OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
TreinMisser
Berichten: 14
Lid geworden op: do 10 sep 2009, 18:12
Locatie: Friesland
Contacteer:

OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door TreinMisser »

Mijn nickname zegt al een heleboel. Opgegroeid in de jaren '70 in een Utrechts forensendorp met NS-station en tot halverwege de jaren '90 woonachtig in diverse plaatsen met tenminste 1 NS-station, is het gemis van de ook een trein, zelfs na 3 jaar mooi Fries platteland heel erg groot. Zeer regelmatig ga ik op pad met het OV, ook al duurt de heenreis met vaak (2-3) Uren, maar dat heb ik er graag voor over. Mijn huidige woonplaats heeft wel een bushalte, gelegen aan de provincialeweg. Via de busverbinding Bolsward-Alkmaar en de met de bus (reisduur minstens een half uur naar het NS-Station) bereikbare en niet alleen op boemellijntjes aangesloten NS-stations Leeuwarden en Heerenveen blijft de rest van het land bereisbaar en voel ik mij niet zo opgesloten.

Ben een recent veertig jaar geworden vrouw met veel interesses en reiservaring. Geen kids. Momenteel werk ik bij een overheidsinstelling.

Zit erover te denken om te verhuizen naar een plaats met meer voorzieningen, eigenlijk is er iets diep in mij dat SCHREEUWT om dichterbij een NS-Station te willen gaan wonen. Mijn vraag aan jullie is of dat herkenbaar is, kun je je een leven in een woonplaats zonder NS-Station voorstellen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Voorsteltopic

Bericht door Wubbo »

Nee ;-)
TreinMisser
Berichten: 14
Lid geworden op: do 10 sep 2009, 18:12
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Voorsteltopic

Bericht door TreinMisser »

@Wubbo :P :twisted:

Ik mijzelf eigenlijk ook niet.
Foto Amsf (avatar) met toestemming overgenomen van www.stationsweb.nl.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Voorsteltopic

Bericht door IC3 »

TreinMisser schreef:Zit erover te denken om te verhuizen naar een plaats met meer voorzieningen, eigenlijk is er iets diep in mij dat SCHREEUWT om dichterbij een NS-Station te willen gaan wonen. Mijn vraag aan jullie is of dat herkenbaar is, kun je je een leven in een woonplaats zonder NS-Station voorstellen?
Hmm... ik heb nooit in een plaats gewoond mét treinstation en ben het gewend dat het dichtstbijzijnde perron (meer stelt station Zevenbergen niet voor) bijna 15 kilometer weg is. Met de auto naar het station gaat ook prima. :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Voorsteltopic

Bericht door Fles »

TreinMisser schreef:Zit erover te denken om te verhuizen naar een plaats met meer voorzieningen, eigenlijk is er iets diep in mij dat SCHREEUWT om dichterbij een NS-Station te willen gaan wonen. Mijn vraag aan jullie is of dat herkenbaar is, kun je je een leven in een woonplaats zonder NS-Station voorstellen?
Nou, wel :idea: Het is voor mij 1 van de hoofdredenen om te verkassen. Weg vanuit ehmm... Utrecht (stad jawel). Allemaal leuk en aardig, zo'n knooppunt, maar als ik steeds eerst 500 meter moet lopen naar een bushalte, 10 minuten tot een kwartier moet wachten op een bus, en dan nog een kwartier met die bus onderweg ben voordat ik ook maar ergens aan kan beginnen...

Nee, over een jaar hoop ik dat de wereld er o.a. wat dat betreft een stuk beter uit ziet :D
Laatst gewijzigd door Fles op do 10 sep 2009, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Voorsteltopic

Bericht door Vinny »

is, kun je je een leven in een woonplaats zonder NS-Station voorstellen?
Ach ik heb het toch 21 jaar volgehouden in zo'n plaats. :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Voorsteltopic

Bericht door Fles »

Vinny schreef:
is, kun je je een leven in een woonplaats zonder NS-Station voorstellen?
Ach ik heb het toch 21 jaar volgehouden in zo'n plaats. :mrgreen:
Onkruid vergaat niet :twisted:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Voorsteltopic

Bericht door Daan »

TreinMisser schreef:kun je je een leven in een woonplaats zonder NS-Station voorstellen?
Ja. Nog sterker, ik woon al 19 jaar in een dorp zonder treinstation. :)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Voorsteltopic

Bericht door Stefan »

Ik woon ook al ruim 18 jaar in een dorpje zonder station of spoorlijn in de directe omgeving (Goed, er ligt een stukje HSL in de Hoeksche Waard, dat is het enige :P). :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Voorsteltopic

Bericht door JeePee »

Persoonlijk vind ik een treinstation in de buurt erg handig, maar ik zou goed kunnen leven met een goede busverbinding. Het ligt er denk ik ook aan wat je reisdoelen en reismotieven zijn. Ook de plaats in Nederland telt hier denk ik wel in mee.
TreinMisser
Berichten: 14
Lid geworden op: do 10 sep 2009, 18:12
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Voorsteltopic

Bericht door TreinMisser »

Dank voor jullie reacties. Er zijn hier in de buurt vrij goede busverbindingen, o.a. de Q-liner verbinding Leeuwarden-Bolsward-Alkmaar v.v. is handig. Ook zijn de stations Leeuwarden en Heerenveen met de bus goed bereikbaar.
Foto Amsf (avatar) met toestemming overgenomen van www.stationsweb.nl.
Oud forumgebruiker

Re: Voorsteltopic

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik woon eigenlijk mijn hele leven in een gehucht dat meerdere NS-stations (10 dacht ik?) en ontelbare trams- en bushaltes heeft. Heb overigens 1 jaar doorgebracht in een niet nader te noemen stad dat begint met een Z en boven Amsterdam ligt, maar ook die stad heeft 2 NS-stations. Het lijkt me verschrikkelijk vervelend afhankelijk te zijn van de bus, of sterker nog: van slechts 1 buslijn. Ik ga het liefst korte afstanden met de (stads)bus, of en een rail-gerelateerd voertuig (tram, metro).
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Voorsteltopic

Bericht door Daan »

ziggy schreef:Het lijkt me verschrikkelijk vervelend afhankelijk te zijn van de bus, of sterker nog: van slechts 1 buslijn.
Ik doe het hier met één buslijn, die over het algemeen ieder half uur rijdt. Moet zeggen dat ik daar totaal geen problemen mee heb. :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorsteltopic

Bericht door Suus »

Ook in steden heb je zat plekken waar je afhankelijk bent van slechts 1 buslijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voorsteltopic

Bericht door Meltrain »

Ach, ik woon zelf in een stad met 6 (+1) stations, 8 (+1 à 3) tramlijnen, 2 metrolijnen (na de reorganisatie officieel 5) en heel veel buslijnen.
Op zich is het hier goed wonen, maar verhuizen naar een kleinere plaats met minder stations is niet bij voorbaat uitgesloten. Ik denk dat ik alleen vooral de tram ga missen. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorsteltopic

Bericht door Suus »

Ach, je studeert in Delft toch :wink: Ik geloof dat die niet echt zonder tram zitten daar :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Voorsteltopic

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Ook in steden heb je zat plekken waar je afhankelijk bent van slechts 1 buslijn.
Tsja, maar dan woon je ook op plekken waar je liever niet wilt wonen... Ik woon bijvoorbeeld liever in het centrum van een provinciestad dan dat je bijv. in één of andere afzichtelijke buitenwijk van een grotere stad woont (Bijlmer, Noord, Buitenveldert etc.). Sinds 2 weken woon ik (op me) zelf nu wel in een buitenwijk (Slotervaart), maar daar is nog enigzins mee te leven, doordat het op 2 minuten loopafstand van het Hoofddorpplein (Oud-Zuid) is, en het (gelukkig) tijdelijk is. Maar echt vast in zo'n wijk wonen... Nee, doe me dan maar een acceptabele wijk in bijvoorbeeld Haarlem.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Gekko123 »

Zelf woon ik ondertussen al een tijdje in een klein dorpje bij Wijk bij Duurstede in de buurt. Wat OV betreft doen we het niet slecht met 2 buslijnen die elke dag rijden, doordeweeks allebei minstens een halfuurdienst.
Meest opvallende is dat de bushalte van de lijnen 41/241/242 DRIP's heeft gekregen, net als 449 andere haltes in de provincie Utrecht :lol: :mrgreen: :pos: In Wijk bij Duurstede zie ik ze dan weer nergens :?

Helaas geen treinstation op redelijke afstand, dichtstbijzijnde die goed te bereiken is, is Db. Andere mogelijkheid is Mrn of Bnk. Mis een station wel, kan ik niet zo makkelijk eventjes weg gaan :(
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door tsov »

@Ziggy: ik woon in Noord, maar heb toch mooi 5 buslijnen voor m'n deur ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Stefan »

Volgens mij hoef ik niet te klagen met mijn busverbindingen hier, ook al woon ik maar in een klein dorp. Zeker vanuit Rotterdam is de 10 minuten dienst van sneldienst 174 heerlijk. :pos: Daar staat wel weer tegenover dat "stamlijn" 164 op zondag slechts een uursdienst rijdt, maar goed.. Da's best te begrijpen als je naar de passagiers aantallen kijkt.

Wat dan wél weer een voordeel is, is de nachtbus. Vaak hoor je dat je er 's nachts langer over doet, maar voor mij gaat dat niet op. Op het reisje Rotterdam Centraal - Numansdorp ben ik 's nachts een klein kwartier sneller thuis als overdag.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Oud forumgebruiker

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Oud forumgebruiker »

tsov schreef:@Ziggy: ik woon in Noord, maar heb toch mooi 5 buslijnen voor m'n deur ;)
Tuurlijk zijn er ook uitzonderingen in de betreffende wijken :wink:, maar ken ook genoeg haltes in Noord die afhankelijk zijn van enkel een streekbus à la 2 maal per uur.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Daniel »

En een buitenwijk van een provinciestad is ook best goed te doen... grote voordeel van de opbouw van Dordrecht is vooral dat je vanaf zo'n beetje elk punt in de stad binnen een kwartier op het centrale station bent.
Ben weliswaar redelijk afhankelijk van één buslijn, maar da's met stadse afstanden en frequenties nog best te doen. De aanwezigheid van een station in de wijk is leuk en aardig, maar met de looptijd erbij gerekend is het altijd aantrekkelijker de bus te pakken: slechts ietsje eerder weg van huis moet ik ervoor, maar de kans om de trein naar Rotterdam te halen neemt gelijk exponentieel toe.
's avonds en op zondag vormen trein en bus een kwartiersdienst samen, da's wel ideaal: als je de bus net mist is de trein nog precies te halen en heb je alsnog dezelfde aansluitende trein. Andersom zorgen ze juist voor elk kwartier een aansluiting.

Helemaal mooi van dat stationnetje is wel dat ik daarvandaan sneller in Utrecht-Zuid kan komen als vanaf het centrale station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Geert »

Ik heb jarenlang in een plaats gewoond met drie stations, erg handig inderdaad (zeker als je wat verder in den lande wilt reizen). Tegenwoordig woon ik in Zeist dat voorzien is van een prima busverbinding met Utrecht, in de doordeweekse ochtendspits kan ik met vijf minuten lopen zo'n 18 bussen per uur richting Utrecht nemen. Nooit lang wachten dus :mrgreen:
Oud forumgebruiker

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Oud forumgebruiker »

Reiziger Ddrs schreef:En een buitenwijk van een provinciestad is ook best goed te doen...
Kijk het hangt natuurlijk ook af van de grootte van de wijk. Als ik Slotervaart er maar weer eens bij neem heb je ook meerdere tramlijnen en het NS-station Lelylaan natuurlijk. Maargoed, vanaf mijn standpunt, maak ik slechts gebruik van 1 tramlijn (het grootste deel vand e dag wel met een acceptabele frequentie van 7½ minuut/10 minuten tussen elke tram), één buslijn en zelden van het NS-station (afhankelijk van waar ik moet zijn, voor Zaandam is het bijvoorbeeld ideaal met de s3300 ). Van de rest van alle buslijnen die er komen maak ik zelden tot nooit gebruik. Met andere woorden: het hangt er ook helemaal vanaf wáár in de wijk je woont. Bij een kleine wijk heb je natuurlijk al meer opties. Maar het hangt ook af van je bestemming.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-voorzieningen rondom je woonplaats

Bericht door Daniel »

Ik wil de Stadspolders in Dordrecht toch niet bepaald klein noemen: 20.000 inwoners en daarmee eenvijfde deel van het totale aantal inwoners van Dordrecht. Maar dat kwartiertje naar het station is het maximum zo ongeveer, die reistijd heb je alleen als je aan het begin van de beide ringlijnen 3 of 5 instapt. Woon je aan het einde dan heb je terug natuurlijk weer iets meer reistijd, maar omdat met name het rondje van "mijn" lijn 3 vrij compact is zie je dat mensen 's ochtends bij de laatste halte in de wijk instappen en 's middags bij de eerste halte uitstappen en een klein stukje lopen.

Eigenlijk kan je stellen dat de opbouw van het OV-net in de wijk redelijk ideaal is om iedereen een snelle verbinding naar het CS te geven: het hart van de wijk heeft de langste busreistijd maar zit tegelijk het dichtst bij het station.
Met name in het oudste deel van de wijk is het duidelijk waarneembaar dat de drukste bushaltes het verst van het station zitten, de rest gaat redelijk massaal per trein. En dat ondanks het aanzienlijke frequentieverschil in de spits (2x/uur een trein en 6x/uur een bus op lijn 5)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten