Mag ik even kwijt #46

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Stefan »

Positief of negatief? :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Fles »

Mwoa, positief, denk ik :mrgreen:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Ruben »

Waarom kan je geen weekendretour op internet bestellen, en alle andere troep wel? -O-
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Jurjen »

NS-Reiziger schreef:Waarom kan je geen weekendretour op internet bestellen, en alle andere troep wel? -O-
Fraudegevoeliger. Kan je op vrijdag uitdraaien en mee reizen, op zaterdag uitdraaien en mee reizen, en op zondag nog een keer uitdraaien en mee reizen. Een 'gewoon' weekendretour kan/wordt gestempeld en kan je dan niet nog een keer ongestempeld uitdraaien. ;)
Oud forumgebruiker

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nu pauze. Lekker in het zonnetje :). Zo nog een ritje en dan naar huis :).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Daniel »

Jurjen schreef:Fraudegevoeliger. Kan je op vrijdag uitdraaien en mee reizen, op zaterdag uitdraaien en mee reizen, en op zondag nog een keer uitdraaien en mee reizen. Een 'gewoon' weekendretour kan/wordt gestempeld en kan je dan niet nog een keer ongestempeld uitdraaien. ;)
Zou het geen oplossing zijn dan als de conducteurs bij de controle ook de ingewikkelde streepjescode (kom er even niet op hoe het zou moeten heten) scannen en zo ergens in de systemen vastleggen dat er met het kaartje gereisd is. Die zit er nu immers ook maar voor de sier op. Er zijn trouwens genoeg HC's die de E-tickets zowiezo niet van een stempeltje voorzien dus op die manier zijn gewone retourtjes net zo fraudegevoelig (en die kan je ook zovaak printen als je wilt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:ergens in de systemen vastleggen dat er met het kaartje gereisd is.
Aan zo'n systeem wordt gewerkt, al een tijdje. Tegen onder andere mijn wil, maar okee. ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Daniel »

Mwoh, daar wordt wel wat meer bij vastgelegd natuurlijk. In dit geval zou het volstaan dat de informatie die normaal in de conducteursstempel staat (treinnummer en datum dus) gecombineerd met het nummer van het kaartje geregistreerd wordt. Reistrajecten hoef je niet vast te leggen, die kan de conducteur immers zelf op het E-ticket lezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Suus »

Reiziger Ddrs schreef: Zou het geen oplossing zijn dan als de conducteurs bij de controle ook de ingewikkelde streepjescode (kom er even niet op hoe het zou moeten heten) scannen
Is dat zo'n vierkant ding met van die blokjes erin? Dat is een QR-code. Ik vraag mij af of dat veel zin heeft. Je kan iets in die code opslaan, maar dan zou de scanner dus continue verbinding moeten maken met het internet om te controleren of de code wel echt is en gebruikt is.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Daniel »

Onze Oosterburen doen dat toch wel met de E-tickets? De vraag is dus waarom NS die dingen er überhaupt op zet als ze ze niet gebruiken :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door mb90 »

Ik kan bijna een tentje opzetten bij alle ziekenhuizen in de regio Rotterdam. Eerst was ik vorige week vrijwel elke avond in het Dordwijk Ziekenhuis in Dordrecht voor mijn opa die een herseninfarct had en vanmiddag voor mijn vader in het Ikazia hier in Rotterdam voor mijn vader die iets te snel van de huishoudtrap naar beneden kwam, waardoor zijn schouder uit de kom lag. Gelukkig is nu alles weer goed, op 2 weken rust voor mijn vader en 2 maanden voor mijn opa na dan, maar het zijn toch plekken waar ik liever niet kom.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Jurjen »

Ik neem aan dat die 2d streepjescodes ook precies zijn aangebracht om ooit eens gescand te kunnen worden en te registreren dat een kaart gebruikt is. Doen ze in D inderdaad ook. Als ze dat doen kunnen weekendretours ook gewoon in het assortiment.

En ja, met een Dagretour kan je ook vaker op en neer, maar het aandeel mensen dat zowel op zaterdag als op zondag in een stad moet zijn, is denk ik aanzienlijk groter als het aandeel mensen dat tweemaal op en neer wil op een dag.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Vinny »

Reiziger Ddrs schreef:Onze Oosterburen doen dat toch wel met de E-tickets? De vraag is dus waarom NS die dingen er überhaupt op zet als ze ze niet gebruiken :P
In Engeland heb ik ook gereisd met een overigens super goedkoop E-ticket, en de enige controle was bij de uitgang van Liverpoolstraat. En dat was van een niveau: Goedenavond, ik wil graag naar buiten. OK ik doe het hekje wel voor je open... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Onze Oosterburen doen dat toch wel met de E-tickets? De vraag is dus waarom NS die dingen er überhaupt op zet als ze ze niet gebruiken :P
Gewoon, omdat het kan *O*
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Jurjen »

Zo'n rare gedachte is dat nog niet. Lijken ze echter, en denken mensen sneller 'Nou, dat ga ik niet manipuleren, met zo'n ingewikkelde hokjescode'. ;) Weten zij veel dat er nooit naar gekeken wordt. Nou ja, bij NS zijn de pdf's tenminste nog tegen bewerken beveiligd. DB-e-tickets niet, en daar kan ik dus gewoon iets moois van maken...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Suus »

Ik heb eens even een afbeelding van een e-ticket op het internet op het internet gezocht, en vond
Afbeelding

De code is een zogenaamde Aztec-code, en de barcodescanner op mijn mobiel haalt hier het volgende uit:
33fde2e9-ac52-47cb-8ea9-569c58a3adad0bcdf45794-2de4-4f87-aea7-a73aa5aa3429ec25ffd9-804d-40c5 etcetera. Gezien de inhoud van de barcode gaat het hier waarschijnlijk om een hexadecimale code. Hoe het controlemechanisme precies werkt is mij nog niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk wordt er ergens een database met de codes bijgehouden en de status ervan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door webguy »

Grote kans dat het een zogenaamde "hash" is of versleutelde vorm van de data op het kaartje. (hash is officieel eenrichting, dus dat is niet super handig voor een kaartje)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Geert »

Lijkt mij ook ja. De hexcode vertalen naar tekst levert alleen binaire data op, dus het lijkt inderdaad versleuteld. Maar ja, aangezien in NL die tickets toch nooit gescand worden... Een vervalser hoeft alleen maar de echtheidskenmerken te kopieren ;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door webguy »

Mja, het is nog wel vrij lastig want in de plaatjes is de schuine tekst de reisdata, dus moet je dat ook flink gaan photoshoppen :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Geert »

Ja, dat schaar ik maar onder de echtheidskenmerken :P
Maar waarschijnlijk heb je de belangrijkste al snel genoeg te pakken als je een paar van die tickets hebt...
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Justin »

Haha, Geert heeft grootse plannen :twisted:

Yay, mag vrijwilligen op het WK Turnen in Rotterdam =)... Gelukkig lekker dichtbij voor mij ^^
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Caspar »

Had weer zo iets raars,
Sta ik in de stationshal van Utrecht centraal iemand op te wachten, komt er een vent van jaar of 50 naar me toe, en pakt mijn hand vast. Ik denk van nou schud wel even de hand, maar daarna afgelopen. Meneer vraagt: wacht je hier op je vriendinnetje? Ik zeg nee, maar wat wilt u van mij? Zegt die vent dat ik er zo lief en schattig uit zie :?
Wil ie ook nog met zijn arm aan mijn schouder zitten, nou werd me te veel, zei dat ie weg moest gaan. En dat deed ie gelukkig. Bah wat een zielig type.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door waldo79 »

Ongewenst contact :roll:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Caspar »

Weer een oude hobby opgepakt:
Afbeelding
Te boeken voor al uw feesten en partijen: Dj Caspar 8-)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Ardan »

Wauw, vet :shock:
*wilookzo'nsetje*
Heb zelf ook een bescheiden carrière achter de rug waarbij ik een lokaal jongerencentrum een aantal keren plat heb gedraaid, fantastisch om te doen. Maar dit is toch wel het betere werk :D
Ik doe ook maar wat
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten