Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Welnee. Er ontstaat hooguit enige opwinding over na een paar biertjes aan de borreltafel (die goeie ouwe tijd - snik), of bij bozige rechtse partijen rond verkiezingstijd. De rest van brandstoftankend Nederland interesseert dat geen lor - en dat geldt al helemaal voor de zakelijke rijders.

Het KvK aanhalen in een poging overtuigend te onderbouwen waarom de anderhalvemetersamenleving wel eens net zo permanent zou kunnen zijn vind ik dan ook appels met granaten vergelijken. De eerste doen ook pijn als je ze tegen je kop krijgt, maar dat ben je al weer snel vergeten. De tweede zullen een stuk ingrijpender zijn op het verdere verloop van je leven. Permanentheid van de anderhalvemetersamenleving is dan ook niet iets wat ik waarschijnlijk acht, want social distancing grijpt in in iedere vezel van ons mens-zijn. En dan komt de meute vanzelf wel in opstand, zie ook weer recent.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

WSM schreef:Nee, door professoren en leiders die denken dat corona niet in Nederland komt, corona niet veel erger is dan een griepje en dat je corona tegenhoudt door geen handen meer te schudden. Door een incompetente en falende overheid dus.
Je hebt het nu dus over de overheid van medio februari, toen veel van de huidige kennis nog niet beschikbaar was?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Een overheid die niet verder kijkt dan de eigen landsgrenzen (China, Italië) is incompetent.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Vandaag voor het eerst weer koffie gedronken op een terras :D
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

WSM schreef:Een overheid die niet verder kijkt dan de eigen landsgrenzen (China, Italië) is incompetent.
Ik snap het: elke overheid is per definitie incompetent :Y

Ben ik blij dat we onze incompetente overheid hebben, want er blijken een hoop aanzienlijk incompetentere overheden te bestaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

trolly schreef:Voor wie na 2002 geboren is: een kwartje was vroeger een aanduiding voor een muntje met een waarde van ongeveer 12 eurocent. Oudere mensen kunnen zich daar echt boos om maken, jongelui. Voor zover ze het zich nog kunnen herinneren, tenminste.
Een Kwartje is tevens de bijnaam voor een kind dat afstamt van een Halfje. Dus de term is nog steeds actueel. :D Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Eh... maar dan gaat het niet over centjes, toch?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Wubbo »

Een kwartje. Dat is toch wat je nooit kan worden als je als dubbeltje geboren wordt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

België krijgt ook een conjunctuurpakket.

Opvallende zaken zijn een verlaging van de BTW in de horeca naar 6% en elke Belg krijgt een gratis tienrittenkaart voor de NMBS thuisgestuurd, geldig tussen 1 juli en 31 december. Daarnaast krijgen mogelijk alle werknemers een belastingvrije cheque van € 300 van hun werkgever, te besteden in de horeca en culturele sector. Ook mogen fietsen tijdelijk gratis mee in de trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Dus: alle OV-reizigers die zich in Nederland niet welkom voelen mogen naar België komen om daar maar pretreisjes te maken? Wat een internationale solidariteit! :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

@Suus: Je was me net voor, maar toch, die afwijkende houding van Nederland t.o.v. de rest van Europa voor wat betreft het OV begint toch wel een beetje merkwaardig te worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Pascal1998 »

Ik vind dit eigenlijk gewoon reizigers letterlijk de trein uit pesten, want het beleid wat voor de coronacrisis werkte niet en nu sinds het virus, gaat iedereen de spits mijden en thuiswerken wat het kabinet al jaren voor elkaar probeert te krijgen, want het werd te druk in de spits
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Mikos »

Maar, is de houding van Nederland raar of is de houding van die andere landen raar?

Die vraag beantwoorden we de volgende keer!
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Zoals ik twee pagina' geleden al afvroeg: hoe gaan vervoerders dat ontmoedigingsbeleid dan volhouden? Op een gegeven ogenblik gaan mensen weer...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Die reizen die ik nadat ik ziek werd met Covid-19 gemaakt heb zijn eigenlijk allemaal buiten de spits geweest, om drukte te vermijden. Gisteren deed ik dat juist met opzet niet (ik stond op het Jaarbeursplein), en direct na afloop ben ik per trein voor een dag naar Alphen a/d Rijn gegaan. Zelfs toen was de SNG-9 (en dat was niet gepland) zeer ruim, en bij mijn terugrit naar huis vanavond was de trein rustiger dan de bus erna.

Ik snap dat de overheid probeert om forenzen zoveel mogelijk thuis te laten werken, en pretreizen probeert te beperken. Maar de treinen zijn nu, zeker in de daluren, veel rustiger dan nodig is. Die extra ruimte (ik merk geen bezettingen van meer dan 10%) kan je gebruiken om mensen zonder auto de kans te geven om weer familie- of vriendenbezoek te laten maken, om sociaal geisoleerden meer in contact te brengen met de buitenwereld, en (daarin is mijn opinie nu anders dan drie maanden terug op het hoogst van de crisis) OV-hobbyisten weer met het OV te laten gaan. Dat alles met mate, voorrang gevend aan de mensen die echt moeten reizen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat deze groepen er, zeker in de daluren, niet meer bijpassen in het OV. Wat mij betreft zou het credo dus eerder zoiets als geniet, maar reis met mate moeten worden. Het bestrijden van het virus heeft negatieve bijeffecten, en die moeten niet groter zijn dan het eventuele voordeel dat je met een maatregel haalt, anders is deze niet gerechtvaardigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

Als je als NS en overig OV tevreden bent met de huidige 10% bezettingsgraad, terwijl autoloze burgers een sociaal isolement voelen, ben je als vervoerder gewoon asociaal bezig, wat Mikos ook mag zeggen. Zo ben je gewoon geen Openbaar Vervoer meer: "We rijden lekker elke tien minuten van Eindhoven naar Utrecht met honderden onbezette stoeltjes, maar we willen jou niet in de trein omdat anders de vakkenvullers niet meekunnen". Sorry, maar dat geloof ik echt niet.

Je kunt om drukte te voorkomen werken met diverse systemen: coupons zoals in Frankrijk, mensen verdelen over (nagenoeg) lege treinen of bevorderen dat mensen 's avonds reizen etc. Maar geef een ieder die wil reizen de mogelijkheid om dat te doen, misschien soms op een ander tijdstip dan gewend. Laat in ieder geval zien dat je hun mobiliteitsbehoefte serieus neemt.

Duitsland doet het overigens op het gebied van het omgaan met het Coronavirus op dit moment beter dan Nederland, wat ook geldt voor landen als Oostenrijk en Zwitserland. Dus we hoeven die landen niet te vertellen dat ze verkeerd bezig zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Ik heb vandaag voor het eerst sinds 13 maart weer met de trein gereisd. Het viel me wel op dat in mijn coupé in de 2851 praktisch elke tweezitter bezet was. Nu kan dat meerdere oorzaken hebben, maar ik vond het dus best een drukke trein.
Wel had iedereen braaf een mondkapje op.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Coronavirus

Bericht door huibf »

Heb heb de gehele periode met de trein gereist, al was het maar 15 tot 20 minuten.
Het begin vd intelligente lockdown was droevig, ik denk dat er maar 1 tot 5% vh reguliere reizigersaantal.
Maar sinds 1 juni is het weer 30%, in de namiddag is het denk ik zelf 40 tot 50%.
Mondkapjesgebruik, ik gok op 99%
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Mikos »

Dennenboom schreef:Als je als NS en overig OV tevreden bent met de huidige 10% bezettingsgraad, terwijl autoloze burgers een sociaal isolement voelen, ben je als vervoerder gewoon asociaal bezig, wat Mikos ook mag zeggen. Zo ben je gewoon geen Openbaar Vervoer meer: "We rijden lekker elke tien minuten van Eindhoven naar Utrecht met honderden onbezette stoeltjes, maar we willen jou niet in de trein omdat anders de vakkenvullers niet meekunnen". Sorry, maar dat geloof ik echt niet.
Overdrijven is ook een vak. Niemand is tevreden met deze lage bezettingsgraad, maar het zijn dan ook geen normale tijden. Het openbaar vervoer is terug gegaan naar waar het voor bedoeld is: mensen die er van afhankelijk zijn. En in die groep mensen is er dan ook nog een verdeling gemaakt: zij die het voor hun beroep of anderszins noodzakelijk nodig hebben en zij die dat niet hebben.

Als jij ergens heen moet omdat het niet anders kan en/of echt niet op een ander moment, dan ben je gewoon welkom om van het OV gebruik te maken. Maar als het niet nu moet, dan is er de algehele vraag om het OV dan ook niet te gebruiken. En "autoloze burgers die een sociaal isolement voelen" zouden eens hobby's kunnen overwegen in of rond het huis. Alsof ze onder normale omstandigheden ook dagelijks gebruik zouden maken van het OV om niet dat 'sociale isolement' te ervaren. Ik heb wel een auto en ervaar ook een 'sociaal isolement'. Maar we moeten allemaal iets opofferen om deze vreemde tijden hopelijk enigszins gezond door te komen.

We moeten individuele belangen weer eens langs een realistische meetlat leggen en inzien dat we dit voor iedereen doen. Dan maar een keer niet naar de stad om je klem te zuipen. Of naar Zandvoort omdat het zulk lekker weer is.
Dennenboom schreef:Duitsland doet het overigens op het gebied van het omgaan met het Coronavirus op dit moment beter dan Nederland, wat ook geldt voor landen als Oostenrijk en Zwitserland. Dus we hoeven die landen niet te vertellen dat ze verkeerd bezig zijn.
Dus we doen het al slechter en vervolgens zou je dan alles hier meer moeten gaan versoepelen zoals zij dat doen? Ik denk dat bovenstaande quote wel aardig samenvat wat het probleem is: Het gras is altijd groener...

Niemand weet precies waar je nu goed aan doet en waaraan niet. Ook ik niet. Misschien is wat ze over de grens doen wel het beste, misschien doen we het hier in Nederland wel het beste. Laten we daar over een paar jaar eens op terugkijken en tot die tijd roeien met de riemen die we hebben.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Wubbo »

Sinds 2 juni rijdt het openbaar vervoer weer redelijk normaal, op wat spits- en scholierenritten na (grofweg). Je zou verwachten dat er dus ook weer meer mensen mee kunnen reizen, er rijden immers meer treinen. Als je alles wat je als niet-noodzakelijk zou kunnen beschrijven wegstreept hou je maar weinig reizigers over die er sinds 2 juni extra bijgekomen zijn: diegene die werken in de sectoren die sindsdien weer open zijn gegaan. Horeca, musea en theaters enzo; plus wat scholieren voor de middelbare scholen. Dat zijn er echt niet genoeg om al die extra treinen te vullen.

Maar die sectoren zijn weer open en trekken dus ook mensen. Mensen die moeten reizen. Mensen waartegen nu gezegd wordt "je mag er wel heen maar niet met het openbaar vervoer", ondanks dat dat weer ongeveer normaal rijdt. Dat is raar. De veren naar de Wadden varen weer als normaal (nog wel met beperkte capaciteit), het toerisme start weer op. Maar met de trein erheen: nee, dat mag niet, want het openbaar vervoer rijdt alleen voor noodzakelijke reizen. Dat geldt ook voor de boot naar de Wadden (dat is immers ook openbaar vervoer) maar toch zal die nu vooral extra toeristen vervoeren. En vliegtuigen mogen mudvol vliegen, naar bestemmingen aan de costa's etcetera.

Ook ik heb de wijsheid niet in pacht, maar wat er nu gebeurt klopt niet. Als toerisme weer mag moeten we dat niet alleen willen afhandelen met auto en vliegtuig (en vooruit, een beetje fiets), dan moeten we ook inzien dat mensen het openbaar vervoer daarvoor (kunnen) gebruiken. Dat je dat doet met prijsprikkels of iets dergelijks om de mensen uit de drukste treinen/bussen/boten te krijgen is prima, maar doen alsof het niet mag niet. Dan had je die sectoren niet moeten openen.

Het OV rijdt nu met 40% capaciteit, dan zou die 40% ook gevuld moeten kunnen worden. Met als eerste de noodzakelijke reizen, en de rest van de stoelen voor de andere reizigers.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

Volgens mij schiet jij net zo goed door Mikos. Er zijn daadwerkelijk veel mensen eenzaam die dat zonder deze crisis niet waren geweest. Een reis om een keer familie of een zeer goede vriend op te zoeken na drie maanden is uitstekend als "noodzakelijk" te bestempelen als je geen auto tot je beschikking hebt.

Wat jij als doel noemt van OV is overigens slechts een van de redenen waarom het er is. Er zijn legio andere redenen te benoemen.
en-es
Berichten: 4466
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Vergelijk het met een winkel waarvan de eigenaar bij de ingang zijn eigen klanten er probeert van te overtuigen niet naar binnen te gaan. Een bedrijf dat klanten weg jaagt. Dat kan niet lang goed gaan. Maar NS zal vast na deze crisis de hand ophouden bij de overheid. En dat geld moet ergens vandaan komen. Drie keer raden waarvan.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

NS (en alle andere vervoerders) zeggen volgens mij niet "reis niet met het ov!". Men zegt: "reis alleen met het ov als het noodzakelijk is!". De term "noodzaak" kan niet anders dan bewust tactisch zijn gekozen: het moet mensen ertoe aanzetten zich af te vragen of ze echt wat in het ov te zoeken hebben. Dat moet een (sociale) drempel opwerpen, en daarmee drukte in het ov zoveel mogelijk voorkomen. Waarom drukte sinds maart dit jaar ongewenst is, hoef ik hopelijk niet meer toe te lichten.

Maar uiteindelijk bepaalt ieder voor zich of er sprake is van "noodzaak". Niemand staat bij stations of haltes namens een vervoerder te controleren of je reis noodzakelijk is. Daar bestaan ook geen sluitende criteria voor. Hooguit kan er op de anderhalve meter afstand gehandhaafd worden, maar ook dat zal in de praktijk lastig zijn.
en-es
Berichten: 4466
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Zou wel wat zijn, afgesloten stations met aan de ingang mensen die gaan controleren of je reis noodzakelijk is :P
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Klaasje schreef:Volgens mij schiet jij net zo goed door Mikos. Er zijn daadwerkelijk veel mensen eenzaam die dat zonder deze crisis niet waren geweest. Een reis om een keer familie of een zeer goede vriend op te zoeken na drie maanden is uitstekend als "noodzakelijk" te bestempelen als je geen auto tot je beschikking hebt.
Dat is het, en er is gelukkig ook niemand die dat verboden heeft. De kern van het beleid is de afweging wat noodzakelijk is bij de individuele gebruiker te leggen. Daarmee ontstaat uiteraard een grijs gebied, met aan de ene kant de IC-verpleegkundige op weg naar haar werk, en aan de andere kant iemand die als de zon schijnt echt niet uit Zandvoort weg kan blijven. Voor de meesten van ons zal de keus tussen noodzaak in die beide gevallen helder zijn. Iets ingewikkelder ligt het bij het bezoeken van een eenzaam familielid versus het land rondtoeren omdat OV nou eenmaal je ding is.

Gelet op de oproep het reizen per trein zoveel mogelijk te beperken zou mijn persoonlijke afweging in dit geval zijn: familielid wèl, rondreisje niet. Vrienden bezoeken in een andere stad? Als er geen bijkomende noodzaak is zou ik zeggen: stel het nog een week of twee uit, dan is er hoogstwaarschijnlijk geen probleem.

Ik ben niet ongevoelig voor de opmerkingen van Wubbo hierboven, en denk ook dat er best wat meer kan dan een paar weken geleden. Het punt is alleen, dat als iedereen zich tegelijk in het OV stort, de drukte snel problematisch kan worden. Enige terughoudendheid is daarom zeker nog wenselijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 167 gasten