De leukste haltenamen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

De leukste haltenamen

Bericht door VIRM »

Na drie leuke topics over perrons is het tijd voor wat variatie: wat zijn leuke/grappige/lollige namen van haltes? Het gaat daarbij om haltenamen voor bus, tram, metro of veer. Vermeld ook even in welke plaats de halte ligt.

Om af te trappen: ik was laatst in Alphen aan den Rijn, en zag dat lijn 165 tussen Alphen en Zoetermeer stopt bij halte De Bonte Paal in Hazerswoude-Rijndijk.
En lijn 107 tussen Utrecht Jaarbeurszijde en station Gouda stopt in Haastrecht bij halte De Draak en in Willeskop bij halte Lekkerkerker.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De leukste haltenamen

Bericht door Daniel »

Op de 107 is "Vette Varken" ook wel een leuke haltenaam, die bestaat nog maar 2 weken trouwens.

In Dordrecht was er jaren terug ook nog een halte die uitblonk in gebrek aan creativiteit bij het bedenken van de haltenaam: halte Tunneltje (die inderdaad, je raad het nooit, naast de inrit van een fietstunneltje lag)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lee-yawn
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 20:31

Re: De leukste haltenamen

Bericht door lee-yawn »

Halte "Boompjes" in Bunschoten-Spakenburg is wellicht één van de schattigste waar ik aan kan denken.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: De leukste haltenamen

Bericht door Wannes »

Ik nomineer de halte 'Hoogspanningskabels' in Oud-Alblas. Deze halte ligt, heel toevallig, bijna onder een hoogspanningskabel. In de Alblasserwaard zijn sowieso wel een aantal bijzondere namen te vinden zoals 'De Producent' bij Gelkenes en 'Huize Maria' bij Streefkerk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De leukste haltenamen

Bericht door Daniel »

Bijzonder? Die zijn gewoon vernoemd naar naburige panden. Maar om dat nu de leukste namen te noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De leukste haltenamen

Bericht door umbusko »

A je Striekiezer in Lemiers! *O* (Zou worden opgeheven, maar ik zie nog gewoon ritten in OV-Info staan?)

Deze halte ligt op het punt waar vroeger de tram Maastricht-Vaals de Rijksweg kruiste en een halte had. De locomotief zag er met wat fantasie een beetje uit als een strijkijzer, vandaar de naam. :P
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De leukste haltenamen

Bericht door ZO6176 »

Aardmannetje in Eindhoven.
De straat waar deze naar vernoemd is, is voor oplevering al gewijzigd in Charles dickenslaan maar de bushalte is altijd zo gebleven.

Ook leuk is in Helmond: verliefd laantje
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De leukste haltenamen

Bericht door ArrivaBas »

Außergampaping, vernoemd naar een gehucht van een handvol huizen in de Oostenrijkse gemeente Sankt Gallenkirch. Oostenrijkers spannen echt de kroon in het verzinnen van leuke haltenamen. *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: De leukste haltenamen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: De leukste haltenamen

Bericht door Frank93 »

De eerste halte waar ik dan aan moet denken is de halte Kattegat in Delfzijl.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: De leukste haltenamen

Bericht door julsteren »

Amateurs, ga allemaal eens naar Zeeuws Vlaanderen, waar ze bij IJzendijke, Petit Paris maar gelijk een schaalmodel van de Eiffeltoren hebben neergezet. Geen bier in Biervliet trouwens -o- of Turken in Turk(e)ije -o-

Begeleidend beeldmateriaal: https://youtu.be/fe_pmYd22vQ
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: De leukste haltenamen

Bericht door evos »

Zou het erg glibberig zijn bij halte Onderuit (Amstelveen, tram 5)?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De leukste haltenamen

Bericht door Meltrain »

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben ze ook bijzondere haltenamen. De eerste die ik zo bedenk is "Groene Hond", maar er zijn er nog meer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: De leukste haltenamen

Bericht door julsteren »

Groene Hond, Duifverschieting, Verbrandendreef, Schone Lucht, Ban Eik, Vier Armen, die 2 lijntjes aan de oostrand zitten er vol mee :') _O_
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De leukste haltenamen

Bericht door trolly »

Wat grappig is, is natuurlijk ook een kwestie van gewenning. Want eerlijk gezegd gaat een haltenaam als De Pijp ook nergens over.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De leukste haltenamen

Bericht door Alargule »

Rok-in of Rok-uit?

Ik heb ook altijd erg moeten lachen om Ganzenhoef (ganzen hebben geen hoeven). Maar de leukste haltenaam blijft natuurlijk Gein. Aan de Geinlijn (die kon je vroeger bellen. Ja, in Amsterdam hadden ze al belmetro's lang voor de eerste belbussen verschenen).
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: De leukste haltenamen

Bericht door en-es »

Antwerpen Luchtbal!
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: De leukste haltenamen

Bericht door OV-Hobbyist »

haltes Kijk Uit, Boerenhol en Nummer Een op Zeeuws-Vlaanderen
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De leukste haltenamen

Bericht door Nicketick »

Eerste haltenaam die mij zo te binnen schiet: Wroetende Mol in Bedum.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De leukste haltenamen

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Ja, in Amsterdam hadden ze al belmetro's lang voor de eerste belbussen verschenen).
Valt wel mee hoor:
D. de Raaf schreef:November 1979 was het zover, Twaalf chauffeurs van wie de auteur er één was, gingen vanaf die maand rijden op de belbussen in het gebied ten noorden van Winschoten.Aan het einde van de proefperiode - eind 1981 - wijzigde het experimentele karakter van de belbus in een definitieve vorm van openbaar vervoer.
(Belbus Winschoten... : ...nieuwe vorm van openbaar vervoer / D. de Raaf ; [met medew. van J.S. Giezen. - Scheemda : Actief Scheemda, [1993]. - 95 p. ISBN 90-71121-02-X)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De leukste haltenamen

Bericht door Suus »

en-es schreef:Antwerpen Luchtbal!
Net zoals veel andere bijzondere haltenamen vernoemd naar een herberg. De herberg was door de kastelein vernoemd naar de landing van een luchtballon in de nabijheid.

In Franstalige culturen heerst de gewoonte om alleen het naamgevende deel van een straatnaam voor haltenamen te gebruiken en niet de toevoeging of het weg/straat/laan is, tenzij er voor het maken van een onderscheid noodzakelijk is.

Grappige haltenamen komen in Nederland vaak voor van namen van boerderijen (zie het eerder genoemde Vette Varken) of van de stedenbouw in de jaren ‘70/‘80, toen straten naar dingen (planten, dieren, etc) werden vernoemd zonder verdere toevoeging. Ik ben zelf groot van van haltes die op deze manier vernoemd zijn naar eenden ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De leukste haltenamen

Bericht door trolly »

ArrivaBas schreef:Außergampaping, vernoemd naar een gehucht van een handvol huizen in de Oostenrijkse gemeente Sankt Gallenkirch. Oostenrijkers spannen echt de kroon in het verzinnen van leuke haltenamen. *O*
Het plaatsnaambord van het Oostenrijkse plaatsje Fucking schijnt regelmatig ontvreemd te worden. Er zijn bushaltes en Ober- en Unterfucking.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De leukste haltenamen

Bericht door Alargule »

trolly schreef:
Alargule schreef:Ja, in Amsterdam hadden ze al belmetro's lang voor de eerste belbussen verschenen).
Valt wel mee hoor:
D. de Raaf schreef:November 1979 was het zover, Twaalf chauffeurs van wie de auteur er één was, gingen vanaf die maand rijden op de belbussen in het gebied ten noorden van Winschoten.Aan het einde van de proefperiode - eind 1981 - wijzigde het experimentele karakter van de belbus in een definitieve vorm van openbaar vervoer.
(Belbus Winschoten... : ...nieuwe vorm van openbaar vervoer / D. de Raaf ; [met medew. van J.S. Giezen. - Scheemda : Actief Scheemda, [1993]. - 95 p. ISBN 90-71121-02-X)
Ik weet niet wat ik hier zorgelijker moet vinden: dat je mijn 'lang' meent te moeten nuanceren, of dat je daadwerkelijk een obscure bron naar boven weet te toveren om die nuancering mee te onderbouwen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De leukste haltenamen

Bericht door trolly »

Dat geeft je dan weer fijn iets om over te filosoferen op deze sombere novembermorgen *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De leukste haltenamen

Bericht door Alargule »

De zon schijnt anders uitbundig in Negrublam.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten