Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Zolang er geen bewijs is voor enig nut van drie boosters ben ik bang dat dit alleen nog maar minder draagvlak voor het beleid van Hugo de Jonge oplevert. Dit is niet de eerste keer dat hij dit soort (wat later blijkt) bullshit uitkraamt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ik krijg een beetje een punthoofd van je reacties. Er wordt nu tenminste een keer pro-actief gehandeld :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

De jaartallen 1985 en 1986 zijn aan de beurt voor de boostervaccinatie, voor de griepprikgroep zijn vandaag de jaartallen 1996 t/m 1999 aan de beurt om een sms te krijgen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Ah, er krijgen nu ook groepen daadwerkelijk voorrang (scheelde bij mij één dag) :p
Suus schreef: do 30 dec 2021, 10:51 Er wordt nu tenminste een keer pro-actief gehandeld :X
Volgens mij was het probleem van de huidige boostercampagne niet bepaald dat de vaccins er niet waren, dus dat ze die op tijd bestellen zegt niet alles natuurlijk.
Diederik Gommers gaf ook al aan dat als er nu nog meer boosterrondes gaan volgen dat vooral de uitleg waarom heel goed moet zijn, dat is niet het sterkste punt van De Jonge. Anders krijg je alleen maar meer twijfel onder de bevolking en aan die vaccins heb je niks als niemand ze meer zou willen.

Om de bereidheid op peil te houden moet denk ik eerst eens iets aan die draak van een afsprakensite gedaan worden... d'r stond van de week nog een artikel in de plaatselijke AD-editie dat zo ongeveer niemand uit Amersfoort het online voor elkaar krijgt een vaccinatieafspraak in Amersfoort in te plannen. Terwijl wie er telefonisch door kwam zo ongeveer direct kon komen, dus het is niet dat er geen plek was ofzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

trolly schreef: do 30 dec 2021, 03:24
Daan! schreef: wo 29 dec 2021, 21:56 Ik lees er vooral in dat we een kosten-batenanalyse moeten maken van maatregelen vs niet maatregelen. Dat lijkt me helemaal niet gek.
Je leest wat je graag leest. De overledene zet in de eerste allinea's uiteen dat het virus minder schadelijk zal blijken te zijn dan in eerste instantie werd aangenomen. Hij heeft onlangs het tegendeel bewezen.
Ik neem aan dat je dit bedoelt:
De fundamentele onzekerheid over hoe dodelijk en schadelijk het virus is valt geleidelijk weg naarmate we meer weten over het aantal infecties, het aandeel overledenen, het aandeel ziekenhuisopnames en over hoe goed de overlevers herstellen.
Dit is een citaat uit april 2020. Toen werd er nog gedacht dat iedereen zeer ziek zou worden als hij/zij het virus kreeg. Dat bleek in de maanden daarna al niet zo te zijn. Daar heeft Robin dus echt wel een punt gehad, want Corona is minder schadelijk dan we in maart/april 2020 dachten. Echter, is Corona wel gevaarlijk voor kwetsbaren en of bijvoorbeeld mensen met bijvoorbeeld overgewicht. Zeker als de virusload heel hoog is.
trolly schreef: do 30 dec 2021, 03:24
Daan! schreef: wo 29 dec 2021, 21:56 En vergeet ook niet dat dit virus in verreweg de meeste gevallen kwetsbaren treft. In die zin snap ik hem dus ook wel.
ArrivaBas merkt al op dat dit nogal arbitrair is. Ook op dit forum zijn er jonge mensen met een prima conditie zwaar getroffen door infectie, een beeld dat ik meer zie in mijn omgeving. En zelfs als dat punt wel hout zou snijden, moeten we alle kwetsbaren dan zomaar bij het huisvuil zetten?
Ik zei daarom ook in verreweg de meeste gevallen. In mijn directe omgeving ken ik niemand die zwaar is getroffen door Corona. Dus het kan zeker per individu verschillen, maar statistisch gezien komen ouderen/kwetsbaren in het ziekenhuis. Dat is niet zo arbitrair hoor.
Daarom moet je deze mensen ook niet bij het huisvuil zetten, maar beschermen. Echter, zullen we wel moeten accepteren dat er mensen overlijden.
trolly schreef: do 30 dec 2021, 03:24
Daan! schreef: wo 29 dec 2021, 21:56 Blijkbaar heeft hij zijn eigen risico wel onderschat. Overigens, als hij wel gevaccineerd was, is het nog niet gezegd dat hij het wel zou hebben overleefd. De mate waarin het vaccin beschermd neemt namelijk af, hoewel het wel zou beschermen tegen ernstige ziekte.
Hij heeft gespeeld met zijn leven, en verloren. Een vaccin dat beschermt tegen een ernstig ziekteverloop beschermt zeker tegen overlijden. En inderdaad, een vaccin is geen wondermiddel, maar een verminderde effectiviteit lijkt mij een nogal matig argument ten opzichte van overlijden danwel levenslange invaliditeit.
Ik plaats alleen een nuancering. Met vaccin had hij ook kunnen overlijden, hoewel de kans wel kleiner was geweest, zeker. That's all.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Daniel schreef: do 30 dec 2021, 11:37 Ah, er krijgen nu ook groepen daadwerkelijk voorrang (scheelde bij mij één dag) :p
Gelukkig wel: 7 januari gaat ie erin. *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Da's ook nog een tijd wachten, maargoed, zo snel als het mij lukte (5 uur na de oproep gekregen te hebben) was ook wel heel vlot :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Het alternatief was morgenavond in Houten. Dat leek me geen opperbest eind van het jaar, zeker omdat ik daarna niet meer thuis zou komen. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Cas »

ArrivaBas schreef:Zolang er geen bewijs is voor enig nut van drie boosters ben ik bang dat dit alleen nog maar minder draagvlak voor het beleid van Hugo de Jonge oplevert. Dit is niet de eerste keer dat hij dit soort (wat later blijkt) bullshit uitkraamt.
Hoezo is er geen bewijs voor het effect van de boosters? Uit landen als Israël die veel eerder zijn begonnen is er al een hele tijd bewijs dat de boosters helpen. Voor bewijs uit een Europees land dat wel voortvarend boostert wijs ik je graag op deze studie van het Deense RIVM die net online is gezet. Met name tabel 2 lijkt me verhelderend: de kans op infectie als iemand in je huishouden is geïnfecteerd, is veel groter als je niet gevaccineerd bent en veel kleiner als je een boosterprik hebt gehad, ten opzichte van twee prikken.
請勿靠近車門
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

Misschien tegen Omikron?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Ik kwam op de site van Gazet van Antwerpen nog wat filmpjes tegen over de drukte in Antwerpen en op het Centraal station aldaar.
https://www.gva.be/cnt/dmf20211229_94010559
https://www.gva.be/cnt/dmf20211230_94267243

Je schaamt je toch plaatsvervangend voor je landgenoten he...
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Daan! schreef: do 30 dec 2021, 14:13 Misschien tegen Omikron?
Nee, juist tegen omikron.

Als dhr. Fransman overigens iets heeft aangetoond, dan is het wel dat CoViD-19 een dodelijke aandoening is, ondanks al zijn eigen relativerende retoriek. Als je anderen de les leest vanwege het gebruik van het woord ironisch, maar die realiteit niet onder ogen ziet, dan vind ik dat tamelijk cynisch.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

Heb je een link naar het onomstotelijke bewijs dat de boosters helpen tegen Omikron? Ik ben er erg benieuwd naar.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Cas »

Heb je mijn artikel überhaupt aangeklikt? Het gaat expliciet over de verschillen tussen Delta en Omicron.
請勿靠近車門
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Coronavirus

Bericht door Frank »

Ja, en hier nog met uitleg op Twitter:

https://twitter.com/LyngseF/status/1476223591138140167
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Daan! schreef: do 30 dec 2021, 17:30 Heb je een link naar het onomstotelijke bewijs dat de boosters helpen tegen Omikron? Ik ben er erg benieuwd naar.
Uit het artikel waar Cas naar linkt:
We found an increased transmission for unvaccinated individuals, and a reduced transmission for booster-vaccinated individuals, compared to fully vaccinated individuals.
Nou is het jouw beurt weer om te proberen het bewijs om te stoten, want dat schijnt goed te helpen als er een pandemie is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Weet niet, hoe dit in de zomer ervaren zal worden, maar voor wie het toch graag allemaal een beetje safe wil houden:
https://covidisor.com/
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Ik zie me al zo op het werk verschijnen _O_
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Uit nieuw onderzoek blijkt dat het ziekteverloop bij omikron mogelijk milder is doordat het de longen spaart. Dat komt volgens de krant The New York Times naar voren uit nieuwe onderzoeken op menselijk weefsel en proefdieren.

Omikron leidde bij muizen en hamsters vooral tot infecties in de neus, keel en luchtpijp, schrijft de krant. De schade aan longen viel mee, terwijl eerdere varianten daar nog veel schade konden aanrichten. Dat leidde onder meer tot ademhalingsproblemen.
Bron: liveblog van AD, gisteren 18:54
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

Dat zou veel ziekenhuisopnames maar nog meer IC-opnames kunnen schelen. Ik werd gisteren elders gewezen op een LinkedIn-post die suggereert dat het in Londen met omikron in de ziekenhuizen erg meevalt omdat de IC-inloop vrijwel wegvalt. Geen idee of dat echt het geval is, in de coronawereld veranderen de inzichten per week en zijn afhankelijk van aan wie je het vraagt, maar als dat klopt dan kan de maatschappelijke impact heel snel heel hard afnemen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Een paar dagen geleden toonde zelfs de immer waarschuwende en ietwat pessimistische WHO zich optimistisch over omikron, mede dankzij de resultaten van de Zuid-Afrikaanse en Britse studies ten aanzien van de ziekenhuisopnames. Op veel locaties zou Covid in de ziekenhuizen vooral gevonden worden door bijvangst als gevolg van een patiënten een reguliere operatie moeten ondergaan, maar in de aanloop daarnaartoe positief testen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Meltrain schreef: za 01 jan 2022, 10:16
Uit nieuw onderzoek blijkt dat het ziekteverloop bij omikron mogelijk milder is doordat het de longen spaart. Dat komt volgens de krant The New York Times naar voren uit nieuwe onderzoeken op menselijk weefsel en proefdieren.

Omikron leidde bij muizen en hamsters vooral tot infecties in de neus, keel en luchtpijp, schrijft de krant. De schade aan longen viel mee, terwijl eerdere varianten daar nog veel schade konden aanrichten. Dat leidde onder meer tot ademhalingsproblemen.
Bron: liveblog van AD, gisteren 18:54
Dat schreef ik hier toch al op 23. december, dus was de Duitse "Focus" aanzienlijk sneller dan de NYT. ;)

Overigens is de bondsregering van plan om in verband met het meevallen van omikron landen zoals Zuid-Afrika en het VK niet meer als "Virusvariantengebiet" maar alleen nog als "hoogrisicogebied" te classificeren, zodat de inreis vanuit deze landen weer makkelijker wordt.

En het wekelijkse bericht van het Robert-Koch-Institut levert ook interessante data over omicron: Tussen 21.11. en 27.12. heeft men 10.443 omicron-besmettingen aan het instituut gemeld, en daarvan weet men van 6.788 meer details. Van deze 6.788 waren 4.020 volledig gevaccineerd, 186 niet gevaccineerd en van de rest de vaccinatiestatus onbekend. Er waren geen zware klachten en er zijn 124 ziekenhuisopnames en vier overledenen.

Bron: https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/N ... cationFile
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Geen zware klachten en vier overledenen klinkt tegenstrijdig :s
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Coronavirus

Bericht door DDietzen »

Nou ja, ik heb de overledenen nadien toch niet horen klagen (A)

(Too far?)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 155 gasten