicht doet het nota bene Rutte is die haar daarin ondersteunt. Ik hoop dan ook van ganser harte dat dat zo zal blijven, en er bij een gedoogrol van de VVD van de eerste gelegenheid die zich voordoet gebruik zal worden gemaakt om Wilders I op te blazen.
🗣
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Telefoontje van de gemeente gehad. Door de toestanden op het stembureau krijg ik een iets hogere vergoeding *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dennenboom »

Ben niet de grootste fan van Maurice, maar hij heeft wel een paar leuke weetjes van de stemmers verzameld:
https://www.maurice.nl/2023/11/25/de-ve ... kenmerken/
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Ah - ook wel een grafiekjesdump genoemd. Zonder duiding (waaróm zijn deze cijfers zoals ze zijn?) kan iedereen daar vrolijk op los en betekent het niet zoveel.

Maar ja: Maurice de Hond.
🗣
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Wat zijn dit voor bullshitgrafieken. Wat heeft de telefoonprovider met een partijkeuze te maken :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Suus schreef: di 28 nov 2023, 14:55 Wat zijn dit voor bullshitgrafieken. Wat heeft de telefoonprovider met een partijkeuze te maken :')
Een beetje zoals deze correlaties:

https://www.tylervigen.com/spurious-correlations

Afbeelding

Ik bedoel maar!
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

PHS schreef: di 28 nov 2023, 15:02 [...] maar het is ook goed als het een keer uit enquête blijkt.
Waar is dat goed voor dan? Ik vind het ook wel aardig om de relatie tussen olie-import en overwegslachtoffers te zien, maar Maurice's statistiekjes doen me toch vooral aan als een desperate schreeuw om aandacht.

Kortom: Maurice doet Maurice.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dennenboom »

De meeste kenmerken correleren met sociale klasse. En tussen die klassen bestaat een aardig verschil in stemgedrag.
https://www.volkskrant.nl/economie/scp- ... ~b4df574d/
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Bemined »

Ik mis toch de diepgang, lezers van de Donald Duck zijn blijkbaar redelijk evenwichtig verdeeld tussen links en rechts, maar wie van die groep associeert zichzelf nou meer met Dagobert en wie met Donald?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

En waarom laat je Katrien buiten beschouwing? :N Vrouwenhater -0- (A)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Ik voel mij als Mickey Mouse niet gehoord.
🗣
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Maar dat is terecht. Met je grote gele schoenen :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

DAT ZIJN PODOTHERAPEUTISCHE ZOLEN JA :6
🗣
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

VaN OnZe BeLaStInGcEnTuH ZeKeR :6
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De NSC zegt nee tegen de PVV. We zijn nu een week bezig en het zit muurvast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Huh? Dat was wel een heel korte week dan. Plassterk is toch gisteren pas begonnen? Dat is volgens mij een vastzitrecord :pos:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

https://www.nu.nl/formatie-2023/6291858 ... etjes.html
Ik hoor hier geen harde afwijzing in. Hij heeft overigens een best lastige positie, veel fractieleden zien samenwerking met de PVV in een nieuw kabinet niet zitten, maar de kiezers (ook die op NSC) wel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Allemaal voorspel om zo sterk mogelijk aan de onderhandelingen te kunnen beginnen. Maar dat het nog wel even gaat duren, is wel duidelijk :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Nou, dat dacht ik ook: kwestie van tactiek om dingen binnen te harken bij de onderhandelingen.
Al kan ik mij de positie van VVD voorstellen: je gaat in zee met drie partijen die echt geen bestuurlijke ervaring op landelijk niveau hebben waarvan twee ook nog hele nieuwe partijen zijn. Weet je nog LPF...?
Beul van de blindegeleidelijn
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... timmermans

Dit is wel opvallend. Minder dan 50% van de PvdA-GroenLinks stemmen ging naar Timmermans. Een groot deel van de PvdA-GroenLinks stemmen ging naar Lahlah, Westerveld en Klaver.

Dat terwijl meer dan 90% van de PVV-stemmen naar Wilders is gegaan. Een handjevol stemmen ging nog naar Agema en Bosma, maar het zou mij niets verbazen als er straks politici de Kamer binnenkomen die minder dan 100 stemmen hebben gekregen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ik denk dat het de kracht van de gezamenlijke lijst toont. Veel van de kamerleden van GroenLinks-PvdA hebben een goede verbinding met de achterban en worden gewaardeerd om hun inzet. Daarnaast zullen er zeker nog wat stemmen op basis van de politieke bloedgroep achter zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Ik heb zelf gestemd op een kandidaat die ik persoonlijk gesproken heb en wiens 06 ik heb. En als dat niet de lijsttrekker is, is dat maar niet de lijsttrekker. De mensen die verder op de lijst staan zijn, bij elke partij, allemaal individuen, met eigen ervaringen, kennis en talenten. En blijkbaar weten de GL/PvdA-kiezers die mensen beter te vinden dan kiezers bij andere partijen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door erjeebee »

Vraag uit nieuwsgierigheid: heeft die kandidaat 't tot een zetel geschopt?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Nee, op mijn stembureau was ik ook de enige die op diegene stemde. Maar daar gaat het naar mijn idee niet om, ik waardeer hetgene wat diegene doet buiten het op een kieslijst staan, en dus koos ik specifiek voor die kandidaat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 139 gasten