Tweede Kamer verkiezingen #2

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Tweede Kamer verkiezingen #2

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:
Geert schreef:Best kans dat Cohen inmiddels al wat meer voelt voor een middenkabinet van VVD+PvdA+CDA gezien de perikelen van de laatste dagen...
Wat is daar het voordeel van voor de PvdA boven paars+? (Behalve dat oude vriend Verhagen dan ook weer van de partij is.)
PvdA gaat liever voor Paars+, maar ik weet niet of Rutte daar inmiddels al weer trek in heeft. Middenkabinet is door met name Cohen afgeschoten, maar misschien nu weer een optie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Ik weet niet wie steeds het verhaal loopt te promoten dat Cohen een middenkabinet heeft "afgeschoten", maar dat klopt toch niet precies. In de onderhandelingen tussen VVD/PvdA/GL/D66 werd op een zeker moment de conclusie getrokken (door beide kanten) dat een akkoord tussen VVD en PvdA er niet inzat. Groen Links en D66 dan inruilen voor het CDA is natuurlijk niet de oplossing voor die patstelling. Dus na exit paars+ over het midden gaan onderhandelen was geen zinnige optie.

Het lijkt erop dat de stekker er nu weer (even?) in zit, maar als het alsnog misgaat met de rechtse vrienden (die overigens gezamelijk maar 49,55% van de stemmen gekregen hebben, van een minderheidskabinet gesproken!) dan is de vraag wat er dan moet gebeuren. Ondanks de instabiliteit binnen het CDA zal de VVD dan vast liever over het midden gaan, maar dat is dan voor de PvdA nog steeds geen aantrekkelijke optie, die doen er verstandig aan gewoon weer terug te keren naar paars+ en die piketpaaltjes van Rutte plat te walsen.

Ik hoop echt dat die hypotheekrentenonsens snel sneuvelt. Da's de enige manier dat de huizenprijzen wat omlaag gaan zodat ik het me in de toekomst misschien kan veroorloven om een redelijk huis te kopen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Fles »

iljitsch schreef:Ik hoop echt dat die hypotheekrentenonsens snel sneuvelt. Da's de enige manier dat de huizenprijzen wat omlaag gaan zodat ik het me in de toekomst misschien kan veroorloven om een redelijk huis te kopen.
Dit is natuurlijk een drogreden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Wubbo »

Formatie is mislukt. Ik vraag me af wanneer we weer gaan stemmen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Caspar »

ik ben het ook live aan het volgen. Geert Wilders de hele tijd maar over de 3 dissidenten :neg:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door webguy »

Wilders zoekt ook maar iemand om het op af te schuiven... Ik gok dat het anders zijn schuld werd dat de PVV een wankele factor was of zoiets. Nu is het CDA de pineut, wel jammer voor ze dat het zo loopt: van regeringspartij naar een enorm verlies en dan ook nog dit.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Nieuwe ronde nieuwe kansen!

Ik kwam net op tijd de supermarkt uit om te luisteren naar de stream van de laatste aflevering van stand.cafe op radio 1, maar met terugwerkende kracht is gister de laatste aflevering geworden en ik viel middenin de persconferentie van Maxime Verhagen. Wat kunnen die CDA'ers toch veel woorden gebruiken om weinig te zeggen!

Daarna werden fragmenten van Rutte en Wilders herhaald, Wilders klonk nog het minst teleurgesteld van de drie. :-) Ik denk dat Wilders en Verhagen eigenlijk wel tevreden zijn dat ze zo goed wegkomen zonder al te veel gezichtsverlies en een redelijke mogelijkheid om de ander de zwarte piet toe te spelen. Nu gaat er natuurlijk gelekt worden welke concessies Wilders in de onderhandelingen gedaan heeft, dat wordt ook nog leuk.

Rutte wil nu een regeerakkoord gaan schrijven. Da's natuurlijk een overbodige exersitie (schrijf je dat zo?), alles wat-ie wil staat immers al in het verkiezingsprogramma van de VVD. Na twee geknalde pogingen en drie maanden tijdverlies past de VVD nu wat bescheidenheid en mag iemand anders het voortouw nemen, vind ik. Dan kan Rutte een paar dagen nemen voor het afscheid van zijn geliefde hypotheekrenteaftrek.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Daantje »

Ik vind het ook een beetje nutteloos en tijdverspilling om nu in je eentje een regeerakkoord te gaan schrijven waar andere partijen bij aan kunnen schuiven. Wat ga je dan doen? Kaartjes ruilen ofzo? De standpunten van Rutte zijn naar aanleiding van zijn verkiezingsprogramma wel duidelijk lijkt me. En uiteraard is er niemand van een andere partij met exact dezelfde standpunten dus zal je altijd compromissen moeten sluiten wil je een regeerakkoord kunnen sluiten.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Het zou nog enige zin hebben als de VVD een middenpartij was, maar het is sociaal-economisch de meest rechtse partij dus hoe dan ook zullen ze naar links op moeten schuiven. Dat kan-ie niet gelijk al in z'n eentje doen want dan geeft-ie onderhandelingspunten weg. Zinloos dus.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Cohen ruikt bloed? Cohen komt weer met Paars Plus op de proppen :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Ik ben echt heel benieuwd met welke optie ze nu weer op de proppen komen... Wat mij btreft mag best het idee van Roemer (PvdA, CDA, SP en GL) eens onderzocht worden, aangezien de mogelijkheden van een kabinet met VVD tot nog toe allemaal gestrand zijn. Alleen heb ik dan liever D66 i.p.v. GL in dat plan, omdat het anders wel té overheersend links wordt. D66 zit er dan vooral bij om nog enigszins realisme in te brengen.

Verder begint het ook steeds meer op een wedstrijd te lijken: welk land heeft als eerst een regering? Nederland of België? :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

En nu gaat Klink de kamer uit. Heel jammer, aangezien we veel aan hem te danken hebben :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Mijn eerste gedachte was dat ze alledrie gewipt zouden worden en dat Verhagen, Rutte en Wilders dan vrolijk weer om de tafel zouden gaan zitten alsof er niks aan de hand was.

Maar het lijkt erop dat de andere twee wel blijven. Nu maar afwachten wat de volgende stap wordt.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Daantje »

Bee schreef:En nu gaat Klink de kamer uit. Heel jammer, aangezien we veel aan hem te danken hebben :N
Idd. Vind het ook heel erg jammer al is het natuurlijk niet netjes om vertrouwelijke informatie in een brief te zetten waarvan je kunt verwachten dat ie vroeg of laat uitlekt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Dat is natuurlijk onzin. Je kan het Klink niet aanrekenen dat die brief gelekt is tenzij ie 'm zelf gelekt heeft. Natuurlijk beschermen de kranten schijnheilig hun bronnen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

iljitsch schreef: en dat Verhagen, Rutte en Wilders dan vrolijk weer om de tafel zouden gaan zitten alsof er niks aan de hand was.
-o-
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Het enige positieve wat ik hiervan kan denken is dat we binnen twee jaar weer verkiezingen hebben.... :(
Als een meerderheidskabinet van VVD, PVV en CDA zou komen, zou ik het nog minder erg vinden (al is het zeker niet mijn voorkeur), maar het erge vind ik nu dat de PVV de VVd en het CDA in zijn greep kan nemen, zonder ook maar ergens verantwoording voor te hoeven afleggen. :N
(En Wilders kan nu stiekem toch een vies spelletjes spelen door nu allerlei concessies te doen, maar bij de beslissingen in de Tweede Kamer het kabinet keihard te laten vallen.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Ik begin nu half en half het idee te krijgen dat Wilders expres het het CDA moeilijk aan het maken is... Als dat zo is gaat-ie zaterdag in New York natuurlijk een speech houden waar de (christen-) honden geen brood van lusten zodat het CDA er alsnog weer de stekker uit moet trekken. Omgekeerd als-ie echt in dit kabinet wil investeren dan wordt dat een redelijk diplomatieke speech (voor zijn doen, uiteraard).

Dat wordt dus spannend dit weekeinde.

Ik kan me ook voorstellen dat Beatrix zich niet voor dit karretje laat spannen en dat zij met iets inventiefs op de proppen komt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

meltrain schreef:(En Wilders kan nu stiekem toch een vies spelletjes spelen door nu allerlei concessies te doen, maar bij de beslissingen in de Tweede Kamer het kabinet keihard te laten vallen.)
Als-ie dat gaat doen valt het kabinet en kan hij regeren voorlopig ook wel vergeten, hij is dan immers een onbetrouwbare coalitiepartner. Als Wilders gedoogsteun verleent kan hij niet selectief gaan shoppen en alleen de voorstellen steunen die hij interessant vindt.

Ben benieuwd wat Trix beslist...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Daantje »

Ik vind dit een beetje kiezersbedrog worden. Hoeveel CDA-stemmers zouden er niet achter Klink hebben gestaan en zet je nu buiten spel maar zadel je wel op met een kabinet waar zij dan zogenaamd voor gestemd zouden hebben. Vind het niet kunnen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Engeland is ook jarenlang door een kleine rechtse meerderheid met een afbraakbeleid geregeerd.

Was ook niet goed voor het OV. :-(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Geert schreef:Ben benieuwd wat Trix beslist...
Het wordt Tjeenk Willink.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Het is "rond". Nu komen alle formaliteiten rondom de goedkeuring.

Dat wordt TV kijken zaterdag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Ja, net een extra journaal tijdens de uitzending van Opgelicht. Typisch.

Overigens krijgen we donderdag pas de sappige details, morgen gaan de onderhandelaars het resultaat eerst met hun fractie bespreken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Ja, net een extra journaal tijdens de uitzending van Opgelicht.
:mrgreen:

Dat het nieuwe kabinet maar snel moge vallen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten