Het Midden-Oosten

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Het Midden-Oosten

Bericht door TffpaA »

Omdat er onder sommigen hier wel behoefte bestaat het over dit onderwerp te hebben, posts hierover nu al in MIEK, het tassentoppique en in dat topic voor die sport voor eencelligen opduiken, en de discussie daarmee wat gefragmenteerd dreigt te raken: een topic over alle (recente) ontwikkelingen in het Midden-Oosten en gebeurtenissen buiten het Midden-Oosten die daar beargumenteerbaar aan te linken zijn.
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door TffpaA »

Bij een aanval van Israël op een ziekenhuis zouden 500 doden zijn gevallen - de dodelijkste aanval van Israël in decennia:

https://nos.nl/artikel/2494450-autorite ... ziekenhuis
🗣
PHS

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: di 17 okt 2023, 19:58 Het IDF - het Israëlische leger - onderzoekt de zaak.
Gelukkig krijgen we dan wel een compleet objectief antwoord. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door TffpaA »

PHS schreef: di 17 okt 2023, 19:58 Misschien handig om toe te voegen dat de Hamas zegt dat het een Israëlische luchtaanval was :!:
Vandaar mijn gebruik van "zouden", wat informatie uit tweede hand impliceert. Welke tweede hand vermeldt het door mij gelinkte artikel.
🗣
PHS

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door TffpaA »

PHS schreef: di 17 okt 2023, 20:35 Graag voortaan dus de correcte bron vermelden en je niet verschuilen achter de NOS als je Hamas napraat.
Dit is wat de NOS zegt:
Palestijnse gezondheidsautoriteiten zeggen dat bij een Israëlische luchtaanval op een ziekenhuis in Gaza-Stad honderden mensen om het leven zijn gekomen. Ze gaan uit van minstens 500 doden.
Informatie uit tweede hand dus, ook voor de NOS. Vandaar het "zouden" in mijn formulering.

Ik snap dan ook werkelijk waar niet waarom je van mijn formulering zo gaat steigeren.
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: di 17 okt 2023, 20:35
Meltrain schreef: di 17 okt 2023, 20:06
PHS schreef: di 17 okt 2023, 19:58 Het IDF - het Israëlische leger - onderzoekt de zaak.
Gelukkig krijgen we dan wel een compleet objectief antwoord. :D
Misschien eerst eens afwachten waar het IDF mee komt voordat je hun onderzoek afserveert?
Maar waarom moeten we zaken die Hamas beweert dan wel afserveren (want dat is wat jij doet)?
Ik sta zeer sceptisch tegenover berichten vanuit beide kampen; ik heb dus liever dat de VN onderzoek doet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door TffpaA »

PHS schreef: di 17 okt 2023, 22:02Ik val erover
In de media worden nu twee verhalen verteld: dat het om een aanval van Israël zou gaan, of om een mislukte raketlancering van Hamas. We weten het nog niet, maar wat het ook is: er zijn honderden Palestijnse doden te betreuren. Het tekent andermaal de waanzin van dit conflict.

Vallen over wat in jouw ogen een onnauwkeurige formulering is vind ik voor jou heel vervelend, maar in het licht van het menselijk drama ook een beetje onbelangrijk. Maar goed: ook dit is natuurlijk weer een kwestie van perspectief.
🗣
PHS

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door trolly »

:shock:


Om te voorkomen dat jij uit je slof schiet over een mogelijke faux pas van een medeforummer moet de boel maar bij voorbaat op slot?


:N
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door VIRM »

Nee. Maar discussies als dit tonen dat enkele forumleden vallen over elk verkeerd geplaatste komma net niet goed genoeg gepresenteerde formulering of onvoldoende getoonde nuancering van een ander.
PHS schreef: di 17 okt 2023, 22:02
Ik neem, net als jij, beweringen van zowel Israël als Hamas met een flinke korrel zout; 'The first casualty when war comes is truth.' (Amerikaans senator Johnson, 1918). Maar het persbericht van het IDF dat ze de zaak eerst gaan onderzoeken in plaats van meteen een schuldige aan te wijzen zoals Hamas doet, vind ik in dit geval meer pleiten voor de betrouwbaarheid van het (nog te komen) Israëlische standpunt dan voor dat van Hamas.
In hoeverre dat onderzoek betrouwbaar is. Het IDF heeft in 2009 ook lopen strooien met witte fosfor in woonwijken in Gaza, en heeft dat daarna eerst lopen ontkennen. Beweringen van beide kanten moet je inderdaad nemen met een korrel zout, zoals jij doet. :)

Ik vraag mij wel af: zijn de raketten van Islamtische Jihad of Hamas krachtig genoeg om zoveel dood en verderf in een ziekenhuis te kunnen zaaien (als zij dat hebben gedaan, natuurlijk)?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door TffpaA »

Naast analyses van Israël zelf, zijn er ook andere bronnen die nu hinten naar een raket of projectiel van 'a Palestinian group':

https://twitter.com/i/web/status/1714390274900734049

Ik hoor ook twijfels links en rechts over het in eerste instantie 'zekere' dodental van 500: andere Palestijnse bronnen spreken van 300. Nog steeds een verschrikking, maar alle verwarring eromheen laat maar weer eens zien hoe moeilijk het is de waarheid boven te krijgen tijdens dit soort bloedige oorlogen.
🗣
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door iamthedutchdude »

Aangezien ik geen Xwitter (meer) heb en dus niets uit die link kan halen: wie/wat zouden die andere bronnen moeten zijn?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door TffpaA »

@GeoConfirmed. Screenshotje voor de Xwitterlozen:

Afbeelding
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door TffpaA »

Interessante beschouwing van Yuval Noah Harari op deze oorlog binnen een bredere context - niet alleen de Palestijns-Israëlische, maar ook wereldwijd:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/249459 ... eel-ergers

De vraag is dan vooral wie de witte duif gaat zijn om deze situatie te de-escaleren. Harari dicht Biden goede papieren toe. Maar ik waag toch te betwijfelen of we ooit nog zo'n fotomoment als 30 jaar geleden gaan zien.
🗣
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door VIRM »

Oh, op een gegeven moment komt er weer een staakt-het-vuren, wellicht met wat internationale druk. En dan is het afwachten tot de volgende escalatie. Tenzij er echte wil is bij beide partijen om er uit te komen, maar dat betwijfel ik.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door TffpaA »

Oef:

https://archive.ph/k4LA3

"De steun voor Israël in de Nederlandse samenleving lijkt minder groot dan de teneur van de eerste politieke reacties vorige week na de aanslag door Hamas in Israël. Demissionair premier Mark Rutte (VVD) zei toen dat Nederland Israël „onvoorwaardelijk” steunt, maar slechts een op de tien Nederlanders kan zich in die formulering vinden. Veel Nederlanders lijken terughoudend of genuanceerd over het Israëlisch-Palestijns conflict: een kwart van de ondervraagden vindt dat Nederland geen partij zou moeten kiezen, nog eens 29 procent heeft geen mening"

Hoewel ik denk dat Israël ook deze ronde wel weer zal winnen, denk ik dat ze de PR-oorlog allang verloren hebben.
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door TffpaA »

Het Nederlands kabinet roept op tot een staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/249478 ... -het-vuren
🗣
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door isadora »

Mooi, ook weer opgelost.........next.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door TffpaA »

Op naar Nagorno-Karabach dan maar? (A)
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door TffpaA »

Hele interessante beschouwing over hoe er in Nederland/het westen tegen dit conflict aangekeken wordt van Beatrice de Graaf in NRC:

https://archive.ph/CBUxq
🗣
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door isadora »

TffpaA schreef: za 21 okt 2023, 08:44 Op naar Nagorno-Karabach dan maar? (A)

Niet meer nodig, bevolking is land uitgejaagd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Midden-Oosten

Bericht door TffpaA »

En ondertussen sprak onze eigen Mark Rutte ook met "vriend" Netanyahu en de Palestijnse president Abbas over het recentste conflict:

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... oudendheid
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 199 gasten