Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10597
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Misschien ben je wel een beetje verdwaald inderdaad. Gelukkig is er ondertussen met de kennis van destijds redelijk adequaat beleid gevoerd, zodat iedereen nu over elkaar kan struikelen om te roepen dat het héél anders gekund had. En als het tegen zit is vandaag het begin van de tweede besmettingsgolf, maar daar zul je deze Twentse huisartsen tegen die tijd niet over horen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Rutte heeft aan het begin van de reeks maatregelen in maart gezegd dat 100% van de beslissingen moeten worden genomen met 50% van de kennis. Tegenwoordig weten virlogen ongetwijfeld meer over het virus dan in maart. Achteraf roepen dat de anderhalvemeterregel in de buitenlucht nutteloos is, is dan wel erg makkelijk.
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Die is ook allesbehalve nutteloos. Maar dat lijkt iedereen inmiddels willens en wetens 'vergeten'. Vanuit mijn slaapkamerraam heb ik uitzicht op een stuk of twintig tuintjes. Het leek in de meeste wel een festival vandaag. Ook op straat samenscholing na samenscholing.

Het was een proces dat bij mij al langer gaande was, maar vandaag is het moment gekomen dat ik de hoop voor deze samenleving definitief heb opgegeven. Dan maar een tweede golf, en een derde, en een vierde, en een vijfde. Ik wacht de maatregelen wel weer af. Thuis.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Alargule schreef:maar vandaag is het moment gekomen dat ik de hoop voor deze samenleving definitief heb opgegeven.
Nu pas? :shock:

Maar succes met de rode jas in je meelboks dajje negatief bent enzo *O*
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Het is niet heel verbazingwekkend, maar NS heeft aangegeven te moeten krimpen/bezuinigen vanwege de Coronacrisis.

https://nos.nl/artikel/2334674-ns-gaat- ... risis.html

Weet iemand (die wellicht ook het interne bericht heeft gezien) of er al denkrichtingen zijn waar op moet worden bezuinigd?
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

trolly schreef:Misschien ben je wel een beetje verdwaald inderdaad. (..)
Ja, ik raak wel verdwaald inderdaad.. als ik nu weer lees dat het RIVM denkt dat de aerosolen niet bijdragen aan de verspreiding van Covid-19.
Waarom houden wij dan anderhalve meter afstand?
Waarom niezen wij in de elleboog?

Dát is toch om de verspreiding door de lucht tegen te gaan?
Dat is al eerder te lezen geweest.
(..)De belangrijkste besmettingsroute lijkt via door de lucht vliegende druppels. Besmette materialen kunnen echter ook een rol spelen. De meeste gezondheidsadviezen stellen dat het virus ongeveer twee uur op oppervlakken kan standhouden, zegt William Keevil van de Britse Universiteit van Southampton.(..)
https://newscientist.nl/nieuws/hoe-het- ... erspreidt/

Duss, als het RIVM stelt dat aerosolen geen rol spelen.. f*ck de anderhalve meter en ga gewoon naast elkaar op de stoel in de trein zitten maar raak elkaar niet aan. (tenzij je al bekende van elkaar bent). Simpel.
trolly schreef: (..)
Gelukkig is er ondertussen met de kennis van destijds redelijk adequaat beleid gevoerd, zodat iedereen nu over elkaar kan struikelen om te roepen dat het héél anders gekund had. (..)
Mwah, meneer Helsloot is wel criticus van het eerste uur. Ik lees de kritieken ook meer als zijnde vanuit de huidige actualiteit. Er komt meer kennis vrij en dat kan gebruikt worden om toekomstige maatregelen anders te organiseren.

Zoals ik gisteren hoorde: staar niet blind op de beperkingen (bovengrens) van de IC capiciteit.. maar stel straks, met de verruimde testcapaciteit per 1 juni, het bron-en contactonderzoek als bovengrens om maatregelen te versoepelen of te verruimen. Zolang de GGD dát aankan, is er grip op de doorstroming naar ziekenhuizen / IC capaciteit. Er wordt dichter op de bal gespeeld, zogezegd.

https://www.nporadio1.nl/1-op-1/onderwe ... et-kabinet

Minuut 23:30 en >
en-es
Berichten: 4486
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

VIRM schreef:Het is niet heel verbazingwekkend, maar NS heeft aangegeven te moeten krimpen/bezuinigen vanwege de Coronacrisis.

https://nos.nl/artikel/2334674-ns-gaat- ... risis.html

Weet iemand (die wellicht ook het interne bericht heeft gezien) of er al denkrichtingen zijn waar op moet worden bezuinigd?
Ik heb begrepen dat NS geen extra tarief-verhoging wil. Blijft over minder personeel, minder treinen en toekomstige projecten schrappen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

De buitenlandse onderdelen wegdoen. Kost een hoop, levert weinig op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10597
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Durashift schreef:
trolly schreef:Misschien ben je wel een beetje verdwaald inderdaad. (..)
Ja, ik raak wel verdwaald inderdaad.. als ik nu weer lees dat het RIVM denkt dat de aerosolen niet bijdragen aan de verspreiding van Covid-19.
Waarom houden wij dan anderhalve meter afstand?
Waarom niezen wij in de elleboog?

Dát is toch om de verspreiding door de lucht tegen te gaan?
Dat is al eerder te lezen geweest.
(..)De belangrijkste besmettingsroute lijkt via door de lucht vliegende druppels. Besmette materialen kunnen echter ook een rol spelen. De meeste gezondheidsadviezen stellen dat het virus ongeveer twee uur op oppervlakken kan standhouden, zegt William Keevil van de Britse Universiteit van Southampton.(..)
https://newscientist.nl/nieuws/hoe-het- ... erspreidt/

Duss, als het RIVM stelt dat aerosolen geen rol spelen.. f*ck de anderhalve meter en ga gewoon naast elkaar op de stoel in de trein zitten maar raak elkaar niet aan. (tenzij je al bekende van elkaar bent). Simpel.
Tè simpel, zelfs. Je verwart namelijk de begrippen aerosol en druppel met elkaar. Als ik goed reken is het grootste volume van de één een miljoenste deel van het kleinste volume van de ander. Dat aerosolen geen rol lijken te spelen in de overdracht is dus mooi meegenomen, maar zegt dus weinig over vrolijk aanhoesten. Afstand houden is dus zeker niet overbodig.

Het goede nieuws is, dat het ook effectief is. In het geval dat aerosolen wel een rol in de overdracht gespeeld zouden hebben was dat juist minder zinvol geweest.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Milco »

Blijft ondanks de mondkapjesverplichting de noodzaak om bij de achterdeur de bus in te stappen van kracht na 1 juni? Aangezien elke reiziger dan een mondkapje draagt (lees: zou moeten dragen), dan lijkt het mij geen probleem meer om weer voorin te stappen, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Coronavirus

Bericht door Tochjo »

In het Protocol verantwoord reizen in het Openbaar Vervoer staat:
BTM: In principe voorin instappen, mits afscherming bestuurder
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21385
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

PHS schreef:De Nederlandse overheid heeft echter nog geen pot met geld beschikbaar gesteld, wat de noodzaak tot bezuinigen tamelijk acuut maakt.
Wat natuurlijk op mijn minst opmerkelijk is, aangezien er voor KLM al wel geld beschikbaar is gesteld en de NS (en andere vervoerders) zeker op de korte termijn belangrijker zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

PHS schreef:De NS kan natuurlijk niet zomaar de tarieven verhogen, ze zijn gebonden aan de maximale verhogingen van de concessie HRN. Minder treinen ligt niet voor de hand, want je wil de reizigers zo veel mogelijk spreiden. De bestelling voor de ICNG kan niet meer worden geannuleerd, maar de tender voor de nieuwe dubbeldekkers kan waarschijnlijk tegen beperkte kosten (lees: inschrijvingskosten van de geïnteresseerde partijen) worden gestopt. Hoe ruim de NS in zijn personeel zit, kan ik niet beoordelen, maar bij de private vervoerders zijn treinen zonder conducteurs gebruikelijk, dus daar kan veel winst worden behaald. Dat gaat alleen heel gevoelig liggen met de vakbonden en mogelijk stakingen tot gevolg hebben; vergeet niet dat de vakbonden een relatief sterke positie hebben in het spoor. Een alternatief is het snijden in de arbeidsvoorwaarden, maar dat kan voor een groot deel in principe alleen op basis van vrijwilligheid. Nee, het bestuur van de NS gaat het nog niet makkelijk krijgen met bezuinigen.
Mogelijkheid is natuurlijk ook de ondersteunende zaken, zoals communicatie-afdelingen of klantenservice (waar volgens mij best nog wel wat digitaal kan als je dat zou willen).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6036
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Laatst was er een documentaire over NS. Wat daarin te zien is wat voor onzin er op kantoor uitgehaald wordt, kun je daar wel aardig op bezuinigen. Niet genoeg voor 1,4 miljard natuurlijk, maar het is een begin. Verder kun je snijden in de reclames en sponsoring e.d. Rijdend personeel ontslaan gaat niet gebeuren, hooguit de tijdelijke contracten eruit en tijdelijke vacaturestop. Aanbesteding van nieuw materieel schrappen is eigenlijk ook geen optie, dat gaat je juist meer geld kosten op termijn als de reizigersgroei weer ingezet heeft en het oude materieel vervangen dient te worden. (dat moet je anders langer in dienst houden of tijdelijk ander materieel uit het buitenland huren)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Tochjo schreef:In het Protocol verantwoord reizen in het Openbaar Vervoer staat:
BTM: In principe voorin instappen, mits afscherming bestuurder
En dan gaat het over afscherming door middel van een scherm, niet met een mondkapje. Aangezien de RDW ook nog z'n zegje daarover moet doen (zicht van de chauffeur, veiligheid bij aanrijdingen) gaat dat nog wel even duren denk ik.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6036
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

PHS schreef:
Ronaldussen schreef:Laatst was er een documentaire over NS. Wat daarin te zien is wat voor onzin er op kantoor uitgehaald wordt, kun je daar wel aardig op bezuinigen. Niet genoeg voor 1,4 miljard natuurlijk, maar het is een begin. Verder kun je snijden in de reclames en sponsoring e.d. Rijdend personeel ontslaan gaat niet gebeuren, hooguit de tijdelijke contracten eruit en tijdelijke vacaturestop. Aanbesteding van nieuw materieel schrappen is eigenlijk ook geen optie, dat gaat je juist meer geld kosten op termijn als de reizigersgroei weer ingezet heeft en het oude materieel vervangen dient te worden. (dat moet je anders langer in dienst houden of tijdelijk ander materieel uit het buitenland huren)
Maar de klantenservice en het kantoor kosten natuurlijk geen miljarden.
Dat schreef ik dus ook...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Column van Frank Kalshoven waarin ik mij wel kan vinden. :pos:
(..)Ik verklaar de coronomie voor gesloten. Het kabinet mag dan deze week een tweede steunpakket hebben aangekondigd voor ondernemingen en werkenden – ik ben ruimschoots klaar met de schade die het zorgbeleid aanricht in samenleving, economie én, ironisch genoeg, de gezondheidszorg. En trouwens ook met de inbreuk op onze (grond)rechten.(..)

Hoe verder? Het zorgbeleid, zoveel is duidelijk, moet radicaal anders. Want niet het virus veroorzaakt de grootste schade, het zorgbeleid, ‘de algehele lockdown’, veroorzaakt de schade. De schade is van eigen makelij.(..)

Testen, traceren en isoleren, dat zal daarom het parool moeten zijn.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bcbcd45c/
DDietzen
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Coronavirus

Bericht door DDietzen »

Is het voor NS een optie om enkel met treinen op maximale lengte te rijden? Dus geen losse drietjes of viertjes meer op trajecten waar gewoon 10 of 12 bakken langs de perrons passen. Ritten in de spitsrichting met het materieel met grootste capaciteit (VIRM/DDZ resp. SLT/SGM), overige ritten met materieel dat minder capaciteit per meter treinlengte levert (ICM resp. SNG/FLIRT). Dan heb je weliswaar minder frequente treinen maar wel met totaal dezelfde capaciteit (of zelfs meer), én NS bespaart kosten op machinisten, treinpaden, rangeerpersoneel...

Daarnaast zou ik ook af willen zien van de regel van 2x/u een trein in alle richtingen. Op veel periferie-sprinterstations (grofweg Zeeland, Brabant, de Veluwe en alles boven Zwolle) zou 1x/u m.i. voldoende moeten zijn, zeker post-corona. Voordeel is dat je de grotere steden in de periferie (bv Vlissingen, Middelburg, Venlo, Leeuwarden) sneller kunt bedienen met volwaardige IC's, in plaats van noodgedwongen boemelen met alle treinen omdat er zo nodig 2x/u een trein bij een minihalte moet stoppen.
(Voordat ik word beticht van Rand-/grootstedelijke hooghartigheid: als student maak(te) ik veelvuldig gebruik van Brabantse sprinters en mijn ouderlijk huis ligt het dichtst bij een [serie=Sprinter|2020|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]-station. (A) )
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Meer bakken = ook meer bemensing, d8 ik zo.

~~~~~~~~~~~~~
Bij een eventuele tweede piek van coronabesmettingen moet de Nederlandse corona-aanpak anders. Dat zegt Ernst Kuipers, bestuursvoorzitter van het Erasmus MC, tegen Nieuwsuur. "Dat virus gaat voorlopig niet weg. Je moet je erop voorbereiden dat we weer een piek krijgen, en dan moet het anders dan we tot nu toe gedaan hebben."(..)

Hij pleit ervoor om de IC-capaciteit uit te breiden, bijvoorbeeld door per regio een ziekenhuis aan te wijzen "die covid-19 doet". (..)

Tot hoeveel doden het wegvallen van de reguliere zorg de afgelopen maanden heeft geleid, is onduidelijk. Het gaat het om 100.000 tot 400.000 verloren levensjaren, schreef onderzoeksbureau Gupta deze week in een rapport. Veel meer dan de 13.000 tot 21.000 gezonde jaren die werden gered door zorg aan covid-patiënten.(..)
Lees meer bij de bron: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/233477 ... n-aan.html
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Het coronavirus is in een restaurant in de regio Leer opgedoken. Zeven vastgestelde besmettingen, vijftig mensen in quarantaine: http://presse-service.de/data.aspx/static/1045174.html

Het zijn dit soort berichten waarom ik nog steeds twijfel of het volgende week al heropenen van indoor horeca een goed idee is :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3475
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Dat vraagteken kun je bij veel versoepelingen plaatsen, wat mij betreft. Zolang er geen vaccin is, is dat toch een soort russische roulette. Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat de GGD's vanaf 1 juno goed contactonderzoek kunnen bieden, om dit soort lokale haarden snel de kop in te kunnen drukken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 152 gasten