Wat lees ik nou weer op het internet?!
Den Haag: geen ruimte meer voor auto's in de stad; ov moet veel sneller worden https://www.omroepwest.nl/nieuws/3900300/Den-Haag-geen-ruimte-meer-voor-auto-s-in-de-stad-ov-moet-veel-sneller-wordenPlannen (Schaalsprong OV) van verkeerswethouder Robert van Asten (D66):
- gemiddelde snelheid van bussen en trams stapsgewijs omhoog van 19 naar 22 en uiteindelijk naar 25 kilometer per uur
- schrappen van haltes
- beveiliging bij kruispunten
- enorme investering in OV met name in de drukste routes, te weten de 2 corridors Koningscorridor van Den Haag CS naar de kust en
de Leyenburgcorridor van het centrum naar Den Haag Zuidwest
- aantrekkelijker maken van loop- en fietsroutes
- nieuwbouwwijken gelijk openbaar vervoer.
- komst van superoverstaplaatsen oftewel mobliteitshubs
- zelfrijdende shuttles
- vrije busbaan van meer dan honderd miljoen euro? Goede investering of .....
- omzetten van tramlijnen 2, 3 en 4 in een lightrailverbinding
- openbaar vervoer meer kostendekkend zien te krijgen
Een enorm megaproject, waarvan we nu al kunnen zeggen dat de kosten de pan uit zullen rijzen. Die busbaan gaat geen honderd miljoen, maar zeker 200.000.000 (200 mijoen) kosten als het niet meer wordt. Sterk investeren in twee corridors zal er in de praktijk er op neer komen, dat het aanbod van en naar andere delen van de stad enorm verslechterd. Tenzij er meer geld bij komt voor het openbaar in Den Haag. Of dat gaat gebeuren is nog maar de vraag. Naar alle waarschijnlijkheid zal er op neer komen, dat er diensten en/of haltes geschrapt gaan worden, routes strak worden getrokken. Kijk maar wat in Amsterdam is gebeurd met de komst van de Noord-Zuidlijn. En voorlopig als laatste wil ik opmerken, dat er een grote kans in zit, dat men rotondes gaat vervangen door slimme verkeerslichten. Waarbij men voor het gemak vergeet, dat het politieke keuze is, hoe die verkeerslichten worden afgesteld. En het ook een politiek gegeven is, dat een deel van de politici (lees: gemeenteraadsleden) en/of commissieleden minder op hebben met het openbaar vervoer in het algemeen en het stads- en streekvervoer in het bijzonder.