Prijs van dagkaarten en hun geldigheid

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Prijs van dagkaarten en hun geldigheid

Bericht door ICE11 »

Men hoort veelal klachten, dat wij hier in Duitsland dure dagkaarten hebben. Maar vergeleken met dat wat er in Zeeland komt en ook onder aandacht voor het aanbod, wat je dan in Zeeland dadwerkelijk voor je geld krijgt (en daar speelt voor mij niet alleen de grootte van het gebied een rol, waar je met deze dagkaart kunt reizen maar ook het aanbod qua lijnen en frequentie), lijken zelfs onze duurste dagkaarten dan toch een echte koopje...... :roll:
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door tsov »

Nouja, ik vind de dagkaarten in bijvoorbeeld het VRR niet bepaald duur. Zeker niet die meerpersoonskaarten, die zijn eigenlijk spotgoedkoop.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

De dagkaarten in NRW zijn praktisch de duurste van Duitsland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

Wat niet wegneemt dat het, zeker met meerdere personen, geen al te hoog tarief is.

Sowieso is het in de twee buurlanden veel goedkoper (België uiteraard het goedkoopst, Duitsland in mindere mate). Voorbeeld: In NL betaal je €8,- meer voor 3 dagen tienertour (of hoe dat nu dan ook mag heten) dan in BE voor een vakantiemaandabo. Tel daarbij op dat het Belgische maandabo betere voorwaarden heeft (ook in de spits geldig, en 12 t/m 26 jr ipv 12 t/m 18 jr) en het verschil in prijs lijkt me wel duidelijk.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door ArrivaBas »

Athene: € 4,50 voor een dagkaart (niet geldig van en naar het vliegveld), Vorarlberg: maximaal € 14,20 voor een dagkaart (prijs afhankelijk van aantal zones). Griekenland bewijst maar weer dat het wel goedkoop kan. :Y Vorarlberg werkt naar afstand, maar kan in verhouding redelijk duur zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door cassie127 »

Suus schreef:De dagkaarten in NRW zijn praktisch de duurste van Duitsland.
Duurste zijn in Hessen dacht ik. €35,- euro voor 1 persoon
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:De dagkaarten in NRW zijn praktisch de duurste van Duitsland.
Dat mag ook wel aangezien NRW is een van de deelstaten waar je ook van alle bus tram en metrolijnen in een gebied gebruik kan maken plus het feit dat ze hoge frequenties aanbieden. Niedersachsen heeft veel goedkopere dagkaarten, maar het gebied is dunbevolkter en je kan in grote delen niet van de buslijnen gebruik maken. Daarnaast is het aanbod op het platteland niet meer dan enkele scholierenlijntjes.

Dat je alleen de trein in NRW gebruikt is in mijn ogen dan ook zonde van zo'n dagkaart. Beide deelstaten hebben een goede aanbod prijs verhouding. Dat kan ik van Zeeland absoluut niet zeggen, die zijn totaal doorgeslagen met de prijs.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

Ik vrees dat je verkeerd geïnformeerd bent over Duitse dagkaarten, maar goed, dat doet er niet toe in dit topic.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Bijna alle regionale dagkaarten in Duitsland zijn geldig in een meerderheid van al het aangeboden OV, in ieder geval in OV aangeboden door een verkeersverbond waar DB lid van is. Enige uitzondering daarop is Mecklenburg-Vorpommern en Schleswig-Holstein (waar een eigen dagkaart van Nah.SH bestaat naast het SH-ticket).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door regenmaker »

@suus: Dat is helemaal nietwaar. Bijvoorbeeld het Niedersachsen ticket is alleen geldig in de VOS, VBN, HVV, GVH, VRB en VSN. In de overige delen is deze niet geldig op de buslijnen. Alleen aangesloten verkeersborden doen dus mee. Zie https://niedersachsenticket.de/streckennetz
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

En wat betekenen al die afkortingen? :shock:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door regenmaker »

Afkortingen van verkeersverbonden in Niedersachsen. Zo is de VSN de Verkehrsverbund süd Niedersachsen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Dan klopt toch wat ik schrijf: Alle verkeerverbonden waar DB lid van is. Maar met je Bayern-ticket kan je probleemloos de metro nemen in München, terwijl jij beweerde dat zo'n integratie alleen bestaat in NRW en dat is gewoon niet waar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door regenmaker »

Nee dat klopt nog steeds niet. DB Weser-Ems is ook lid van de VEJ en daar is die niet geldig. Je kan beter zeggen dat de verkeersborden waarbij het regionale treinverkeer niet deel uitmaakt van hun takenpakket niet meedoen aan de regionale dagkaarten. Ookal dekt dat niet de status van de VOS.

Ik beweerde alleen dat je echt alle buslijnen in NRW kon gebruiken. NRW is niet de enige, maar de meeste hebben geen volledige dekking.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Prijs van dagkaarten en hun geldigheid

Bericht door cassie127 »

Volgens mij kunnen wij beter zeggen verkeersborden waarvan DB Regio actief is. Aangezien ze die naam eigenlijk altijd gebruiken voor de treinen

(Oké en enkele bussen dan)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Aking »

PatrickM schreef:Sowieso is het in de twee buurlanden veel goedkoper (België uiteraard het goedkoopst, Duitsland in mindere mate). Voorbeeld: In NL betaal je €8,- meer voor 3 dagen tienertour (of hoe dat nu dan ook mag heten) dan in BE voor een vakantiemaandabo. Tel daarbij op dat het Belgische maandabo betere voorwaarden heeft (ook in de spits geldig, en 12 t/m 26 jr ipv 12 t/m 18 jr) en het verschil in prijs lijkt me wel duidelijk.
Vertel mij eens hoe ik een België een (goedkope) dagkaart of in ieder geval iets waarmee ik onbeperkt kan rondreizen met de trein kan bemachtigen dan? Dat is me nog nooit gelukt namelijk :')
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Prijs van dagkaarten en hun geldigheid

Bericht door Chrysa »

Die zijn er wel, maar alleen in de schoolvakanties. :')
Logisch is het inderdaad niet.

Het Euregioticket is wel geldig in de trein bij NMBS, maar zou niet weten op welke trajecten want dat staat er dan weer niet bij.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Prijs van dagkaarten en hun geldigheid

Bericht door Aking »

Ook voor mensen >25? Volgens mij is dat alleen voor de jeugd namelijk... (Go-Pass unlimited en dat soort grappen)
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Prijs van dagkaarten en hun geldigheid

Bericht door Chrysa »

Oh ja, dat is ook nog een regel... :X
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Prijs van dagkaarten en hun geldigheid

Bericht door Nitein-Repart »

https://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrsv ... chland.png

Afbeelding
Volgens mij kun je in alle gele gebieden met een Landerticket of Schönes-Wochenende ticket reizen met bus, tram en metro (correct me, if I'm wrong). Dus volledig in NRW, Rheinland-Platz, Baden-Würtemburg, Sachsen en Brandenburg.

Dat betekent dat Baden-Würtemburg naar verhouding het goedkoopste is, €23 voor een vrij grote deelstaat en overal kan de bus gebruikt worden. Daarna volgt Rheinland-Platz met €24 en overal kan bus gebruikt worden en vervolgens Bayern met €25, grote deelstaat, maar bus kan niet overal gebruikt worden.

NRW, Hessen (tenzij 4 of 5 personen) en Schlesweig-Holstein (€28 voor een kleine deelstaat, niet overal kan de bus gebruikt worden) zijn het duurst.

Overigens, kunnen de echt prijsbewuste treinreizigers het beste naar Tsjechië, dagkaart €22 voor het gehele land. Voor de studenten is Hongarije ook aantrekkelijk omdat je op vertoon van je studentenkaart 50% korting krijgt, helaas daar geen dagkaarten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Prijs van dagkaarten en hun geldigheid

Bericht door Aking »

Is dat in Hongarije niet alleen voor studenten aan een Hongaarse instelling?
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Prijs van dagkaarten en hun geldigheid

Bericht door cassie127 »

Vakantie tickets in Duitsland kosten ook niet veel. Maar alleen in NRW kan je die ook krijgen als je geen student bent. In andere deelstaten moet je vaak een Duitse studentenkaart hebben
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Prijs van dagkaarten en hun geldigheid

Bericht door regenmaker »

@Erno: dat klopt niet 100% want in de VOS (alleen Osnabrück stad) kan je ook met de Niedersachsen ticket reizen ondanks dat deze grijs is op dat kaartje. Maar dat is wel een uitzondering op de regel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Prijs van dagkaarten en hun geldigheid

Bericht door Meltrain »

In het gebied van de West Yorkshire Metro (Leeds en omgeving) kost een dagkaart £8,20 voor één persoon en £12,20 voor maximaal twee volwassenen en drie kinderen. Kaartjes zijn in de bus geldig na 9:30 en in de trein tussen 9:30 en 16:00 en na 18:30.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Prijs van dagkaarten en hun geldigheid

Bericht door Z2N »

Als je het hebt over goedkope dagkaarten mag Parijs-Île-de-France niet vergeten worden: een dagkaart voor zone 1-2 (heel binnenmuurs Parijs en de nabije voorsteden) kost 7,50, een dagkaart voor heel Île-de-France (9 keer de provincie Utrecht) is 17,80. Jongeren (-26) hebben in het weekend korting, een dagkaart kost dan maximaal 8,95. _O_
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten