Trein vs Bus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!

Ik ben een:

Treinenfappert
19
32%
Busfapper
12
20%
Overigfapper (Tram/Metro/Maglev/Peoplemover/Kabelbaan)
6
10%
Allesfapper
16
27%
(Gender)neutraalfapper
7
12%
 
Totaal aantal stemmen: 60

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Trein vs Bus

Bericht door regenmaker »

Het leuke aan onze community is juist de combinatie tussen bus, tram, metro en trein. Samen vormen ze immers samen een netwerk. Als je de bijvoorbeeld alle buslijnen of treinseries weghaalt stort het netwerk in elkaar. ;)

Jullie zullen het niet geloven maar vroeger was ik een treinfanaat, maar toen ik alle treinen in Nederland wel gezien had ben ik overgestapt op de bus. In een bus is veel meer te zien en dat maakt de reis leuker, daarnaast zijn er veel meer mogelijkheden om nieuwe routes te nemen.

@Meltrain: Ik vind trams beter dan treinen, maar er gaat toch niets boven de flexibiliteit van een bus. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Trein vs Bus

Bericht door Milco »

Trams vind ik wel leuk, maar minder spannend dan een bus. Een bus moet zich geregeld door krappe straatjes wurmen, alles dat op rails rijdt heeft daar geen last van.:)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein vs Bus

Bericht door Meltrain »

Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Trein vs Bus

Bericht door Milco »

Toch zal een bus meer moeite hebben met smalle straatjes dan een tram die gewoon de rails volgt. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein vs Bus

Bericht door Suus »

Dubbelparkeren in smalle straten is toch wel een serieus probleem voor trams anders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein vs Bus

Bericht door trolly »

Chrysa schreef:Ik heb niks gedaan hoor, had je dat van me verwacht dan? :P
Doe es wat, joh :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Trein vs Bus

Bericht door Aking »

Chrysa and trolly, sitting in a train toilet.

KISS wat een pret!

*O*
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Trein vs Bus

Bericht door Aking »

regenmaker schreef:Jullie zullen het niet geloven maar vroeger was ik een treinfanaat, maar toen ik alle treinen in Nederland wel gezien had ben ik overgestapt op de bus.
Kijk, en daar ging je dus de fout in... :X
Je weet dat ze ook treinen hebben in het buitenland? (A)
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Trein vs Bus

Bericht door VIRM »

dennistd schreef:Je kent de opvolger van de KISS al? :mrgreen:
De TONGZOEN? Geen idee wat voor afkorting je daarvan kunt maken... ;)
Beul van de blindegeleidelijn
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Trein vs Bus

Bericht door tsov »

Trein Oftewel Nieuwe Generatie Zweinstein-Opper-Express in Nederland *O*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Trein vs Bus

Bericht door regenmaker »

Aking schreef:Kijk, en daar ging je dus de fout in... :X
Je weet dat ze ook treinen hebben in het buitenland? (A)
Oude meuk ja, ik wil zo modern mogelijk materieel. :Y In België rijdt niets boeiends en Duitsland heeft hier en daar nog wel wat leuks.

Inmiddels ben ik in Nederland wel weer uitgekeken op de SGMm, GTW, DDAR of LINT.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Trein vs Bus

Bericht door chemie »

Het is meer de systematiek achter treinen die mij boeit. Waar loopt welke lijn, waar komt op welke plek welk spoor bij elkaar etc, ik weet natuurlijk ook wel dat dit op internet staat (wikipedia). Maar het leukste is natuurlijk het zelf uitzoeken als je in de trein zit. Leuk vermaak :lol:
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein vs Bus

Bericht door dennistd »

VIRM schreef:
dennistd schreef:Je kent de opvolger van de KISS al? :mrgreen:
De TONGZOEN? Geen idee wat voor afkorting je daarvan kunt maken... ;)
Ik doelde meer op de Flexibele Universale Couch Kabine :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein vs Bus

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:
Aking schreef:Kijk, en daar ging je dus de fout in... :X
Je weet dat ze ook treinen hebben in het buitenland? (A)
Oude meuk ja, ik wil zo modern mogelijk materieel. :Y In België rijdt niets boeiends en Duitsland heeft hier en daar nog wel wat leuks.
In het Verenigd Koninkrijk stroomt in de komende jaren veel modern materieel in. :pos:
(Heb je in België al in de Desiro's gezeten?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Trein vs Bus

Bericht door jelmerrr »

chemie schreef:Het is meer de systematiek achter treinen die mij boeit. Waar loopt welke lijn, waar komt op welke plek welk spoor bij elkaar etc, ik weet natuurlijk ook wel dat dit op internet staat (wikipedia). Maar het leukste is natuurlijk het zelf uitzoeken als je in de trein zit. Leuk vermaak :lol:
Dat systematiek vind ik ook het interessants inmiddels.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein vs Bus

Bericht door reisthijs »

Ik ben toch meer een liefhebber van het oudere, degelijke materieel. Daardoor vind ik bussen niet meer zo interessant (al die lagevloers wegwerpmeuk, daar heb ik niks mee).

Treinen blijf ik wel interessant vinden, ook met moderner materieel, dankzij de eigen infrastructuur en inderdaad de systematiek die daar bij komt kijken.
Meltrain schreef:In het Verenigd Koninkrijk stroomt in de komende jaren veel modern materieel in. :pos:
Helaas verdwijnt daarmee ook weer een stukje van de charme van het treinreizen daar. Ja, natuurlijk is het handig als je niet bij het uitstappen eerst het raampje naar beneden hoeft te schuiven om met de handgreep aan de buitenkant de deur open te maken - maar juist dat soort eigenaardigheden maken het voor mij leuk!
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Trein vs Bus

Bericht door Chrysa »

Dat soort eigenaardigheden zijn als hobbyist inderdaad leuk, maar als forens heb ik toch liever moderne comfortabele treinen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Trein vs Bus

Bericht door Aking »

Maar vooral "comfortabel" mist nog wel eens bij moderne treinen...
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein vs Bus

Bericht door Nitein-Repart »

regenmaker schreef:
Aking schreef:Kijk, en daar ging je dus de fout in... :X
Je weet dat ze ook treinen hebben in het buitenland? (A)
Oude meuk ja, ik wil zo modern mogelijk materieel. :Y In België rijdt niets boeiends en Duitsland heeft hier en daar nog wel wat leuks.

Inmiddels ben ik in Nederland wel weer uitgekeken op de SGMm, GTW, DDAR of LINT.
Je hebt ook nog Frankrijk, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Tsjechië en Polen. Buitenland bestaat niet alleen uit België en Duitsland.

Ik vind juist de mix tussen oude meuk en modern wel leuk. Alleen oude meuk (Balkanlanden, vaak ook maar enkele treinen per dag) of alleen modern (Nordrhein-Westfalen) is ook niet altijd wat.

Moet toegeven dat ik op VIRM, SGM en GTW ook wel uitgekeken bent, ook wel op Flirt, omdat ze overal in Europa rondrijden. Sinds vrijwel alle treinen uit Emmerich doorrijden naar Nederland, ga ik ook niet zo vaak meer naar Emmerich fietsen, omdat ik die Duitse treinen regelmatig in Nederland zie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Trein vs Bus

Bericht door Chrysa »

Aking schreef:Maar vooral "comfortabel" mist nog wel eens bij moderne treinen...
Mwah... Vergeleken met een Belgische Desiro vind ik dat we het in NL echt niet slecht doen. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein vs Bus

Bericht door Suus »

Ik heb nog geen variant van de Desiro ML gevonden waar ik blij van werd, maar ik ben nog niet in Oostenrijk geweest.

Al moet ik toegeven dat sommige varianten van de klassiekjes, die vrijwel onzichtbaar (maar niet volledig verdwenen) werden door de Desiro's ook niet altijd de beste banken hadden.

Nederland heeft overigens wel een interessante positie, het heeft al heel lang geen eigen treinproducten meer en gaat dus grotendeels af op Nederlands ontwerp met buitenlandse technieken. Daardoor hebben we hier een behoorlijk diversiteit in spoorwegmaterieel in verhouding met andere veel grotere landen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Trein vs Bus

Bericht door ArrivaBas »

Chrysa schreef:
Aking schreef:Maar vooral "comfortabel" mist nog wel eens bij moderne treinen...
Mwah... Vergeleken met een Belgische Desiro vind ik dat we het in NL echt niet slecht doen. :')
Eens! Vanaf de SNG zijn/worden de stoelen gekozen door nota bene de reizigers zelf. _O_ :Y Mijn inziens wel een zeer verstandige keuze geweest.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Trein vs Bus

Bericht door regenmaker »

Erno-BE schreef:Je hebt ook nog Frankrijk, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Tsjechië en Polen.
Net of ik daar tijd voor heb. :P Daarom biedt de bus uitkomst, mooie plekjes dichtbij en ook nog eens divers materieel. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein vs Bus

Bericht door Nitein-Repart »

RyanAir/WizzAir vliegen naar een secundaire stad (dus geen hoofdstad) en daar treinen spotten :wink:
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Trein vs Bus

Bericht door Chrysa »

Vliegtuigen zijn veel leuker dan treinen of bussen. :p
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten