Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7653
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

PHS schreef:
Hainje schreef:Die app gaan we dus even mooi niet installeren op mijn telefoon. -o-
Op de website van de NOS stond dat het kabinet 'niet uitsluit dat de app verplicht wordt'. Tijd om je telefoon weg te gooien, dan kan de overheid je moeilijk dwingen een app te installeren :X
Kan de overheid je überhaupt verplichten een app te installeren?

Kun je eigenlijk zorgen over privacy wegnemen door de app gewoon open source te maken?
Hainje schreef:Als de overheid effe een hagelnieuwe gratis iPhone 11 Pro voor me ritselt, dan wil ik er nog wel even over nadenken. :D 8-)
Perfect moment voor het lanceren van de iPhone SE 2020?
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2860
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

PHS schreef: Maar on-topic: ik ben benieuwd wat er op gebied van de rechtsstaat zal zijn veranderd als we uit de coronacrisis komen. In Nederland valt het natuurlijk allemaal wel mee vergeleken met de dictatuur in Hongarije en het autoritaire beleid in Frankrijk, maar ook in Nederland wordt de overheid stapje bij stapje toch wat heerszuchtiger: de boetes worden hoger, er wordt minder gewaarschuwd en meer meteen bestraft en er wordt steeds gretiger gebruikgemaakt van noodbevoegdheden.
Dat heb ik mij ook al gevraagd. Vandaag was er een bericht over de bizarre situatie in een park in Berlin afgelopen weekeind: De politie verdeelde ijverig boetes aan mensen die vreedzaam op het gras zaten en van de zon genoten, terwijl geen honderd meter verder de drugsdealers ongedeerd hun zaken konden vervolgen. :N
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

In het geval van die laatste is er op zijn minst sprake van diskriminazi natuurlijk, dus daar branden ze hun vingers niet aan *O*
PHS schreef:
Aking schreef:Als "normale" burger heb je daar weinig last van, maar de rechten van gedetineerden zijn al "tijdelijk" flink ingeperkt bijvoorbeeld... En aangezien er nog geen opstanden gerapporteerd zijn, kan het goed zijn dat ze denken dat mooi zo te houden :X
De beperkingen die zijn opgelegd aan gedetineerden vallen samen met het beleid van de regering en zijn dus per definitie tijdelijk, namelijk tot 28 april. Dat is voor gedetineerden niet zo leuk, maar men doet er zo veel mogelijk aan om de dagprogramma's door te laten gaan. Het is niet zo dat de gedetineerden nu de hele dag op cel zitten, zoals wel is gesuggereerd op het internet. Daarnaast zijn de mogelijkheden om te bellen verruimd en hebben gedetineerden gratis beltegoed gekregen. Zo bezien valt het dan wel mee toch?
Heb je daar toevallig bronnen bij? :) Van mijn verslaggevers ter plaatse heb ik namelijk nog niks gehoord, en ik kan er om de een of andere reden ook niet op bezoek :')

En ik ben er al een tijdje weg, maar in mijn tijd hingen er maximaal 2 telefoons op een man of 24, dus ze kunnen je een kwartier langer geven om te bellen, maar met 24 man blijft daar heel weinig van over.
Ook in mijn tijd gingen ze van KPN-telefoons naar een speciaal justitiesysteem waardoor je alleen nog maar met eigen kaarten van de inrichting kon bellen voor ~20 cent per minuut naar vast. Als je dan, in plaats van je 60 minuten bezoek, een beltegoedkaart van 5 euro krijgt, kun je daar dus 25 minuten mee naar een vast nummer bellen, en nog korter naar een mobiel nummer (toch wel de norm tegenwoordig). Dus dan klinkt het voor de buitenwereld allemaal heel mooi, "We geven ze gratis beltegoed", maar je gaat er dus wel degelijk hard op achteruit.

En daarnaast betwijfel ik of de tijd van bezoek ook gecompenseerd wordt qua tijd uit cel. Ik heb een bezuinigingsronde meegemaakt waarbij alles op papier precies klopte en dus voldeed aan het wettelijk minimum, maar er was geen rekening gehouden met het feit dat je niet binnen één minuut of op dezelfde tijd aan de andere kant van de gevangenis komt. Een beetje alsof de NS een overstap van één minuut voorstelt op Utrecht centraal van spoor 1-4 naar spoor 19 of 21 ofzo.

Mijn persoonlijke ervaringen in die wereld geven me dus niet heel veel vertrouwen in dit soort berichten :X
dennistd
Berichten: 5551
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

PHS schreef:Het is dus eigenlijk gewoon hartstikke fout om Duitsers proberen terug te sturen, ook al gebeurt het om een goede reden
De Duitsers waren zelf ook fout (A)
ICE11 schreef:In een van de grootste Duitse weekbladen, "Die Zeit", is een zeer interessante interview met een viroloog die momenteel rondom Heinsberg (het Duitse "epicentrum" van de epidemie) met onderzoek over verspreiding van het virus bezig is (attentie, veel tekst :wink: ):

https://www.zeit.de/wissen/gesundheit/2 ... ettansicht
Interessant stuk, dank je :pos:
VIRM
Berichten: 7653
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

PHS schreef:
VIRM schreef:
PHS schreef:
Hainje schreef:Die app gaan we dus even mooi niet installeren op mijn telefoon. -o-
Op de website van de NOS stond dat het kabinet 'niet uitsluit dat de app verplicht wordt'. Tijd om je telefoon weg te gooien, dan kan de overheid je moeilijk dwingen een app te installeren :X
Kan de overheid je überhaupt verplichten een app te installeren?
Dat hangt ervan af wat die app doet en waarom die app nodig is. Maar een volg-app naar Zuid-Koreaans model of een Chinese app met kleurcode die bepaalt of je naar buiten mag, lijken mij allebei dusdanig dystopisch dat het nooit in overeenstemming zou kunnen zijn met de mensenrechtenverdragen. Vraag is alleen of de overheid zich daar iets van aantrekt; gelijk hebben is één, maar gelijk krijgen is veel moeilijker.
De NOS vroeg zich ook af hoe dit zit met privacy: https://nos.nl/artikel/2329754-apps-moe ... ivacy.html. Nu heb ik zelf geen kennis van apps enzo, en ik hoef zeker geen China-achtige apps. Maar slaat die 'privacyvriendelijke' app wel ergens op? Alternatief is misschien dat veel werklozen vrijwilliger worden bij de GGD om zo het contactonderzoek uit te gaan voeren.
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2860
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

De crisis heeft volgens onze krant ook positieve gevolgen: Door de sluiting van de grenzen vooral naar Oost- en Zuidoost-Europa zijn de criminaliteitscijfers flink gedaald. In onze regio bij voorbeeld waren er in maart maar liefst 80 percent minder woninginbraken vergeleken met maart 2019, de politie in Niedersachsen meldt vanwege het contactverbod 90 percent minder zakkenrollen. :shock:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39210
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Ligt dat aan het sluiten van de grenzen, of ligt het eraan dat simpelweg meer mensen thuis zijn waardoor het niet zo handig meer is om in te gaan breken in een huis?
Dat laatste werd in Nederland als verklaring voor hetzelfde fenomeen beschreven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3479
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Zoiets was in Nederland ook in het nieuws. Minder inbraken omdat mensen vaker thuis zijn, minder zakkenvollers omdat er geen mens op straat loopt.

Levert het in ieder geval nog iets positiefs op.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10605
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Daniel schreef:Ligt dat aan het sluiten van de grenzen, of ligt het eraan dat simpelweg meer mensen thuis zijn waardoor het niet zo handig meer is om in te gaan breken in een huis?
Dat laatste werd in Nederland als verklaring voor hetzelfde fenomeen beschreven.
Precies dat. En mocht dat niet de oorzaak zijn, dan zouden inbrekers ook afgeschrikt kunnen worden door besmettingsrisico. Maar het ligt uiteraard allemaal aan de grenzen :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5665
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

VIRM schreef: (..) Nu heb ik zelf geen kennis van apps enzo, en ik hoef zeker geen China-achtige apps. Maar slaat die 'privacyvriendelijke' app wel ergens op? (..)
Ik hoorde vanavond o.a. Brenno de Winter de vloer aanvegen met de voorgenomen applicaties van meneer de Jonge.

Luister maar:
Zijn apps een goed idee in de strijd tegen het coronavirus? Of zitten er op het gebied van privacy en veiligheid haken en ogen aan? In Dit is de Dag een gesprek met privacy en beveiligingsdeskundige Brenno de Winter en met Paul Verhagen, data wetenschapper van het Haagse Centrum voor Strategische studies.
https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/ ... wel-veilig


Anyway.. als ik het zo vandaag allemaal een beetje gehoord heb.. zijn die applicaties vooral bedoeld voor mensen die dus drager zijn geweest (aantoonbaar) van het Covid-19 virus en zijn of haar omgeving.

Het is dus niet zo dat zowat iedere NL burger die App op de telefoon moet hebben..

Verders: als er van blauwe tand technologie gebruik gemaakt gaat worden om locatie te peilen.. dan is het handig om je telefoon om de zoveel seconden van blauwe tand frequentie te laten veranderen.. daarmee ontregel je de app, begreep ik van Brenno. :)
VIRM
Berichten: 7653
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Niet zowat elke Nederlander? Hugo de Jonge heeft gezegd dat minimaal 60% van de bevolking de app moet hebben, wil dit een effectief middel zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Dan moeten dus 2 op de 3 eigenaren van een smartphone de app installeren, want volgens de laatste cijfers van het CBS heeft 87% van de Nederlanders een smartphone. Ik voel alleen weinig voor een overheid die nu haar eigen privacywetgeving in twijfel gaat trekken. Bovendien, het is en blijft een ICT-project van de overheid en bijna elk ICT-project van de overheid wordt van haar eigen toetsingsbureau bekritiseerd. :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8868
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Ik twijfel ook nog of ik de app zal installeren. Ik werk wel in een vitaal beroep, maar als tijdens werktijd alle alarmbellen afgaan, krijg ik het niet mee. Mobiele telefoons op de werkvloer in een supermarkt zijn niet wenselijk i.v.m. mogelijke schade. Als blijkt dat familie positief getest heeft doe ik het wél.
Een ander onderdeel van de twijfel is dat ik vermoedelijk al een lichte vorm van covid-19 heb gehad. Immers ben ik de maandag na de eerste besmetting in brandhaard Tilburg geweest. Mijn klachten die zich de vrijdag en het weekend daarop ontwikkelden waren merkbaar heviger dan mijn gemiddelde verkoudheid. Niet eerder was ik zo futloos van koppijn en een verkoudheid. Gelukkig was ik vrij snel weer hersteld.
Eind april komen als het goed is de eerste onderzoeken naar antistoffen naar buiten. We moeten echter nog afwachten of dit effect gaat hebben op de genomen maatregelen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Coronavirus

Bericht door Statler Rail »

Je kan het installeren van een app niet verplichten, maar je kan het wel als voorwaarde stellen voor bepaalde activiteiten. Als je bijvoorbeeld het hebben van de app als voorwaarde stelt om nog van het openbaar vervoer gebruik te maken en in niet-vitale winkels en restaurants te mogen komen, dan zullen vast wel veel mensen die app installeren. Niet dat ik zeg dat je dat moet gaan doen, maar als de overheid het wil kunnen ze je de facto dwingen iets te gebruiken.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Hoe wil je dat controleren? En ook de overheid heeft niet volledig vrij spel om dingen aan ons op te leggen. Als deze app verplicht gaat worden, voorspel ik diverse rechtszaken en ik sluit niet uit dat de overheid die gaat verliezen.
en-es
Berichten: 4492
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

De app verplicht op je telefoon kan niet volgens de huidige wetgeving, zo heb ik het begrepen. Laten we hopen dat het niet zo ver komt.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13218
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Ik denk dat we daar wel voorzichtiger mee zullen zijn. Het debat verschuift al steeds meer naar de situatie na de lockdown, en na de coronacrisis, en de vragen over macht voor overheden horen daar ook bij. Wat dat betreft mogen we de Hongaren dankbaar zijn, ik denk dat dat een goed argument gaat worden om de overheid niet zomaar meer controle te geven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5337
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Fijn dat je ook iets positiefs aan de Hongaarse situatie ziet. Zo ver was ik nog niet. :X
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8868
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Laten we vooropstellen dat de partij van Orban een zeer ruime absolute meerderheid in het Hongaarse parlement heeft. Dat heeft noch de VVD noch het kabinet in Nederland. Tel daar bij op dat onze bevolking mondiger is dan de Hongaren (elke vorm van oppositie werd ruim dertig jaar terug ook al onderdrukt), dus zo ver zal het bij ons niet komen. Echter kunnen we wel lering trekken uit die situatie.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
VIRM
Berichten: 7653
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

De Europese Unie komt met (privacy)richtlijnen voor Corona-apps:
https://www.nu.nl/tech/6043451/brussel- ... ermen.html
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Coronavirus

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef:Laten we vooropstellen dat de partij van Orban een zeer ruime absolute meerderheid in het Hongaarse parlement heeft.
Een absolute meerderheid in een parlement praat nog steeds niet het recht om voor onbepaalde tijd per decreet te regeren en gemeenteraden machteloos te maken goed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 158 gasten