Hoe beoordeelt het OVinNL-forum de Nederlandse Spoorwegen?

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie

Welk cijfer geef jij de Nederlandse Spoorwegen? (basseer je antwoord op je eigen ervaringen)

Peiling eindigde op wo 23 jan 2019, 22:38

1
0
Geen stemmen
2
0
Geen stemmen
3
1
3%
4
0
Geen stemmen
5
2
5%
6
4
11%
7
9
24%
8
17
45%
9
3
8%
10
2
5%
 
Totaal aantal stemmen: 38

Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Hoe beoordeelt het OVinNL-forum de Nederlandse Spoorwegen?

Bericht door Ferdinand »

Een perfect moment om eens de poll-functie te testen! Uit een enquête van de NS is gebleken dat 86% van de reizigers de NS een score van 7 of hoger geeft!

Zouden wij hier op het forum kritischer zijn of zijn wij eigenlijk ook heel tevreden?

De poll loopt 5 dagen. Aarzel niet om je keuze te beargumenteren!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hoe beoordeelt het OVinNL-forum de Nederlandse Spoorwegen?

Bericht door Hainje »

Heb eigenlijk nooit echt vertraging, klantenservice via Facebook en Twitter is vriendelijk en deskundig. Hooguit dat er wel wat vaker mag worden gecontroleerd op plaatsbewijzen, al begrijp ik best dat hiervoor meer treinpersoneel ingezet moet worden/cultuuromslag moet plaatsvinden om dat realistisch te maken. Zodoende krijgt NS van mij een 9.

@Ferdinand: het is overigens "baseer", dus met één s. :wink:
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Hoe beoordeelt het OVinNL-forum de Nederlandse Spoorwegen?

Bericht door Z2N »

De score hangt heel erg af van waarmee je het vergelijkt (Connexxion of Trenord bijvoorbeeld), wat de rol is van de vervoerder (Virgin Trains heeft een beter cateringaanbod op de trein), en hoeveel je betaalt als reiziger. Maar als vaste klant, die vaak op de drukste tijdstippen reist op een van de zwakste verbindingen van het HRN ([serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie]) kan ik niet echt klagen. Soms zijn er problemen, maar ik kan eigenlijk altijd zitten, de WC's zijn overdag prima schoon, het wifi werkt en is gratis. Maar vooral toen ik maandenlang reisassistentie nodig had was het echt goed geregeld, personeel was snel beschikbaar, vriendelijk en altijd bereid om iets extra's te doen. Tuurlijk, er kunnen dingen beter, maar Frequentie en spoorstoringen zijn de verantwoordelijkheid van ProRail, dus die kan ik NS niet aanrekenen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Hoe beoordeelt het OVinNL-forum de Nederlandse Spoorwegen?

Bericht door AppleMoose »

Ik geef een 8.
Zitplaatskans is toegenomen en over het algemeen heb ik vrij weinig last van storingen of ander ongemak, veroorzaakt door NS.
Ik word regelmatig gecontroleerd en personeel en klantenservice is over het algemeen vriendelijk en problemen zijn tot nu toe snel en goed opgelost.
Ook als ik buiten mijn eigen ervaringen om de prestaties bekijk, doet NS het gewoon prima.
Natuurlijk zijn er ook wel minpunten. De lange omroepen in de trein zijn behoorlijk irritant en de automatische omroepen in de Flirt gewoon slecht. Groot minpunt is wel de HSL. Daar laat NS echt nog wel een paar flinke steken vallen. Verder vind ik het zitcomfort niet in elk materieel echt prettig (VIRMm, afgesleten en doorgezakte bende in DDZ) en ook qua schoonmaak zijn er wel wat punten te verbeteren. Dat laatste heeft NS niet helemaal zelf in de hand natuurlijk, grote groep Nederlanders is gewoon asociaal en smerig, maar wat vaker schoonmaken (zowel binnenkant als buitenkant) zou al een stuk helpen. En de keuze van bepaalde typen prullenbakjes helpt ook niet echt mee.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe beoordeelt het OVinNL-forum de Nederlandse Spoorwegen?

Bericht door ArrivaBas »

Ik ben nog geen frequent reiziger in NS-treinen, maar de goede ervaringen uit 2017 op twee lange ritten waren voor mij zeker geen reden om te klagen. Ik hoop wel dat het aantal suïcides op mijn toekomstige reisroute naar mijn studie voor het najaar ingeperkt wordt. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hoe beoordeelt het OVinNL-forum de Nederlandse Spoorwegen?

Bericht door Hainje »

Wij suïcidalen hebben echt geen tijd om daar óók nog eens rekening mee te gaan houden hoor Bas.

Ain't nobody got time for that!
🍉
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Hoe beoordeelt het OVinNL-forum de Nederlandse Spoorwegen?

Bericht door diederickx »

Als ik je daar een plezier wil doen wil ik wel beloven dat ik maximaal één suicide zal plegen. Tenzij er iets tussenkomt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoe beoordeelt het OVinNL-forum de Nederlandse Spoorwegen?

Bericht door Meltrain »

Over het algemeen ben ik redelijk tevreden: de treinen zijn meestal net en comfortabel en ik hoef zelden te staan.
Wel vind ik dat op bepaalde trajecten de frequentie op zaterdag nog wel omhoog kan en blijf ik het raar vinden dat ik een overstap van 16 minuten heb tussen twee kwartiersdiensten (of erger nog: 31 minuten tussen twee halfuursdiensten).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Hoe beoordeelt het OVinNL-forum de Nederlandse Spoorwegen?

Bericht door SLToilet »

Hoewel mijn berichtgeving soms anders suggereert vind ik de NS op zich een prima vervoerder en eigenlijk is het meestal buiten de schuld van de NS om als dingen fout gaan. En daar waar de NS alles uit het spoor van ProRail weet te persen, zijn natuurlijk altijd verbeteringen mogelijk. Maar door het versnipperde eigendom komt dat tegenwoordig vaak neer op overleg met andere partijen en omdat niet alle partijen (lees: de huidige politiek) zich eensgezind vol willen inzetten voor het spoor, blijft het steken op een ruime voldoende.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe beoordeelt het OVinNL-forum de Nederlandse Spoorwegen?

Bericht door Suus »

Ik heb drie langlopende bezwaren bij NS:

1. De treinen die niet op de HSL rijden zijn ongelofelijk smerig van binnen.

2. De treinen op de HSL presteren ondermaats.

3. NS heeft een ongelofelijke datahonger: bij elk contact met de klantenservice. Voor een GtbV met de Intercity Direct moet je meer dan 20 unieke gegevens aanleveren bijvoorbeeld. Past niet meer in deze tijd met de AVG.

Ik kom daarom niet verder dan een 6+
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hoe beoordeelt het OVinNL-forum de Nederlandse Spoorwegen?

Bericht door Karl »

Van mij krijgt NS een mager zesje. Al met al gaat de jaarplanning best aardig, maar van de HSL maakt men nog steeds een puinzooi en in de daluren rijden er vaak erg korte treinen. In de piekuren ervaar ik vrij weinig problemen. Echter is men vergeten een veerkrachtige organisatie op te bouwen en als er dus maar 'iets' is gebeurd (gepland en ongepland), dan valt het fragiele kaartenhuis in elkaar.
Het is een spectrum.
PHS

Re: Hoe beoordeelt het OVinNL-forum de Nederlandse Spoorwegen?

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe beoordeelt het OVinNL-forum de Nederlandse Spoorwegen?

Bericht door Daniel »

Ik kwam net op een ruim vijfje uit. Ben zelf tegenwoordig vooral dalreiziger (en dan met name in het weekend) en tref dan opvallend veel korte treinen waarbij NS zich niet lijkt te realiseren dat ze toch echt zelf veel reizigers die treinen in lokken met allerlei acties. Het is bijvoorbeeld al jaren hetzelfde liedje als je rond 11.00 uur op zaterdag of zondag uit Amersfoort richting de Randstad wilt vertrekken, maar het dringt nog altijd niet tot ze door dat je dan geen losse stellen moet gaan inzetten. (En het uur ervoor, dat is juist net voor de piek, rijdt er juist weer vaak een halflege trein van 12 bakken ICM).
Net zoiets is dat je als 1e klas WeekendVrij-abonnee enkele keren per jaar wordt geconfronteerd met het met moeite nog een plekje in de 1e klas kunnen vinden doordat die al vol zit met reizigers met gratis uitgedeelde overgangsbewijzen. Maar daar krijg je als reizigers die al een 1e klasse vervoerbewijs heeft dus niks voor als tegemoetkoming.

Dan HC's… tja, er zijn reizen dat je afvraagt wie is toch die man die m'n kaartje wil zien. Al zit daar de laatste tijd wel verbetering in.

En het meest verbaasd ben ik misschien nog wel over de acties die NS uithaalt bij zijn activiteiten anders dan treintjes rijden. Neem bijvoorbeeld OV-fiets wat ze al niet helemaal onder controle hadden toen je er nog abonnementsgeld voor betaalde. Dan is het toch een bizarre actie om het abonnement gratis te maken waardoor er nog meer gebruik wordt gemaakt. Wat niet altijd goed gaat doordat de informatie erover tegenwoordig erg goed verstopt staat.
Dat onderdeel van NS blinkt ook uit in klantonvriendelijkheid als je ze iets wilt melden: je kunt hooguit een eeuwigheid bij ze aan de telefoon hangen (voor je iemand aan de lijn hebt) of een mail sturen waarop je nooit een reactie krijgt. En ook via de NS Community wordt je vooral afgescheept met een onzinreactie maar blijft actie vervolgens uit tenzij je maar achter elkaar blijft melden.
En het is natuurlijk ook gewoon bizar beleid om bij fietskluizen e.d. toe te laten dat je op een andere locatie inlevert, waardoor een kluis bezet raakt. Met als gevolg dat de gebruiker die braaf zijn fiets wil inleveren op de locatie van verhuur volle kluizen aantreft en veel moeite moet doen om zijn huurperiode alsnog afgesloten te krijgen. Waarbij je maar net moet weten waar je dan als alternatief de sleutel kunt achterlaten, want als je 'm later moet opsturen mag je hopen dat het verwerkt is voordat je de boete voor diefstal opgelegd hebt gekregen vanuit de bureaucratische molen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten