Het grote computertopic! #4

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Nee, maar er zit groot verschil of je met een server in Amsterdam, Timbuktu, of Duitsland test. Het geeft een goede indicatie, en real world experience zit er meestal onder, niet boven. 90% van al je internet verkeer van "standaard" gebruikers gaat naar datacenters in Amsterdam, Europa en de VS naar Hyves, Google, Facebook, etc etc. Niet naar jou eigen servertje die op je werk staat die inderdaad erg dichtbij is.
Je weet wat een pathping/tracert is neem ik aan? Laat ik je in ieder geval vertellen dat mijn 'servertje' verder verwijderd is van mijn beginpunt dan de servers van speedtest en een stuk meer hops moet verwerken.

Speedtest is géén goede test en al helemaal niet voor hele snelle verbindingen.

Vandaag klopt van de upload bijvoorbeeld weer geen hol:
Afbeelding
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door webguy »

Het is natuurlijk een momentopname, als je echt de snelheid goed wil testen moet je gedurende een week elke dag testen ja. En die upload heeft in jou geval deels ook te maken met andere gebruikers, waar je thuis geen last van hebt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door deadlock »

Dit is thuis. Direct aan het kabelmodem. Op het werk zou ik het rustig kunnen doen omdat daar niemand aan het werk is (herfstvakantie).

Ik roep dit soort dingen echt niet zomaar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door webguy »

We kunnen geloof ik eindeloos doorgaan, maar mijn punt is vooral dat het redelijke indicator is. Nee, perfect niet, maar welke meetmethode is wel perfect... Als je voor 100Mbps up/down betaalt en de lijn is naast behoorlijk assymetrisch ook maar een kwart van de snelheid is er echt wel wat mis.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door deadlock »

Mijn punt is dus dat het géén goede indicator is en dat bij mij bij voorgaande plaatje de uploadsnelheid de helft is van wat het hoort te zijn.

http://www.bbned.nl/scripts/speedtest/d ... 1000mb.bin dit is een goede test.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door webguy »

Die kan je overigens ook flink verdraaien door gzip aan te zetten en het bestand met nulletjes te vullen ipv random bit patterns. Verder doet die test van speedtest precies dat, alleen met een veel kleiner bestand...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door deadlock »

En via Flash. Onbetrouwbaar als de neten dus.

Die bbned test is al sinds jaar en dag een geijkte, werkende test.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Fles »

deadlock schreef: Flash. Onbetrouwbaar als de neten dus.
Nee jouw moeder is lekker :evil:

:mrgreen:

Anyway, ik zal die BBned test eens proberen dan :)

edit: na wat "opwarmrondjes" ( :') ) kom ik stabiel uit rond de 65 - 70 Mbps. Down tenminste, up kun je daar niet testen zo te zien.

Wel een beetje teleurstellend dat er nog steeds zo veel pakketen blijkbaar niet goed oonder Windows x64 draaien. AVS Video Converter doet niks, Winamp is soms HEEL traag...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door webguy »

Volgens noem je nu ook programmas die in jaren al geen sprong vooruit hebben gedaan of van zodanige kwaliteit zijn...
Qua video covnerter zoek je een goede frontend voor ffmpeg. http://avanti.arrozcru.com/#features ofzo...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Geert »

Wat wil je met Winamp in x64, nog sneller mp3'tjes luisteren? :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Fles »

Geert schreef:Wat wil je met Winamp in x64, nog sneller mp3'tjes luisteren? :P
GEEN twintig seconden wachten op het hervatten van een gepauzeerd nummer als ik op play klik :idea:
webguy schreef:Volgens noem je nu ook programmas die in jaren al geen sprong vooruit hebben gedaan of van zodanige kwaliteit zijn...
Qua video covnerter zoek je een goede frontend voor ffmpeg. http://avanti.arrozcru.com/#features ofzo...
Oh ja dat gaat lekker :lol:
Avanti is a 32-bit (x86)
application and need to be
set up accordingly on
64-bit OS' (not tested).
:')
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door webguy »

Ok, ok, slecht voorbeeld, nu ik thuis ben even de goede zoeken...

Als je echt iets simpels wil, gewoon drag en drop: http://www.mirovideoconverter.com/

Als je ingewikkeldere dingen wil doen met o.a. DVDs, gebruik ik Handbrake
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Fles »

OKee met dat Handbrake gebeurt er echt iets :D Alle 12 threads 80+ % belast _O_ Fan gaat ook meteen opstijgen zowat :') En het gaat zeker 10 keer zo snel als het met AVS gegaan zou zijn. Alleen jammer dan je alleen maar naar MP4 kan converteren (en niet naar WMV of AVI). Maar dit is al heel bruikbaar *O*
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door webguy »

Hij doet inderdaad alleen x264 of MPEG-4 in MP4 of MKV-containers. MKV wordt vaak ipv AVI gebruikt voor HD.
Deze krijgt ook goeie reviews, is recent geupdate, en ondersteunt bijna alle formaten: http://www.freemake.com/free_video_converter/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Stefan »

Nog even over WinAmp, ik heb nergens last van trouwens. Bij mij loopt 'ie altijd prima en zonder problemen. Ik draai op 7 Home Premium x64 btw. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Geert »

Sinds ik Linux Mint heb geïnstalleerd start ik Windows nog maar sporadisch op, maar de afgelopen jaren heb ik met Winamp geen problemen mee gehad. Niet onder 32-bits en niet onder 64-bits Windows :)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door STF »

Ik heb me vanmiddag in de winkel rot gezocht naar een USB muis met balletje i.p.v. optisch maar helaas hebben ze dat niet meer. Lastig want optische muizen doen het niet op dit glazen bureau en voor een muismat is eigenlijk geen ruimte, dan staat het toetsenbord er half op wat zo'n vervelend gewiebel geeft.
Waarom zit er nou niet gewoon PS2 op die nieuwe computer... Ik heb stapels met muizen met balletje, maar allemaal met PS2 stekker...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

Com-poort, PS2-poort, muizen met een balletje, wat een berg oude meuk probeer je toch aan de praat te houden :X

Overigens, op het werk heeft de IT nog een bak muizen met balletje en USB in de opslag liggen, maar de laatste keer dat ik een muis uit die voorraad kreeg heb ik binnen een week de klantenservice gebeld dat ik toch echt een nieuwe muis wilde, dat we daar ooit mee konden werken vroeger :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door STF »

Wat is er in hemelsnaam mis met een muis met balletje? Op scholen minder praktisch doordat de balletjes gestolen worden maar thuis is dat niet ter sprake.
Net zo goed als COM en PS2 aansluitingen; het werkt echt altijd terwijl USB toch zo nu en dan kuren heeft (is in de loop der jaren wel wat betrouwbaarder geworden maar toch niet echt een storingsvrije aansluiting te noemen).

Het stoort me echt dat moederbordfabrikanten altijd maar voorlopen op de randapparatuurfabrikanten; aansluitingen die al verdwijnen terwijl ze nog best veel worden gebruikt maar vervolgens wel allerlei aansluitingen erop maken die bij de randapparatuurfabrikanten nooit van de grond komen.

Zo kocht me vader vorig jaar een duur en geavanceerd keyboard (om muziek mee te maken, geen toetsenbord voor een PC hoor :wink: ) waar een diskettestation in zit om midi files in te laden, terwijl ten eerste de meeste computerfabrikanten sinds 2003 er geen diskettestation meer in monteren en sinds kort de aansluiting op het moederbord ook weglaten.
En zo ken ik veel meer van dat soort voorbeelden, dat je splinternieuwe apparatuur niet eens kunt aansluiten doordat de aansluiting al in het jaar daarvoor op computers is verdwenen.

Nou ja, momenteel hebben we nog geen probleem met dat keyboard, mijn computer heeft een diskettestation aan boord omdat de SATA controllers puur en alleen vanaf het A:/ station in DOS geinstalleerd kunnen worden wanneer je Windows opnieuw wilt installeren, ook dat is dus weer zo'n vreemde keus van de fabrikant want in die tijd was het diskettestation al zo'n twee jaar uit de roulatie...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

Muizen met balletjes zijn echt inferieur aan optische muizen. De binnenkant van de muis (balletje en rolwieltjes) worden hoe proper je ook bent op den duur vies, waarna je het geheel met een wattenstaafje schoon kan gaan maken of leren omgaan met een schokkende muis. Optische muizen zijn preciezer en hebben geen last ophopend vuil in het binnenste van het apparaat.

En USB ervaar ik niet als onbetrouwbaar. Het enige probleem waar ik met USB tegenaanloop is dat de kabel er door een ongelukje uit valt (struikelen, te hard trekken e.d.), men zou gewoon magnetische stekkertjes moeten maken net zoals de Magsafe op een MacBook, de overige problemen zijn tot nu toe altijd softwareproblemen geweest. Maar muizen, scanners, printers, ventilators, headsets, harde schijven, warmhoudplaatjes voor koffie: nooit problemen mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door webguy »

USB is overigens ook gewoon een serieel protocol net als COM-poort, dus de gegevensoverdracht is zelfde idee, er is alleen een protocol en afspraken over stroomgebruik etc overheen gelegd.
Op een glazen plaat kan je ook gewoon een papiertje leggen voor een muis, dan werkt een optische muis ook prima. Waar een muis past past ook een a4tje onder het toetsenbord. PS2 is echt oud, en vervangen door USB. Er zijn nog wel PS2 > USB verloopstukjes, maar die zijn vaak fabrikant specifiek en sowieso muis/keyboard specifiek.

Verder is een floppystation belachelijk om nog te hebben: dat keyboard is vast gewoon een oud model, niet bepaald slim om dat dan te kopen... Floppys waren gewoon niet betrouwbaar, en was altijd wel wat mee. USB Sticks werken gewoon. DOS voor windows installeren? Alle BIOSen en CD Drives sinds minimaal 2000 ondersteunen Bootable CDs, scheelt weer gedoe.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door ODRAIL »

STF schreef:Zo kocht me vader vorig jaar een duur en geavanceerd keyboard (om muziek mee te maken, geen toetsenbord voor een PC hoor :wink: ) waar een diskettestation in zit om midi files in te laden, terwijl ten eerste de meeste computerfabrikanten sinds 2003 er geen diskettestation meer in monteren en sinds kort de aansluiting op het moederbord ook weglaten.
En zo ken ik veel meer van dat soort voorbeelden, dat je splinternieuwe apparatuur niet eens kunt aansluiten doordat de aansluiting al in het jaar daarvoor op computers is verdwenen.
Bij een bekenbde (web)winkel uit Berkel en Rodenrijs berkel en Rodenrijs verkopen ze nog steeds interne als externe diskettestations, voor pc's. Dus dat moet probleem niet meer zijn voor je vader.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

Diskettes zijn passé en zouden zo ondertussen toch wel verdwenen moeten zijn uit elke fatsoenlijke computer. Het is een achterhaald idee, een magnetisch schijfje waar nog geen foto van een fatsoenlijke digitale camera op past. Gevoelig voor storingen, niet alleen fysieke maar ook magnetisch en het medium is buitengewoon traag.

Het volgende medium wat gaat verdwijnen zijn de CD-Roms, al bijna volledig weggejaagd door de DVD, en ook de DVD en Blu-Ray gun ik geen tien jaar meer hoor. Niet dat er een nieuw optisch medium komt, maar het lijkt mij vrij duidelijk dat met de nog steeds sneller wordende internetverbindingen, het steeds goedkoper worden van online opslag en het steeds verder naar het internet verschuiven van software uiteindelijk optische media het gaan afleggen.

Steeds meer TV's zijn direct of indirect op het internet aangesloten. Wat gebeurd is met muziek, dat bijna alleen maar digitaal wordt verkocht gaat ook gebeuren met films. In Amerika zijn Netflix en de iTunes Store al erg groot op dat gebied, dat soort diensten laten in Europa ook niet lang meer op zich wachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

STF schreef:Wat is er in hemelsnaam mis met een muis met balletje? Op scholen minder praktisch doordat de balletjes gestolen worden maar thuis is dat niet ter sprake.
Net zo goed als COM en PS2 aansluitingen; het werkt echt altijd terwijl USB toch zo nu en dan kuren heeft (is in de loop der jaren wel wat betrouwbaarder geworden maar toch niet echt een storingsvrije aansluiting te noemen).
Ze zijn duurder om te maken, ze slijten harder, ze werken op meer oppervlakken minder goed, ze hebben meer onderhoud nodig en ze zijn minder ergonomisch.
Het stoort me echt dat moederbordfabrikanten altijd maar voorlopen op de randapparatuurfabrikanten; aansluitingen die al verdwijnen terwijl ze nog best veel worden gebruikt maar vervolgens wel allerlei aansluitingen erop maken die bij de randapparatuurfabrikanten nooit van de grond komen.
Best veel? Dus jij kan dat bepalen aan de hand van jullie setup? Ik ken heel veel mensen in de detailhandel en ik ken niemand die zijn apparatuur niet kan vervangen door apparatuur met een USB aansluiting. Alsof dat nog niet erg genoeg is heb ik op de zaak nog een USB-to-Serial converter van een tientje waarmee ik ieder oud apparaat kan gebruiken op de nieuwste machines.
Zo kocht me vader vorig jaar een duur en geavanceerd keyboard (om muziek mee te maken, geen toetsenbord voor een PC hoor :wink: ) waar een diskettestation in zit om midi files in te laden, terwijl ten eerste de meeste computerfabrikanten sinds 2003 er geen diskettestation meer in monteren en sinds kort de aansluiting op het moederbord ook weglaten.
Ik heb nog geen enkel moederbord met een normale chipset gezien waar ze op weggelaten worden behalv mobiele mobo's en Atom's bijvoorbeeld.

Ik denk dat je je niet beseft wat het kost om van die eeuwenoude technologie aan de praat te houden naast nieuwe ontwikkelingen die wel goed op elkaar ingespeeld zijn.
En zo ken ik veel meer van dat soort voorbeelden, dat je splinternieuwe apparatuur niet eens kunt aansluiten doordat de aansluiting al in het jaar daarvoor op computers is verdwenen.
In het geval van dat keyboard is het natuurlijk simpelweg een fout van de fabrikant. Ten tweede koop je een USB diskettestation voor een tientje. Dat is evenveel als een interne of misschien een euro duurder. Waar heb je het in hemelsnaam dan nog over.
Nou ja, momenteel hebben we nog geen probleem met dat keyboard, mijn computer heeft een diskettestation aan boord omdat de SATA controllers puur en alleen vanaf het A:/ station in DOS geinstalleerd kunnen worden wanneer je Windows opnieuw wilt installeren, ook dat is dus weer zo'n vreemde keus van de fabrikant want in die tijd was het diskettestation al zo'n twee jaar uit de roulatie...
Dat is een beperking van Windows XP.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

webguy schreef:USB is overigens ook gewoon een serieel protocol net als COM-poort, dus de gegevensoverdracht is zelfde idee, er is alleen een protocol en afspraken over stroomgebruik etc overheen gelegd.
Op een glazen plaat kan je ook gewoon een papiertje leggen voor een muis, dan werkt een optische muis ook prima. Waar een muis past past ook een a4tje onder het toetsenbord. PS2 is echt oud, en vervangen door USB. Er zijn nog wel PS2 > USB verloopstukjes, maar die zijn vaak fabrikant specifiek en sowieso muis/keyboard specifiek.
Om nog maar te zwijgen van de vervelende feature van PS/2 dat het uitpluggen en inpluggen van apparaten terwijl de computer aanstaat je moederbord aan gort kan helpen.
dat keyboard is vast gewoon een oud model, niet bepaald slim om dat dan te kopen...
Mijn broertje heeft er een van enkele jaren ouder en die had al een USB-poort en CF poorten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten