Pagina 4 van 5

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: ma 20 apr 2009, 21:04
door tsov
1754 inderdaad! Was 't locnummer even vergeten :)

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: ma 20 apr 2009, 22:01
door berenhose
Voor de liefhebbers een paar foto's van de tweede sleep ICK die vandaag in Nijmegen is aangekomen.
De wagens werden tijdens het rangeren voor mijn deur neer gezet bij het zijspoor dat vanaf het station tot aan de spoorbrug loopt.

De foto's zijn gemaakt met mijn mobieltje en tegen de zon in, dus de kwaliteit is wat minder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: ma 20 apr 2009, 23:48
door Chopper
Deze dag, 20 april '09, is voor mij toch wel één van de treurigste dagen in de treinengeschiedenis. Dit doet letterlijk pijn. Ik kan niet met een paar woorden omschrijven wat deze stellen voor ons betekenen, daar is meer voor nodig dan woorden. :cry:


Maar alle prachtige herinneringen zullen voor altijd in ons voortleven en nooit vervagen, daar kan niemand meer aankomen!

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: di 21 apr 2009, 08:48
door Fles
Nou nou, overdrijf je niet een beetje? ;)

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: di 21 apr 2009, 10:22
door Jurjen
Ja, zo kenmerkend is ICK nu ook weer niet in Nederland, het is er nog maar een paar jaar... Als ICR er uit gaat, dan verlies je pas echt wat, volgens mij.

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: di 21 apr 2009, 10:29
door Caspar
Zijn de meningen ook over verdeelt, naar mijn idee zijn die rijtuigen sowieso al vernaggelt sinds ze zijn omgebouwd. Slecht werkende ventilatie in de zomer, slechte opstelling ten opzichte van de ramen enzo.

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: di 21 apr 2009, 10:41
door htm_tram
Chopper schreef:Deze dag, 20 april '09, is voor mij toch wel één van de treurigste dagen in de treinengeschiedenis. Dit doet letterlijk pijn.
Mag ik je namens de feest commisie condoleren met dit erge verlies. :roll:

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: di 21 apr 2009, 10:52
door Chopper
Bedankt voor het "begrip". Het leek er even op dat er hier wat meer mensen zaten met gevoel voor mooi oud spul dan op een bepaald ander forum, mensen die dit begrijpen en zich erin kunnen verplaatsen.



Kennelijk was dit (weer) een misvatting. :roll:

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: di 21 apr 2009, 10:52
door Fles
Jurjen schreef:Ja, zo kenmerkend is ICK nu ook weer niet in Nederland, het is er nog maar een paar jaar... Als ICR er uit gaat, dan verlies je pas echt wat, volgens mij.
Nou dat valt nog wel mee denk ik hoor. Maar zoiets als mat64 bijvoorbeeld, wat bijna een halve eeuw toch tamelijk beeldbepalend geweest is (kijk maar eens hoe een trein in stripverhaaltjes uitgebeeld wordt) dat is echt het einde van een tijdperk.

En dan nog: Letterlijk pijn doet het pas als die trein dan op weg naar de sloper over je been rijdt.

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: di 21 apr 2009, 10:54
door Daniel
Jurjen schreef:Ja, zo kenmerkend is ICK nu ook weer niet in Nederland, het is er nog maar een paar jaar...
Nou, toch al weer 7 jaar hoor :wink:
Als ICR er uit gaat, dan verlies je pas echt wat, volgens mij.
Valt ook wel weer mee, da's op zich minder uitzonderlijk materieel (er rijdt nog meer met vergelijkbaar comfort rond)

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: di 21 apr 2009, 11:02
door Fles
Chopper schreef:Bedankt voor het "begrip". Het leek er even op dat er hier wat meer mensen zaten met gevoel voor mooi oud spul dan op een bepaald ander forum, mensen die dit begrijpen en zich erin kunnen verplaatsen.
Oh dat is ook heus wel zo hoor, maak je geen zorgen :pos:

Maar als je het hebt over "een van de treurigste dagen in de treinengeschiedenis" dan denk ik eerder aan 8 januari 1962. Alles is relatief, en het is maar een trein weet je :)

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: di 21 apr 2009, 11:07
door Suus
Ik heb weinig met ICK, ik heb er dan ook maar 3x ingezeten, dus dat zal wel een rol spelen.

Mat'64 is wel een groter "verlies", ik ken eigenlijk niemand die daar nog nooit in heeft gezeten.

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: di 21 apr 2009, 16:40
door Dubbele P
Vandaag in ieder geval meer dan genoeg ICK gezien. Vanmorgen in Sittard kwam er een sleep langs richting het noorden (ongetwijfeld de rijtuigen die gisteren nog in Heerlen stonden) daarna in Weert het e.e.a. zien staan en ook in Eindhoven stond zowat alles vol met ICK.

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: di 21 apr 2009, 19:58
door Oud forumgebruiker
Reiziger Ddrs schreef:
Jurjen schreef:Ja, zo kenmerkend is ICK nu ook weer niet in Nederland, het is er nog maar een paar jaar...
Nou, toch al weer 7 jaar hoor :wink:
Dat is niks, als je het vergelijkt met mat'64. 7 jaar is voor een materieeltype heel weinig, maarja, het was van-te-voren bekend dat het kort zou blijven dus dan vind ik 7 jaar alsnog lang. Wess blij zou ik zeggen :).

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: di 21 apr 2009, 22:49
door Vinny
Het is één van de weinige materieeltypes met 6 zitcoupés in de tweede klas...
Ik zou zeggen: dat is erg jammer, want ik vind dat een erg mooie opstelling die echt zorgt voor het 'treingevoel'. Ik ga dat tot op zekere hoogte zeker missen. Neemt niet weg dat het een verouderde trein is. Tijd voor de volledige verVIRM'ing van het IC net :twisted: :wink:

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: di 21 apr 2009, 22:57
door htm_tram
Chopper schreef:Bedankt voor het "begrip". Het leek er even op dat er hier wat meer mensen zaten met gevoel voor mooi oud spul dan op een bepaald ander forum, mensen die dit begrijpen en zich erin kunnen verplaatsen.
Ieder zijn favorieten materieel. ;) Als ik jou was zal ik snel achter de onverbouwde icm's aan gaan. Volgens mij vond je dat ook mooier dan de verbowde ICMm's ;)

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 10:53
door Caspar
Of een rondje door Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije etc maken. Daar rijd extreem veel vergelijkbaar materieel als ICK rond. Enkele Eurocity treinen tussen Hamburg- Berlijn- Dresden hebben ook rijtuigen met coupés van 6 stoelen.

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 16:42
door Jurjen
De Pimpelexpress heeft ze overigens ook, alleen daar gecombineerd met Großraum. ;-) (Aan beide uiteinden van de rijtuigen 2 coupés)

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 19:11
door Karl
In Bayern rijdt ook materieel rond wat vergelijkbaar is met ICK (met een Taurus er voor), daar heeft Arriva wel fatsoenlijk materieel besteld voor enkele regionale lijnen.

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 19:21
door Caspar
Het verschil daar is wel dat ze trajecten rijden van 200km tot 500 km :wink:

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 20:12
door Fles
Caspar schreef:Het verschil daar is wel dat ze trajecten rijden van 200km tot 500 km :wink:
Wat maakt dat eigenlijk uit trouwens? :?:

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 20:17
door Caspar
Dat je het een reiziger echt niet kan laten maken om bv vanaf Groningen naar Eindhoven in een GTW te reizen. Maar wel in een trein zoals Arriva die in Beieren heeft, incl cateringservice aan boord etc.

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 21:15
door Jurjen
Caspar schreef:Dat je het een reiziger echt niet kan laten maken om bv vanaf Groningen naar Eindhoven in een GTW te reizen. Maar wel in een trein zoals Arriva die in Beieren heeft, incl cateringservice aan boord etc.
Volgens mij kunnen er best lekkere stoelen in GTW's gezet worden. Laten we wel wezen, het is niet het omhulsel, maar het interieur dat het comfort grotendeels bepaalt.

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 22:09
door Caspar
Ja dat is waar, ik bedoel de huidige Arriva GTW's in mijn voorbeeld. Dit comfort/inrichting is prima voor de Nederlandse Arriva lijnen naar mijn idee. In Beieren met afstanden van 200 tot 500 km voldoet dit comfort niet. Maar terug naar ICK :)

Re: Afscheid ICK

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 22:17
door Fles
Caspar schreef:Dat je het een reiziger echt niet kan laten maken om bv vanaf Groningen naar Eindhoven in een GTW te reizen. Maar wel in een trein zoals Arriva die in Beieren heeft, incl cateringservice aan boord etc.
Ja okee, dat hebben ze in Finland ook, stoptreinen met restauratierijtuig :lol: Maar qua comfort is het niet echt zo dat ICK onvervangbaar is of zo. ICMm is ook prima te doen natuurlijk. ICK is gewoon pure nostalggie, dat dan weer wel :)