Pagina 1 van 6

EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: ma 01 jan 2018, 17:28
door OVinspecteur
regenmaker schreef:Directeur Wim Kurver van EBS zegt het volgende over Voorne-Putten en DAV. Ze hebben er wel vertrouwen in DAV ook binnen te slepen. :)
Kurver: “Met deze winst laten we zien dat we er niet zijn voor één avontuurtje in Waterland. Dat willen we heel duidelijk maken. Als we straks DAV ook winnen, weet iedereen hopelijk dat we een serieuze speler zijn.”
OV Magazine
Diep triest nieuws dit.:oops: Wanneer je als passagier met schaamte plaats moet nemen in een bus of trein van een bedrijf dat Apartheid als een kernwaarde ziet, dan kan dat niet bevorderlijk zijn voor het gebruik van het OV. Hopelijk realiseren democratisch gecontroleerde OV-autoriteiten zich dat wel bij het toekennen van nieuwe concessies.

Laat 2018 een jaar worden dat we er weer vertrouwen in krijgen dat de toekomst beter zal zijn dan het verleden.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 02 jan 2018, 01:23
door DrechtBlub
Leuk dat je dat zegt, Maar in hoeverre is dit waar en in hoeverre is Egged verantwoordelijk daarvoor, en in hoeverre heeft dat effect op Nederland?

Palestijnen in de bus:
- Egged is simpelweg niet verantwoordelijk voor de landverdeling en Visum problemen in Israël. De dorpen zijn inderdaad illegaal, en rijden op de wegen ook. Illegaal voor ISRAËL in zijn geheel. Maar Israël bezit nu toch echt dat gebied. Je kan Egged als vervoerder van OV toch niet aankijken op de schandalen van de Israëlische overheid (En het feit dat vervoer aanbesteed word ook van/naar die gebieden) of wel?

Man/Vrouw Scheiding (Tot 2011) in een extreem klein aantal buslijnen (In verhouding tot totaal) in een zeer beperkt gebied:
- Egged en andere bedrijven hebben hier onder druk gestaan door radicale gelovige lokale "Councils" (dat moet je maar een beetje zien als een gemeente achtig iets). - Sterker nog, Egged als enige heeft in het begin nog geprobeerd om bussen normaal te rijden zonder separatie en heeft meegewerkt met het stoppen van de seperatie toen mishandelde mensen uit deze bussen naar de regeringsinstanties zijn gegaan. Toen het op is geheven hebben die "councils" hevig geprotesteerd en heeft zelfs daar in de krant gestaan dat Egged "Anti-Joods" zou zijn omdat ze niet meer separeren in de bussen. - Dit is uberhaubt een hele lastige en nare situatie waar naar mijns inziens niet persé gezegd kan worden dat Egged bus hier het probleem is.

In geen van beide situaties heeft Egged Bus een kernwaarde aangegeven. - De 1e situatie gaat om internationaal conflict, en de 2e situatie heeft Egged geprobeerd (Aldanwel misschien niet genoeg achteraf gezien) om wat te doen onlangs opressie van lokale "councils". Dat schetst dus op geen enkele manier het plaatje dat Apartheid een kernwaarde is van Egged. - In tegendeel zelfs.

Dit soort speculatie helpt niet met de verbetering en het onderhoud van OV in Nederland (en tevens ook niet in Israël) en is er zijn, zoals ik nu duidelijk heb gemaakt vitale gaten in je argumentatie waarom dit EBS zo verschrikkelijk zou zijn. (Trouwens, je bent toch ook niet beschaamd om in de bus van Transdev te stappen of wel? Die hebben ook een tijdje bussen gereden onder Veolia/Connex in het palestijn/israël conflictgebied onder dezelfde door de regering opgelegde regels tov. palestijnen.)

Laten we vanaf nu maar weer gewoon terugkeren op het topic, concessie DAV. Niet "EBS, Daarover klaag ik graag".

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 02 jan 2018, 17:37
door WSM
Ja en uiteindelijk is niemand verantwoordelijk. Volledig eens met OVinspecteur, bedrijven als EBS hebben hier niks te zoeken.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 02 jan 2018, 18:37
door sirvinniei
NS heeft hier ook niets te zoeken, aangezien ze betaald kregen voor het vervoeren van Joden in de tweede wereldoorlog. Om dan maar nog te zwijgen over DB/Arriva.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 02 jan 2018, 18:42
door Post
WSM schreef:Ja en uiteindelijk is niemand verantwoordelijk. Volledig eens met OVinspecteur, bedrijven als EBS hebben hier niks te zoeken.
Je koopt ook geen dingen uit China?

Je koopt geen benzine uit Saoedi-Arabië?

Je koopt geen gas uit Rusland?

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 02 jan 2018, 18:51
door Chrysa
Je zeurt toch ook niet over politiek in een DAV-topic?

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 02 jan 2018, 18:59
door dylanwild94
Wat hebben politieke stromingen in andere landen te maken met het openbaar vervoer hier. :X

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 02 jan 2018, 19:22
door CamilleKreemers
oke, ik ga nog serieus even erop in ook.
OVinspecteur schreef:Diep triest nieuws dit.:oops: Wanneer je als passagier met schaamte plaats moet nemen in een bus of trein van een bedrijf dat Apartheid als een kernwaarde ziet, dan kan dat niet bevorderlijk zijn voor het gebruik van het OV. Hopelijk realiseren democratisch gecontroleerde OV-autoriteiten zich dat wel bij het toekennen van nieuwe concessies.

Laat 2018 een jaar worden dat we er weer vertrouwen in krijgen dat de toekomst beter zal zijn dan het verleden.
Elk bedrijf moet zich conformeren aan de regels geldend in dat land. Israel kiest er (onder goedkeuring van alle landen!!!) voor om alles te scheiden in hun land. Er worden door geen enkel land sancties op gezet en ze worden zelfs beloond ervoor. Indirect keuren WIJ het gedrag dus goed.

Post heeft daarnaast gelijk in zijn bericht, elk land heeft wel iets. Hoe kun jij met jezelf leven, wij waren het laatste land dat slavenhandel dreef op de planeet. En dan moet Arriva ook niet winnen, want de DB was letterlijk de vervoerder om iedereen af te maken onder bevel van de nazi's. En dan ben ik me nog aan het inhouden, anders ga ik elk land even bij langs. Kunnen we ook lachen en is die derde wereldoorlog ook nodig.

Laten we dit topic gebruiken om het over het vervoer te hebben en niet over het feit dat in andere delen van de wereld de standaard niet westers is en wij als westerse inwoners denken alles beter te weten.

On-topic: Ik ga er vanuit dat het plan dat EBS eventueel gaat maken voor deze concessie voldoet aan de eisen van de opdrachtgever en er ook gekeken wordt op neutrale wijze waar de plannen aan voldoen. Alleen dan kun je het beste voor de reizigers krijgen.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 02 jan 2018, 19:32
door Jef400
Chrysa schreef:Je zeurt toch ook niet over politiek in een DAV-topic?
Ook altijd grappig dat het de gasten zijn die eenzijdig zonder bronnen naar de situatie kijken hé.

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: di 02 jan 2018, 19:42
door dylanwild94
Oké dus het topic is nu afgesplitst voor deze belachelijke discussie. :X

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: di 02 jan 2018, 20:03
door Vinny
http://www.egged.co.il/Article-830-Who-Are-We.aspx

In een notendop het bedrijfsbeleid. Egged is niet een bedrijf dat bijvoorbeeld Palestijnen uitsluit of scheiding tussen mannen en vrouwen nastreeft. Het volgt echter de door de overheid uitgevaardigde veiligheidsregels.

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: di 02 jan 2018, 20:20
door huibf
Ik ga niet meer naar de MC Donalds... want Trump...

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: di 02 jan 2018, 20:21
door dylanwild94
Arriva mijd ik ook want Duitsland en dus Hitler. :X

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: di 02 jan 2018, 20:53
door Chrysa
3, 057 service line buses (58 of them are bullet proof)
:shock:

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: di 02 jan 2018, 21:37
door ArrivaBas
Dat klinkt als kogelwerend glas, om te kunnen rijden in de grensgebieden waar dat conflict heerst met Palestina. :X

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: di 02 jan 2018, 21:47
door Hainje
Transdev en Keolis mijd ik ook, want Frankrijk heeft in haar oude Afrikaanse koloniën afgedwongen dat bij een aanbesteding de Franse bedrijven voorrang krijgen op een Afrikaans bedrijf. Waarmee de Afrikaanse afhankelijkheid eigenlijk in stand wordt gehouden.

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: wo 03 jan 2018, 00:13
door OVinspecteur
Vinny schreef:http://www.egged.co.il/Article-830-Who-Are-We.aspx

In een notendop het bedrijfsbeleid. Egged is niet een bedrijf dat bijvoorbeeld Palestijnen uitsluit of scheiding tussen mannen en vrouwen nastreeft. Het volgt echter de door de overheid uitgevaardigde veiligheidsregels.
Nee, want Egged kan er voor kiezen om geen bussen te exploiteren in illegaal bezet gebied.

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: wo 03 jan 2018, 00:16
door Jef400
Wat heeft dit met elkaar te maken?

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: wo 03 jan 2018, 00:16
door OVinspecteur
dylanwild94 schreef:Arriva mijd ik ook want Duitsland en dus Hitler. :X
Die tijd is gelukkig voorbij. Het gaat hier om wat er vandaag de dag nog steeds plaatsvindt.

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: wo 03 jan 2018, 00:18
door OVinspecteur
Jef400 schreef:Wat heeft dit met elkaar te maken?
Dat zijn bussen waar Palestijnen niet in mogen en die rijden over wegen waar Palestijnen niet op mogen.

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: wo 03 jan 2018, 00:19
door dylanwild94
Ja in een andere land. Waar het openbaar vervoer in Nederland niets mee te maken heeft.

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: wo 03 jan 2018, 00:23
door Jef400
Wat defacto nog gescheiden organisaties zijn ook. Daarnaast is er ook nog geen consensus over het "illegaal" geannexeerde gebied, zeker in een gebied waar de oorlogen al millennia duren. Daarnaast ontkracht Vinny je punt over de bedrijfscultuur en begin jij hier over, twee compleet verschillende dingen die alleen er mee te maken hebben dat er dingen zouden gebeuren die volgens jou niet door de beugel kunnen.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 03 jan 2018, 00:38
door OVinspecteur
Post schreef:
WSM schreef:Ja en uiteindelijk is niemand verantwoordelijk. Volledig eens met OVinspecteur, bedrijven als EBS hebben hier niks te zoeken.
Je koopt ook geen dingen uit China?

Je koopt geen benzine uit Saoedi-Arabië?

Je koopt geen gas uit Rusland?
Je hebt hier een punt, maar het is bijvoorbeeld wel degelijk strafbaar om zaken te doen met een bedrijf dat voor Rusland opdrachten uitvoert op de Krim. In Palestijns gebied wordt echt steeds bewust grondgebied afgepakt van een bevolkingsgroep om dat exclusief aan een andere bevolkingsgroep te geven, waarbij de Palestijnen dus in steeds kleinere "thuislanden" worden opgesloten. Die gebiedjes worden van elkaar gescheiden door corridors, waar Palestijnen niet mogen komen (en Eggedbussen met uitsluitend Israelische kolonisten wel). Dat gaat dus veel verder dan de Krim.

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: wo 03 jan 2018, 00:43
door OVinspecteur
OVinspecteur schreef:
Vinny schreef:http://www.egged.co.il/Article-830-Who-Are-We.aspx

In een notendop het bedrijfsbeleid. Egged is niet een bedrijf dat bijvoorbeeld Palestijnen uitsluit of scheiding tussen mannen en vrouwen nastreeft. Het volgt echter de door de overheid uitgevaardigde veiligheidsregels.
Egged kan er wel degelijk voor kiezen om geen bussen te exploiteren in illegaal bezet gebied.

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Geplaatst: wo 03 jan 2018, 00:45
door dylanwild94
En omdat egged daar rijdt om geld te verdienen. Mogen ze wat jou betreft niet in Nederland rijden?