Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Een tas vol politiek!

Bericht door JWM »

Hoera, SinterJWM pakt uit met een nieuw topic over de politiek *O*

Over ruim drie maanden mogen we weer naar de stembus om een nieuwe Tweede Kamer te kiezen. Dit keer is de keuze waarschijnlijk uitgebreider dan ooit. Ik presenteer u op verzoek van Wubbo bij deze een ongetwijfeld incompleet overzicht van nieuwe politieke partijen die een gooi willen doen naar één of meerdere felbegeerde blauwe stoelen:
  • DENK: Opgericht door twee kamerleden met Turkse roots, Kuzu en Öztürk, die uit de PvdA fractie zijn gestapt. Focust zich vooral op het aanpakken van discriminatie en racisme in de Nederlandse samenleving. Inmiddels heeft oud-presentatrice en fel tegenstander van zwarte piet Sylvana Simons zich hierbij aangesloten.
  • Nieuwe Wegen: De nieuwe partij van PvdA-dwarsligger Jacques Monasch. Kon zich niet langer vinden in de koers van zijn oude partij. De drie speerpunten zijn een sociale economie, de mens centraal en grenzen aan immigratie.
  • VNL (Voor NederLand): Partij van afgesplitste PVV-kamerleden van Klaveren en Bontes. Aanvankelijk werd Bram Moszkowicz naar voren geschoven als de leider maar na onenigheid vervangen door Jan Roos, de voormalig Powned verslaggever die een van de drijvende krachten was in de succesvolle tegen-campagne bij het Oekraïne-referendum. Speerpunten van de partij: 'Wij streven naar meer vrijheid, meer welvaart en meer veiligheid'.
  • FvD (Forum voor democratie): Onder aanvoering voor Thierry Baudet nieuwe beweging die van mening is dat het huidige politieke systeem achterhaald is. “Ons politieke systeem stamt uit de tijd van de postkoets, de stoomlocomotief en de laatste cholera-epidemie. Eens per vier jaar mogen we naar de stembus en daarna hebben we niets meer te zeggen.” Speerpunten: Invoeren bindend referendum, Macht terug van Brussel naar Den Haag, Restrictief immigratiebeleid, Aanpakken zorgverzekeraars en Ingrijpende sanering Publieke Omroep.
  • GeenPeil: Nieuwe partij voortgekomen uit de beweging die het Oekraïne referendum in gang heeft gezet en boos is dat er met dat 'Nee' niks wordt gedaan door politiek Den Haag. Publicist Jan Dijkgraaf is de lijsttrekker. De partij wil de koers continu laten bepalen door de achterban door bijvoorbeeld bij elk belangrijk voorstel deze online te raadplegen.
  • Ondernemerspartij: De nieuwe partij van Hero Brinkman. U weet wel, de oud-PVV'er die bij de vorige verkiezingen op de ruïnes van Rita Verdonk's Trots op Nederland niet genoeg stemmen haalde voor een kamerzetel. Richt zich specifiek op ondernemers en wil onder andere lager BTW-tarief, lagere werkgeverslasten en minder administratieve regeldruk. Aanvankelijk was ook Dirk Scheringa nauw betrokken bij deze partij maar na onenigheid met Brinkman na een paar maanden alweer uit de partij gezet.
  • Niet Stemmers: Partij onder aanvoering van advocaat Peter Plasman die de niet-stemmers ook een stem wil geven. De eventueel gekozen parlementsleden zullen geen enkele stem uitbrengen in de kamer en geen akkoorden sluiten.
  • Vrijzinnige Partij: Opgericht door kamerlid Norbert Klein die uit de 50-plus fractie is gestapt. De partij heeft als motto 'fix the basics'. Enkele Kernpunten zijn gelijkwaardigheid, Seculiere samenleving en zelfbeschikking. Het pleit onder andere voor een basisinkomen en de afschaffing van zomer- en wintertijd.
Laatst gewijzigd door JWM op di 23 mei 2017, 20:39, 8 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Chrysa »

Eerlijk gezegd zal ik verbaasd zijn als ik deze partijen bij elkaar meer dan 2 zetels halen. Met al die versplintering wordt die 67000(?) voor een zetel een stuk moeilijker. Misschien dat Denk er nog wat van kan maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Je vergeet nog de Vrijzinnige Partij als afsplitsing van 50+. En ik las dat Mens en Spirit ook weer aan de verkiezingen wil deelnemen :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door huibf »

En Johan Vlemmix is dr ook weer bij met de Partij Van De Toekomst.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Ardan »

Suus schreef:En ik las dat Mens en Spirit ook weer aan de verkiezingen wil deelnemen :Y
Die zie ik al jaren op de kieslijst staan maar hebben ze ooit een zetel gehaald?
Volgens mij kan ik dit jaar met die kieslijst mijn woonkamer behangen met zoveel partijen :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Nee, MenS heeft nooit een zetel gehaald. De partijvoorzitter zit echter al jaren in de Arnhemse gemeenteraad voor een lokale partij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Wubbo »

Gaat ex-PVVer Van Vliet eigenlijk nog wat doen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Nee. Hij is lid geworden van de VVD maar daar niet op de kandidatenlijst gezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

Waar is boer Koekoek?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door MarkNL »

Ik heb mij er nog niet zodanig in verdiept maar volgens mij is het verschil tussen VNL, FvD en GeenPeil echt minimaal. Ze komen min of meer allemaal voort uit het Oekrainereferendum...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door JWM »

Suus schreef:Je vergeet nog de Vrijzinnige Partij als afsplitsing van 50+. En ik las dat Mens en Spirit ook weer aan de verkiezingen wil deelnemen :Y
Klopt, die zal ik nog toevoegen aan de openingspost. Alle andere reeds aangemelde partijen hebben al eerder meegedaan zoals de Piratenpartij en zijn niet nieuw.

Edit: Ook een partij met de naam 'rechtdoor' gaat meedoen. http://www.partijrechtdoor.nl/. Ik zal mij beperken tot de vlog van partijleider Henk:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Ik stem op Henk. *O*
Geen idee wat ie allemaal lult, maar dat schijnt tegenwoordig geen criterium meer te zijn om te beslissen op wie je stemt. :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door JWM »

Geen SP meer :shock:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Ik twijfel serieus dit keer. Ik vind dat de SP de laatste jaren wat te soft is geworden op een aantal punten. (Maar wees niet bang, Henk krijgt niet echt mijn stem :') ) Het probleem is alleen dat ik momenteel ook niet echt een alternatief voor de SP zie.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

Ik ben al jaren aan het zweven wat politieke voorkeur betreft, maar da's eigenlijk niet zo heel gek. Las er laatst nog een mooi artikel over in de krant: kwam er op neer dat Nederland eigenlijk best wel links conservatief is, maarja, dat is ook een heel erg blanco hokje in het kieskompas.
Blijf eigenlijk altijd wel ergens op links uitkomen, maar 'tis wel een beetje standpunten uitzoeken waarbij er nog geregeld eentje afvalt op een bizar OV-standpunt ofzo.
En dan moet ik ook nog een beetje aan mezelf denken, want als huiseigenaar heb je natuurlijk ook weer bepaalde belangen die de politieke voorkeur kunnen beïnvloeden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door JWM »

Ronaldussen schreef:Ik twijfel serieus dit keer. Ik vind dat de SP de laatste jaren wat te soft is geworden op een aantal punten. (Maar wees niet bang, Henk krijgt niet echt mijn stem :') ) Het probleem is alleen dat ik momenteel ook niet echt een alternatief voor de SP zie.
Als Bob Fosko straks een nieuw nummer heeft uitgebracht ben je zo weer om.
*O*
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door pedaalemmerzak »

Misschien stem ik wel piratenpartij.

Van de nieuwe partijen maken alleen DENK en VNL een kansje op een zetel. Gelukkig maar :')
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door dylanwild94 »

Zie mijn smileys juichen.
-o- -o- -o- -o- -o- -o- -o- -o-

Geenpeil heeft wel een interessante manier van doen maar betwijfel of het wel goed gaat werken.

Ik blijf voorlopig op de SP stemmen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:
Ronaldussen schreef:Ik twijfel serieus dit keer. Ik vind dat de SP de laatste jaren wat te soft is geworden op een aantal punten. (Maar wees niet bang, Henk krijgt niet echt mijn stem :') ) Het probleem is alleen dat ik momenteel ook niet echt een alternatief voor de SP zie.
Als Bob Fosko straks een nieuw nummer heeft uitgebracht ben je zo weer om.
Spoiler: show
*O*
Die campagne en het nummer dat bij de campagne '65 blijft 65' hoorde, zijn toch wel de dieptepunten in de partijgeschiedenis :X Sowieso gaan mijn nekharen al overeind staan als ik Bob Fosko hoor :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Volgens Jan Nagel van 50-Plus heeft Jan Dijkgraaf ook gesolliciteerd voor de lijst van 50-Plus. Maar omdat hij niet minstens op de zesde plaats kwam is hij weer opgestapt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1516
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door baladid »

De Vrije Democratische Partij – gevestigd in een visgril in Zaandam – wil ook meedoen. Standpunten: Tegen Joden, tegen homo's.
http://deorkaan.nl/zaanse-fish-grill-wo ... mo-partij/
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Geert »

Mijn god wat een treurnis weer qua nieuwe politieke partijen :') Ook wel interessant hoe het hele rechtse kliekje rondom Geen Peil/Oekraïnereferendum allen in dezelfde vijver zitten te vissen. Wordt vast een unaniem daverend succes (A)

Wanneer gaat de campagne echt beginnen? Na de kerst ofzo?
baladid
Berichten: 1516
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door baladid »

Bij de actuele peilingen zouden 13 partijen in de 2e kamer komen. De laatste keer, dat meer dan 12 partijen in de 2e kamer kwamen, was 1972.
Toen kwamen er 14 partijen in. Vier van deze partijen (PvdA, VVD, SGP en D'66) zouden ook nu in de tweede kamer komen, de andere bestaan niet meer of zijn gefusioneerd.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten