Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Met de grotere hoeveelheid rottigheid op straat, gelukcijfers die onderuit gaan en mensen die steeds meer klachten ontwikkelen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Jef400 schreef:
Suus schreef: zo 20 dec 2020, 14:59 De keuze van de politici om ons in de zomer zoveel vrijheid te geven is desastreus gebleken inderdaad. We hadden langer in de beperkingen moeten blijven en toen er paniek ontstond hadden ze ook weer eerder aangescherpt moeten worden. Dat is nu echter wijsheid achteraf, dus de huidige lockdown was echt nog het enige wat mogelijk was om de situatie in de zorg weer onder controle te krijgen. En nee, je gaat op 19 januari niet meer vrijheid krijgen, want de afbouw zal nu echt langzamer gaan dan afgelopen zomer.
Ook sociaaleconomisch? Een sterftecijfer is maar een deel van de materie natuurlijk. Je zit op een gegeven moment in een afweging. Hoe veel mensen gaan er dood en raken ziek door een virus en hoever wil je een samenleving uitknijpen? Ziektecijfers en doden zijn niet de enige factoren waar je rekening mee moet houden.
Nieuw-Zeeland en Australië hebben bijna een half jaar in lockdown gezeten maar kunnen nu veel meer dan wij sinds maart gekund hebben. Juist omdat er hier zo snel wat vrijheid werd gegeven kunnen we langer niet van volledige vrijheid genieten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Nieuw-Zeeland en Australië zijn ook geen plekken waar je zomaar op kunt komen wat in Nederland wel lukt natuurlijk. Dat maakt beide landen onvergelijkbaar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Jef400 schreef: zo 20 dec 2020, 16:46 Met de grotere hoeveelheid rottigheid op straat, gelukcijfers die onderuit gaan en mensen die steeds meer klachten ontwikkelen?
Bron, bron en bron?

Cijfers die ik wél heb, gaan over draagvlak en naleving. Die zien er toch verrassend goed uit, in weerwil van al het gejeremieer hier dat dit allemaal niet vol te houden is.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ijk/gedrag
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Jef400 schreef: zo 20 dec 2020, 17:06 Nieuw-Zeeland en Australië zijn ook geen plekken waar je zomaar op kunt komen wat in Nederland wel lukt natuurlijk. Dat maakt beide landen onvergelijkbaar.
Toch zijn er hele volksstammen virusdrammers die denken dat als je het hele land maar preventief opsluit daarna het coronavirus het land uit is.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Alargule schreef: zo 20 dec 2020, 17:08
Jef400 schreef: zo 20 dec 2020, 16:46 Met de grotere hoeveelheid rottigheid op straat, gelukcijfers die onderuit gaan en mensen die steeds meer klachten ontwikkelen?
Bron, bron en bron?

Cijfers die ik wél heb, gaan over draagvlak en naleving. Die zien er toch verrassend goed uit, in weerwil van al het gejeremieer hier dat dit allemaal niet vol te houden is.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ijk/gedrag
Bron 1: https://www.eur.nl/en/ehero/news/geluk- ... mensen-met
Bron 2: https://www.trouw.nl/binnenland/vuurwer ... ~bdea77fd/
Bron 3: https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... problemen/

Overigens probeer je nu de valse tegenstelling tussen eigen klachten en begrip voor maatregelen te kweken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Het land uit...dat denk ik niet. Maar het zou wel het effectiefst zijn.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Dat is maar de vraag. De ellende begint daarna gewoon weer van voren af aan.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Alargule schreef: zo 20 dec 2020, 16:44 Maar terug naar precorona gaan we nooit meer.
Het hangt er natuurlijk van af wat je onder "terug naar precorona" verstaat. Het zou fijn zijn als we als mensheid leren van deze pandemie en de goede ontwikkelingen (die er toch ook zijn) blijven omarmen. Ooit, en dat is nog niet eens zo heel lang geleden, kon men zich niet voorstellen dat ieder huis (verplicht!) binnenshuis een toilet zou hebben. En nu kun je je niet voorstellen dat we ooit nog huizen zonder toilet gaan bouwen. Zo zal er na deze pandemie toch hopelijk ook wat blijven hangen. Dat mensen met een verkoudheid/griep thuis uitzieken en dat werkgevers/scholen/... dat actief stimuleren en faciliteren bijvoorbeeld. Dat zou mij althans wel wat lijken. En vul maar aan.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Yes, maar dan koop je wel meer tijd. En met een vaccin zullen de gevolgen minder verreikend zijn.

Ik pleit ook helemaal niet voor een permanente lockdown. Wel spreek ik de verwachting uit dat vrijheidsbeperkende maatregelen om virusverspreiding effectief tegen te gaan (ook voor toekomstige virussen) in enige vorm van blijvende aard zijn.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Straks in lockdown voor een griepgolf.
Want zorgen voor voldoende capaciteit in de zorg is een no-go. Stel je voor dat het personeel zich verveelt!
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Nu ja, je zorgapparaat robuuster maken zul je sowieso moeten doen. Maar kennelijk heerst nog steeds de overtuiging dat dat, in combinatie met een vaccin, afdoende is om de rest weer door te laten feesten.

Dus een lockdown bij een zeer ernstige griepgolf lijkt mij in de toekomst niet onwaarschijnlijk.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Mij wel. Als de zorg het aankan tenminste.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

WSM schreef: zo 20 dec 2020, 17:24 Straks in lockdown voor een griepgolf.
Want zorgen voor voldoende capaciteit in de zorg is een no-go. Stel je voor dat het personeel zich verveelt!
Je bent welkom om bij ons in het ziekenhuis te komen solliciteren. Kennelijk doen te weinig mensen dat, daardoor kan de capaciteit niet worden uitgebreid.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

Inmiddels liggen er meerdere mensen in het ziekenhuis bij ons die bij opname schaamteloos vertellen dat ze met de gehele familie sinterklaas hebben gevierd. Gehoord;
-Want je wilt elkaar toch weer even ontmoeten.
-Want je wilt de kinderen niet teleurstellen en thuisblijven met dat hoestje.
-Oh, ik dacht alleen dat oude mensen ziek werden van corona.

Ik krijg meer en meer het idee dat het niet de zorgcapaciteit is, maar het gedrag van mensen wat ons parten gaat spelen. Maar kennelijk ben ik dan een virusdrammer lees ik hier.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Waarom is het likeduimpje hier nog niet geïmplementeerd?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Littlebusdriver schreef: zo 20 dec 2020, 17:51 Inmiddels liggen er meerdere mensen in het ziekenhuis bij ons die bij opname schaamteloos vertellen dat ze met de gehele familie sinterklaas hebben gevierd. Gehoord;
-Want je wilt elkaar toch weer even ontmoeten.
-Want je wilt de kinderen niet teleurstellen en thuisblijven met dat hoestje.
-Oh, ik dacht alleen dat oude mensen ziek werden van corona.

Ik krijg meer en meer het idee dat het niet de zorgcapaciteit is, maar het gedrag van mensen wat ons parten gaat spelen. Maar kennelijk ben ik dan een virusdrammer lees ik hier.
Ik denk dat het toch echt de zorgcapaciteit is dat het op de IC komen van ongeveer 1 op de 170 mensen ervoor zorgt dat het systeem overbelast is. Daarnaast zit je met traditionele vieringen in een tijd waar niets kan. En dan ga jij de mensen de schuld lopen geven omdat er een overschot ontstaat? Gaat er bij mij gewoon niet in. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je niet in die positie terecht komt, maar dan maar gaan vingerwijzen heeft ook geen zin. En doet juist afbreuk aan het topwerk wat jullie nu (en ook buiten coronatijden, laten we dat niet vergeten) leveren. Je zal dus naar die mix moeten gaan zoeken. Maar laten we hopen dat dit gedoe straks met de vaccins oplost, op de huidige manier dooretteren schiet ook niet op. Overigens lijkt de causaliteit gepaard te gaan met het openstellen van de scholen, en niet met het niet houden aan de maatregelen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Littlebusdriver schreef: zo 20 dec 2020, 17:49
WSM schreef: zo 20 dec 2020, 17:24 Straks in lockdown voor een griepgolf.
Want zorgen voor voldoende capaciteit in de zorg is een no-go. Stel je voor dat het personeel zich verveelt!
Je bent welkom om bij ons in het ziekenhuis te komen solliciteren. Kennelijk doen te weinig mensen dat, daardoor kan de capaciteit niet worden uitgebreid.
Dat komt dus omdat de ziekenhuisbedden al 15 jaar steeds worden verminderd. Zie bron hierboven.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

umbusko schreef: zo 20 dec 2020, 17:21
Alargule schreef: zo 20 dec 2020, 16:44 Maar terug naar precorona gaan we nooit meer.
Het hangt er natuurlijk van af wat je onder "terug naar precorona" verstaat. Het zou fijn zijn als we als mensheid leren van deze pandemie en de goede ontwikkelingen (die er toch ook zijn) blijven omarmen. Ooit, en dat is nog niet eens zo heel lang geleden, kon men zich niet voorstellen dat ieder huis (verplicht!) binnenshuis een toilet zou hebben. En nu kun je je niet voorstellen dat we ooit nog huizen zonder toilet gaan bouwen. Zo zal er na deze pandemie toch hopelijk ook wat blijven hangen. Dat mensen met een verkoudheid/griep thuis uitzieken en dat werkgevers/scholen/... dat actief stimuleren en faciliteren bijvoorbeeld. Dat zou mij althans wel wat lijken. En vul maar aan.
Minder reisbewegingen is minder vervuiling natuurlijk. Elkaar niet meer drie keer hoeven zoenen. Specifieke thuiswerkdagen. Er zitten heus goede dingen aan. Je gaat alleen steeds meer naar een belevingswereld buiten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

Jef400 schreef: zo 20 dec 2020, 17:59 maar dan maar gaan vingerwijzen heeft ook geen zin
De zorg krijgt overigens best vaak de schuld van dit alles.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Littlebusdriver schreef: zo 20 dec 2020, 17:51 Inmiddels liggen er meerdere mensen in het ziekenhuis bij ons die bij opname schaamteloos vertellen dat ze met de gehele familie sinterklaas hebben gevierd. Gehoord;
-Want je wilt elkaar toch weer even ontmoeten.
-Want je wilt de kinderen niet teleurstellen en thuisblijven met dat hoestje.
-Oh, ik dacht alleen dat oude mensen ziek werden van corona.

Ik krijg meer en meer het idee dat het niet de zorgcapaciteit is, maar het gedrag van mensen wat ons parten gaat spelen. Maar kennelijk ben ik dan een virusdrammer lees ik hier.
:pos:

Dom wantrouwen van informatie afkomstig van overheidsorganisaties die er geen enkel belang bij hebben de boel te flessen, gecombineerd met een even grenzeloos als misplaatst vertrouwen dat zo'n virus heus een bochtje om ze heen zal maken. Menselijke intelligentie is lastig te onderschatten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Littlebusdriver schreef: zo 20 dec 2020, 18:12
Jef400 schreef: zo 20 dec 2020, 17:59 maar dan maar gaan vingerwijzen heeft ook geen zin
De zorg krijgt overigens best vaak de schuld van dit alles.
Eens, irriteer ik mij ook regelmatig aan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

WSM schreef: zo 20 dec 2020, 17:12
Jef400 schreef: zo 20 dec 2020, 17:06 Nieuw-Zeeland en Australië zijn ook geen plekken waar je zomaar op kunt komen wat in Nederland wel lukt natuurlijk. Dat maakt beide landen onvergelijkbaar.
Toch zijn er hele volksstammen virusdrammers die denken dat als je het hele land maar preventief opsluit daarna het coronavirus het land uit is.
Je snapt het maar half. Eerst moet het virus echt flink uitgedoofd zijn. Op het moment dat er nog slechts zeer weinig of zelfs geen besmettingen zijn, kan je in stapjes de vrijheid uitbreiden. Laait het virus toch op, dan heb je veel meer mogelijkheden om het brandje direct te blussen in plaats van de huidige situatie, waar zoveel brandjes woeden dat je altijd te weinig brandweermannen hebt.

Tijdens de eerste golf, waarvoor we wel beter voorbereid hadden kunnen zijn maar toch nog deels onverwacht kwam, was het logisch om te sturen op de IC-capaciteit. Maar dat is de regering veel te lang blijven doen waardoor het virus meer ruimte kreeg, dat niemand kon schelen terwijl juist toen een strategie van hyperfocus op het plattrappen van elke besmetting noodzakelijk was. Gaan we weer uit de huidige lockdown terwijl de GGD niet elk brandje kan overzien, dan zal ook deze lockdown weer voor niets zijn geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Daar is dit virus veel te besmettelijk voor.
Tegen de tijd dat je een brandje hebt ontdekt staat het halve huis al in de fik.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

Aan wat voor oplossing denk je zelf?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 175 gasten