Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
TffpaA
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Maar opnieuw moet ik ook bij dit leuke whataboutisme helaas toch de kanttekening maken dat 'uiterst links' hier geen plannen aan het smeden is om bruine mensen en masse te deporteren, mochten ze onverhoopt eens aan de macht komen

Dat je slechts tot 'jamaar op links zijn ze ook niet altijd zo tof' weet te komen en verder muisstil blijft over wat je extreemrechtse landgenoten bekokstoven vind ik, zeker gelet op jullie geschiedenis, extreem zorgelijk.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Zoals ik al zei, er wordt volgens mij veel te veel ophef gemaakt over een paar gekken. Er zijn voldoende juridische voorzorgsmaatregelen om ervoor te zorgen dat zoiets als 1933 in Duitsland nooit meer gebeurt. En het feit dat de AfD momenteel zulke hoge cijfers krijgt in de enquetes is niet omdat de AfD zulke goede ideen heeft, maar is simpelweg een les voor de regering, die uiteraard geen gevoel meer heeft voor de alledaagse problemen van gewone burgers. Dus zou het niet moeilijk zijn om de cijfers van de AfD ook weer te verlagen als de andere partijen dat alleen maar wilden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8867
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Dat is geen ophef. Net als al die ongure figuren die de Bundespolizei heeft opgepakt omdat ze aanslagen beraamden op de Dom van Keulen of andere drukke plekken, zijn dit mensen die plannen voor terreur smeden. Dat is zelfs in de allerkleinste vorm een ongekende inbreuk op het internationaal recht en ik vind het daarom kwalijk dat je de Wannsee-conferentie 2.0 probeert goed te praten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Dat we elkaar niet verkeerd begrijpen: Natuurlijk wil ik deze bijeenkomst niet goed praten, maar te serieus moet men het ook niet nemen. Als men de huidige politieke situatie in Duitsland volgt dan ziet men dat vooral over het onderwerp migratie momenteel een zeer grote discussie is, welke bijzonder is aangewakkerd door de gevolgen van het conflict in Israel van de afgelopen weken. En in een situatie als deze heb je altijd radicale stemmen. Aan de ene kant deze, welke helemaal geen probleem willen zien (bij voorbeeld delen van die Grünen) en aan de andere kant deze met helemaal verwarde denkbeelden (de leden van de genoemde bijeenkomst). Olie in het vuur gooien allebei maar een echte kans om hun beleid door te drukken hebben allebei ook niet.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10605
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Volgens mij begrijpen jullie elkaar heel goed. Jij bent lekker bezig te proberen deze types met hun fascistische plannenmakerij tegenover een partij te zetten die jou mogelijk niet aanstaat, maar zich zeker niet schuldig maakt aan dergelijke praktijken. De "balans" aanbrengen tussen deze compleet losgeslagen criminelen en Die Grüne grenst aan smaad — en dat is waarschijnlijk ook je bedoeling.

Je plaatst jezelf daarmee in een bedenkelijke hoek van het politieke spectrum. Dat het je niet lukt afstand te nemen van deze bruine rakkers zonder naar je vermeende politieke opponenten uit te halen spreekt boekdelen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Dat is min of meer wat ik al een aantal posts probeer duidelijk te maken: links - ook de radicalere kant - is geen plannen aan het smeden om bruine mensen te deporteren.

Voor wie de Duitse nationaliteit heeft en deze valse balans wil volhouden, helpt het misschien weer even een tijdje terug naar de schoolbanken te gaan en daar de geschiedenislessen weer op te frissen. Met name de periode tussen 1933 en 1945 raad ik daarbij aan. Ook dat begon ooit met plannen Joden naar Madagascar of een andere verre plek te deporteren.

En ja, de tijd voor Godwins is wat mij betreft wel aangebroken als dit soort plannen opnieuw gesmeed worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10605
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Mike Godwin bedoelde zijn wet voor onzinnige online vergelijkingen met Hitler, het Derde Rijk en wat dies meer zij. Hier hebben we het niet over een onzinnige vergelijking, maar over een stel samenzweerders met een deportatieplan. Dat zou Mike zelf geen Godwin noemen, en gelijk heeft hij.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Aha, jullie spreken elkaar al bij de voornaam aan. Maar ik dacht vooral: ik zeg het maar alvast voor het geval ik dat verwijt weer over me heen krijg. Het is immers een ideale dooddoener voor vele discussies.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

TffpaA schreef: zo 14 jan 2024, 16:40 Dat is min of meer wat ik al een aantal posts probeer duidelijk te maken: links - ook de radicalere kant - is geen plannen aan het smeden om bruine mensen te deporteren.
Daarentegen is links bij voorbeeld plannen aan het smeden om de binnenlandse veiligheidsdienst af te schaffen en de politie in hun werk te beperken, welke tot nu dit land voor de door jou benoemde "compleet losgeslagen criminelen" beschutten.
TffpaA schreef: zo 14 jan 2024, 16:40 helpt het misschien weer even een tijdje terug naar de schoolbanken te gaan en daar de geschiedenislessen weer op te frissen. Met name de periode tussen 1933 en 1945 raad ik daarbij aan.
Maar dan bij voorbeeld ook voor diegene groepen van de linkse kant, welke het over lange jaren altijd zo hebben laten uitzien alsof antisemitisme een probleem is welke alleen van uiterst rechts komt en de ogen hebben gesloten voor door migratie naar Duitsland "geimporteerde" antisemitisme, welke wij in verband met het Israel-conflict nu "live" op straat zien....
TffpaA
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Het is wel mooi hoe je mijn eerdere kritiek op je weer bewijst, namelijk dat je het verhaal van Correctiv aangrijpt om met whataboutismen over links te komen, in plaats van AfD en andere onfrisse figuren ter (extreem)rechterzijde te veroordelen om hun plannen voor (massa)deportaties van bruine mensen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13668
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

https://www.youtube.com/watch?v=eJepUOKA384

Hier een beetje meer duiding waarom jongeren steeds conservatiever worden. Het illustreert volgens mij erg goed de toondoofheid van linkse politieke partijen. Op "X" heb je een draad waar 'verweesd links' af en toe wat interessante gedachten laat zien en die passen wel in het plaatje. Wie erg in dat plaatje past is onze huidige verkenner: Ronald Plasterk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Ik heb al gezegd dat ik deze groep als gekken beschouw en ze dus niet serieus te nemen zijn. Als dat voor jouw niet oordeel genoeg is en je denkt dat je mij daarom in de uiterst rechtse hoek moet duwen, dan moet ik zeggen dat het mij helemaal niet stoort.
Maar ik denk echter dat deze discussie langzaam een ​​richting inslaat waarvoor dit niet de juiste plek is, dus we zullen er een punt achter zetten.
Dionysusnu
Berichten: 575
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dionysusnu »

Vinny schreef: zo 14 jan 2024, 21:06 https://www.youtube.com/watch?v=eJepUOKA384

Hier een beetje meer duiding waarom jongeren steeds conservatiever worden. Het illustreert volgens mij erg goed de toondoofheid van linkse politieke partijen. Op "X" heb je een draad waar 'verweesd links' af en toe wat interessante gedachten laat zien en die passen wel in het plaatje. Wie erg in dat plaatje past is onze huidige verkenner: Ronald Plasterk.
Het niet verrechtsen van hun partijprogramma's om daarmee kiezers te winnen zou ik niet toondoof noemen. Eerder betrouwbaar of consequent.

Verder: matig filmpje. Meerdere keren alleen maar de onderzoeksresultaten op een andere manier herhalen, en er dan een uitleg naast praten die toch niet het volledige verhaal verklaart.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

Ik vind het anders een prima verklaring. Het hele beeld zal het nooit geven, ik denk dat een socioloog je ook best graag verteld dat ze dat moeilijk kunnen, maar het stipt wel een mogelijke, en nogal interessante oorzaak aan.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10605
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

De wonderlijke cirkelredenering dat de verrechtsing van "de jeugd", "de kiezer" of "het volk" (of wat u verdeer blieft) een linkse verantwoordelijkheid zou zijn gaat mijn pet helaas ook een beetje te boven. Te meer omdat de bezitters van de rechtse keeltjes waar die tegenstrijdige boodschap uit opklinkt juist enorm tevreden zouden moeten zijn over die ontwikkeling. Op zijn minst een beetje hypocriet om bij een verkiezingswinst van extreem rechts te juichen, maar vervolgens moeilijk doen over het onbegrip van links als er een extreemrechts deportatiecomplot wordt ontmaskerd.

Toondoofheid is kennelijk iets heel erg betrekkelijks.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

Inderdaad, als iemand volgens die video schuld is aan de verrechtsing… :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10605
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Als je bedoelt dat mijn post geen betrekking had op dat filmpje: goed opgemerkt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
iamthedutchdude
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door iamthedutchdude »

Vinny schreef: zo 14 jan 2024, 21:06 https://www.youtube.com/watch?v=eJepUOKA384

Hier een beetje meer duiding waarom jongeren steeds conservatiever worden. Het illustreert volgens mij erg goed de toondoofheid van linkse politieke partijen. Op "X" heb je een draad waar 'verweesd links' af en toe wat interessante gedachten laat zien en die passen wel in het plaatje. Wie erg in dat plaatje past is onze huidige verkenner: Ronald Plasterk.
Waarom de video "de toondoofheid van links" illustreert is mij totaal niet duidelijk.

In het algemeen zou een politieke partij (naar mijn mening) tot op zekere hoogte ook toondoof moeten zijn. De tegenhanger ervan is immers populisme: het uitsluitend volgen van de publieke opinie. Hoe lullig dan ook: daar kan je (in elk geval in de huidige vorm) niet jarenlang je beleid op basseren, aangezien dat vereist dat je bij iedere opiniewijziging ook het beleid wijzigt (waarmee je het dan ook lastig beleid - ofwel koers/strategie - kunt noemen).

Een voorbeeld hiervan (het toondoof moeten zijn als politieke partij) is bijvoorbeeld te zien in de PVV. Zij hanteren al jaren een migratie-standpunt dat vooral in het begin niet per sé de publieke opinie volgde. In zekere zin zijn zij dus ook toondoof. Zij houden echter vast aan een "oud" partijstandpunt, wat consequent is en kiezers duidelijkheid geeft waar ze voor staan. Misschien is het wel mede door het consequent hetzelfde standpunt hanteren dat zij nu de grootste partij zijn.

In de video wordt genoemd dat jongeren steeds conservatiever worden door (o.a.) verschillende crises (voorbeelden hiervan zijn de stikstofcrisis, de woningcrisis, de azielcrisis, etc.) en de onzekerheid die daaruit volgt. Deze crises zijn stuk voor stuk veroorzaakt dan wel versterkt in de periode vanaf 2017 (jaar waarin het onderzoek plaatsvond, zie spoiler). Hierdoor kunnen deze niet gebruikt worden voor de uitleg in de video (waarom kwam uit een onderzoek uit 2017 dat jongeren conservatiever werden). Dit is één reden waarom ik de video niet sterk vind. Het versterkt echter wel mijn vermoeden dat ook het volgende onderzoek een meer conservatieve jeugd zal laten zien.
Spoiler: show
  • stikstofcrisis: versterkt door het Programma Aanpak Stikstof.
  • asielcrisis: gedurende de coronacrisis waren er relatief weinig asielaanvragen geweest. Hierop sloot men zoveel mogelijk capaciteit in de AZCs. Door de afbraak van de sociale woningbouw waren de prijzen van koopwoningen sterk gestegen. Door de stikstofcrisis konden niet voldoende nieuwe woningen gebouwd worden. De gemeenten konden hierdoor geen statushouders aannemen, zodat veel statushouders in de AZCs bleven hangen. Toen in 2022 de aantallen asielzoekers weer toenamen, kon Ter Apel die niet meer kwijt en zag men zich gedwongen zeer dure noodopvang in te kopen. (bron)
  • [b}woningcrisis[/b]: Reeds voor de stikstofcrisis ontstond was er al sprake van een woningtekort in Nederland. Tegen februari 2020 waren er 315.000 woningen te weinig. Dat aantal nam door de stikstofcrisis nog verder toe, wat leidde tot stijgende huizenprijzen. (bron)
Verder: blijkbaar volgt men in Duitsland ook een pad dat ruimte biedt aan partijen die extreem conservatief zijn. In zekere zin verbaast het mij dat er (juist in Duitsland) partijen op kunnen staan die met dergelijke deportatieplannen komen. De bevolking van Duitsland was zich immers sinds 1945 goed bewust van de gevolgen van het uitvoeren van dergelijke plannen en schaamde zich hier (terecht) voor. Dergelijke zaken konden dus decennia lang niet uitgesproken worden. Ik vind het dan ook walgelijk dat er inmiddels weer inwoners in Duitsland zijn die met dergelijke plannen komen of deze schaamteloos durven te verdedigen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Misschien heb je overzien dat er nog steeds een duidelijke verschil is tussen conservatief en uiterst rechts. Als je beide vereenzelvigd zou dat betekenen dat je grote delen van de CDU/CSU, daaronder beroemde politici uit de Duitse geschiedenis zoals Helmut Kohl of Konrad Adenauer of ook huidige politici zoals bij voorbeeld de minister-president van Bayern Markus Söder, in een hoek zet met Nazis.
Maar dat linkse kringen deze verschil niet (willen) zien en "conservatief" voor hen inmiddels een soort scheldwoord is geworden is al bekend (tenminste in de publieke discussie hier bij jullie oosterburen).
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8867
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

AfD is zonder meer uiterst rechts en krijgt in sterke mate neonazistische trekjes. Dat heeft de conferentie in Potsdam wel bewezen. Er is trouwens niemand hier op het forum, ook niet op links, die insinueert dat de Duitse christendemocraten met de AfD over een kam gescheerd moet worden, omdat ze een conservatiever standpunt hebben op migratie dan de Ampelkoalition.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10605
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Precies het punt (afgezien van de vervoeging van het werkwoord scheren).

Het is natuurlijk ook niet "rechts" dat Die Grünen tegenover dit fascistenclubje plaatst. Het is ICE11.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

ArrivaBas schreef: ma 15 jan 2024, 20:22 Er is trouwens niemand hier op het forum, ook niet op links, die insinueert dat de Duitse christendemocraten met de AfD over een kam gescheerd moet worden
Nee? En waarom wordt dan boven door iamthedutchdude het woord "conservatief" in een ademtocht genoemt met de conferentie in Potsdam (waar ik verder niet opnieuw wil ingaan)?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8867
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Iamthedutchdude noemt nergens expliciet dat conservatisme in het algemeen en de conferentie in Potsdam verband met elkaar hebben. Sterker nog, de "Wannsee-conferentie 2.0" komt niet voor in zijn relaas. Wel noemt hij dat het een zorgelijke zaak is dat in een land dat eerder al vergaand deportaties van minderheden heeft uitgevoerd, en daar 80 jaar later nog altijd openlijk schaamte voor heeft, opnieuw figuren actief zijn die plannen smeden voor het grootschalig uitsluiten en deporteren van minderheden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10605
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

ICE11 schreef: ma 15 jan 2024, 20:48 Nee? En waarom wordt dan boven door iamthedutchdude het woord "conservatief" in een ademtocht genoemt met de conferentie in Potsdam (waar ik verder niet opnieuw wil ingaan)?
Je bent overbezorgd dat "rechts" of "conservatief" met deze uitwas(?) geassocieerd wordt, maar je had er geen enkel probleem mee om een nette partij aan de andere kant van het politieke spectrum met deze extremisten te vergelijken. Om te voorkomen dat je opnieuw op het fascistenfeestje hoeft in te gaan, stel ik voor dat je die buitengewoon misplaatste vergelijking terugneemt, dan zal ik het er niet meer over hebben.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

Waar zijn die tijden gebleven van "we zijn niet rechts, we zijn niet links, we zijn recht door zee".
Bij een lekker bakkie koffie van Rita Corita. *O*
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 125 gasten