Het grote rijlestopic! #1

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Vinny »

In Deventer is het invoegen ook niet zo moeilijk. Probeer de A 10 west eens, en dan vooral de wat korte invoegstroken terwijl het bijna avondspits is... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Daantje »

Als dat vergelijkbaar is met de A13/A20 tijdens de spits dan hoeft dat nog niet eens zo moeilijk te zijn, je hoeft dan geen snelheid te maken omdat alles stilstaat dus je hebt tijd genoeg om een plekje te zoeken om je er tussen te proppen. File rijden vind ik dan nog wel best lastig.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Geert »

Gisteren met de auto ongeveer een kwartier gedaan over het stukje tussen A20 Spaanse Polder - A13 Overschie. In dezelfde tijd kon ik daarna het stuk Overschie - Den Haag centrum afleggen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Vinny »

Daantje schreef:Als dat vergelijkbaar is met de A13/A20 tijdens de spits dan hoeft dat nog niet eens zo moeilijk te zijn, je hoeft dan geen snelheid te maken omdat alles stilstaat dus je hebt tijd genoeg om een plekje te zoeken om je er tussen te proppen. File rijden vind ik dan nog wel best lastig.
Het is juist de onvoorspelbaarheid dat het lastig maakt. Het verkeer kan er net zo goed 60 als 90 rijden. En dat is - zeker in het begin - moeilijk in te schatten :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Etienne »

Gisteren een rijles zonder noemenswaardige problemen :P

Volgende week mag ik met rijles een nicht thuisbrengen :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Wubbo »

Is dat een enorme homo of gewoon een familielid van je (of allebei)? :lol:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef:In Deventer is het invoegen ook niet zo moeilijk. Probeer de A 10 west eens, en dan vooral de wat korte invoegstroken terwijl het bijna avondspits is... :wink:
Dat doe ik elke dag... Ring A10 West Sloterdijk erop Amstelveenseweg eraf en 's ochtends andersom.

Geen enkel probleem hoor, en als ik niet de ruimte krijg gaan we over de vluchtstrook verder net zolang dat iemand mij er wel tussen laat... *O*
For Your Railroad Adventures
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Etienne »

Wubbo schreef:Is dat een enorme homo of gewoon een familielid van je (of allebei)? :lol:
Het is maar famillie :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door find_your_spot »

Pijnackerbus schreef:
Wubbo schreef:Is dat een enorme homo of gewoon een familielid van je (of allebei)? :lol:
Het is maar famillie :roll:
Is ze milf? Anders kan er nog van alles gebeuren in die auto... :@

Overigens altijd leuk om mensen de stuipen op het lijf te jagen door behoorlijk slecht te gaan rijden...
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door find_your_spot »

Voor iedereen nog in de rijopleiding of bezig is met zijn rijbewijs.

Misschien dat jullie deze cursus hoop geeft:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=a0Ki4mZJfn8[/youtube]
For Your Railroad Adventures
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Etienne »

Vandaag heb ik m'n theorie maar even gedaan en geslaagd *O* *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Ardan »

Jaa, die moet ik binnenkort ook maar even gaan doen, heb er alweer 20 lessen opzitten dus wordt een beetje hoogste tijd.
Vandaag ging verder vrij aardig, maar ik kon wel merken dat ik niet helemaal wakker was: ik maakte schoonheidsfoutjes die eigenlijk niet meer mogen voorkomen (vind ik zelf). Maar het verhaaltje-woonwijkjesklooierij is afgelopen, op misschien één, twee straatjes ter opfrissing na. Vandaag naar Epse gescheurd, en een lange oprit achteruit moeten doen... is als je niet weet hoe die oprit loopt nog knap lastig!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Daantje »

Mijn rij-instructrice vind dat je je theorie het beste vlak voor je praktijkexamen kan halen dus ik heb nu met 33 lessen oid nog geen theorie-examen gedaan. Zo doet ze het ook bij andere leerlingen dus het zal wel haar strategie zijn ofzo. Heb al een paar keer gevraagd of ik het niet moest gaan halen maar dat hoefde nog niet.

Vanavond weer gereden, ging lekker. Eigenlijk alles wel. Enige waar ik nog veel op moet oefenen is mooie bochtjes maken en het alles tegelijk doen in een bocht: afremmen, kijken, richting aangeven, kijken, terugschakelen, sturen, etc. Verder gaat het rijden lekker en wordt het ook steeds makkelijker.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Etienne »

En dan kom je op een smalle polderweg een vrachtauto tegen :roll: Kon ik weer een stuk achteruit naar een kruising :?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Daantje »

Up! Hoe is het met mijn medestanders?

Vandaag weer rijles gehad na twee weken niet gereden te hebben en ging eigenlijk verbazingwekkend lekker. Wel beetje slordig gestuurd en weer ff wennen maar viel me erg mee. Ben wel bijna te pletter gereden door een auto en dat lag dit keer NIET aan mij, trok m'n instructrice ook geen seconde in twijfel. Oef, dat kan dus ook nog.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door STF »

Zelfs al stond ik geparkeerd in een parkeervak met de motor uit en reed er bijna iemand tegen de lesauto aan, dan nog was het mijn schuld... Ik werd altijd zo moe van die instructeur op dat vlak...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Ardan »

Ik heb vanmorgen de 21e les gehad, ging erg lekker. Valt niks over te zeggen eigenlijk, zo af en toe nog een tip van de instructeur, maar verder kan ik tevreden zijn..
Ik doe ook maar wat
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door find_your_spot »

Daantje schreef:Mijn rij-instructrice vind dat je je theorie het beste vlak voor je praktijkexamen kan halen dus ik heb nu met 33 lessen oid nog geen theorie-examen gedaan. Zo doet ze het ook bij andere leerlingen dus het zal wel haar strategie zijn ofzo.
Ben ik het niet mee eens... Je rijdt nu dus rond in het verkeer terwijl je niet 100% weet wie of wat er voorrang heeft...

Als je je theorie al gehaald hebt kun je het direct toepassen in de praktijk lessen.
For Your Railroad Adventures
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door STF »

En het vervolgens na een jaar opnieuw moeten halen i.v.m. de beperkte geldigheid... :neg:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door webguy »

Op zich vind ik een jaar best lang hoor :P
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door AOD »

En dan beginnen de problemen pas goed. Autootje kopen, kosten € 300.- per maand. En dan maar zien dat je ook een plekje krijgt in de bliklawine. Dit is toch het OV-forum? ;)

Ik wacht nu op de reakties van "€ 300.- per maand?". Jawel,

Afschrijving, onderhoud, verzekering, belasting, brandstof. Kosten die je als fietser allemaal niet hebt.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door tsov »

Het punt is wel dat veel mensen toch wel een auto hebben. Al gebruiken ze 'm wellicht niet voor woon-werkverkeer, die vaste lasten heb je toch.
Daarnaast is kán het veel goedkoper, voorbeeldje:
Stel je woont in Uitdam (geen tot slecht OV) en je werkt in Amsterdam-Zuidoost. Dat is net te ver om te fietsen, zeker bij slecht weer. Met de auto is het 26km.
Je koopt een oude Fiat Panda voor €500,-
Afschrijving = 0, want over een paar jaar kun je dat ding nog makkelijk voor €500,- op Marktplaats zetten.
Onderhoud: apk is €30 pj, aanvullend onderhoud kun je bij de lokale beunhaas voor €100,- per jaar laten doen
Verzekering is afhankelijk van je leeftijd en rij-ervaring, maar ruim genomen €400,- pj voor zo'n auto
Wegenbelasting is voor zo'n ding €15 pm
Brandstof is natuurlijk geheel afhankelijk van hoeveel je rijdt. Maar in dit voorbeeld: 50km/dag, dus 250km/week, grofweg 1000 per maand. Dit autootje rijdt 1/20, dus 50 liter per maand. Een liter Euro95 kost vandaag de dag grofweg €1,50, dus €75,- per maand.

Totaal €135,- per maand
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door Daniel »

Tja, maargoed... zelfs dan is 't nog relatief duur vergeleken met het OV als dat wel goed zou zijn.

Zelf is m'n woon-werkafstand toevallig ongeveer even groot als in jouw voorbeeld (28 km om precies te zijn). Dan kost het met een jaartrajectkaart voorzien van een 1-zone stad/streeksupplement slechts € 123,80 per maand :wink:
In een ideale situatie is 't wel iets langzamer per OV, maar die 10 minuten extra ben je per auto ook gauw kwijt met het in de file staan (vanmorgen ook weer 11 km file op de A28)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door AOD »

tsov schreef:Het punt is wel dat veel mensen toch wel een auto hebben. Al gebruiken ze 'm wellicht niet voor woon-werkverkeer, die vaste lasten heb je toch.
Ik heb 'm niet, wat een zegen. ;)
tsov schreef:Daarnaast is kán het veel goedkoper, voorbeeldje:
Stel je woont in Uitdam (geen tot slecht OV) en je werkt in Amsterdam-Zuidoost. Dat is net te ver om te fietsen, zeker bij slecht weer. Met de auto is het 26km.
Je koopt een oude Fiat Panda voor €500,-
Een oud barrel, zelf sleutelen als er iets kapot gaat. Fijn hoor. :D
tsov schreef:Afschrijving = 0, want over een paar jaar kun je dat ding nog makkelijk voor €500,- op Marktplaats zetten.
En dan weer een oudje, weer sleutelen, een hoop tijd. Fietsje, eens per jaar een nieuwe band of ketting. Da's alles.
tsov schreef:Onderhoud: apk is €30 pj, aanvullend onderhoud kun je bij de lokale beunhaas voor €100,- per jaar laten doen/
Tot de beunhaas er ook geen gat meer in ziet. In de tussentijd staat het ding aan de kant.
tsov schreef:Verzekering is afhankelijk van je leeftijd en rij-ervaring, maar ruim genomen €400,- pj voor zo'n auto
Wegenbelasting is voor zo'n ding €15 pm
Brandstof is natuurlijk geheel afhankelijk van hoeveel je rijdt. Maar in dit voorbeeld: 50km/dag, dus 250km/week, grofweg 1000 per maand. Dit autootje rijdt 1/20, dus 50 liter per maand. Een liter Euro95 kost vandaag de dag grofweg €1,50, dus €75,- per maand.
Als je 50 km per dag rijdt is het tijd om te verhuizen. Over die 50 km doe je ook minimaal een uur. Wat een tijdverspilling.
tsov schreef:Totaal €135,- per maand
Herberekenen dus, zeker waar het de tijd betreft. Ik ken iemand in Renkum die in Tiel woont. :roll:

"Ja de huren zijn hier zo hoog". Ik betaal voor een vergelijkbare woning € 350.- Trek daar die €135,- vanaf en overweeg dan nog eens, met de tijd die je kwijt bent aan reizen en beunhazen.

Ik heb altijd in de buurt van m'n werk gewoond en die anderen maar tobben in de optocht. Ik zat tot nu toe 5 jaar in de VUT, dat kon ik alleen omdat er hier geen rijblik voor de deur staat. M'n collega's konden NIET met de VUT, zij hadden het "voordeel" van een autootje.

Ik woon nu fijn ver van de Rijnmond, ik ga hier nooit meer weg. Zeëen van tijd om naar AArnhem of Wageningen te fietsen en dat is echt niet verkeerd voor m'n gezondheid.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het grote rijlestopic! #1

Bericht door tsov »

Zullen we deze discussie centraliseren?
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=35&t=4762
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten