Het grote rijlestopic! #1

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door STF »

Bijrijden? :mrgreen:
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door htm_tram »

find_your_spot schreef:
htm_tram schreef:Heeft er iemand nog tips voor de 1e rijles?
Wij hebben samen 873 km afgelegd in mijn auto. Wat heb je die 873 km zitten doen op die bijrijders stoel naast mij.......? -o-
Schietgebedjes en te hopen dat ik nog veilg thuis kwam? :roll: Je lijk johan wel :neg:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door htm_tram »

Nog anderhalf uur en ik mag beginnen *O*
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door AppleMoose »

Succes :pos:

Ik heb vanavond alweer m'n 3e rijles.
Gaat hard zo. (ja, soms ook qua snelheid (A) )
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Suus »

Vandaag weer een rijlesleerling op straat gezien, die ging toch mooi even door rood en reed een opaatje omver :N Waarna de instructeur naar buiten kwam en de leerling niet :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door AppleMoose »

Hey, fouten maken mag he! Er zit nie voor niks een L op de auto (A) (A)
En opaatjes horen ook niet los over straat te lopen.

Waar is toch de tijd gebleven dat ze nog keurig aan de lijn een klein ommetje rondom het bejaardenhuis liepen... :N

Neh, ff serieus, das wel ernstig natuurlijk. Ook een fout van de instructeur dan, die heeft ook niet voor niks een rem...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door htm_tram »

En ik ben er weer *O*

Leuk rondje kunnen rijden. In het begin alleen wat sturen, daarna mogen gas geven en remmen. Ook nog ergens moeten stoppen voor uitleg van ruitenwissers enz. Maar dat wist ik bijna allemaal al.

Af en toe het remmen wat soms wat schokkerig was maar verder goed kunnen rijden volgens de instructeur. Helaas gaat zoon uur snel voorbij...

Leuke is dat me zus om 15.00 uur was, ik om 16.00 en me broertje nu aan de beurt is :mrgreen:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door STF »

Wanneer zijn je vader, moeder en buurmeisje aan de beurt? :lol:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Geert »

Bee schreef:Vandaag weer een rijlesleerling op straat gezien, die ging toch mooi even door rood en reed een opaatje omver :N Waarna de instructeur naar buiten kwam en de leerling niet :roll:
Lekker dan. Die instructeur is dan ook duidelijk niet bezig geweest met lesgeven lijkt me. Maar ja, die bellen ook de helft van de tijd volgens mij...

Ik ben voor mijn werk ook eens zowat omver gereden door een lesauto. Ik liep al min of meer op de zebra (dus voorrang), met een noodgang komt een lesauto de bocht om en die moet vervolgens over de linkerweghelft de zebra over om mij niet aan te rijden. En rijdt vervolgens gewoon met dezelfde rotgang verder, zonder te stoppen of iets. WTF :shock:
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door TheKnitter »

Om 15:30 is mijn eerste rijles, gelijk 100 minuten.
Staan de komende 5 weken al elke week 2x 100 minuten ingepland :)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door hauptbahnhof »

find_your_spot schreef:Wij hebben samen 873 km afgelegd in mijn auto. Wat heb je die 873 km zitten doen op die bijrijders stoel naast mij.......? -o-
Naar je prachtige koppie kijken :oops: :-D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Suus »

Ik kreeg van Groupon een aanbieding van 3 rijlessen van 60 minuten voor 45 euro in plaats van 120 euro bij rijschool Mieke. Zit nu te twijfelen of ik mij ga inschrijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door webguy »

Groupon kennende zal Mieke wel de rest van 2011 volgeboekt zijn...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Daantje »

Bee schreef:Ik kreeg van Groupon een aanbieding van 3 rijlessen van 60 minuten voor 45 euro in plaats van 120 euro bij rijschool Mieke. Zit nu te twijfelen of ik mij ga inschrijven.
Als je toch van plan bent om nu ongeveer aan je rijlessen te beginnen dan is het een mooie actie. Als je het nu niet van plan bent: je rijbewijs halen kost toch een hele hoop geld, dit is natuurlijk een mooie aanbieding maar als het je verder absoluut niet uitkomt dan zou ik dit niet de doorslag laten geven.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door find_your_spot »

Mijn ervaringen met Groupon zijn bij 5 verschillende restaurants, bowlingbaan Knijn, paintballen, italiaanse lunchroom, high-tea-en en glow golfen dat het iedere keer een hel is om je boeking vol elkaar te krijgen.

""Ja, je bent niet de enige met zo'n Groupon deal, je kunt niet meer terecht is mij zelfs 2x ten gehore gebracht""

Gelukkig voor de slipcursus wel mijn volledige geld terug gekregen.


Bee, overigens kun je ook iedere rijschool opbellen om te vragen voor een gratis proefles. Als ze echt interesse in je hebben mag je altijd zo'n proefles doen.

Niet om reclame te maken:
Zelf heb ik mijn rijbewijs bij de ANWB gehaald in 3 weken voor 600 euro
http://www.anwb.nl/auto/rijbewijs-en-tr ... /auto.html

- Keurig op tijd
- Les start en eindigt waar je recht op hebt
- Rij-instructeurs vond ik zeer goede leermeesters
- Zelf verdienen ze er niks extra's aan om jou extra lessen aan te smeren
- Als een instructeur ziek wordt is er altijd een vervanger geregeld.
- Voor je de weg op gaat, ga je eenmalig eerst 1,5 uur rijden in een simulator. Daar worden de basisvaardigheden van het starten, wegrijden, stoppen en motor afzetten erin gestampt.
Aan de hand van hoe goed je bent wordt er een pakket samen gesteld voor je.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Geert »

De vrienden van mij die bij de ANWB hun rijbewijs hebben gehaald vind ik eerlijk gezegd wel de slechtste autorijders. Anderen die bij een normale rijschool hun rijbewijs gehaald hebben rijden over het algemeen een stuk beter IMHO. Kan toeval zijn natuurlijk, maar het valt me wel op.

Bij die ANWB-rijlessen zit je toch ook een dag lang in de auto? Of is dat tegenwoordig anders?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef:Kan toeval zijn natuurlijk, maar het valt me wel op.

Bij die ANWB-rijlessen zit je toch ook een dag lang in de auto? Of is dat tegenwoordig anders?
Geen idee, denk wel dat je dat niet zo kan stellen.

Ik had:

week 1:
intake test + theorietraining + theorie examen
week 2:
dinsdag 2x 60 min les (19:00 tot 21:00) + donderdag 2x 60 min les (14:00 tot 16:00)
week 3:
dinsdag 2x 60 min les (10:00 tot 12:00) + 1x 60 min opfris voor examen (12:00 tot 13:00) + praktijk examen 13:15
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Daantje »

Ik rijd ook bij de ANWB en ben er niet kapot van. De punten die je noemt die zijn dan wel waar behalve dat ik niet begonnen ben in een simulator. Ik doe ook geen verkorte cursus maar heb gewoon losse lessen. Ach, ik hoop binnenkort te mogen afrijden :D
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door webguy »

Plus FYS, jij had in Amerika je rijbewijs? Dan was het meer een omschakelcursus en niet echt vergelijkbaar met een geheel leertraject
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door find_your_spot »

webguy schreef:Plus FYS, jij had in Amerika je rijbewijs? Dan was het meer een omschakelcursus en niet echt vergelijkbaar met een geheel leertraject
Ja, toen ik hier op m'n 19e mijn rijbewijs in NL ging halen had ik al 4 jaar mijn Amerikaanse op zak.
Enige wat ik moest leren was het schakelen.
Achteraf echt spijt dat ik eerst automaat heb aangeleerd en daarna schakel. Die vorm van leren is echt slecht en funest voor je feeling met het voertuig.

Je kon het dus letterlijk een om"schakel"cursus noemen.

Voor mijn rijstijl moet ik jullie door verwijzen naar STF, htm_tram en voor wasstraten en het uitzuigen van auto bekleding verwijs ik jullie door naar Ardan.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Suus »

Rijden met een automaat lijkt mij fantastisch. Je hebt veel minder aan je hoofd en bij een goed afgestelde automaat is je brandstofverbruik zo laag als mogelijk. Mijn vader is een paar jaar geleden overgestapt en wil niet meer terug :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door tsov »

Ik vind een automaat ook heel fijn rijden, maar ik zou iedereen aanraden om vooral in een handgeschakelde auto te leren rijden. Dan wen je je dat aan en kun je altijd in elke auto rijden. Zeker aangezien het aandeel handgeschakelde auto's in Nederland nog altijd hoger ligt dan het aantal met een automaat.
Ik heb alleen nog nooit met een automaat in de bergen gereden (überhaupt nog nooit echt in de bergen, alleen in heuvelachtig gebied), maar ik ben wel benieuwd hoe een automaat zich daar gedraagt. Op de motor afremmen is toch wat lastiger dan.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door webguy »

Reed vorige week in de spiksplinternieuwe Prius (is ook automaat dus) van een kennis, en die heeft een speciale "motorremmodus" op de versnellingsbak zitten.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door find_your_spot »

tsov schreef:maar ik ben wel benieuwd hoe een automaat zich daar gedraagt.
Een automaat gedraagt zich NIET in de bergen.
Daarvoor heb je bij 9/10 automaten naast een Drive ook nog een 1-2-3 of + en -. Dat zijn de bergversnellingen.
Afbeelding

Afbeelding
Zo kun je bijvoorbeeld de auto dwingen om in z'n 1 of 2 te blijven in de bergen.
Anders zou deze verder en terug, verder en terug schakelen (heel slecht voor de motor en heel slecht voor het verbruik)

Afbeelding
Daarnaast heb je bij veel automaten ook nog een S stand, deze staat voor Sport.
Bij deze foto zie je ook weer + en - die fungeren als bergversnellingen. Houd er rekening mee dat in veel nieuwe automaten deze bergversnellingen 1-2 zijn vervangen voor de letter L die staat voor Low speed.


Afbeelding
De Chrysler 300c van mijn vader (zie hierboven) heeft ook nog eens een zogenaamde SWE stand wat staat voor Sport, Winter, Economic.

Een automaat ziet er dan ook zo uit:

P
R
N
D ---L-1-2
S
W
E
For Your Railroad Adventures
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Michael »

find_your_spot schreef:Voor mijn rijstijl moet ik jullie door verwijzen naar STF, htm_tram en voor wasstraten en het uitzuigen van auto bekleding verwijs ik jullie door naar Ardan.
HEE vergeet mij niet he :lol: ik heb ook bij jou in de auto gezeten
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten