OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Suus »

Ik heb altijd binnen 500 meter van een treinstation gewoond: Rotterdam Centraal (hoek Weena/Statentunnel), Boskoop en tegenwoordig Diemen (Centrum). Mijn keuze voor Diemen boven Amsterdam Noord, waar ik in principe ook terecht kon vlakbij het Buikslotermeerplein is dat ik nu veel kortere tijden heb om bij een treinstation te komen, en in Amsterdam Noord je sowieso afhankelijk bent van een OV-bedrijf om er te komen als je geen auto en zelfs geen rijbewijs hebt.

Natuurlijk had ik liever in Amsterdam gewoond (wie iets weet is altijd welkom natuurlijk :pos: ) maar 10 minuten met de s4700 of s5800, die in een strakke kwartierligging liggen en op 4 minuten lopen van de voordeur van het complex te bereiken zijn is mooi meegenomen. Bovendien van de ochtend tot 19:00 een in kwartierdienst rijdende busdienst naar Bijlmer ArenA voor de intercities (44). Verder een tram (9) die overdag elke 7 tot 10 minuten rijdt, een halfuursdienst naar Station Duivendrecht (46) en een halfuursdienst naar het Amstelstation (136). En 's nachts stopt bij de bushalte bij mijn treinstation ook nog minstens elk uur een nachtbus uit het centrum. Komt nog bij dat de verbindingen al erg vroeg rijden (eerste trein naar Amsterdam om 5:00, eerste bus naar Bijlmer om 5:43 nog voor de laatste nachtbus langskomt), dus ik ben dik tevreden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door M57 »

Bee schreef:waar ik in principe ook terecht kon vlakbij het Buikslotermeerplein
De H. Cleyndertweg... Mooie jaren heb ik daar gehad :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Suus »

Mja, ik heb het idee dat alle complexen van De Key de beste tijden wel hebben gehad, ik vond het daar oude meuk en vind het in Diemen ook oude meuk dat wel eens opgeknapt mag worden.

Bovendien houdt daar iemand van knalroze gebouwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door tsov »

Dat zeker ja!
Maar ondanks dat het OV hier goed geregeld is ga ik binnen de stad toch in 90% van de gevallen met de fiets, toch wat flexibeler (en goed voor je conditie natuurlijk ;) )
Sinds ik een rijbewijs heb rij ik trouwens ook belachelijk veel auto... Ook voor nutteloze ritjes die ik sneller en goedkoper met het OV had kunnen doen :oops:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:. En 's nachts stopt bij de bushalte bij mijn treinstation ook nog minstens elk uur een nachtbus uit het centrum.
De nachtbus ja, laten we die niet vergeten.... Dat apparaat waar je 3,50 voor mag betalen (SOV niet geldig) voor een flinke omweg :neg: :(. Hier in ieder geval.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Suus »

Diemen is net zo GVB als Amsterdam. Ik vind het niet meer dan logisch dat een studentenkaart niet geldig is in de nachtbus, het GVB krijgt er geen subsidie voor vanuit het rijk, dus het geld wat erin geinvesteerd wordt door het GVB, de gemeente en de ROA moet ook ergens vandaan komen! Bovendien rijdt mijn nachtbus (357) tot Betondorp dezelfde route als tram 9, vervolgens een hapje snelweg om vanaf daar de route van de 44 tot Hogeschool InHolland te volgen, vervolgens een stuk 45 tot Gaasperplas en daarna de route van 47 naar Bijlmer ArenA. Vanuit de Heineken Music Hall heb ik dus een flinke omweg, maar vanuit het centrum is het op de trein na de snelste route, sneller dan overdag. Daarentegen wordt ik niet vrolijk van de types die in de (altijd gelede) nachtbus 357 zitten :oops:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dat valt hier dan wel mee, is ook gewoon een standaardbus overigens, behalve op zaterdag. Lijn 358 naar Badhoevedorp is het. Vind de prijs alleen gewoon zo achterlijk :(. Maar ja, dan neem ik toch liever de fiets, hoewel dat in de nachtelijke uren, onder invloed, niet altijd meevalt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Vinny »

Als je de prijs zo achterlijk vindt, waarom neem je dan niet een taxi? :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dat zeg ik: ik neem de fiets dan maar.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Caspar »

Ik vind dat ik het in Hoorn nog best goed heb, wat betreft de ov- verbindingen. Ik ben al een paar keer met een verstoring van NS op de Arriva bus gestapt, lijn 114, die me ook in iets meer dan 50 minuten naar het Centraal station in Amsterdam brengt. Ook wel fijn dat ie op zaterdag tot 4 uur snachts doorgaat, al heb ik daar nog geen gebruik van gemaakt.
Pluspunt van de NS dienstregeling naar Hoorn ten opzichte van Alkmaar vanuit Amsterdam is de IC van 23.39 naar Enkhuizen, terwijl naar Alkmaar/ Den Helder er dan een gat is van een uur. 8-) omdat de t3000 niet om 23.42 rijdt, en de stopper van 23.46 alleen in het weekend verder rijdt naar Alkmaar vanuit Uitgeest.
Enig nadelen voor mij hier zijn: de magere verbinding naar Alkmaar na 20.00u en de eerste treinen in het weekend naar Amsterdam zijn zeer laat, zondag geloof ik 7.50 de eerste, terwijl dat dan weer vanuit Alkmaar naar Amsterdam toch beter is.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Mark »

Voor wat OV betreft ben ik in Hengelo best tevreden. We hebben immers een centraal knooppunt voor de regio Twente op het station met frequente treinverbindingen naar Es, Odz, Aml, Ddn en Go . Daarnaast ook een prima Intercityverbinding met de Randstad en een internationale verbinding met Duitsland en Polen :) Ook zijn alle wijken hier per bus goed te bereiken, het meeste rijdt ook 2x per uur. Minpunt is dat de meeste stadsdienst-lijnen er 's avonds na 21:30 al mee stoppen...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Justin »

Ach, negatiever over mijn woonplaats kan ik niet zijn met flutaansluiting en aansluitingen in één richting, anderhalve bus per uur etc. :p.

Ik mis Zeist nog altijd :p.

Tijd voor een rijbewijs gewoon :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Ruben »

Ik heb hier niets te klagen. Op een minuut afstand heb ik metrostation Weesperplein en tram 7/10. Op ongeveer 5 minuten lopen heb ik tram 9 en 14, welke vooral handig zijn om naar de Kalverstraat en omgeving te geraken. Kan dus sowieso alle kanten uit vanaf hier. Met de metro kom ik makkelijk op CS, Amstel of Duivendrecht; gisteren moest ik naar Maarssen wat dan wel even een gepuzzel geeft wat de beste route is, omdat de s17400 niet op Amstel stopt. :P

Als ik eens naar mijn ouders in Apeldoorn ga, kan ik ook van steeds meer lijnen gebruik maken. Ooit was daar alleen lijn 7 die in de spits elk kwartier reed, daarbuiten elk half uur. Later, toen ik er ook nog woonde, kwam lijn 5 daarbij, welke sneller op het station is doordat hij niet door het centrum gaat. Lijn 111 is vervangen door lijn 15 die niet op hele gunstige tijden rijdt richting het station, maar die ik met de s1500 vanaf Amsterdam wel kan halen meestal. Verder is er op loopafstand ook station Osseveld sinds een paar jaar, en lijn 17 (kwartierdienst met lijn 7 maar dan tot laat in de avond) is ook een mooie uitkomst vanaf Amsterdam. Richting Amsterdam neem ik altijd nog lijn 5, omdat ik de overstap op trein anders niet vertrouw. Met de op handen zijnde kwartierdienst naar Rotterdam wordt het natuurlijk alleen maar mooier, misschien dat ik dan via Utrecht naar Amstel ga ofzo, maar eens kijken. De s2800 is daar straks te halen met de 'normale' stadsbus, dus ongeacht kwartierdienst of niet. Hoef ik niet meer 'zo lang' op mijn trein te wachten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door MdJ »

In Apeldoorn is men vooral fan van lijnen die wel ongeveer dezelfde route hebben, maar de ene rijdt met de klok mee, de andere met de klok tegen. Zo heb ik 8x/uur een bus richting het station (lijn 1 t/m 4), met erbij lijn 231+109/293.

's Avonds is dat dan ineens 4 keer (lijn 1+3, maar die rijden samen in een 2-28 interval ), zaterdag 8x (2+4 erbij).

Nu kan ik wel in de Maten wonen, station Apeldoorn de Maten is geen alternatief... Apd is dichterbij voor mij dan Apdm.
Bij twijfel: gebruik beton.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Ruben »

Dan moet jij wel in het meest NoordWestelijke gedeelte van de Maten wonen, zeker halte Gijsbrechtgaarde ;)

In Zuid en de Maten heb je die lijnen ja, dat één ervan de andere kant op lust, vet onhandig. Vooral bij lijn 8 en 9 in Zuid vind ik dat onzin, zo heb je geeneens een kwartierdienst, tenzij je middenop de lus woont. In Orden net zo, waar lijn 6 zelfs geheel anders dan lijn 7 rijdt op een deel. En juist die lijnen (6 en 8) rijden nu de gehele wijk...apart.
5/7/17 rijden dan wel een klein lusje, de kwartierdienst ervan doet precies hetzelfde, da's wel relaxed. :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Suus »

Toch is het systeem wat Apeldoorn hanteert voor de stadsbus wel behoorlijk effectief. Als reiziger weet je wat je kan verwachten en de aansluitingen stad - stad zijn natuurlijk perfect :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Ruben »

Gezien het systeem onveranderd is voor zo'n 8-10 jaar nu, weet je zeker wat je kan verwachten. Daarnaast is er idd elk kwartier aansluiting op andere stadsbussen. Het systeem begint echter wel scheuren te vertonen, met een lijn 10 naar Ugchelen die nu echt te lang is geworden om een retourrit in 30 minuten te doen, waardoor die nu min of meer vrij ligt van de rest van het systeem. Nu weet je als reiziger opeens niet meer waar je aan toe bent. En het systeem kan zeker wel verbeterd worden als je die omgekeerde lussen gewoon allemaal dezelfde kant op laat gaan. Ik denk dat de reisjes binnen een wijk toch nihil zijn, maar ik kan daar naast zitten. Dit kan zelfs een reden zijn dat men in Zuid en de Maten gekozen heeft voor deze oplossing, omdat er mensen zijn die reizen naar winkelcentra op de Adelaarslaan of de Eglantier, en dan natuurlijk wel terug moeten kunnen zonder via het centrum gereden te worden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door mb90 »

Mij hoor je absoluut niet klagen over de OV-voorzieningen rondom mijn huisje. Ik ben binnen 3 minuten lopen op het Zuidplein en vanaf daar heb ik mogelijkheden genoeg om met het OV te reizen. De metro naar CS die elke 7 minuten of meer rijdt, allerlei bussen naar DAV en HW/GO en bussen naar alle omliggende wijken en dorpen.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door MdJ »

NS-Reiziger schreef:Dan moet jij wel in het meest NoordWestelijke gedeelte van de Maten wonen, zeker halte Gijsbrechtgaarde ;)
Nee, het zuidoostelijke puntje, de halte Kapelmeestershoeve :mrgreen:

Over lijn 15/18 ben ik het nog niet over eens, lijn 18 kan makkelijk zijn rondje in een half uur rijden, terwijl die nu een kwartier bij Apeldoorn de Maten staat. Met de werkzaamheden bij de Zutphensestraat (omleiding via Deventerstraat heen, via Matenpoort terug) kan die dat kwartiertje goed gebruiken, maar als die klaar zijn...

Bij lijn 15 snap ik niet waarom ze die naar stadsbus hebben gekletst. Teuge hoort niet bij Apeldoorn (Ugchelen is een appart dorp, maar dat is inmiddels ingelijfd)

En het aller zwakste punt: lijn 10/15/18 is nu een grote omloop geworden. lijn 10 uit Kerschoten (.28/.58 aankomst) gaat door als lijn 15 (.31) of lijn 18 (.01). Had men hetzelfde gedaan als bij lijn 7 toen die verlengd werd naar Zuidbroek: Extra bus, kwartiertje in Ugchelen buffertijd had men een mooie omloop 10Kerschoten-10Ugchelen. (en kwartierdienst naar Kerschoten) En dan lijn 15/18 appart leggen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Suus »

En de reden die NS-reiziger noemt voor de lus die beide kanten op wordt gereden lijkt mij ook een juiste.

Zelfs in een dorpje als Diemen zie je dat mensen vanuit Zuid de bus voor een aantal haltes (5, maar bus maakt gigaomweg) meegaan, en dat bij de halte Winkelcentrum zo'n beetje de hele inhoud van de bus wordt ingewisseld door passagiers die naar Noord willen. De andere kant op gebeurt hetzelfde bij de Burgemeester Bickerstraat, alleen is het dan maar 2 haltes naar Zuid :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door aswnl »

TreinMisser schreef:kun je je een leven in een woonplaats zonder NS-Station voorstellen?
Ja hoor, met rijbewijs gaat dat prima. :wink:

Overigens woon ik in een plaats met 3 NS-stations en een flink buslijnennet, maar daar maak ik zeer spaarzaam gebruik van. De tweede en laatste treinreis dit jaar zal waarschijnlijk samen met mijn zoontje naar Utrecht gaan, eind oktober.
TreinMisser
Berichten: 14
Lid geworden op: do 10 sep 2009, 18:12
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door TreinMisser »

Dank voor al jullie reacties, erg interessant om te lezen. En ja, ook in het bezit zijnde van een rijbewijs kun je nog eens komen. Nu is de situatie rondom mijn woonplaatsje niet zo dramatisch als wellicht overgekomen is in mijn eerdere berichten.

Bus 92 Bolsward-Leeuwarden v.v. gaat in de spits door de week 4 x per uur, daarna 2 x per uur. In het weekend 1 x per uur.
De rit gaat langs dorpjes als Burgwerderhoek-Wommels-Kubaard-Spannum-Winsum-Huns-Hilaard-Boksum en een stukje van Leeuwarden Industrieterrein. Platteland dus. Op zich best een mooie route voor de "plattelandstoerist".
Het is vaak zaak tijdig bij de halte aanwezig te zijn omdat er nog wel eens bussen aanzienlijk vroeger (en helaas ook wel later) vertrekken c.q. aankomen.

De Q-liner 350/351 gaat zowel door de week als in het weekend 1 x per uur. Vooral in het weekend zit de bus vaak vol.
De route voert de reiziger langs: Heerhugowaard-Nieuwe Niedorp-Middenmeer-Wieringerwerf Motel-Den Oever busstation-Afsluitdijk Monument-Afsluitdijk Kornwerderzand-Kop Afsluitdijk-Bolsward en Wommels. Totale reisduur van Alkmaar naar Leeuwarden Busstation bedraagt 2.08 uur. Het is een leuke route vind ik.
Foto Amsf (avatar) met toestemming overgenomen van www.stationsweb.nl.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Caspar »

Jammer alleen dat die laatst genoemde bus niet altijd even wacht op de aansluiting van de bussen uit Hoorn en Den Helder in Den Oever. Heb vanuit Hoorn al een paar keer een uurtje daar gewacht, terwijl de bus hooguit 5 minuten te laat was in Den Oever. Laatst stond ik op bus 350 te wachten bij Nieuwe Niedorp, maar had ie 25 minuten vertraging. Ook wel vervelend als je niet weet of ie überhaupt nog komt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Daniel »

Andersom heb ik in Den Oever ook weleens een hele tijd staan wachten op de bus naar Hoorn na aankomst met de 350... alle andere bussen waren inmiddels al vertrokken toen die een keer aankwam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door waldo79 »

Heb hier ook niet te klagen over de OV voorzieningen.
Al is het niet in randstedelijke frequenties :wink:

Bussen richting Druten (Nijmegen), Geldermalsen, Rhenen, Wageningen en Nieuwegein.
Treinen richting Utrecht en Arnhem.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 28 gasten