Mag ik even kwijt #24

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Mag ik even kwijt #24.5

Bericht door Suus »

De introductie van wegwerpchipkaarten in de wagenverkoop heeft ook een flinke boost opgeleverd, mensen denken wel twee keer na voordat ze zoveel geld over de balk gaan smijten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Mag ik even kwijt #23

Bericht door JWM »

ziggy schreef:Ik zie in de bussen en trams met name ouderen gebruik maken van de chipkaart. Ze vinden het juist heel makkelijk.. geen gezeik met losgeld of een tramkaart. Ik verwacht niet al te veel problemen.
Mogen die mensen momenteel niet gratis reizen op een OV-Chipkaart in de regio Amsterdam? Vandaar dat ze het dan wel makkelijk vinden :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Ardan »

^ Dat is inderdaad wel een tijd zo geweest, maar is nu niet meer zo. Maar goed, die ouderen zijn er nu toch wel aan gewend, dus waarom nog weer terug naar de strippenkaart? Ik vind het altijd wel mooi om te zien, van die omaatjes die dan glunderend hun kaartje langs de lezer halen :)
Grappig, maar ergens natuurlijk ook wel begrijpelijk aangezien het leken zijn, vind ik toeristen die op de meest idiote manieren proberen in te checken. Bijvoorbeeld gezien:
- Proberen in te checken door het kaartje voor het schermpje te houden ipv het lezervlak.
- Proberen in te checken door het kaartje voor het schermpje van een blauwe automaat (saldolezer) te houden.
- Mensen die hopeloos proberen een strippenkaart ergens de lezer in te proppen.
- Andersom: mensen die een chipkaartje in een strippenstempelautomaat proberen te stoppen.
Tja, het is wennen ;)

Balen, morgen is de voorlopig laatste dag dat ik gratis kan reizen.... Ik ga heel vroeg opstaan (of lang opblijven ;)) en ga morgen nog even het hele land door en met de allerlaatste trein terug
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Fles »

Ardan schreef: Grappig, maar ergens natuurlijk ook wel begrijpelijk aangezien het leken zijn, vind ik toeristen die op de meest idiote manieren proberen in te checken. Bijvoorbeeld gezien:
- Proberen in te checken door het kaartje voor het schermpje te houden ipv het lezervlak.
- Proberen in te checken door het kaartje voor het schermpje van een blauwe automaat (saldolezer) te houden.
- Mensen die hopeloos proberen een strippenkaart ergens de lezer in te proppen.
- Andersom: mensen die een chipkaartje in een strippenstempelautomaat proberen te stoppen.
Tja, het is wennen ;)
Of gewoon verstrooidheid. Hoe vaak zie je het niet gebeuren dat mensen bij een bushalte op het stopknopje drukken en dan verwachten dat de deur open gaat.....

Ze hebben trouwens wel een punt: Waarom kan dat niet met hetzelfde knopje, op basis van het al of niet rijden van de bus?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Chauf21 »

Ardan schreef:Grappig, maar ergens natuurlijk ook wel begrijpelijk aangezien het leken zijn, vind ik toeristen die op de meest idiote manieren proberen in te checken. Bijvoorbeeld gezien:
- Proberen in te checken door het kaartje voor het schermpje te houden ipv het lezervlak.
- Proberen in te checken door het kaartje voor het schermpje van een blauwe automaat (saldolezer) te houden.
- Mensen die hopeloos proberen een strippenkaart ergens de lezer in te proppen.
- Andersom: mensen die een chipkaartje in een strippenstempelautomaat proberen te stoppen.
Tja, het is wennen ;)
Het zijn niet alleen toeristen die dat doen, veel onervaren Nederlandse (niet-) OV-chipkaartgebruikers doen dat ook. En dat is niet idioot als je totaal geen weet hebt van hoe zoiets werkt :) Het GVB heeft al een tijdje OV-chipkaartbegeleiders rondlopen die mensen op een persoonlijke, rustige manier uitleggen en voordoen hoe het systeem werkt. Ik heb het idee dat die service bijdraagt aan het 'wennen' en het imago van de chip. Wat dat betreft kunnen andere vervoerders en overheden daarvan leren.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Caspar »

In de stadsbussen van Boekarest koop je een kaartje vooraf, maar die moet je zelf in een stempelautomaat duwen. Bovenin zit een gleuf; ik maar duwen en denken waarom gebeurt er maar niets. Komt er een behulpzame reiziger naar me toe, blijkt dat je zelf nog een klepje naar voren moet trekken waardoor er een stempel op geponst wordt.
Als je dat eenmaal gezien hebt, zie je ineens iedereen het zo doen 8-)

Tsja, ieder land/stad heeft zo zijn eigen dingen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door STF »

Fles schreef:Ze hebben trouwens wel een punt: Waarom kan dat niet met hetzelfde knopje, op basis van het al of niet rijden van de bus?
In de combino trams van Amsterdam kan het wel; lampje in knopje van de deur gaat knipperen als je er tijdens het rijden op drukt, zodra de tram tot stilstand is gekomen gaat de deur dan open en zowiezo was het stoplampje in de tram al aan nadat het deurknopje bediend werd.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door tsov »

Dat is trouwens een 'Duits' ding, in het Duitse OV is dat gemeengoed. Die gehuurde Duisburgse dingen in Amsterdam hadden dat destijds ook.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Ruben »

In Wenen heb je op een paar losse knopjes na, enkel stopknoppen OP de deuren van trams. Dus het deuren openen knopje zorgde ook gelijk voor de halteerwens. Op die manier heb je de uitstappers al gelijk waar je ze hebben wilt, bij de deur. Scheelt weer tijd :pos:
In Berlijn is de tram opgedeeld in een voorste en achterste deel, elk met eigen deuren. De deuren gaan in dat deel zelfs automatisch open als er in de buurt op de knop is geduwd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Daan »

Het viel me gisteren in Amsterdam trouwens ook op dat er al aardig wat oudere mensen gebruik maken van de chipkaart. Terwijl dat toch eigenlijk de groep is waarvan je zou verwachten dat ze tot op de laatste dag de strippenkaart gebruiken. :pos:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Ruben »

De oudere mensen moeten voor een deel wel, omdat hun -gratis- abonnement daarop gezet is.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Daniel »

Tja, wat mij vandaag in Arnhem opviel was dat er werkelijk helemaal niemand met de OV-chipkaart reisde. Je vraagt je toch af hoe die problemen daar dan ontstaan zijn: als je iets niet gebruikt kan je er toch ook geen probleem mee hebben :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Ruben »

Nog 7,5 uur en velen van ons hebben een bijna nutteloze OV-studentenkaart. :shock:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Mikos »

Ben benieuwd hoeveel ik er morgen tegen ga komen die 'het vergeten' zijn...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Suus »

Mikos schreef:Ben benieuwd hoeveel ik er morgen tegen ga komen die 'het vergeten' zijn...
Heel veel denk ik, heb er pas 1 conducteur over gehoord de afgelopen week, vorig jaar begon bijna elke conducteur er wel over (of het is toeval) :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Mikos »

Ik heb het vandaag, als reiziger zijnde, al meerdere malen mogen horen en ook gisteren op de trein is er al voor gewaarschuwd. :P Trouwens, dat is toch iets dat iedereen weet (het komt jaarlijks tevoorschijn rond dezelfde data)? :roll:
Persoonlijk vind ik dat het je eigen verantwoordelijkheid is, we hoeven toch ook niet iedere maandag en vrijdag (buiten juli en augustus) om te roepen dat de Keuzedag niet geldig is? :| Of voor 9 uur 's morgens (buiten juli en augustus en de weekeinden om) dat kaartjes met korting niet geldig zijn? :|
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Wubbo »

Je ziet anders ook iedere maandag en vrijdag weer bejaarden met die keuzedag reizen. En de 09.00-uurgrens snappen ze ook lang niet allemaal...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Mikos »

Daarom roepen wij soms vanuit oogpunt van service dan ook om dat dan het een en dan het ander niet geldig is, maar uiteindelijk blijft het je eigen verantwoordelijkheid een geldig vervoerbewijs bij je te hebben :wink:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Fles »

NS-Reiziger schreef:Nog 7,5 uur en velen van ons hebben een bijna nutteloze OV-studentenkaart. :shock:
Stel je niet aan man :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Vinny »

* ding dong* de OV studentenkaart voor door de week is vanaf vandaag niet meer geldig gedurende de zomervakantie
* ding dong* Reist u in de maanden juli en augustus met een voordeelurenabonnement dan reist u ook door de week voor negen uur met korting
* ding dong* De internationale trein rijdt vandaag in omgekeerde rijtuigvolgorde
* ding dong* De lightrail rijdt vanaf vandaag met afwijkend materieel. Houdt u rekenening met andere vertreksporen

En oh ja, ik zou bijna vergeten dat er nog wat vertragingen zijn om te roepen :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Ruben »

Fles schreef:Stel je niet aan man :lol:
Jij bent allang vergeten hoe dat is! Ik stél me niet aan. Vanaf nu weer fietsen ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Geert »

Mikos schreef:Ik heb het vandaag, als reiziger zijnde, al meerdere malen mogen horen en ook gisteren op de trein is er al voor gewaarschuwd. :P Trouwens, dat is toch iets dat iedereen weet (het komt jaarlijks tevoorschijn rond dezelfde data)? :roll:
Persoonlijk vind ik dat het je eigen verantwoordelijkheid is, we hoeven toch ook niet iedere maandag en vrijdag (buiten juli en augustus) om te roepen dat de Keuzedag niet geldig is? :| Of voor 9 uur 's morgens (buiten juli en augustus en de weekeinden om) dat kaartjes met korting niet geldig zijn? :|
Tja, niet iedereen kent de precieze data uit zijn hoofd. Sommige studenten denken juist weer dat-ie de hele maand juli en augustus niet geldig is, dat is dan weer het tegenovergestelde :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Fles »

Geert schreef:Tja, niet iedereen kent de precieze data uit zijn hoofd.
En de intellectuele voorhoede des Vaderlands is niet bij machte om op het concept "keerzijde" te komen. Maar ja, dat is ook wel ERG veel gevraagd natuurlijk :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door Daniel »

Ach, jullie hebben het nu over de kennis van deze periode bij studenten maar het personeel kan er soms ook wat van. Van de week nog een chauffeur gezien die aan een instapper met SOV wist te melden dat 'ie bij moest stempelen. En ja, dat was een week-OV en 't was ook doordeweeks...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #24

Bericht door ODRAIL »

Vinny schreef:En oh ja, ik zou bijna vergeten dat er nog wat vertragingen zijn om te roepen :|
Met al deze bandjes is hier helaas geen tijd cq ruimte voor :wink:.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten