Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Schippers wilde een twee weken geleden dat er een knoop werd doorgehakt bij de VVD/CDA/D66/GL-onderhandelingen, daarna moesten partijen uit hun eigen schaduw stappen en het gesprek tussen D66 en CU dreigden onderhandelingen te worden. Ik vraag mij af hoe tactvol zij bezig is.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Als D66-stemmer ben ik het volstrekt eens met de keuze niet met de CU te willen onderhandelen. Op het gebied van vrijheden zijn die twee partijen water en vuur. De VVD waait met alle winden mee, dus daar hoeft D66 geen ruggesteun te zoeken en het CDA zou stiekem blij zijn als CU hun punten op tafel legt. Nee hoor, goede keuze van de D66-fractie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ODRAIL »

Schippers mag dan wel informateur zijn, maar zij kijkt in mijn ogen wel iets te veel naar de VVD.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Waaruit concludeer je dat?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ODRAIL »

Je begint aardig op JWM te lijken :? .
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Chrysa »

Als iemand een uitspraak doet mag je toch wel naar de gedachte erachter/argumenten vragen?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

KM46 schreef:Je begint aardig op JWM te lijken :? .
Zelfde vraag: Waaruit concludeer je dat?
Hoewel mijn elandje zeer aandoenlijk overkomt, lijkt het in de verste verte nog niet op een huppelend kuikentje.
En verder precies wat Chrysa zegt.

Dus, waarom kijkt Edith Schippers teveel naar de VVD, volgens jou?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Wubbo »

Durashift schreef:Nieuwe verkiezingen houd ik ook rekening mee.. maar dán zal Roemer wél zijn uitsluiting van de VVD moeten opgeven.. denk ik. Stel dat er dan een min of meer gelijke zetelverdeling uitkomt... kan het VVD-CDA-D66-SP worden..
Waarom zou daar makkelijker een deal over migratie uit komen dan met GroenLinks?

Het voordeel van de coalitie met GroenLinks is (of was) dat VVD/CDA makkelijk concessies konden doen op klimaatgebied, omdat de maatschappelijke teneur is dat daar meer aandacht voor moet komen. GroenLinks kan zo makkelijk voor hen belangrijke punten binnenhalen. In de combi VVD-SP zie ik dat soort punten niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Ronaldussen schreef: Ik blijf er bij dat deze strategie niet slim was, gezien het feit dat in de peilingen wel duidelijk was dat een kabinet zonder de VVD vrijwel uitgesloten was. Ze hebben zichzelf daarmee al voor de verkiezingen min of meer buiten spel gezet. Enige optie waarmee ze een draai zonder enorm gezichtsverlies zouden kunnen maken, is wanneer D66 eruit geknikkerd wordt en de SP samen met Groenlinks mogen aanschuiven. Daarmee kom je op een zetelaantal van 80 uit. (Hoe dit in de Eerste Kamer zit weet ik zo even niet) De kans dát dit gebeurt acht ik wel vrij minimaal.
Een combinatie CDA-D66-GL-SP-PvdA (ofzo) leverde toch ook net iets meer dan 76 zetels op? Dat is dan nog steeds een mogelijkheid voor een kabinet zonder VVD.
Suus schreef:Als D66-stemmer ben ik het volstrekt eens met de keuze niet met de CU te willen onderhandelen. Op het gebied van vrijheden zijn die twee partijen water en vuur.
Op het gebied van medisch-ethische kwesties zijn die twee partijen het roerend met elkaar oneens, maar verder hebben de twee partijen ongeveer hetzelfde programma.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Meltrain schreef:Een combinatie CDA-D66-GL-SP-PvdA (ofzo) leverde toch ook net iets meer dan 76 zetels op? Dat is dan nog steeds een mogelijkheid voor een kabinet zonder VVD.
Ja en dan zeggen halverwege de kabinetsperiode drie Kamerleden ineens "Houdoe hé! Wij gaan voor onszelf beginnen!" *Poef*, weg is je meerderheid. Het is dus erg riskant om zo dicht op de meerderheidsgrens te gaan zitten met een kabinet.
🍉
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door jelmerrr »

Meltrain schreef: Een combinatie CDA-D66-GL-SP-PvdA (ofzo) leverde toch ook net iets meer dan 76 zetels op? Dat is dan nog steeds een mogelijkheid voor een kabinet zonder VVD.
Zal CDA dat willen met links?
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Nee. Qua standpunten zitten ze dan aan de rechterflank.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ODRAIL »

Hmm ... het wordt weer tijd dat het staatshoofd zich weer gaat bemoeien met de formatie. Zo gaat niet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Joh we zijn net twee maanden onderweg. Er zijn maar weinig formaties geweest die zo kort duurden, daarnaast is formeren een spel. Dergelijke onderhandelingen gaan in stapjes, maar het is wel 'next level' om die stappen helemaal te begrijpen.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ODRAIL »

Dat weet ik ook wel hoor. Maar het gaat wel iets trager dan met het staatshoofd erbij.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Dan nog. Dit is de tweede formatie zonder staatshoofd, de eerste was in recordtempo geklaard. Dat het de eerste keer in recordtempo is gelukt zegt (nu) meer over hoe de betreffende partijen erin staan dan of er een staatshoofd zich er mee bemoeit. Pas na 5-6 kabinetten kun je m.i. pas stellen of het staatshoofd een vertragende factor was of niet.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

KM46 schreef:Dat weet ik ook wel hoor. Maar het gaat wel iets trager dan met het staatshoofd erbij.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinetsf ... rland_1977
Ook toen het staatshoofd er zich mee mocht bemoeien ging het niet altijd snel.
Bovendien is de invloed van het staatshoofd ook maar zeer beperkt en ik vraag mij af of de Koning met deze verkiezingsuitslag en de onwil van de partijen het proces zou kunnen versnellen.

Maar wil je nog antwoord geven op de vraag waarom Schippers volgens jou teveel naar de VVD kijkt?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De koning heeft overigens net zo veel ervaring als toen Schippers begon met formeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ODRAIL »

Dan wel ja. Maar hij kijkt er als "buitenstaander" misschien net even iets anders tegen aan.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door JWM »

Welnee, laat die poppenkast toch achterwege.
Suus schreef:Als D66-stemmer ben ik het volstrekt eens met de keuze niet met de CU te willen onderhandelen. Op het gebied van vrijheden zijn die twee partijen water en vuur. De VVD waait met alle winden mee, dus daar hoeft D66 geen ruggesteun te zoeken en het CDA zou stiekem blij zijn als CU hun punten op tafel legt. Nee hoor, goede keuze van de D66-fractie.
Welke vrijheden wil D66 nog meer er doorheen drukken naast de donorwet en voltooid leven? Het CDA gaat daar ook gewoon voor liggen alleen laten ze inderdaad liever de ChristenUnie dat doen. Maar voor dat soort dingen is het gewoon even wachten totdat de christelijke partijen buiten spel staan. Zie de Paarse kabinetten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Donorwet, voltooid leven, wietwet, gezinsvormkeuze, meerouderschap, liberalisering naamrecht en afschaffing geslachtsregistratie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Klaasje »

Ik denk dat je op het gebied van gezinsvormkeuze en liberalisering naamrecht best wel stappen zou kunnen maken. Ook met CU. Maar dan moet voltooid leven wel echt van tafel denk ik.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

De donorwet zou ik niet scharen onder "vrijheid". Als een overheid jou gaat opleggen dat je een keuze moet maken anders heeft dat mogelijk consequenties, ipv zoals nu dat je een keuze mag maken. De huidige wet vind ik vrijer.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Voor mensen die een donororgaan nodig hebben biedt het wel meer vrijheid van leven, en dat weegt zwaarder. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Niet mee eens. De onaantastbaarheid van je lichaam vind ik zwaarder wegen. Niemand, en de overheid in het bijzonder, dan alleen jezelf mag beslissen wat er met je lichaam gebeurt. Nu kun je wel dingen inbouwen zoals dat als de familie bezwaar aantekent, er niks gebeurt, maar die volgorde vind ik verkeerd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten