Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door MarkNL »

Als toevoeging hierop, deze wegen/paden vorm(d)en op een of andere manier een functie dat het gewest ze belangrijk vind/vond een nummer te geven.

Een fotografisch overzicht is hier te vinden: https://wegnummers.nl/belgie/xt0.html
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Ardan »

"Soms niet toegangelijk voor gemotoriseerd verkeerd" :')

Nu ik hier toch ben. Ik reed een uurtje geleden op de A50 van Beekbergen naar Waterberg. Daar mag je overdag 100 met een vaak geopende spitsstrook, en 's avonds 120 met een gesloten spitsstrook. De snelheid wordt met kantelwalsborden aangegeven.
Nu stond er ergens het kantelwalsbord rechts van de weg op 120, maar links op 100. Die was dus duidelijk stuk. Even los van het feit dat we allemaal snappen dat je gewoon 120 mag, zou je nou officieel volgens de letter van de wet op de linkerstrook 100 mogen en op de rechter 120? Immers, je moet wel altijd de laagste snelheid aanhouden bij twijfel.

(En nog even over het fenomeen spitsstrook. De meeste mensen denken dat die alleen voor vrachtwagens is. Mensen snappen gewoon niet dat je daar óók rechts moet houden...)
Ik doe ook maar wat
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door DPDelft »

Tenzij de Spitsstrook links ligt, dan moeten de vrachtwagens er gewoon weg blijven (en is deze vaak versmald).
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Tom024 »

Ardan schreef: ma 05 feb 2024, 00:29 Kantelwalsborden
Weer wat geleerd. *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door trolly »

Die vond ik ook fijn, ja.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

Ardan schreef: ma 05 feb 2024, 00:29 Nu ik hier toch ben. Ik reed een uurtje geleden op de A50 van Beekbergen naar Waterberg. Daar mag je overdag 100 met een vaak geopende spitsstrook, en 's avonds 120 met een gesloten spitsstrook. De snelheid wordt met kantelwalsborden aangegeven.
Nu stond er ergens het kantelwalsbord rechts van de weg op 120, maar links op 100. Die was dus duidelijk stuk. Even los van het feit dat we allemaal snappen dat je gewoon 120 mag, zou je nou officieel volgens de letter van de wet op de linkerstrook 100 mogen en op de rechter 120? Immers, je moet wel altijd de laagste snelheid aanhouden bij twijfel.
Snelheden die niet door matrixborden worden aangegeven gelden voor de gehele breedte van de weg. Als die niet corresponderen met elkaar zou dan voor het hele wegvak 100 km/h moeten gelden, tot er weer anders aangegeven wordt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door waldo79 »

DPDelft schreef: ma 05 feb 2024, 05:29 Tenzij de Spitsstrook links ligt, dan moeten de vrachtwagens er gewoon weg blijven (en is deze vaak versmald).
Het gaat om een spitsstrook aan de rechterkant van de weg, zeker op de A50 fungeert het juist als een rijstrook voor vrachtwagens.
John Hill
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door John Hill »

DPDelft schreef: ma 05 feb 2024, 05:29 Tenzij de Spitsstrook links ligt, dan moeten de vrachtwagens er gewoon weg blijven (en is deze vaak versmald).
Een spitsstrook ligt altijd rechts. Anders heet het een plusstrook.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door DPDelft »

Volgens de website van Rijkswaterstaat kan een spitsstrook zowel links als rechts van de rijbaan liggen. Volgens Wikipedia kan een spitsstrook aan de linkerzijde ook Plusstrook genoemd worden.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door MarkNL »

Plusstrook is een verouderde aanduiding. Om de communicatie te vergemakkelijken heeft RWS besloten het uniform over spitsstroken te hebben.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

De spitsstroken die je aan de linkerkant van de snelweg treft (de oude plusstroken) hebben daarbij een gemeenschappelijk nadeel dat deze meestal een breedtebeperking erop hebben zitten (meestal max. 2 meter) omdat de spitsstrook smaller is dan een reguliere rijstrook. Je komt ze nog tegen op de A1, A12, A20, A27 en A28. Mijn eigen auto past makkelijk binnen de lijntjes, maar met die van mijn ouders is het meestal kiele kiele, en de gemiddelde premiumauto of beunbus is inmiddels breder dan de rijstrook en mag daar officieel ook niet komen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Reiziger Delft »

Wat ik me altijd heb afgevraagd: waarom maakt men die spitsstroken aan de linkerkant zo smal? Ik ben over het algemeen tegen meer asfalt, maar als je het dan bouwt, doe het dan goed. Gegeven het ruimtegebruik dat een snelweg al kent, maar dat kleine stukje extra ook niet meer uit. Dit scheelt ook een hele installatie borden die aangeven of de spitsstrook wel of niet open is.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Bemined »

Het idee was toch juist dat die smalle stroken gemaakt waren zonder de weg te verbreden? Op de A15 bij de Botlek heb je nog oude en nieuwe streetviewbeelden die je kunt vergelijken, de viaducten zijn even breed maar waar er voorheen 2 rijstroken op lagen zijn dat er nu 3. Als je rijstroken met normale breedte had gewild had je die viaducten moeten verbreden wat een veel grotere klus is.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

In beginsel liggen spitsstroken en plusstroken op plekken waar de capaciteit vroeger alleen tijdens de spitsuren niet toereikend was en zijn deze, meestal ten koste van de vluchtstrook, verbouwd naar een derde rijstrook om die piekbelasting wel te kunnen verwerken zonder de infrastructuur grootschalig aan te passen. Bij de spitsstroken op de A27 bij Houten moeten bijvoorbeeld de bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek vervangen worden om ruimte te krijgen voor het standaard profiel dat bij drie of meer gewone rijstroken hoort. De A27 is een berucht knelpunt waar ik ten minste tot 2025 vrijwel maandelijks langs kom, maar tot de verbreding tussen Utrecht en Oosterhout helemaal klaar is zijn we, even ervan uitgaande dat er ergens vertraging ontstaat, wel een jaar of acht verder.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door MarkNL »

Reiziger Delft schreef: ma 05 feb 2024, 15:23Wat ik me altijd heb afgevraagd: waarom maakt men die spitsstroken aan de linkerkant zo smal?
Idee van de spitsstrook komt uit periode dat voor reguliere wegverbredingen de procedures lang duurde al dan niet rond kwamen. Doordat een spitsstrook zonder verbredingen en dus zonder complexe procedures aangelegd konden worden, zijn deze sinds eind jaren 90 / begin jaren 00 toegepast. De Spoedwet Wegverbreding uit 2003 heeft hier ook aan bijgedragen.

Wat meer informatie:
https://www.wegenwiki.nl/Spitsstrook
https://www.wegenwiki.nl/Spoedwet_Wegverbreding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Suus »

Na 19 ongevallen sinds de jaarwisseling gaat Rijkswaterstaat nu extra borden plaatsen bij de horrorbocht van de A20 naar de A4 in Schiedam.

https://schiedam24.nl/artikel/horrorboc ... ignalering
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door nvdw »

Hetzelfde verhaal als bij andere 'flyovers' en lange doordraaiers op knooppunten. Bij Rijnsweerd is het niet anders; daar staat ook een hele barrage aan borden en waarschuwingen.

Waar ik wel benieuwd naar ben, is het type auto dat op dit soort plekken uit de bocht vliegt. Mijn rommelende onderbuik vertelt me namelijk dat het niet de geijkte met overmoed bestuurde petjesauto's zijn, maar goedkope koektrommels die op rantsoen van apk naar apk worden getrapt. Hier ook weer twee Aygo's op de foto bij dit artikel.

Ga maar eens kijken wat voor bandjes eronder zitten. Ik vermoed dat er geen twee hetzelfde zijn en of van een hopeloos merk, of in hopeloze toestand, of beide. Blijkt ook wel uit de meeste bandentests: op droog wegdek gaat het nog wel, maar bij de eerste druppel regen gooien die Chinese knuppelbandjes de handdoek al in de ring.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door MarkNL »

Die bocht ligt er inmiddels sinds eind jaren 60 en opeens regent het ongevallen. Zoals nvdw stelt, ik zou het probleem vooral zoeken bij de bestuurders en/of de voertuigen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door TffpaA »

?

Dan zou er net zo plots een contingent bestuurders met ondeugdelijke auto's van deze bocht gebruik zijn gaan maken.
🗣
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door MarkNL »

Maar de boog is simpelweg in de afgelopen jaren niet aangepast. Een uitvoegstrook is weggehaald toen de A4 Midden-Delfland kwam rond 2014 en rond 2015 is een geluidsscherm gebouwd. De boogstraal of verkanting is sinds de bouw hetzelfde gebleven. En zoals RWS stelt is de stroefheid van het asfalt ook in orde.

De enige factor die dan een rol kan spelen is de zeer natte winter die we hebben + steeds verder verouderende wagenpark in Nederland (en dus mogelijk ook oude banden?). En wellicht gecombineerd dan met onbekwaamheid van de bestuurders.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door TffpaA »

Ja maar goed, zoiets gebeurt niet van de een op de andere dag. Je zou dan een gestage toename van het aantal ongevallen in deze bocht zien - en niet alleen in deze, maar ook andere vergelijkbare bochten - in plaats van de huidige plotse toename.

Het kan ook gewoon ongelukkig toeval zijn, waarbij met name het slechte weer een verklarende factor kan zijn, maar ook gewoon oplettendheid icm te snel rijden van de bestuurders.
🗣
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door nvdw »

Op al dit soort bogen vliegen auto's met enige regelmaat uit de bocht. Met een beetje geluk staan ze achterstevoren en raken ze verder niets of niemand; met een beetje pech eindigen ze in de vangrail.

Soms gebeurt het dan blijkbaar vaker in korte tijd, en controleert Rijkswaterstaat of de weg nog voldoende 'frictie' heeft. (Gelukkig is de Hyundai-Atos-met-versleten-dempers-en-bandjes niet de norm, anders mochten we overal nog maar dertig.)

In een lange doordraaier met relatief hoge rijsnelheden zal de toplaag van het asfalt wat sneller slijten, omdat er een heel andere belasting op dat wegdek zit dan op een recht stuk of een flauwe bocht.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door Bemined »

TffpaA schreef: do 15 feb 2024, 14:22 in plaats van de huidige plotse toename.
Ik lees niets over een plotse toename, hooguit een plotselinge toename van aandacht in de media. Maar in de berichtgeving wordt ook gesproken met mensen die al 10 en 12 jaar geleden in dezelfde bocht spontaan in de slip raakten.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ArrivaBas »

nvdw schreef: do 15 feb 2024, 14:29 Op al dit soort bogen vliegen auto's met enige regelmaat uit de bocht. Met een beetje geluk staan ze achterstevoren en raken ze verder niets of niemand; met een beetje pech eindigen ze in de vangrail.

Soms gebeurt het dan blijkbaar vaker in korte tijd, en controleert Rijkswaterstaat of de weg nog voldoende 'frictie' heeft. (Gelukkig is de Hyundai-Atos-met-versleten-dempers-en-bandjes niet de norm, anders mochten we overal nog maar dertig.)

In een lange doordraaier met relatief hoge rijsnelheden zal de toplaag van het asfalt wat sneller slijten, omdat er een heel andere belasting op dat wegdek zit dan op een recht stuk of een flauwe bocht.
Het maakt in zekere zin ook wel uit of de draai een constante boogstraal heeft, en of het wegdek nat is. Vanochtend heeft het voor de zoveelste keer in korte tijd flink geregend. Bij nat wegdek gaat een auto ook op ZOAB sneller slippen dan wanneer het droog is als de bestuurder zijn rijstijl niet aan de omstandigheden aanpast.

En uiteraard speelt ook mee wat voor banden er onder de auto zitten. Mensen kopen een kleine, oude auto meestal om zo goedkoop mogelijk van A naar B te komen en doen over het algemeen geen dure reparaties. Zo'n hok is het meestal niet meer waard om voor meer dan duizend euro aan reparaties te doen. En met vier A-merk banden kom je daar al snel aan.

Onder mijn auto zitten vier Michelins, waarvan de achterste twee er pas een half jaar op zitten. Het kost wat, maar ik vond het destijds nog wel zinvol om de banden te vervangen, en er ook geen troep onder te janken zoals onder de gemiddelde tweedehands van 15 jaar of ouder wel gebeurt. De wegligging van de auto is, doordat ik nog wel in mijn auto investeer, onverminderd top ondanks dat hij in mei 16 jaar oud wordt. Maar goed. Deze 206 is dan ook mijn eerste auto, en ik wil hem het liefst net zo strak houden als ik hem in september 2021 kocht. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door TffpaA »

🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 177 gasten