Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Ik vind de mondkapjesplicht in het OV niet helemaal te rijmen met de hossende menigtes in het eerste weekend na stap twee (carnaval), maar als het er over vier weken af kan is dat voor mij nog wel te overzien. :)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Kwetsbaren komen niet naar carnaval (?)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

We kunnen niet eindeloos met alles en iedereen rekening blijven houden.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

Wel of geen mondkapjes op stations zelf?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ik ben erg blij dat de mondkapjesplicht in het OV voorlopig nog even behouden blijft. Het is voor veel mensen uit kwetsbare groepen het enige vervoersmiddel. In het OV is het vrijwel onmogelijk om altijd anderhalve meter afstand te houden en dan werkt een plicht toch echt beter dan een “dringend beroep op het meeleven van andere reizigers”.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

Kan me voorstellen dat dat bij in en uitstappen geldt, maar waarom moet je als van Groningen naar Maastricht gaat, de hele reis inclusief overstappen en een stationswinkel aandoen een mondkapje dragen? Dat is toch ook hartstikke ongezond?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Het is ook wel een enorme wereld van verschil inderdaad tussen 400 man in een café of een perron buiten de overkapping waar je als enige staat of een treincoupé waar je met drie man zit. Ik kan me niet voorstellen dat dit het draagvlak goed gaat doen...

Los daarvan vind ik het wel heel rap gaan en om carnaval niet als "groot evenement" aan te merken... In Den Haag niet, nee. :roll:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Er was door de experts toch wetenschappelijk vastgesteld dat carnaval vooral in huiselijke kring wordt gevierd?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Het wordt inderdaad erg huiselijk in de stad met carnaval. :mrgreen:
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

Je kunt toch ook gewoon carnaval vieren in de trein, toch? Als je aan de drank gaat hoef je ook geen mondkapje op.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Dennenboom schreef: di 15 feb 2022, 20:16 Kan me voorstellen dat dat bij in en uitstappen geldt, maar waarom moet je als van Groningen naar Maastricht gaat, de hele reis inclusief overstappen en een stationswinkel aandoen een mondkapje dragen? Dat is toch ook hartstikke ongezond?
Je ervaart het misschien als hinderlijk maar het dragen van een mondkapje is niet ongezond. Je krijgt er geen tekort aan zuurstof en geen overschot aan koolstofdioxidegas van in je bloed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

PHS schreef: di 15 feb 2022, 20:52 De boa's in het ov hebben hierover dagelijks discussies met reizigers, die regelmatig uitmonden in incidenten’, meldt de organisatie.
Het feit dat het voor veel boa's in het OV zelf ook te veel moeite is om een mondkapje op te zetten voor de wandeling van zeszits coupé of lege cabine naar het perron helpt natuurlijk ook niet echt voor de beeldvorming. Om maar te zwijgen over de rest van het OV-personeel.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Dennenboom schreef: di 15 feb 2022, 20:44 Je kunt toch ook gewoon carnaval vieren in de trein, toch? Als je aan de drank gaat hoef je ook geen mondkapje op.
Als carnaval echt alleen een zuipfeest was, dan zou je het inderdaad ook "thuis" kunnen vieren of kunnen organiseren zoals een festival. Voor mensen van boven de rivieren die het komen vieren is het dat ook. Maar bij het echte carnaval is een heel belangrijk onderdeel dat je alsmaar bekenden ontmoet en daar dan in contact mee bent, nog los van het normale contact dat je bij het feesten krijgt.

Ik weet dat je het niet serieus bedoelt, maar deze gedachtegang onderstreept wel mijn punt. Geen Maastrichtenaar zou "in de trein drinken" bestempelen als carnaval, hoogstens als de reis náár de carnaval toe. Maar voor wie uit Amsterdam komt feesten, hoort dat er misschien al bij.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Treinpersoneel komt gevoeld meestal niet verder dan de cabines de laatste maanden. Maar dat komt soms bepaald niet uit de lucht vallen heb ik vanmiddag mogen ervaren. Een paar zitrijen achter mij kreeg de conducteur tijdens zijn controleronde een grote bek, omdat die grote bek aan het zwartrijden was. Of hij een mondkapje op had heb ik niet gezien.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Coronavirus

Bericht door DDietzen »

WSM schreef: di 15 feb 2022, 20:57
PHS schreef: di 15 feb 2022, 20:52 De boa's in het ov hebben hierover dagelijks discussies met reizigers, die regelmatig uitmonden in incidenten’, meldt de organisatie.
Het feit dat het voor veel boa's in het OV zelf ook te veel moeite is om een mondkapje op te zetten voor de wandeling van zeszits coupé of lege cabine naar het perron helpt natuurlijk ook niet echt voor de beeldvorming. Om maar te zwijgen over de rest van het OV-personeel.
Lichtend voorbeeld: zonet riep de conducteur van de 243 nog luidkeels, ten gehore van het gehele rijtuig, dat 'ie "dat beflapje zo'n onzin" vond. Hij droeg er ook zelf geen toen 'ie door de gang wandelde en bij de deur ging staan tijdens halteringen. Succes om dan nog geloofwaardig op mondkapjes te handhaven, als zelfs personeel in functie zoiets gaat uitspoken. Prima als je dat in de koffiehoek op het personeelsverblijf wilt zeggen, maar in uniform midden tussen alle reizigers die je hoort te controleren... tot zover de voorbeeldfunctie :') :')

Het aantal conducteurs dat hun mondkapje onder de neus draagt - of soms zelfs helemaal niet - midden tussen de reizigers, kan ik ook al niet meer op twee handen tellen voor de afgelopen paar maanden.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Als alles rondom Corona gestabiliseerd is, mag NS wat mij betreft even kritisch kijken naar de strategie rondom conducteurs. En ik wil niet alle conducteurs over één kam scheren, maar de zichtbaarheid was voor Corona al erg laag.
Beul van de blindegeleidelijn
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Suus schreef: di 15 feb 2022, 20:54
Dennenboom schreef: di 15 feb 2022, 20:16 Kan me voorstellen dat dat bij in en uitstappen geldt, maar waarom moet je als van Groningen naar Maastricht gaat, de hele reis inclusief overstappen en een stationswinkel aandoen een mondkapje dragen? Dat is toch ook hartstikke ongezond?
Je ervaart het misschien als hinderlijk maar het dragen van een mondkapje is niet ongezond. Je krijgt er geen tekort aan zuurstof en geen overschot aan koolstofdioxidegas van in je bloed.
Tijd om de wmo-taxi breder te trekken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Coronavirus

Bericht door Frank »

Ben opgelucht dat de mondneusmaskerplicht in het OV nog eventjes blijft (had van mij ook in winkels nog wel even gemogen...). Zo blijft het OV iig openbaar.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

Voor het eerst coronacontrole bij de grens gehad.

"Are you vaccinated?"
"Yes"
"Okay, carry on"

_O-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Jef400 schreef:
Suus schreef: di 15 feb 2022, 20:54
Dennenboom schreef: di 15 feb 2022, 20:16 Kan me voorstellen dat dat bij in en uitstappen geldt, maar waarom moet je als van Groningen naar Maastricht gaat, de hele reis inclusief overstappen en een stationswinkel aandoen een mondkapje dragen? Dat is toch ook hartstikke ongezond?
Je ervaart het misschien als hinderlijk maar het dragen van een mondkapje is niet ongezond. Je krijgt er geen tekort aan zuurstof en geen overschot aan koolstofdioxidegas van in je bloed.
Tijd om de wmo-taxi breder te trekken.
Ik heb geen idee hoe deze reactie een antwoord is op mijn antwoord op Dennenboom, maar ok.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

De WMO-taxi is al lang al breder getrokken. Dat heet Valys. En in de taxi's van Valys moet je ook gewoon een mondkapje dragen. En een deel van de Valys-reis kan zelfs per trein worden afgelegd.
Beul van de blindegeleidelijn
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

Bovendien hoef je, als daar een goede reden voor is, in het OV geen mondkapje te dragen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -of-ziekte
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Precies, en dat is al jaren zo, en werkt goed.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

Sommige mensen hebben ook een angststoornis die zich voordoet bij iets wat met ademen te maken heeft. Een mondkapje kan je dan net over het randje heen duwen. Dit soort dingen, hetzij angst voor het virus omdat je in mindere of meerdere mate kwetsbaar bent, hetzij niet zondermeer een mondkapje op kunnen doen zijn vaak heel complex als je alle aspecten in ogenschouw neemt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 177 gasten