Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!

Re: Een tas vol politiek!

Berichtdoor Post » za 18 jul 2020, 15:47

PHS schreef:
Post schreef:Een burgemeester is geen politicus, of zou het in ons huidige stelsel niet moeten zijn. Een burgemeester is een bestuurder en hoort uit te voeren wat de wetgevende macht verwacht.

Ik zou dus nog even verder zoeken naar een politicus om mee vergeleken te worden

Wikipedia denkt anders over Theo Weterings:
Wikipedia schreef:Th.L.N. (Theo) Weterings (Tilburg, 18 april 1959) is een Nederlands bestuurder en politicus van de VVD.

Oh, als Wikipedia het zegt.

PHS schreef:
Artikel 9 Gemeentewet schreef:De burgemeester is voorzitter van de raad.

Ik zal wel iets gemist hebben, maar volgens mij is een voorzitter in de Nederlandse politiek altijd iemand die probeert zijn politieke voorkeur niet mee te laten wegen. Denk ook aan onze tweede kamervoorzitter Arib, maar bijvoorbeeld ook haar collega Bosma. Of ga je nu ook beweren dat dit in hun rol als voorzitters sterke politici zijn?

PHS schreef:Aangezien ik een goede leraar wil zijn

Oké dat vind ik fijn, ik wil altijd nieuwe dingen leren. Waar ik vroeger op school echter ook al een hekel aan had en nu nog steeds als sommige mensen op tv mij iets willen leren, is de stelligheid waarmee ze andere ideeën weg zetten als fout. En nee, dat geld zekers niet alleen voor jou, zelfs ik maak mij er wel eens schuldig aan.

PHS

Berichtdoor PHS » za 18 jul 2020, 16:03

Post schreef:Ik zal wel iets gemist hebben, maar volgens mij is een voorzitter in de Nederlandse politiek altijd iemand die probeert zijn politieke voorkeur niet mee te laten wegen.

Het is de kwalificatie die verschilt. Ik bestrijd niet dat (veel?) burgemeesters proberen politiek neutraal te zijn, maar dat doen ze in mijn ogen in hun rol in de politiek. Arib en Bosma zijn (vice-)voorzitters, maar dat sluit niet uit dat het ook politici zijn.

Post schreef:Of ga je nu ook beweren dat dit in hun rol als voorzitters sterke politici zijn?

Ik ga niet in op stropopredeneringen.

Suus

Berichtdoor Suus » za 18 jul 2020, 16:24

Misschien heb ik een afslag gemist terwijl jullie die wel namen, maar ik heb eigenlijk geen idee waarover jullie in discussie zijn?

En waarom zou je als profielfoto een tekening van Otto van Bismarck nemen?
Rame à l'approche

trolly

Berichtdoor trolly » za 18 jul 2020, 16:53

Wil je PHS alsjeblieft niet het mes op de keel zetten met zulke lastige vragen? Hij is daar namelijk èrg gevoelig voor :')
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

PHS

Berichtdoor PHS » za 18 jul 2020, 17:00

Ik kan voor mezelf opkomen, trolly.
En het is niet nodig, ik voel mij niet door Suus aangevallen. Al was het maar omdat zij zich een stuk beschaafder opstelt dan als wij tweeën 'discussiëren'.

Suus schreef:En waarom zou je als profielfoto een tekening van Otto van Bismarck nemen?

Toeval of niet, ik heb vakantie, en heb dus tijd te lezen, o.a. een biografie over Otto von Bismarck :Y
Ik vond het daarom wel toepasselijk, en het is een mooie tekening.
Wat vind je van mijn nieuwe profielfoto?

trolly

Berichtdoor trolly » za 18 jul 2020, 17:05

Laar ik daar eens antwoord op geven: tekenend.
____________________________________________________________________________________________

Suus

Een tas vol politiek!

Berichtdoor Suus » za 18 jul 2020, 17:05

Bismarck heeft drie oorlogen op zijn geweten. De derde oorlog, de Frans-Duitse oorlog van 1870-1871, heeft als uiteindelijk gevolg geleid tot de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Ik ben daarom ook wat geschrokken dat hij plotseling je berichten mocht opfleuren...
Rame à l'approche

PHS

Berichtdoor PHS » za 18 jul 2020, 17:42

Ik heb de indruk dat je je nog niet in Otto von Bismarck hebt verdiept. Ik kan je het boek Bismarck: A Life van Jonathan Steinberg aanbevelen. Zie voor wat informatie over dat boek, deze boekrecensie van Kissinger in de New York Times. Het is allerminst een biografie waarin Bismarck de hemel in wordt geprezen, integendeel.

Dat Bismarck verantwoordelijk zou zijn voor de Tweede Wereldoorlog, is wel héél kort door de bocht. Ik hoop dat je dat zelf ook inziet.
Ik zeg niet dat er géén enkel historisch verband is, Steinberg probeert dat verband ook te leggen - iets waar Kissinger het overigens mee oneens is in die recensie die ik aanhaalde.
Feit is dat Bismarck bloedige oorlogen heeft gevoerd, maar het is eveneens een feit dat Bismarck na de eenwording van Duitsland in 1871 heeft geprobeerd om de vrede in Europa door middel van diplomatie te bewaren (een vrede die knelde, want ook de Britten, Fransen, Oostenrijkers en Russen waren behoorlijk militaristisch en nationalistisch in die tijd). Hij was tegen verdere uitbreiding van het Duitse Rijk in Europa.
Mocht je geen zin hebben om een heel boek door te ploegen: het Historisch Nieuwsblad legt het ook voor je uit, met bijzondere aandacht voor het verband Bismarck - Hitler ("Nee.") en Bismarck - Merkel ("Een beetje wel.").

Tom024

Berichtdoor Tom024 » za 18 jul 2020, 17:49

Wat spreekt je zo aan in de figuur Von Bismarck dat hij het schopt tot je avatar?

Ik ben bezig in een boek over dictators, misschien is het wel toepasselijk om een avatar te zoken van Pol Pot.

PHS

Berichtdoor PHS » za 18 jul 2020, 18:26

Mij spreken twee kenmerken van de persoon Bismarck aan (let wel, voorlopig, want ik heb het boek nog niet uit). Heel kort weergegeven: Bismarck was vasthoudend in zijn principes. Hij diende God en Keizer. Bismarck wordt gerekend tot de machtigste mannen van Europa in de tweede helft van de 19e eeuw, toch bleef hij altijd trouw aan zijn meesters. Hij had absoluut heerser kunnen worden, wat velen in die tijd nastreefden, maar deed dat uit eigen overtuiging (!) niet. En ten tweede: Bismarck was een visionair. Zijn denken over diplomatie en politiek was vernieuwend. En ook op maatschappelijk vlak liep hij vooruit. Hij heeft de koning van Pruisen kunnen overtuigen om een parlement in te stellen en een algemeen mannenkiesrecht in te voeren. Later trok Bismarck zich het lot van de arbeiders aan, en bracht hij de eerste socialezekerheidswetten tot stand.

Dit laat onverlet dat er ook heel wat slechte kanten aan Bismarck als persoon zitten; nogmaals mijn aanbeveling om het genoemde boek te lezen.

Tom024 schreef:Ik ben bezig in een boek over dictators, misschien is het wel toepasselijk om een avatar te zoken van Pol Pot.

Beetje flauw om (een avatar van) Bismarck met (een avatar van) Pol Pot te vergelijken.
En als je het als argument zou willen gebruiken, is het een associatiedrogreden met een vleugje reductio ad absurdum.

Z2N

Berichtdoor Z2N » za 18 jul 2020, 18:36

Ik quote voor de administratie even Fresku: "wie het boek wil snappen moet ook de zwarte bladzijden lezen".
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!

Suus

Berichtdoor Suus » za 18 jul 2020, 18:41

Na de gewonnen Duitse oorlog van 1866, vrij tactisch ingeluid door Bismarck op het moment supreme de Duitse bond op te blazen, had Bismarck een gezamenlijke vijand nodig om de zuidelijke delen van Duitsland, die altijd tegen Oostenrijk leunden, mee te krijgen in een nieuw Duits rijk. Napoleon de derde van Frankrijk maakte zich ongerust over een groot verenigd Duitsland. Beide landen wilden echter niet bekend worden als de agressor, want dan zouden ze de andere grootmachten in Europa over zich heen krijgen.

In 1868 vond er een revolutie plaats in Spanje, waarbij koningin Isabella de tweede van de troon werd verdreven. Hoewel Wilhelm er tegen was, werd met de steun van Bismarck door het Spaanse parlement gekozen voor Leopold von Hohenzollern als nieuwe koning. De Fransen mochten dit pas vernemen na zijn kroning en daarom werd zijn komst met een versleuteld telegram aan het Spaanse parlement bekend gemaakt. Leopold zou op 29 juni 1870 gekroond worden. Bij het ontsleutelen van het telegram werd in Spanje een fout gemaakt, waardoor het parlement dacht dat hij pas op 9 juli 1870 gekroond zou worden. Het parlement nam daarom een tussentijdse pauze. Leopold kwam aan in Spanje zonder ontvangstcomité. Al snel ging het gerucht dat er een Duitse prins in Spanje was en ook Napoleon vernam dat, die boos was. Op basis van deze reactie besloot Wilhelm de nominatie in te trekken. Napoleon stuurde echter toch nog een diplomaat naar Wilhelm met het verzoek om vast te leggen dat er nooit meer een Hohenzollern aanspraak zou maken op de Spaanse troon. Wilhelm was licht beledigd over dit verzoek, want hij was al heel redelijk geweest voor de Fransen om Leopold terug te trekken en stuurde de diplomaat weg. Daarna vroeg Wilhelm aan Otto om hier een perspublicatie over te maken. Dat deed Otto, maar op zo'n manier dat het Duitse volk woedend werd op Frankrijk, en Napoleon en het Franse volk woedend op Duitsland. Enkele dagen hierna verklaarde Frankrijk op 17 juli 1870 aan Duitsland de oorlog. Het Duitse leger werd geleid door Helmuth von Moltke, een geniale strateeg die het Franse keizerlijke leger vrij snel had verslagen. Napoleon gaf zich al in september over. Daarna volgde nog een strijd met de nieuwe Franse regering, maar na het beleg van Parijs werd al in januari 1871 begonnen aan onderhandelingen over een wapenstilstand en vrede. Bismarck kreeg het voor elkaar dat Wilhelm de eerste keizer werd van Duitsland, gekroond in Versailles. Daarnaast moet Frankrijk de Elzas en Lotharingen afstaan aan het Duitse Keizerrijk. Ook moest er een aanzienlijk geldbedrag betaald worden, en om zeker te weten dat Duitsland dit bedrag kreeg liet Bismarck het leger een deel van Frankrijk bezetten.

Frankrijk is altijd woedend geweest over deze nederlaag en zworen wraak. Uiteindelijk kwam deze kans door de Eerste Wereldoorlog, waarna Frankrijk Duitsland nog erger vernederde dan Duitsland Frankrijk na de oorlog van 1870-1871. Deze vernedering heeft de Duitse economie ernstige schade aangedaan waardoor deze nooit goed op gang kwam en na de wereldwijde economische crisis van 1929 stortte de fragiele Duitse republiek volledig in. Een partij die zwoor wraak te nemen op deze vernedering kwam aan de macht. Deze partij stortte vanaf 1939 het hele Europese continent in oorlog.
Rame à l'approche

trolly

Berichtdoor trolly » za 18 jul 2020, 19:10

Hij heeft het boek nog niet uit, Suus.

PHS schreef:En als je het als argument zou willen gebruiken, is het een associatiedrogreden met een vleugje reductio ad absurdum.

Waar je andermans vermeende drogredengebruik gretig benoemt zou het je eigen geloofwaardigheid wellicht ten goede komen als je jezelf ook wat minder van dergelijke redeneringen zou bedienen. Dat scheelt rechtbreien achteraf.

Suus

Berichtdoor Suus » za 18 jul 2020, 19:16

Oh, dan heeft PHS dus ook nog niet door dat Bismarck nooit rekening heeft gehouden met een wereld waarin Bismarck geen macht meer had of dood zou zijn -o-
Rame à l'approche

PHS

Berichtdoor PHS » za 18 jul 2020, 20:33

@Suus. In hoeverre heb je je verdiept in het leven van Bismarck? Je gaat namelijk op één cruciaal punt de mist in wat je verhaal onderuithaalt. Het draait om het Verdrag van Versailles van 1871. Het klopt dat dat verdrag dicteerde dat Duitsland Elzas-Lotharingen zou annexeren, dat Frankrijk ter waarde van vijf miljard franken aan herstelbetalingen zou maken en dat het Duitse leger een deel van Frankrijk mocht bezetten totdat de herstelbetalingen waren voldaan. Je vermeldde echter niet dat Bismarck daarop tegen was. Na de wapenstilstand op 28 januari 1871 begonnen de vredesbesprekingen tussen Duitsland en Frankrijk. De Duitse legerleiding (wat kort na het uitroepen van het Duitse Keizerrijk nog vooral de Pruisische legerleiding was) bestond uit haviken, ijzervreters als Helmuth von Moltke (‘Moltke de Oude’). De legerleiding wilde dat Frankrijk aan de leiband werd gelegd; de legerleiding was bang dat Frankrijk zich snel zou herbewapenen en dan weer tegen Duitsland ten strijde zou trekken. Daarom zou Frankrijk die enorme herstelbetalingen moeten maken, en zou het strategisch gelegen Lotharingen moeten worden geannexeerd (Duitsland zou dan vaste voet aan de andere kant van de Rijn en de Vogezen krijgen, wat een enorm tactisch voordeel zou opleveren bij een nieuwe oorlog. Over de glooiende velden van de Champagne kan je immers snel naar Parijs trekken. Bovendien lagen in de Lotharingen belangrijke ijzermijnen, ijzer is een belangrijke grondstof voor legers) Bismarck deelde met de legerleiding de vrees van een nieuwe oorlog, maar was om die reden juist tegen een strenge vrede, omdat het Frankrijk voor de decennia daarna tot vijand van de Duitsers zou maken. Bismarck stelde een veel beperktere annexatie voor, met name van door Duitsers bewoonde gebieden, en dat om ideologische in plaats van militaire redenen. Om een concreet voorbeeld te noemen: de legerleiding stelde voor om Metz te annexeren vanwege de strategische ligging en het industriële belang. Bismarck was daartegen: er woonden geen Duitsers in Metz, alleen Fransen. Het bezetten van een door Fransen bewoonde stad en regio zou weerstand opleveren onder de Fransen in Metz en daarbuiten, en zou daarom ongewenst zijn. In deze discussies tussen Bismarck en de legerleiding koos Wilhelm I de kant van de legerleiding, en zo geschiedde. Frankrijk kreeg een strenge vrede, en Metz werd geannexeerd. In zekere heeft Bismarck achteraf gelijk gekregen.

Overigens zijn er nodige kanttekeningen te plaatsen bij de causale verbanden Verdrag van Versailles 1871 > Verdrag van Versailles 1919 > Tweede Wereldoorlog. Ik noem er één: als het aan Bismarck had gelegen, was de Eerste Wereldoorlog er waarschijnlijk nooit van gekomen. In de twintig jaar na de Frans-Duitse oorlog wist Bismarck met diplomatie (met name wisselende allianties) oorlog te voorkomen, en dat in een zeer gespannen tijd waarin de meeste grootmachten bepaald niet gelukkig waren met de Duitsers. Toen Bismarck in 1890 opzij werd geschoven door Wilhelm II, werd de voorzichtige diplomatie vervangen voor een assertieve, militaristische koers. Capviri, Bismarcks opvolger, zegde binnen een week de geheime alliantie met Rusland op (even later sloot Rusland een alliantie met aartsrivaal Frankrijk…). Wilhelm II zocht toenadering tot het Verenigd Koninkrijk, maar met zijn op expansie gerichte buitenlandse politiek maakte hij daar geen vrienden (zo wou Wilhelm II een minstens zo groot koloniaal rijk opbouwen als de Britten, en Wilhelm II wou ook een vloot zo groot als de Britse bouwen. Beide plannen vielen niet in goeden aarde in Londen). In 1897 spraken Wilhelm II en Bismarck elkaar voor de laatste keer, en Bismarck waarschuwde Wilhelm II toen voor de te grote invloed van het leger. Ook hier heeft Bismarck in zekere zin achteraf gelijk gekregen.

Z2N schreef:Ik quote voor de administratie even Fresku: "wie het boek wil snappen moet ook de zwarte bladzijden lezen".

Daar ben ik het helemaal mee eens :pos:

Suus

Berichtdoor Suus » za 18 jul 2020, 20:52

Zoals ik al zei: Bismarck heeft nooit rekening gehouden met een wereld waar Bismarck geen macht had. Want al het gekloot had voorkomen kunnen worden als hij nog in een machtspositie zat. Maar als je macht hebt moet je ook een manier zoeken om de structuren die je opbouwt te behouden als je je positie verliest. Bismarck werd ontslagen en een week later werd zijn bouwwerk opgeblazen. Bismarck’s beleid voerde tot drie oorlogen. Dat hij in zijn latere jaren opeens een diplomatieker beleid voerde was vooral omdat zijn nationalistische strategie voltooid was, niet omdat hij zijn leven wilde beteren.
Rame à l'approche

PHS

Berichtdoor PHS » za 18 jul 2020, 21:11

Suus schreef:Want al het gekloot had voorkomen kunnen worden als hij nog in een machtspositie zat. Maar als je macht hebt moet je ook een manier zoeken om de structuren die je opbouwt te behouden als je je positie verliest

Hoe had Bismarck dat moeten doen? Zichzelf tot Keizer van het Duitse Keizerrijk uitroepen, in plaats van Wilhelm I (dat had waarschijnlijk het einde van Bismarck betekend)? Had Bismarck een burgeroorlog moeten ontketenen? Je praat er heel makkelijk over in de trant van 'Bismarck had dit en dat beter moeten doen', maar heeft Bismarck er niet alles in zijn, uiteindelijk onderdanige, positie aan gedaan om Duitsland te behoeden voor een nieuwe oorlog?

Suus schreef:Bismarck’s beleid voerde tot drie oorlogen. Dat hij in zijn latere jaren opeens een diplomatieker beleid voerde was vooral omdat zijn nationalistische strategie voltooid was, niet omdat hij zijn leven wilde beteren.

Had Bismarck zijn leven moeten beteren? Anders gezegd, hoe luidt jouw morele oordeel over hem, ondanks die oorlogen?
Dat hij een nationalistische agenda had, klopt, maar hij was niet de nationalistische ijzervreter die sommigen in hem zien (mij is niet duidelijk in hoeverre jij Bismarck als ijzervreter ziet, maar aangezien je hem in verband brengt met die drie oorlogen vermoed ik van wel, ik hoor graag of dat klopt of niet). Integendeel, Bismarck probeerde juist tegenwicht te bieden aan de legerleiding, die liever nog meer oorlog had gevoerd.
En die drie oorlogen: hoe erg waren die? In de 19e eeuw werd er heel anders over oorlog gedacht dan nu, het is gevaarlijk om de normen van nu op het verleden te projecten. Ook denk ik dat je weinig staatsmannen uit die tijd kan opduiken die niet bij een oorlog betrokken zijn geweest...

Maar goed, je gaf aan geschrokken te zijn van mijn nieuwe avatar. Is dat nog steeds het geval?

Suus

Berichtdoor Suus » za 18 jul 2020, 21:12

Ik ben er nu aan gewend maar ik snap nog steeds je verering niet. En ik geloof ook niet dat we daar uit gaan komen.
Rame à l'approche

Vinny

Berichtdoor Vinny » zo 19 jul 2020, 09:01

Z2N schreef:Ik quote voor de administratie even Fresku: "wie het boek wil snappen moet ook de zwarte bladzijden lezen".

Ik zit al een tijdje naar die bladzijden te kijken, maar omdat ze geschreven zijn in zwarte inkt wil het maar niet lukken om de boodschap te ontcijferen... :twisted:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Meltrain

Berichtdoor Meltrain » di 21 jul 2020, 10:27

Het heeft even geduurd, maar er is een akkoord bereikt over de EU-begroting en het Corona-herstelfonds:
https://www.ad.nl/buitenland/eu-leiders-na-marathonzitting-eindelijk-akkoord-over-begroting-en-herstelfonds~a59a69d7/
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.

PHS

Berichtdoor PHS » di 21 jul 2020, 15:08

Politico.eu had wel een mooie analyse van het akkoord:

While the Recovery Fund is declared to be “temporary” and “exceptional” — keywords that were necessary to build political support in Berlin and elsewhere in Northern Europe — it will be anything but. [...] Today’s package breaks through the fortifications preventing a more federal and united EU to match, or sustain, the federal leap forward of the single currency two decades ago. Macron has succeeded where François Hollande and Nicolas Sarkozy — and even Jacques Delors — failed.

We gaan hier dikke spijt van krijgen in Nederland. Een transferunie beginnen is veel makkelijker dan een transferunie beëindigen. Vraag het de Vlamingen maar.

teun

Berichtdoor teun » di 21 jul 2020, 15:27

En hoezo gaan we daar zo’n spijt van krijgen dan?

Z2N

Berichtdoor Z2N » di 21 jul 2020, 15:31

Vlaanderen begon als de ontvanger binnen een transferunie, en kijk waar het ze gebracht heeft. (A)
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!

trolly

Berichtdoor trolly » di 21 jul 2020, 15:42

Er zijn twee opties: òf Nederland stapt uit de EU, òf we blijven er in en sluiten af en toe een compromis. Dat kost wat, maar daar krijg je ook een hoop voor terug.

PHS

Berichtdoor PHS » di 21 jul 2020, 16:09

teun schreef:En hoezo gaan we daar zo’n spijt van krijgen dan?

Het kost een boel geld. En het wringt. In Noord-Europa zijn bijzonder pijnlijke hervormingen doorgevoerd, Zuid-Europa zou hetzelfde doen, maar deed dat (voor de zoveelste keer) niet of maar deels. En je ziet wat er met de economieën van Noord- en Zuid-Europa is gebeurd. Wij hebben nu buffers voor een slechte tijd, Zuid-Europa niet, dus waarom moeten wij die buffers delen met Zuid-Europa? (Begrijp me niet verkeerd, ik vind de coronacrisis een goede reden om solidair te zijn, maar ik betwijfel of Zuid-Europa zich wel aan de afspraken gaat houden. Nog geen jaar geleden, toen er nog niets aan de hand was, schreeuwde Salvini dat Brussel de pot op kon met de begrotingseisen. En nu schreeuwt Salvini, weliswaar vanaf de zijlijn, dat Rutte solidair moet zijn. Zo werkt solidariteit niet.)

Z2N schreef:Vlaanderen begon als de ontvanger binnen een transferunie, en kijk waar het ze gebracht heeft. (A)

Alleen waren er in die tijd nog geen/nauwelijks publieke sociale zekerheidsvoorzieningen, wat nu wel het geval is.

trolly schreef:Er zijn twee opties: òf Nederland stapt uit de EU, òf we blijven er in en sluiten af en toe een compromis. Dat kost wat, maar daar krijg je ook een hoop voor terug.

Een vals dilemma, alsof 'je poot stijf houden' niet een prima optie 3 is. Dat deed Orbán ook, en kijk, er staat in het EU-akkoord niets afdwingbaars over de rechtsstaat in Hongarije.

Terug naar “OV Ontmoetingspunt”