Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Als de FvD ook in andere provincies veel wint kan het ook nog wel eens problematisch worden met de zetels vullen:

Afbeelding
Alles wat geel is, staat minstens in twee provincies op een kieslijst. Alles wat oranje is, zit in de Tweede Kamer of staat op de lijst voor de Eerste Kamer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Suus schreef:Dat was te verwachten. Ik kan alleen nog niet helemaal plaatsen waar die tien zetels vandaan komen.

Ik tel:
-1 voor VVD
-4 voor PVV
-3 voor CDA

Maar waar komen de overige twee vandaan? SP lijkt mij sterk, D66 vind ik ook niet echt logisch.
SP kan best. Deel van de SP-stemmers zijn ook proteststemmers en zijn niet zo happig op immigratie. Twee thema's waarop de FvD behoorlijk scoort.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef:Poll van de NOS:
Afbeelding

SP is stiekem best logisch (allebei populisten), en Baudet is (net als D66) populair bij jongere stemmers. Ook bij mij op de Uni zijn er FVD'ers.
Studenten stemmen nauwelijks PVV, waarom stemmen ze dan wel op de PVV-plus? Dan heb ik nog liever dat de corpsballen uit Leiden, Delft en Rotterdam op de VVD stemmen. Die komen tenminste echt op voor de belangen van de corpsballen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2844
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

En opnieuw ben ik verbaasd, dit keer over hoe veel verschillende partijen de zetels verspreid worden. Vanwege het kiesdrempel verschilt het bij ons tussen 5 (Saarland) en 8 (Bremen; partijloze gedeputeerden als eigen "partij" geteld).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Een kiesdrempel zou niet heel veel uit hebben gemaakt met de huidige peilingen, de kiezers zijn gewoon hopeloos verdeeld. Als kiezer op links kan je kiezen tussen PvdA, SP, GroenLinks en de Partij voor de Dieren. Als 25 procent van de kiezers op deze partijen stemt kunnen ze dan alle vier over de kiesdrempel komen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

Net nog ff een stukje op NPO2 gezien, Andere Tijden, over de nacht van Wiegel.

Zat een stukje BarendenvanDorp in.. met Pim Fortyn en een rokende Joost Zwagerman..
20 jaar geleden.. :shock:

Wiegel blikte erop terug... hij had van mij toch iets meer met zijn ijdelheid mogen terugkijken.. want dat ontkende hij nou iets te nadrukkelijk, naar mijn indruk.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Volgens de Exitpoll van de NOS komt de coalitie op 31 zetels uit, en is deze dus zijn meederheid kwijt. Met samenwerking met GL is wel een meerderheid te halen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Of met de PvdA, die behoorlijk stabiel is vanavond :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Als zij het weer aandurven om met VVD samen te werken?

De conclusie van vanavond lijkt mij wel duidelijk: Rechts wint meer zetels, maar omdat FVD teveel rode lijnen heeft wint Links meer macht.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Wat bedoel je met “rode lijnen”?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Nitein-Repart »

Waarschijnlijk de uitspraken van Baudet over vrouwen, homo's, niet-Westerse personen en homeopatische verdunning. Daarbovenop het niet stilleggen van de verkiezingscampagne afgelopen maandag en bij de campagnebijeenkomst VVD en CDA beschuldigen van medeplichtigheid aan het incident in Utrecht.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Z2N schreef:Als zij het weer aandurven om met VVD samen te werken?
De coalitie heeft niet zo veel te kiezen, het is of PvdA of GroenLinks en dan zal de PvdA dichter bij de coalitie liggen dan GroenLinks. En de PvdA heeft echt wel geleerd en stuurt een zeer sterk team naar de Eerste Kamer met lijsttrekker Mei Li Vos.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Cas »

Suus schreef:Dat was te verwachten. Ik kan alleen nog niet helemaal plaatsen waar die tien zetels vandaan komen.

Ik tel:
-1 voor VVD
-4 voor PVV
-3 voor CDA

Maar waar komen de overige twee vandaan? SP lijkt mij sterk, D66 vind ik ook niet echt logisch.
Volgens de NOS komen ze vooral van de rechtse partijen inderdaad, met het laatste beetje van SP. Het blijven allebei 'tegenpartijen', en ik denk dat 'Utrecht' de overstap nog wel heeft geholpen.
Ferdinand schreef:Hopen dat in Utrecht in ieder geval FvD niet de grootste wordt. Ik vrees dat het anders slecht uit ziet voor nieuwe OV-projecten. Zeker na de blamage met de Uithoflijn. De rest van Utrecht is daar wel de dupe van.
In Utrecht kwam GL volgens mij op 27%, verreweg de grootste partij, met FvD maar 6,8%. Ik geloof dat dit voor de hele provincie is, maar het bericht is niet heel duidelijk.
Nitein-Repart schreef: Studenten stemmen nauwelijks PVV, waarom stemmen ze dan wel op de PVV-plus? Dan heb ik nog liever dat de corpsballen uit Leiden, Delft en Rotterdam op de VVD stemmen. Die komen tenminste echt op voor de belangen van de corpsballen.
Alhoewel ze in boodschap dicht bij elkaar staan, is hun toon natuurlijk heel anders: FvD vindt zichzelf geweldig slim en appelleert duidelijk aan de rechtse hoger opgeleide kiezer, met Baudet's hele gezwets over filosofen, neplatijn en (verdraaide) vaderlandse geschiedenis. PVV positioneert zich daarentegen als stem van het volk, en wordt gezien als chaotischer, minder gematigd en schreeuweriger.
Je kan enigszins de vergelijking maken tussen SP en GL (zeker in het verleden): natuurlijk zit er verschil in standpunten, maar geen groot deel van het verschil zit in de toon en het imago, de kiezers waar je voor gaat.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door SLToilet »

PHS schreef:Wat een (voorlopige) uitslag weer. Ik vind het toch behoorlijk eng dat in één keer een partij zonder fatsoenlijke programma's en onduidelijke standpunten erin slaagt om met een hoop retoriek en bangmakerij zomaar één van de grootste partijen te worden. Gaat ook behoorlijk vreemd zijn tijdens de formaties van de colleges van GS.
En nog het engste: wie zijn al die Forummers die menen op te komen voor provinciale belangen? Kijk, Baudet en Hiddema zijn inmiddels bekend, maar dat geldt absoluut niet voor de meeste provinciale kandidaten. Waar komen die allemaal vandaan? Wie is E.J. De Bie? Geen flauw idee. Hoe zijn ze geworven? Geen idee. Uit al die lijsten ken ik er slechts één en dat is die vogel die Smolders heet, ooit taxichauffeur voor Fortuyn, die in Tilburg altijd de meeste proteststemmen bij elkaar weet te rapen.

Ik huiver daarnaast ook voor de toekomst van het OV in Brabant door o.a. het stevige verlies van de SP en D66 die GL en de PvdA niet goed kunnen maken. Er blijft haast geen tegengeluid over als een OV-lijn nodeloos geschrapt wordt, BravoFlex door de strot wordt geduwd en als er een zwaar onrendabele* provinciale weg wordt gebouwd. Of steun wordt gegeven aan vernietiging van natuurgebied voor wegenbouw, woningen in weilanden worden gepland in plaats van appartementen in steden, ga zo maar door.

*een weg levert geen cent op zonder indirecte middelen als wegenbelasting óf tol. Maar zelfs dan ontstaat meer schade door inefficiënt ruimtegebruik, fossiele brandstoffen en rubberdeeltjes. Een plak asfalt levert bovendien niks op voor mensen die niet bevoegd zijn met de auto te rijden of voor mensen die om wat voor reden dan ook de auto beter zouden kunnen laten staan waar dat nu niet gebeurt (dronkenschap, slecht zicht/ouderdom ondanks goedkeuring, smartphoneverslaafden)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Suus schreef:
Z2N schreef:Als zij het weer aandurven om met VVD samen te werken?
De coalitie heeft niet zo veel te kiezen, het is of PvdA of GroenLinks en dan zal de PvdA dichter bij de coalitie liggen dan GroenLinks. En de PvdA heeft echt wel geleerd en stuurt een zeer sterk team naar de Eerste Kamer met lijsttrekker Mei Li Vos.
Juist dat, ik hoop dat de PvdA kan aanhaken. Dat moet in ieder geval op de sociale thema's kunnen.

@SLToilet: het Forum is dan wel de grootste, dat betekent niet dat ze als een dictator door de bestaande afspraken heen kunnen gaan. Politiek in Nederland is altijd coalities vormen.

En vermoedelijk heeft die partij omwille van landelijke issues gewonnen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Gekko123 »

Ik weet wel zeker dat Forum vanwege landelijke thema's heeft gewonnen. Hun hele verkiezingscampagne was dan ook dat ze nu de politieke elite omver gaan werpen.
Om tot een deal met Forum te komen in de eerste kamer is ook enorm lastig, ze willen pas gaan instemmen als ten minste 3 VVD-ministers opstappen en het klimaatakkoord niet in stemming wordt gebracht (oftewel: verworpen).

Gezien deze verkiezingen tot op bepaalde hoogte een soort generale zijn voor de verkiezingen over 2 jaar vrees ik met grote vrezen. Je hoort in de media immers praktisch nooit iets over besluitvorming in de eerste kamer, laat staan de standpunten van de provinciale staten. Ik voorspel nu dat bij de volgende verkiezingen voor de tweede kamer het forum de grootste partij wordt, met alle gevolgen van dien voor de Nederlandse economie. Daarbij denk ik onder andere aan de standpunten van het forum rondom Nexit en alle immigranten terugsturen. Niet dat de beloften van het forum waar te maken zijn, want ze willen betere wegen, beter OV en betere sociale voorzieningen (lees: meer uitgaven) die betaald moeten worden door middel van een verhoogde koopkracht (lees: verlaging van belastingen en dus inkomsten voor de overheid).
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Cas »

Dat lijkt me inderdaad ook, omdat ze op provinciaal niveau nagenoeg onzichtbaar waren.
Overigens vind ik het heel pikant dat FvD de grootste is geworden in een groot deel van Groningen, aangezien dat nou net de partij is die door wil gaan met gaswinning.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

En dát is dus de reden dat ik tegen de tv-debatten met landelijke partijleiders ben: het moet gaan om de provinciale en waterschapsgerelateerde thema's en niet om de landelijke thema's.
Ik vraag me af of de FvD wel weet hoe ze een provincie moeten besturen.
Gekko123 schreef: Gezien deze verkiezingen tot op bepaalde hoogte een soort generale zijn voor de verkiezingen over 2 jaar vrees ik met grote vrezen.
Als in de komende twee jaar blijkt dat FvD helemaal niks van besturen weet, kunnen ze zo weer à la LPF een stuk kleiner worden. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Wannes »

Het probleem is dat we in de media bijna niets over de provinciale Staten horen dus komen mensen niet te weten of het FvD goed of niet goed kan besturen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jef400 »

In de landelijke media niet, in de regionale media wel.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Laten die het door de afname in inkomsten erg moeilijk hebben momenteel. Vandaar ook de hitse van alle fascistische politici tegen de media: als die aan macht verliezen krijgen zij meer macht. Minder journalistiek werk kunnen doen is macht verliezen.

Overigens wil ik al jaren dat het regionale nieuws op NPO 1 en 2 gaat worden uitgezonden, pontificaal in de avond en niet op zender 33 om 17:30. Daarmee creëer je een groter bereik, waarmee de dalende oplage van de regionale kranten gecompenseerd wordt en de democratie beter gewaarborgd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Heeft iemand de tekst van de toespraak van Baudet van gisterenavond/afgelopen nacht?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dennenboom »

De oorspronkelijke, of de vertaling in gewoon Nederlands?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Afgeven op de sociologische theorieën van Émile Durkheim, aankondigen dat hij de strijd aan wil gaan met de Oikofobie (wat sterke trekjes van Xenofobie aantoont), wat matig kloppende punten over bureaucratie en natuurlijk zijn grijsgedraaide struisvogelpolitiek omtrent klimaatverandering. De precieze tekst zal ik je sparen, maar je kan de speech wel online terugkijken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 109 gasten