Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

Jeroen78 schreef:Een verhoging van het minimumloon lijkt mij een goed plan. Het vergroot het besteedbaar inkomen dus meer consumptie en zelfredzaamheid, het vergroot de belastinginkomsten dus meer geld voor de gemeenschap. Win win dus.
Dat valt te bezien, lijkt mij.

Nu al kan je verhalen lezen van mensen die de stap naar meer inkomen kunnen maken.. maar dan dus ook rechten op toelagen etc. verliezen.. en er dus aan vrij te besteden gelden niet op vooruit gaan. Dáár zal dus ook iets moeten gebeuren. Niet alleen de (minimum)lonen omhoog.. maar ook draaien aan de inkomensondersteunende knoppen. Daar gaat het vaak mis. :wink:

Stijgende belastinginkomsten.. zolang de Zalm doctrine aanhoudt.. is er niks 'meer geld voor de gemeenschap'.. Nee, de staatsschuld verlagen, dát is het hoogste goed.. :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

isadora schreef:Vandaag vroeg ik mezelf af, hoe het mogelijk is, dat Trump nog steeds niet is afgezet.
Na al het democratische wapengekletter lijkt hij sterker dan ooit te staan.
Het zal toch niet zo zijn, dat de Trumpeteer in november opnieuw voor een periode van vier jaar als president wordt herkozen?
Waarom horen we zo weinig over zijn schijnbare successen?
De rechtszaak is toevallig afgelopen week begonnen: de voorzitter van het hooggerechtshof heeft senatoren ingezworen, er waren weer allemaal pijnlijke interviews op de nieuwszenders en Kenneth Starr is nu advocaat voor Trump.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

Bijzonder, gezien Trumps eerdere uitspraken over deze Starr:
In the late 1990s, when Starr was investigating Clinton, Trump called him a lunatic.

Asked whether he thought Clinton should be impeached, Trump told NBC he thought "Ken Starr’s a lunatic. I really think that Ken Starr is a disaster.”

Trump reiterated in the same interview: ”I really think that Ken Starr was terrible.”

In a separate interview on CNBC, when discussing Hillary Clinton's run for U.S. senator from New York, Trump brought up Starr again.

“[Bill Clinton] had a very tough life the last few years,” Trump said. “I mean, what could be tougher than that? I mean, can you imagine those evenings when he’s just being lambasted by this crazy Ken Starr, who is a total wacko? There’s the guy. I mean, he is totally off his rocker.”
Bron: USA Today
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jeroen78 »

Durashift schreef:

Stijgende belastinginkomsten.. zolang de Zalm doctrine aanhoudt.. is er niks 'meer geld voor de gemeenschap'.. Nee, de staatsschuld verlagen, dát is het hoogste goed.. :roll:
We moeten ook van de Zalm doctrine af. :wink: Al vrees ik dat zoiets met de VVD en D66 niet gaat gebeuren.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door nvdw »

In Nederland regeltjes- en uitzonderingenland heeft het niet heel veel zin om alleen aan de kraan van bijvoorbeeld het wettelijk minimumloon te draaien om daar andere problemen (hoge basispremie voor zorg en tegemoetkoming daarin aan mensen met lagere inkomens) mee op te lossen. Dat toeslagensysteem moet sowieso de helling op, verhoging minimumloon of niet:
Suus schreef:Je geeft een dienst die al 300+ jaar vooral de taak heeft geld binnen te harken de opdracht om lekker geld uit te gaan delen en je verwacht dat het dan meteen goed gaat? Je verzint een systeem waarbij miljarden aan geld wordt uitgedeeld maar waarbij je pas achteraf vaststelt of dat uitdelen wel rechtvaardig was?
Wat mij betreft zou een Belastingdienst dit overigens prima moeten kunnen. De praktijk is echter dat, zoals zo vaak in overheidsland, de uitvoering bij de ene dienst ligt en de data van een ander moeten komen, of vice versa, en dat het blijkbaar Heel Moeilijk is om daar op een volwassen en constructieve manier uit te komen (google maar eens op "René Veldwijk").

Maar goed, minimumloon.

Ik ben geen econoom en gun iedereen het beste, maar ik weet ook dat geld net water is: het zoekt altijd het laagste punt. Marktwerking bestaat altijd, ook al plak je er honderd overheidsmaatregelen tegenaan om die marktwerking te beteugelen of zelfs op te heffen.

Ik vermoed dat we er wel redelijk van op aan kunnen dat mensen die het wettelijk minimumloon verdienen werk doen waarvoor weinig tot geen scholing is vereist, en dat zij relatief eenvoudig te vervangen zijn. Nu zie ik ook dat in sectoren met dit soort werk waar wel een CAO geldt, werkgevers allerlei trucs uithalen om onder die CAO uit te komen, of de voor hun negatieve (financiële) gevolgen zo veel mogelijk te mitigeren. Een van de klassieke voorbeelden is het 'natuurlijk afvloeien' van personeel door ze simpelweg de laan uit te sturen als het maximum aaneengeschakelde kortlopende contracten is gehaald, zodat ze nooit de hogere salarisschalen bereiken.

Nou, datzelfde effect valt ook minimumloners ten deel als hun salaris met ruggesteun van de overheid van zegge 10 euro naar 14 euro wordt verhoogd, of we dat nou leuk vinden of niet. Ik zeg niet dat dat een reden moet zijn om het niet te doen (anders deden we allemaal ons werk voor een knechtenfooi) maar het zou me niet verbazen als het tot 'verbijsterende' resultaten leidt als sectoren waarin mensen zich als zzp'er moeten laten inhuren waarbij ze die 14 euro per uur alsnog vangen, maar dan zonder de premies die de werkgevers anders af hadden gedragen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Ik wil er wel op wijzen dat bijvoorbeeld Zwitserland helemaal geen algemeen geldend minimumloon kent, terwijl de lonen (en prijzen) een stuk hoger liggen dan bij ons. Zonder flankerende maatregelen zal verhoging van het minimumloon alleen leiden tot meer inflatie.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

1,3 miljoen werklozen op 158,803,000 banen is minder dan 1% wijziging bij een meer dan verdubbeling van het minimumloon. Ik zou het doen, want de gestegen koopkracht zorgt binnen no-time weer voor nieuwe werkgelegenheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Als je meer te besteden hebt kan je misschien wel eens een keer uit eten gaan. Of een auto kopen, zodat je een betere baan verder van huis kan krijgen (in het voorbeeld van de VS). Of iets aan je huis laten opknappen. Misschien dat bankstel vervangen waar je de springveren nu wel doorheen voelt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Of — om maar een heel rare gedachtekronkel te volgen — de kennelijk toch korte tijd dat je het mogelijk wat beter hebt te gebruiken voor die voor de economie kennelijk zo belangrijke scholing, zodat je jezelf net wat minder afhankelijk kan maken van types die zich niet kunnen voorstellen dat de wereld niet vergaat als mensen iets meer dan een fooi verdienen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door jelmerrr »

Suus schreef:Als je meer te besteden hebt kan je misschien wel eens een keer uit eten gaan. Of een auto kopen, zodat je een betere baan verder van huis kan krijgen (in het voorbeeld van de VS). Of iets aan je huis laten opknappen. Misschien dat bankstel vervangen waar je de springveren nu wel doorheen voelt?
Maar als de inflatie ook meer wordt dan kun je alsnog niets extra kopen.

Edit: maar natuuelijk de eerste periode kan her nog wel aangezien de prijs op korte termijn vaststaat maar voor lange termijn staat volgens de macro sconomische modellen (AS/AD model volgens mij) de productie vast en stijgen de prijzen...
Laatst gewijzigd door jelmerrr op wo 22 jan 2020, 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De prijzen van producten bestaan niet voor 100% uit personeelskosten. Dus bij een loonsverhoging gaan de prijzen wel omhoog, maar niet evenveel als de salarissen omhoog gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door jelmerrr »

De productie staat vast dus moet er een nieuw evenwicht gevonden worden, en dus krijg je hogere prijs die fabrikanten vragen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

Je hebt ook nog zoiets als prijselasticiteit, waardoor wijzigingen in grondstof- of productiekosten niet exact evenveel worden doorberekend in het eindproduct.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

Wat is het heerlijk kijken naar de afgang van het vuil links pokkentuig in de Senaat.
Trump wint aan alle fronten en stelt de Republikeinen zeker, ook voor de periode na zijn volgende presidentsperiode.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Dus je beweert dat Trump geen poging heeft gedaan van Oekraïne vuile was van een mogelijke tegenstander in de aanstaande verkiezingen te verkrijgen door enorme subsidiebedragen in te houden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

Daar heb ik niets over geroepen, maar nu je het zo stelt; zou me niet eens verbazen inderdaad.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Suus schreef:De prijzen van producten bestaan niet voor 100% uit personeelskosten. Dus bij een loonsverhoging gaan de prijzen wel omhoog, maar niet evenveel als de salarissen omhoog gaan.
Een groot deel van de economie bestaat uit dienstverlening. Daar zijn de personeelskosten een veel belangrijkere factor in de totale prijs.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door diederickx »

Dat argument zou hout snijden als veel dienstverleners het minimumloon zouden verdienen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Vinny schreef:
Suus schreef:De prijzen van producten bestaan niet voor 100% uit personeelskosten. Dus bij een loonsverhoging gaan de prijzen wel omhoog, maar niet evenveel als de salarissen omhoog gaan.
Een groot deel van de economie bestaat uit dienstverlening. Daar zijn de personeelskosten een veel belangrijkere factor in de totale prijs.
Dankjewel voor het bevestigen van mijn punt dat de totale prijs niet alleen bestaat uit personeelskosten. Of wilde je wat anders zeggen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

diederickx schreef:Dat argument zou hout snijden als veel dienstverleners het minimumloon zouden verdienen.
Blijkbaar genoeg 'veel' om het onderwerp te laten zijn van discussie. Overigens gaat het mij niet om hoeveel mensen precies het minimumloon verdienen, het gaat mij er meer om dat mensen die dat op hun rekening bijgeschreven krijgen daarvan rond kunnen komen. Als dat niet het geval is, dan is het loon te laag. En als dat wel het geval is dan is het minimumloon voldoende hoog. In Nederland kun je met een minimumloon aangevuld met door de overheid in het leven geroepen toeslagsystemen prima rondkomen. Persoonlijk zie ik liever dat het minimumloon gewoon omhoog gaat, de toeslagen zoveel mogelijk worden afgebouwd zoniet afgeschaft en dat de belasting op arbeid fors omlaag gaat. Dan snijdt het mes aan drie kanten.
Suus schreef:Of wilde je wat anders zeggen?
Wat ik wilde zeggen staat precies in mijn post. Jouw post gaat over producten die gemaakt worden door geautomatiseerde systemen en ik heb heb het over diensten die door mensen geleverd worden. Dat is dus wat anders ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ursula von der Leyen heeft in haar concept-werkprogramma voor 2020 een voorstel opgenomen om de muntstukken van 1 en 2 eurocent af te schaffen.

https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/ ... -1.4773673


Goed voorstel, maar wel het laatste wat ik had verwacht van een Duitser.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

Criminelen gebruiken bij voorkeur bitcoin en afgeleiden.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 45 gasten