Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

trolly schreef: zo 02 jan 2022, 09:36
jelmerrr schreef: zo 02 jan 2022, 08:34 Maar hoe weet jij dat we 40.000 besmettingen per dag gaan krijgen? We zitten nu op iets meer dan een kwart daarvan.
Dat heeft alles te maken met de besmettelijkheid. Stel dat het R-getal 2 is, en de incubatietijd een week, dan is het aantal besmettingen volgende week dus 20.000, en nog een week later 40.000.
Ik volg het hele gebeuren niet meer op de voet, maar waar staat dat het R-Getal 2 is?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Het is een stelling, maar het is niet onwaarschijnlijk: Frankrijk test momenteel 200.000 mensen per dag positief op een bevolking die vier keer zo groot is als in Nederland, een cijfer dat op een week tijd verdubbeld is (wat een R-waarde van >2 suggereert). Nederland zit dan wel in Lockdown, maar in de afgelopen feestperiode is er alsnog veel contact geweest tussen groepen die elkaar anders niet zouden hebben ontmoet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

Suus schreef: zo 02 jan 2022, 09:59 Als je positief wordt getest wordt je geacht samen met je huisgenoten en risicocontacten een periode binnen te blijven. Dat kan met veel besmettingen uiteindelijk de samenleving harder ontwrichten dan de ziekenhuisopnames. Waar ik het ook niet over had eigenlijk.
De quarantainemaatregelen zijn recent verstrengd om de zorglast te verminderen. Als die sowieso veel lager uitvalt kan dat weer meer versoepeld worden. Uiteindelijk zal Corona toch een keer vrijelijk moeten circuleren en zullen de quarantainemaatregelen een keer moeten verdwijnen. Je gaat niet de maatschappij en economie op slot houden voor weinig impact.

Interessant detail is dat Omikron sneller besmettelijk maakt. De cyclus van testen na een contact zal dus meer achter de feiten aan lopen dan met Delta het geval was, de effectiviteit van quarantainemaatregelen neemt daarmee ook weer af.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Vandaar het boostergedoe, en mondkapjes en anderhalve meter blijven effectief.
jelmerrr schreef: zo 02 jan 2022, 10:42 Ik volg het hele gebeuren niet meer op de voet, maar waar staat dat het R-Getal 2 is?
In aanvulling op wat Z2N hierover opmerkt: ik heb een waarde tussen 2 en 3 horen noemen, en een incubateitijd van ca. drie dagen. Omdat die cijfers niet in beton gegoten zijn ben ik bij mijn voorbeeld uitgegaan van wat gematigder getallen, maar als het een beetje wil zit je van 10.000 besmettingen dus al binnen een week op de 40.000. Exponentiële toename gaat namelijk eerst langzaam, en daarna erg snel.

Grappig overigens: je volgt "het hele gebeuren" niet, maar je meent kennelijk wel op de hoogte te zijn van de achterliggende cijfers. Want het klinkt niet alsof je gewoon nieuwsgierig was en een beetje lui. In ieder geval: geen dank voor het beantwoorden van je vraag.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Ik heb het even opgezocht op het dashboard maar bedankt voor jullie antwoord! Ik wilde inderdaad de verklaring weten voor jullie cijfers vergeleken met dashboard.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Met tijdstip 30.12.21 ligt het R-Getal in Duitsland momenteel bij 0,93 (bron: https://www.bundesregierung.de/breg-de/ ... us-1738210).
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Coronavirus

Bericht door wouter15 »

Het R getal in Nederland werd op 25.12 geschat op 1,2: https://twitter.com/covid_nl/status/147 ... 02881?s=20
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Ernst Kuipers is vandaag min of meer bevestigd als nieuwe minister van Volksgezondheid namens D66. Ik ben benieuwd of we er binnenkort iets van gaan merken in het coronabeleid.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Coronavirus

Bericht door JordiBrabant »

Ik hoop mijn boosterprik komende Donderdag met een Zuid-Limburgtour te kunnen combineren.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Coronavirus

Bericht door ZO6176 »

Dat gaat best goed. Op de namiddag van 31 december de afspraak gemaakt voor vanochtend 10.45 uur. Binnen paar minuten zat ik op het wachtstoeltje aan het eind
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

JordiBrabant schreef: zo 02 jan 2022, 20:19 Ik hoop mijn boosterprik komende Donderdag met een Zuid-Limburgtour te kunnen combineren.
Ik mag ook donderdag, en dat wordt dan per definitie een Zuid-Limburgtour. Afhankelijk van je definitie van tour dan. 8-)
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Vanmiddag een booster gehaald in de Grolsch Veste. Rij stond al buiten, maar liep wel redelijk door. Uiteindelijk toch nog 45 minuten tussen aansluiten in de rij en het moment dat de spuit mijn arm in ging. Was wel nieuwe stijl prikken: de prikker reed op een kruk langs de mensen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Uit een actueel onderzoek blijkt dat maar liefst nog een op de drie Duitsers op de officiele coronacijfers van her Robert-Koch-Institut vertrouwd (alle maatregelen zijn immers op deze cijfers gebaseerd!). Redenen hiervoor zijn onder meer lange vertragingen bij meldingen door de lokale autoriteiten aan het instituut, onvolledige registratie van vaccinaties (volgens de onderzoekers zou de vacciantiegraad zelfs vijf procent hoger kunnen zijn dan officieel vermeld) en onduidelijkheid bij de hospitalisatiegraad (want ook iemand die bij voorbeeld vanwege een botbreuk naar het ziekenhuis moet en bij wie dan toevallig corona vastgesteld wordt is officieel een corona-patient ook als hij geen symptomen heeft).

https://www.focus.de/gesundheit/coronav ... 18238.html

Journalisten hadden eerder al gesjoemel met de besmettingscijfers in minstens twee deelstaten onthuld (in Hamburg en Bayern heeft men wekenlang mensen met een onbekende vaccinatiestatus als niet-gevaccineerd beschouwd, wat de incidentie van niet-gevaccineerden kunstmatig verhoogde)....
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Ik kan volgende week vrijdag ook eindelijk voor de booster *O*
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Wel raar dat ze de geldigheid van het herstelbewijs nu weer willen inkorten terwijl het nog niet zo lang geleden juist verlengd is
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

PHS schreef: ma 03 jan 2022, 19:07 Dit zou betekenen dat de booster halen de facto verplicht wordt, als de lockdown tenminste ooit wordt opgeheven :mrgreen:
Tsja, de kassa van Pfizer en Moderna moet toch blijven rinkelen! :Y
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Dat doet het zonder corona ook echt wel.
🍉
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

PHS schreef: ma 03 jan 2022, 19:07 Kabinet mikt op 1 februari voor het beperken van de geldigheid van de coronapas voor de oorspronkelijke vaccinatie tot 9 maanden: https://www.nu.nl/coronavirus/6176411/k ... ewijs.html

Dit zou betekenen dat de booster halen de facto verplicht wordt, als de lockdown tenminste ooit wordt opgeheven :mrgreen:
De door de EU voorgestelde geldigheidstermijn is negen maanden.
Dus dan kun je in dit tempo twee boosterrondes overslaan voor je weer een prikje 'moet'.

Terwijl de rest van de wereld nog op de eerste en tweede prik wacht -0- .
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

PHS schreef: ma 03 jan 2022, 20:19
Daantje schreef: ma 03 jan 2022, 19:34 Wel raar dat ze de geldigheid van het herstelbewijs nu weer willen inkorten terwijl het nog niet zo lang geleden juist verlengd is
Wat ik ervan begrijp, is dat een besmetting met Delta - tot voor kort de dominante variant - niet zo goed beschermt tegen Omikron.
Ohja dat klinkt aannemelijk
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Het is wel vaker gesuggereerd dat Omikron makkelijker door een vaccinatie c.q. (milde) besmetting heen breekt. Dat komt doordat er extreem veel mutaties aan deze variant zijn ten opzichte van de basisvariant die ze in Wuhan hebben ontdekt. Desondanks blijft de bescherming tegen ernstige ziekte wel erg sterk. En die is wat mij betreft een stuk belangrijker dan het voorkomen van besmettingen op zich. Maar omdat er bepaalde lieden zijn die openlijk nog heilig geloven in nul besmettingen ontstaat er mijns inziens enige ruis in de beleidsvoering.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

ICE11 schreef: ma 03 jan 2022, 17:32 Uit een actueel onderzoek blijkt dat maar liefst nog een op de drie Duitsers op de officiele coronacijfers van her Robert-Koch-Institut vertrouwd (alle maatregelen zijn immers op deze cijfers gebaseerd!). Redenen hiervoor zijn onder meer lange vertragingen bij meldingen door de lokale autoriteiten aan het instituut, onvolledige registratie van vaccinaties (volgens de onderzoekers zou de vacciantiegraad zelfs vijf procent hoger kunnen zijn dan officieel vermeld) en onduidelijkheid bij de hospitalisatiegraad (want ook iemand die bij voorbeeld vanwege een botbreuk naar het ziekenhuis moet en bij wie dan toevallig corona vastgesteld wordt is officieel een corona-patient ook als hij geen symptomen heeft).

https://www.focus.de/gesundheit/coronav ... 18238.html

Journalisten hadden eerder al gesjoemel met de besmettingscijfers in minstens twee deelstaten onthuld (in Hamburg en Bayern heeft men wekenlang mensen met een onbekende vaccinatiestatus als niet-gevaccineerd beschouwd, wat de incidentie van niet-gevaccineerden kunstmatig verhoogde)....
Ik vertrouw de Duitse cijfers ook niet: die zijn veel te laag vergeleken met het aangrenzende gebied in Nederland. Dat kan gewoon niet kloppen, op zijn minst moet er anders gemeten worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Op 1 week tijd is Frankrijk beide delen van een van diens bekendste tweelingen verloren: zes dagen na de dood van Grichka is vandaag Igor Bogdanoff overleden. Beide broers zijn niet gevaccineerd, en beiden zijn ze aan de gevolgen van een coronabesmetting overleden (Franceinfo).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten