Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Ronaldussen schreef:Niemand, en de overheid in het bijzonder, dan alleen jezelf mag beslissen wat er met je lichaam gebeurt.
Daar denkt vadertje staat toch anders over...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

De vraag is in dit geval, of je over je eigen lichaam mag beschikken na overlijden. Da's toch net weer wat anders. Als "Ja tenzij" een berg tweede-hands reserveonderdelen opbrengt, en "nee tenzij" niet, dan zou de keuze eenvoudig moeten zijn; juist voor partijen die zichzelf in andere situaties zo graag als pro life opwerpen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Persoonlijk heb ik er ook een stuk meer problemen mee dat men, van overheidswege, in of aan mij mag zitten terwijl ik nog leef, dan dat dat zou gebeuren na mijn overlijden.

Het was bij mij dan ook vooral luiheid dat ik mijn donorkeuze pas vrij laat heb vastgelegd. Wat dat betreft ben ik dan ook wel voorstander om dat zo makkelijk mogelijk (post/mail/email/tijdens het verlengen van je ID/paspoort of wat dan ook) te regelen. Ik denk namelijk dat er relatief weinig mensen zijn die er problemen mee hebben dat het gebeurt, maar geen zin hebben om zich er mee bezig te houden...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Geert »

Aking schreef:Wat dat betreft ben ik dan ook wel voorstander om dat zo makkelijk mogelijk (post/mail/email/tijdens het verlengen van je ID/paspoort of wat dan ook) te regelen. Ik denk namelijk dat er relatief weinig mensen zijn die er problemen mee hebben dat het gebeurt, maar geen zin hebben om zich er mee bezig te houden...
Inloggen met Digid op de site van het donorregister en het juiste vakje aanklikken, that's all :)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Aking schreef:Het was bij mij dan ook vooral luiheid dat ik mijn donorkeuze pas vrij laat heb vastgelegd.
Je bent daarin geen uitzondering. Vandaar dat "ja tenzij" meer niertjes en hartjes oplevert.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Mjah echter ben ik persoonlijk dan toch weer meer voor het "stimuleren van het maken van een keuze" in plaats van "wij maken die keuze wel"
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Allemaal gedaan -> werkt niet -> keuze omdraaien -> werkt wel -> :pos:

En daarna mag iedereen er naar hartelust over emmeren of dat nou de beste oplossing is, maar er gaan ondertussen wel minder mensen dood terwijl ze op onderdelen wachten.

Edit: daarnaast is het aanbieden van de keuze "ja" een fijne stimulans voor tegenstanders om alsnog actief "nee" te kiezen, dus daarmee is ook aan jouw wens voldaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Mijn wens is vooral dat vadertje staat niet over mij beslist, dat doet en deden ze al veel te vaak...

Overigens mogen ze van mij dus alles hebben, als het nog bruikbaar is tegen die tijd *O*
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Donororgaan is een gunst, geen recht. Daarom: Blijf van iemands lijf af, tenzij die persoon er toestemming voor geeft.

Anyway, Groenlinks komt toch weer in beeld bij de formatie. De punt is een komma geworden, zoals voorspeld.
Tegelijkertijd rammelt de eensgezindheid van 'het motorblok' ook een beetje. Sowieso vind ik het vreemd om die drie partijen het motorblok te noemen.
Dat impliceert toch een beetje alsof zij de dienst uitmaken en de vierde partij enkel dient ter opvulling van het aantal zetels om een meerderheid te krijgen en genoegen moet nemen met een paar kruimels. Geen wonder dat met name linkse partijen niet staan te springen om mee te doen.

Ik zie nu drie mogelijkheden.

1. VVD, CDA, D66 en Groenlinks gaan het weer proberen.
2. VVD, CDA, SP en Groenlinks. Twee rechtse en twee linkse partijen.
3. Minderheidskabinet van VVD, CDA en D66 met of zonder vaste gedoogsteun van een of meerdere partijen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Mensen die geen donorcodicil vastleggen uitsluiten van orgaandonatie wordt terecht onethisch gevonden, dan vind ik een opt-out toch een stuk humaner.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Dat is een kwalijke optie met een nog kwalijkere optie vergelijken.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Geert »

Dat is jouw mening. Ik ben blij met een opt-out systeem, het tekort aan donors is groot en minstens de helft van de mensen die ik er afgelopen jaren over gesproken heb hadden niet een donorcodicil ingevuld omdat het te veel moeite/gedoe was, terwijl ze best donor wilden zijn.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Dat geldt andersom ook: Mensen die straks geen donor willen zijn maar het teveel moeite vinden om dat te registreren, dan is het ineens wél eigen schuld, dikke bult?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Zowel mensen die wèl donor willen zijn, als die dat níet willen, zijn dus kennelijk onvoldoende gemotiveerd om dat te registreren. Als al die mensen het thema kennelijk niet voldoende interesseert om zich in beweging te zetten, en er aan de andere kant veel mensen van afhankelijk zijn, dan vind ik de keus niet moeilijk: levenden vóór doden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door diederickx »

Ronaldussen schreef:Dat geldt andersom ook: Mensen die straks geen donor willen zijn maar het teveel moeite vinden om dat te registreren, dan is het ineens wél eigen schuld, dikke bult?
Nee, want ze zullen er nooit spijt van krijgen.

edit:quote toegevoegd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Of ze er wel of geen spijt van zullen krijgen kun je niet zeggen. Je weet immers niet of er iets na de dood is. Ook weet men nog niet precies of en wat men voelt als men de organen van iemand uitneemt die hersendood is verklaard.
trolly schreef:Zowel mensen die wèl donor willen zijn, als die dat níet willen, zijn dus kennelijk onvoldoende gemotiveerd om dat te registreren. Als al die mensen het thema kennelijk niet voldoende interesseert om zich in beweging te zetten, en er aan de andere kant veel mensen van afhankelijk zijn, dan vind ik de keus niet moeilijk: levenden vóór doden.
Je kunt niet zeggen dat ze kennelijk ongemotiveerd zijn om zich te registreren. Er kunnen heel wat redenen achter liggen waarom men dat niet doet. Een van de redenen is dat ze er nog niet over uit zijn wat ze willen, of simpelweg de tijd niet hebben kunnen nemen om dat te kunnen beslissen omdat ze al vroeg overlijden.

Maar goed, we gaan er hier toch niet over uit komen heb ik zo het idee ;)
Voor mij verandert deze wet sowieso niets want ik heb mijn keus al op m'n 18e laten vastleggen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Het probleem is nou net, dat niemand zich er mee bezig wil houden — behalve jij dan. Al dat vrijblijvende geprakkezeer geeft geen organen. Natuurlijk is het ieders goed recht te bedanken, maar er is een enorme urgentie aan de vragende kant. En waarom je dat dus beter via een opt out kan regelen breng je zelf prachtig onder woorden:
Ronaldussen schreef: of simpelweg de tijd niet hebben kunnen nemen om dat te kunnen beslissen omdat ze al vroeg overlijden..
Dat is verschrikkelijk naar voor die personen, en nog erger voor hun nabestaanden. En het zijn verder ideale orgaandonoren. Ik snap je filosofische principes, en ben ook geen voorstander van gedwongen keuzes. Maar de behoefte is te groot, en het spontane aanbod te gering. De opt out variant dwingt niet tot het donorschap, maar wèl tot een keuze. In het licht van het enorme belang van de beschikbaarheid van donororganen lijkt me dat redelijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

In dat geval kun je beter kiezen om registratie te verplichten in plaats van al de keuze voor iemand te maken waar je alleen verandering in kunt brengen door een nee te registreren.

Zoals ik al eerder zei, orgaandonatie is een gunst van iemand. Je hebt er geen recht op.
Neemt niet weg dat het heel naar is als er niet op tijd een geschikte orgaan beschikbaar is, zeker als het jezelf betreft.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Tussen registratie verplichten en je als donor uit laten schrijven mag misschien een ethisch verschil zitten, administratief maakt het geen bal uit. Langzaam sterven is inderdaad naar, zeker als dat bepaald is doordat iemand niet op tijd actie heeft ondernomen nadat hij na veel wikken en wegen besloten heeft of hij zijn medemens een gunst zal verlenen. Het proces omdraaien legt een klein beetje urgentie bij de potentiele donor, zonder diens belang de facto te schaden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Ik ben het wederom niet met je eens. Maar om te voorkomen dat we in herhaling blijven vallen en dit topic enkel nog over dit onderwerp gaat stel ik voor elkaar virtueel de hand te schudden en over te gaan tot de orde van de dag. :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Het verbaast me niet, dat je het niet met me eens bent, maar vind het wel jammer. Niet omdat ik graag gelijk krijg (ook wel, maar daarover een andere keer meer) maar omdat je, met een op zich heel legitiem beroep op zelfbeschikking, mensen een grotere kans op een dragelijk leven ontzegt. Maar soit, ieder zijn ding. Verder lijk je me een aardige kerel, en schud ik graag je hand.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Ik ontzeg niemand wat. Beetje unfaire aantijging, maar let's shake our hands *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Laat jij je leven van een gunst afhangen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Het leven is sowieso een gunst.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef:
Durashift schreef:Nieuwe verkiezingen houd ik ook rekening mee.. maar dán zal Roemer wél zijn uitsluiting van de VVD moeten opgeven.. denk ik. Stel dat er dan een min of meer gelijke zetelverdeling uitkomt... kan het VVD-CDA-D66-SP worden..
Waarom zou daar makkelijker een deal over migratie uit komen dan met GroenLinks?
Nou, eh, juist omdat dat onderwerp dan niet zo prominent op tafel ligt, door ontbreken GL.
SP is, als het erop aan komt, toch ook meer NL gericht, naar mijn indruk.
D66 zal er, liberaal, tussendoor laveren.
Wubbo schreef: Het voordeel van de coalitie met GroenLinks is (of was) dat VVD/CDA makkelijk concessies konden doen op klimaatgebied, omdat de maatschappelijke teneur is dat daar meer aandacht voor moet komen. GroenLinks kan zo makkelijk voor hen belangrijke punten binnenhalen. In de combi VVD-SP zie ik dat soort punten niet.
Juist, en dus zal GL moeten inbinden op imigratie.. althans, hun eigen 'bodem' verlagen richting coalitieniveau.. om dan andere zaken omtrent klimaat e.d. binnen te halen.

Maar goed, nu is er een nieuwe informateur aan zet. :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten