Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

Ik vind sperrzeit ongepast. Verder staat er in het gelinkte bericht dat de politie de roosters heeft aangepast. Dat is iets anders dan de opruiende tekst die jij plaatst.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Ik zou het vooral onlogisch vinden om de avondklok nu al in te voeren, want alle indicatoren wijzen de goede kant op: het aantal positieve tests zakt al enkele weken (in tegenstelling tot bijvoorbeeld België waar een stijging te zien was afgelopen week), de gevreesde nieuwjaarspiek is eigenlijk uitgebleven. De maatregelen die er zijn lijken dus voldoende effect te hebben, al zullen we morgen met de publicatie van de nieuwe weekcijfers daarin meer duidelijkheid hebben. Voor een maatregel die zodanig ingrijpt in de levens van mensen zou je slechtere indicatoren verwachten, persoonlijk zou ik dan ook meer zien in grootschaligere controles op de naleving van de bestaande regels.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Het OMT verwacht wel dat er in maart een derde golf komt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Dan alsnog: je neemt zo'n ingrijpende maatregel als je aan het begin van die golf staat, juist omdat de impact ervan zo enorm groot is. Momenteel wijst helemaal niets op een groei in het aantal besmettingen, dus dan nu al zo'n maatregel nemen kan nogal omvangrijke effecten hebben op het draagvlak vanuit de bevolking.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

@Z2N: Negatieve impact op het draagvlak is inderdaad iets wat je inderdaad nu zeker moet voorkomen. En die onzekerheid met de Britse variant zegt naar mijn idee vooral dat je niet te snel moet versoepelen als het beter lijkt te gaan, maar niet persé dat je strenger moet worden.
Buiten Engeland zie je immers vooral voorbeelden waar het misliep door te snel versoepelen, zoals bijvoorbeeld in Ierland.

Overigens vond ik het ook wel opmerkelijk dat ik vandaag een interview met een Britse viroloog las waarin genoemd werd dat bij verder onderzoek de Britse variant maar 30% besmettelijker bleek, terwijl eerst nog 70% genoemd werd. Dat scheelt nogal!
En dan nog lijkt het me lastig te zeggen wat het effect nu echt is. Over de impact van gedrag (volle winkelstraten net voor kerst toen die variant rondging in Engeland) is het nog best lastig iets te zeggen, want dat is natuurlijk ook weer veel minder vergelijkbaar met de eerste golf. Als er toen heel veel mensen besmet zijn geraakt gaat je exponentiële groei natuurlijk ook een stuk harder, je zit dan immers op een stijler stuk van de curve. Lijkt me allemaal knap lastig te vergelijken met een lockdown als uitgangssituatie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Vanaf donderdag dus. Heb volgende week late dienst en dan moet ik op de verboden tijd naar huis op de fiets. Ik heb eerlijk gezegd niks waarmee ik kan aantonen dat ik terug kom van mijn werk mocht de politie me aanhouden op straat. Zal mij benieuwen. :shock:
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Dan moet je maar een ondertekend briefje of zo aan je werkgever vragen denk ik
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Coronavirus

Bericht door hauptbahnhof »

en-es schreef: ma 18 jan 2021, 18:41 Vanaf donderdag dus.
Wat gebeurt er dan? Ik volg het even niet?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

Het zou, eventueel, vanaf donderdag kunnen ingaan. Er is nog niet eens bekend of de avondklok er überhaupt komt (al denk ik eigenlijk van wel).
Tsja, ik houd na mijn werk mijn werkkleding meestal aan op weg naar huis, maar dat is dan ook het enige 'bewijs'. Als dat valide is zou ik het ook op willekeurige andere momenten kunnen aantrekken om naar buiten te gaan, mocht ik dat willen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Ik heb donderdagavond fysio, mag dat wel?

Voor werk heb ik mijn pasje die ik in de eerste golf ook mocht gebruiken om niet in de rij bij de supermarkt te hoeven staan.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

en-es schreef: ma 18 jan 2021, 18:41 Vanaf donderdag dus. Heb volgende week late dienst en dan moet ik op de verboden tijd naar huis op de fiets. Ik heb eerlijk gezegd niks waarmee ik kan aantonen dat ik terug kom van mijn werk mocht de politie me aanhouden op straat. Zal mij benieuwen. :shock:
Je hebt toch een rooster wat je kunt laten zien.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Nee, die hebben we niet. Oneven weeknummers vroege dienst, even weeknummers late dienst. Simpeler kan het niet.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Ik moest gisteravond komen voor een spoedgeval op werk maar dan word ik gebeld en moet ik er binnen een uur zijn maar verder heb ik dan ook niets.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Je zult dan maar aangehouden worden door wat overijverige dienders. "Spoedgeval op het werk? Ja, dat kan iedereen beweren!" Boete! *O*
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Daantje schreef: ma 18 jan 2021, 19:33 Ik moest gisteravond komen voor een spoedgeval op werk maar dan word ik gebeld en moet ik er binnen een uur zijn maar verder heb ik dan ook niets.
In dat geval lijkt mij het tonen van je zorgverlenerspas voldoende bewijs. Wij krijgen bij een avondklok een ontheffing via de AFAS-app. Daar zijn ze allang op voorbereid op mijn werk.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Krijgen we dan ook een Sperr-app?
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Coronavirus

Bericht door TLP »

Zouden, zeker als een avondklok langer gaat duren, de OV-dienstregelingen nog aangepast worden? Het is misschien niet flexibel maar als zo'n avondklok consequent wordt gehandhaafd dan zou je, buiten de randen van de dienstroosters om, tijdens de avondklok maar een handjevol reizigers in het OV mogen verwachten. Daarbij kun je je afvragen hoeveel personeel dat 's avonds en 's nachts werkt überhaupt met OV komt; kortom, zou het een idee zijn om de avonddienstregeling in ieder geval tot een minimum te beperken met eventueel wat speciale (besloten) ritten voor grote groepen medewerkers en misschien zelfs voornamelijk vervoer op afroep voor de overige reisbewegingen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Er werden door OV-NL al diverse scenario's genoemd in een persbericht. Dat varieerde van eerder stoppen zodat iedereen op tijd thuis is tot juist nog iets na de begintijd van de avondklok doorrijden. En ook gewoon handhaven van de avondritten werd als optie genoemd als de overheid dat wenst.
Op zich ook geen heel gek idee want in principe zouden alle reizen die nu met het OV gemaakt worden al noodzakelijk moeten zijn. En als de ritten onder de definitie van noodzakelijk vallen, dan vallen ze waarschijnlijk ook onder de redenen waardoor je vrijgesteld zou kunnen zijn van de avondklok (bv. werk of mantelzorgtaken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Wubbo »

en-es schreef: ma 18 jan 2021, 19:32 Nee, die hebben we niet. Oneven weeknummers vroege dienst, even weeknummers late dienst. Simpeler kan het niet.
Op mijn werk kan iedereen die in onregelmatige diensten werkt daar een bewijs van krijgen via het personeelssysteem. Kennelijk zijn andere werkgevers daar dus minder goed op voorbereid. Wat ik ervan begrijp is een bewijs dat je werk hebt dat verplaatsingen binnen de avondklok mogelijk kan maken voldoende, en is er geen bewijs nodig dat je op die specifieke dag dat nodig hebt. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Daniel schreef: ma 18 jan 2021, 21:57 Er werden door OV-NL al diverse scenario's genoemd in een persbericht. Dat varieerde van eerder stoppen zodat iedereen op tijd thuis is tot juist nog iets na de begintijd van de avondklok doorrijden. En ook gewoon handhaven van de avondritten werd als optie genoemd als de overheid dat wenst.
Dat laatste is wat in Frankrijk wordt gebruikt, de RATP heeft bij de verschuiving van de avondklok naar 18:00 bijvoorbeeld de dienstregeling niet aangepast.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Daniel schreef: ma 18 jan 2021, 18:20 Overigens vond ik het ook wel opmerkelijk dat ik vandaag een interview met een Britse viroloog las waarin genoemd werd dat bij verder onderzoek de Britse variant maar 30% besmettelijker bleek, terwijl eerst nog 70% genoemd werd.
Ik vind het vooral opmerkelijk dat een dergelijke interview überhaupt gepubliceerd wordt, want als die variant toch niet zo besmettelijk zou zijn, zullen de dames en heren politici een van hun grootste redens voor verdere aanscherpingen verliezen. En tenminste hier bij ons is het inmiddels bewezen, dat virologen die de situatie minder extreem inschatten als de regering bij Mvr. Merkel en haar besloten kring geen gehoor krijgen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

De pers heeft als taak alle geluiden te laten horen, niet alleen het standpunt van de regering. Nederland is geen Polen of Wit-Rusland...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Het gaat wel die kant op.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 193 gasten