Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3241
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Coronavirus

Bericht door TffpaA »

Mijn indruk is inderdaad dat de meeste Nederlanders hun verantwoordelijkheid wel namen, ja, ook tegen het einde van de crisis. Nog tot die maatregel werd opgeheven zag ik de meeste mensen nog gewoon een mondkapje dragen, op de correcte wijze (over mond én neus).

Je hebt er altijd een deel bij dat zich misdraagt, en dat was hier niet anders. Dat dat door sommigen dan wordt gezien als exemplarisch voor de doorsnee Nederlander vind ik vooral getuigen van een eigen nogal cynische kijk op de medemens.
🗣
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ja, veel mensen in Nederland nemen hun verantwoordelijkheid. Als het verplicht is. Want het aantal mondkapjes in de supermarkt is sinds het niet meer verplicht flink gedaald. Als dat in het OV hetzelfde gaat zijn denk ik dat een hoop mensen zich daar niet meer prettig bij voelen. In tegenstelling tot wat sommige hier denken reizen een hoop kwetsbare mensen niet met Valys.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8861
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Op het moment dat ik Valys aanhaalde als vervoermiddel heb ik nimmer een aantal genoemd. Ik poogde aan te geven dat de kwetsbaarsten niet vaak het OV gebruiken.

Laconiek c.q. rebels met regels omgaan is inderdaad niet per se inherent aan Nederlanders. Wel is het zo dat ik de indruk heb dat Nederlanders wel een bepaald stukje duidelijkheid verwachten omtrent ingrijpende maatregelen dan wel besluiten, zoals die in tijden met een zwaardere druk op de zorg genomen zijn.

Het is wel zo dat de Nederlandse cultuur bovengemiddelde waarde hecht aan solidariteit. Nederland staat vrijwel altijd vooraan als het gaat om humanitaire hulp of andere inzamelingsacties voor diverse goede doelen.
Laatst gewijzigd door ArrivaBas op di 15 mar 2022, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DDietzen
Berichten: 1322
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Coronavirus

Bericht door DDietzen »

Mijn ervaring is dat in bijv. supermarkten en andere binnenruimtes inderdaad vrijwel niemand meer een mondkapje droeg zodra het niet meer hoefde. Mijn moeder werd in winkels regelmatig raar aangekeken als ze er wél een droeg, of zelfs aangespoord "het hoeft niet mevrouw, doe dat ding toch af"... :s

In het OV draagt naar mijn ervaring de laatste maanden bijna de helft van de reizigers het mondkapje niet correct, en minstens 10% draagt er helemaal geen; regelmatig zie ik een coupé waar ruim de helft van de mensen er geen draagt (en nee, dat is dan niet omdat er maar 3 mensen in zitten, dat gaat dan om een goed gevulde coupé).

In het onderwijs gold tot voor kort een mondkapjesplicht als je stilzat op minder dan 1.5m afstand van een ander. Daar heeft vrijwel niemand (nooit meer dan 10%) zich aan gehouden, bij al mijn vakken.

Om dat af te doen als een kleine minderheid die niet "exemplarisch" is voor de doorsnee Nederlander, vind ik vrij naïef. Met zo'n beroerde naleving kan ik me nauwelijks voorstellen dat ik me als kwetsbare veilig zou voelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

We gaan het allemaal best nog missen, dat corona-gevoel, die tijd dat we zo heerlijk solidair met elkaar waren.
Nu is het alleen maar oorlog, wat de klok slaat, en inflatie. :cry:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

ArrivaBas schreef: di 15 mar 2022, 13:08 ...het advies om thuis te werken vervallen volledig.
Die verdween al per 25 februari.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

Suus schreef: di 15 mar 2022, 13:44 Ja, veel mensen in Nederland nemen hun verantwoordelijkheid. Als het verplicht is. Want het aantal mondkapjes in de supermarkt is sinds het niet meer verplicht flink gedaald. Als dat in het OV hetzelfde gaat zijn denk ik dat een hoop mensen zich daar niet meer prettig bij voelen. In tegenstelling tot wat sommige hier denken reizen een hoop kwetsbare mensen niet met Valys.
Het is denk ik vooral de vraag of het op lange termijn een verschil maakt. Ja op korte termijn geeft het kwetsbaren een veiliger gevoel en helpt het zeker om besmettingen te voorkomen. Tegelijkertijd zijn de regels er zo'n beetje overal vanaf en kom je ook als kwetsbare vroeger of later sowieso een keer in contact met het virus omdat het heel besmettelijk is. Op wat langere termijn is de effectiviteit van nu mondkapjes behouden waarschijnlijk heel laag terwijl hoe langer het duurt, het minder goed uit te leggen is en handhaafbaar is in relatie wat in de rest van de maatschappij kennelijk allemaal wel kan en mag. Het wel handhaven zou voor mij overkomen als een voornamelijk symbolische maatregel van solidariteit terwijl dat in de praktijk helemaal niet zo effectief is gezien de bredere context waarin het OV maar een marginale rol speelt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21372
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Dat dus. :Y
Voor de eenduidigheid zou het beter zijn geweest als men ook in binnenruimtes (zonder vaste zitplaats) nog verplicht een mondkapje had moeten dragen. Dan was de naleving en handhaving in het OV ook een stuk beter geweest.

Overigens heb ik zojuist wel een TVT-afspraak gemaakt, aangezien ik donderdag naar een 1G-evenement ga.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Coronavirus

Bericht door Philip »

Kalil Nieuw schreef: di 15 mar 2022, 14:26
ArrivaBas schreef: di 15 mar 2022, 13:08 ...het advies om thuis te werken vervallen volledig.
Die verdween al per 25 februari.
Nee, dat was eerst wel het plan, maar uiteindelijk bleef het advies om 50% thuis te werken indien mogelijk.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

isadora schreef: di 15 mar 2022, 14:26 We gaan het allemaal best nog missen, dat corona-gevoel, die tijd dat we zo heerlijk solidair met elkaar waren.
Nu is het alleen maar oorlog, wat de klok slaat, en inflatie. :cry:
Geniet er maar van, want als nou plotseling de vrede uitbreekt komen dáár natuurlijk weer traantjes van, want weet je nog het was zo knus toen nog elk moment de nucleaire winter kon invallen (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3241
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Coronavirus

Bericht door TffpaA »

Dat gevoel staat ook wel bekend als melitopolancholie.
🗣
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Coronavirus

Bericht door huibf »

ArrivaBas schreef: di 15 mar 2022, 13:08 Kuipers heeft net aangekondigd dat de mondkapjesplicht in het OV vanaf woensdag 23 maart verdwijnt. Ook 1G voor grote evenementen en het advies om thuis te werken vervallen volledig.
goed besluit, zeker wat betreft het dragen van een mondkapje.
Weer op naar hogere bezettingsgraad. Veel reizigers gaan nu niet vanwege dat mondkapje.
Je kan het wel eindeloos te verplichten, het OV is daarmee niet gered. Sterker nog het ov zal nog verder worden uitgehold en dan hebben de voorstanders van zo'n mondkapje in het OV, geen OV, simpelweg omdat het er dan niet meer is.
DDietzen
Berichten: 1322
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Coronavirus

Bericht door DDietzen »

Welke groep is groter: de groep die het OV daadwerkelijk(!) mijdt als ze een mondkapje moeten dragen, of de groep kwetsbaren die het OV mijdt als niemand een mondkapje meer hoeft te dragen? Want dat bepaalt of het OV erop vooruit of achteruit gaat met een mondkapjesplicht.

Ik heb zo een vermoeden dat de tweede groep groter is, maar de eerste groep veel harder schreeuwt.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

TffpaA schreef: di 15 mar 2022, 15:21 Dat gevoel staat ook wel bekend als melitopolancholie.
Weer een waardevolle dag
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

TffpaA schreef: di 15 mar 2022, 15:21 melitopolancholie.
Wat een woord! :shock:
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

DDietzen schreef: di 15 mar 2022, 16:13 Welke groep is groter: de groep die het OV daadwerkelijk(!) mijdt als ze een mondkapje moeten dragen, of de groep kwetsbaren die het OV mijdt als niemand een mondkapje meer hoeft te dragen? Want dat bepaalt of het OV erop vooruit of achteruit gaat met een mondkapjesplicht.

Ik heb zo een vermoeden dat de tweede groep groter is, maar de eerste groep veel harder schreeuwt.
Dat zullen we uit moeten zoeken. Feit is wel dat grote groepen kwetsbaren sowieso niet met het ov reizen omdat ze zelf al in rolstoelen, met zuurstofflessen of andere ongein door het leven moeten. Die stoppen we in wmo-taxi's en rijden van nature al met afstand naar het ziekenhuis en naar de bridgeclub.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2852
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

ICE11 schreef: di 15 mar 2022, 08:36 En bij ons is er al weer strijd om het vanaf aanstaande maandag geplande afschalen van de maatregelen in verband met de als gevolg van de carnavalsfeesten weer stijgende cijfers.... Weer een schoolvoorbeeld voor "German Angst". :roll:
Men weet echt niet meer of men moet lachen of huilen om dit land? Terwijl de buurlanden de regels versoepelen, wordt het steeds duidelijker dat de pompeuze aankondigingen van de dames en heren politici weer maar hete lucht waren. De meeste deelstaten hebben aangekondigd dat ze een kleine clausule in het bestaande, tot 19 maart geldige reglement zullen gebruiken en alle maatregelen "voorlopig" tot begin april zullen behouden. Ik schrijf bewust "voorlopig" tussen haakjes omdat wij iets dergelijks in het verleden al een keer hoorden en uiteindelijk waren het toen ineens drie maanden in plaats van twee weken. Ik ben inmiddels echt van overtuigd dat de pandemie in dit land blijkbaar pas stopt als Lauterbach met pensioen gaat! Tot die moment geldt: Altijd in paniekmodus! Of waarom twittert Lauterbach vandaag dat Duitsland de hoogste incidentie heeft in Europa, hoewel dat niet waar is? Dat is echt bewust paniek zaaien.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

DDietzen schreef: di 15 mar 2022, 13:23 "verantwoordelijkheid bij de Nederlandse burger leggen" zegt 'ie :') :') :lol: _O- _O-
Verantwoordelijk leggen waar die hoort. Ben je bang of kwetsbaar: dan kun je ervoor kiezen om een FFP2-masker te dragen, niet met het OV te reizen of thuis te blijven. Prima oplossing dus. :pos:
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2852
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Terwijl de EMA nieuwe bijwerkingen in de bijsluiters van de vaccins van Moderna en Janssen heeft opgenomen (https://www.aerzteblatt.de/nachrichten/ ... likationen) heeft de CEO van Pfizer in een interview met de Washington Post over zijn twijfels aan de mRNA-technologie gesproken. Citaat (met Google translate):

"mRNA was een technologie, maar we hadden weinig ervaring, we werkten er slechts twee jaar aan, en eigenlijk was mRNA een technologie die tot die dag nooit een enkel product opleverde, geen vaccin, geen ander medicijn. Het was dus erg contra-intuïtief, en ik was verrast toen ze me suggereerden dat dit de juiste weg was, en ik betwijfelde het. "


https://www.msn.com/en-us/news/us/trans ... ar-AAUTEjZ
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21372
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Het had nóg geen (compleet) vaccin opgeleverd, maar ze waren al wel twee jaar bezig met de ontwikkeling van een griepvaccin gebaseerd op mRNA-technologie.
Eerder in het artikel zegt Bourla ook dat ze het werk wat normaal in 8 jaar gebeurt nu ineens in 8 maanden gedaan kregen.
(Ik ben er alleen nog niet achtergekomen wie "ze" waren, maar ik neem aan de onderzoekers.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Het helpt ook wel dat er wat meer middelen beschikbaar waren voor de ontwikkeling van het coronavaccin, de impact was ook wel ietsjes groter dan de gemiddelde griep. En het heeft geloond, want de vaccins werken erg goed met bijna geen bijwerkingen. :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Meltrain schreef: di 15 mar 2022, 20:59 (Ik ben er alleen nog niet achtergekomen wie "ze" waren, maar ik neem aan de onderzoekers.)
In ieder geval personen met meer kennis van het vakgebied dan de CEO. Precies zoals zou moeten, dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ahja, dat hof waarvan Rusland vandaag heeft aangekondigd het te gaan verlaten en de FvD en PVV in het verleden hebben gezegd dat Nederland er ook uit moet stappen. Dat lijkt nu zowaar meningsvrijheid te beschermen :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

https://www.nu.nl/coronavirus/6189631/v ... orona.html

Nog meer goed coronanieuws vandaag.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten