Het grote computertopic! #4

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door webguy »

Maar jou profiel wordt niet opgeslagen op een centrale server. Dat kan je niet vergelijken.
Het kromme aan roaming profiles is inderdaad dat te veel meuk opgeslagen wordt in je profiel, wat eigenlijk helemaal niet nodig is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Daniel »

Ah, dan zal het daaraan liggen dat die profielen toen ik nog in Den Haag bij Sara Lee werkte eens in de zoveel tijd crashten en dan opnieuw aangemaakt moesten worden...
Ze waren daar trouwens ook slechts gedeeltelijk op elke PC te gebruiken, heb er nog een tijdje de webmail gebruikt om niet steeds weer m'n mail in te moeten stellen in Outlook (was uitzendkracht en in de laatste weken toen degene die ik verving weer terug was, was er geen vaste werkplek voor me beschikbaar)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door webguy »

Mja, outlook is een ramp, vooral omdat mensen 10,000-en berichten in een PST zetten. Die PSTs crashen in oudere versies als ze groter zijn dan 4GB waren, en dan konden mensen weer niet inloggen. En ja, die profielen kunnen ook corrupt raken of niet helemaal gesynchroniseerd of.. ja, perfect is het verre is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

Ik ben de situatie rondom e-books en bibliotheken de laatste tijd eens aan het bekijken en de bibliotheek van Almere is een van de voorlopers op dat gebied.

Met behulp van Adobe Digital Editions en een Adobe ID is het mogelijk om e-books te lenen via een speciale website. Tot zover niets bijzonders. Maar de e-books zijn aan dezelfde wetgeving gebonden als papieren boeken in een bibliotheek, dus er is een maximaal aantal exemplaren aanwezig, oftewel een e-book kan gewoon uitgeleend zijn. Ook mogen boeken niet meer vroegtijdig teruggebracht worden op verzoek van de uitgevers (huh?), dus je moet of van te voren een terugbrengdatum kiezen of het boek wordt na vier weken automatisch ingeleverd.

Het meest bizarre is nog dat de bibliotheek van Almere ook e-readers uitleent zodat je ze kan uitproberen, maar een e-reader mag maximaal zes keer gekoppeld worden aan een Adobe ID. Na die zes keer is zo'n apparaat voor de bibliotheek dus al praktisch afgeschreven :X

Volgens mij is daar nog een wereld te winnen :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Daniel »

@Webguy: Tja, nou moet ik zeggen dat ik zelf ook wel heel wat berichtjes in een PST heb staan op 't werk... archiveert zo lekker (aangezien mail in apart mappen onder de inbox gewoon meetelt voor de grootte van de mailbox) en vervolgens denk je er weer niet aan het later op te ruimen.
Maargoed, heb nu ook geen roaming profile wat op zich ook nergens voor nodig is aangezien ik gewoon een vaste werkplek heb. Al zou het me soms wel een wandeling kunnen schelen als ik wel toegang tot "Mijn documenten" zou hebben op de PC waar de labelprinter aan hangt, maargoed, voor waar ik dat voor zou gebruiken doet een Post-it briefje ook wonderen :P

Wat betreft de printernamen... de logica daarin is nog wel redelijk duidelijk op m'n werk. Uit NLUTRE_G000C is best te halen dat 'ie op de "Ground floor" in Utrecht staat en dat het een kleurenprinter is (d'r staat daar maar één kleurenprinter, vandaar het ontbreken van een nummer).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Geert »

Bee schreef:Maar de e-books zijn aan dezelfde wetgeving gebonden als papieren boeken in een bibliotheek, dus er is een maximaal aantal exemplaren aanwezig, oftewel een e-book kan gewoon uitgeleend zijn. Ook mogen boeken niet meer vroegtijdig teruggebracht worden op verzoek van de uitgevers (huh?), dus je moet of van te voren een terugbrengdatum kiezen of het boek wordt na vier weken automatisch ingeleverd.
Sorry hoor, maar het 'uitlenen' van een pdf-bestand vind ik al redelijk bizar, maar bovenstaande toont volgens alleen maar des te meer aan dat uitgevers papieren fossielen zijn die de complete internet- en IT-ontwikkeling van de afgelopen 10 jaar gemist hebben :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

Het uitlenen snap ik nog wel. Apple verdient goud geld aan het uitlenen van films bijvoorbeeld en boeken zijn nu eenmaal ook niet gratis. Maar met dit soort bekrompen houdingen jaag je de gebruiker wel weg ja. Er zit wel verbetering in nu er in Nederland voor een centraal systeem voor e-books is gekozen, maar ze zijn er nog laaaaaaaaaaang niet.

Overigens is ook het gebruik van DRM weer opgebloeid, dit keer in de boekenindustrie. Zijn we er net twee jaar vanaf bij online muziekwinkels, gaan ze vrolijk door met de boeken inclusief de bijbehorende problemen als strakke licenties en vendor lock-ins.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Er zijn ook genoeg Microsoft-installaties waarbij inloggen tussen de 3 en 5 minuten kost. Ik vind het echt belachelijk dat zoiets zo lang moet duren, de manier waarop Windows roaming profiles werken (met soms idioot grote profielen) is echt een miskleun en kost op deze manier hartstikke veel tijd en netwerkverkeer.
Mja inderdaad.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Je weet dat ik een Mac heb. Daardoor heb ik de vervelende neiging alles met Mac OS te vergelijken, en dan kan ik je wel zeggen dat 45 seconden een slakkentijd is (A)
Ik zou het op mijn PC ook niet accepteren maar op een genetwerkte machine waar jij als beheerder volledige controle over hebt is 45 seconden een schijntje. Ook op een Apple als je een Xserve met policies op de achtergrond hebt draaien.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

Daniel schreef:@Webguy: Tja, nou moet ik zeggen dat ik zelf ook wel heel wat berichtjes in een PST heb staan op 't werk... archiveert zo lekker (aangezien mail in apart mappen onder de inbox gewoon meetelt voor de grootte van de mailbox) en vervolgens denk je er weer niet aan het later op te ruimen.
Maargoed, heb nu ook geen roaming profile wat op zich ook nergens voor nodig is aangezien ik gewoon een vaste werkplek heb. Al zou het me soms wel een wandeling kunnen schelen als ik wel toegang tot "Mijn documenten" zou hebben op de PC waar de labelprinter aan hangt, maargoed, voor waar ik dat voor zou gebruiken doet een Post-it briefje ook wonderen :P

Wat betreft de printernamen... de logica daarin is nog wel redelijk duidelijk op m'n werk. Uit NLUTRE_G000C is best te halen dat 'ie op de "Ground floor" in Utrecht staat en dat het een kleurenprinter is (d'r staat daar maar één kleurenprinter, vandaar het ontbreken van een nummer).
Gewoon niet archiveren. Het staat op de achtergrond op dezelfde storage namelijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Daniel »

Neuj hoor... mailbox staat op een server ergens in Engeland (en in januari ergens in een cloud als ik me niet vergis), PST met het archief staat gewoon in Utrecht op m'n harde schijf :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Daantje »

Ik heb een probleem met m'n laptopaccu en misschien kan iemand me hier helpen. Al een hele tijd is mijn accu niet goed en gaat ie niet langer dan 10 minuten oid mee. Op zich niet super handig maar wel lang genoeg om te verplaatsen van bureau naar bank oid dus op zich nog wel handig. Vrijdag zette ik mijn laptop aan en ging daarna iets anders doen maar toen ie terugkwam stond ie nog niet aan, zette hem opnieuw aan en kreeg een scherm dat m'n accu leeg was (had hem dus de eerste keer wel aangezet maar de stekker er niet in gedaan). Sindsdien staat er rechtsonderin mijn scherm een symbooltje van mijn accu met de stekker erbij en een rood kruis. Er staat bij '0% beschikbaar (aan netstroom, accu wordt opgeladen)'. M'n laptop doet het wel gewoon maar na twee dagen aan de netstroom is ie nog steeds niet verder opgeladen dan 0%. Ik heb m'n accu er al uitgehaald en er opnieuw ingedaan, stekkertje gecheckt, maakt allemaal niets uit. Overigens valt m'n laptop niet gelijk uit als je de stroom er afhaalt. Iemand een idee wat hier aan de hand is?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Daniel »

Accu met een rood kruis erbij betekend hier "Kan geen accu vinden". Lijkt er dus op dat op een of andere manier je accu niet gedetecteerd wordt, is het contactje waarmee de accu op je laptop is aangesloten wellicht vervuilt ofzo?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door webguy »

Bee schreef:Met behulp van Adobe Digital Editions en een Adobe ID is het mogelijk om e-books te lenen via een speciale website. Tot zover niets bijzonders. Maar de e-books zijn aan dezelfde wetgeving gebonden als papieren boeken in een bibliotheek, dus er is een maximaal aantal exemplaren aanwezig, oftewel een e-book kan gewoon uitgeleend zijn. Ook mogen boeken niet meer vroegtijdig teruggebracht worden op verzoek van de uitgevers (huh?), dus je moet of van te voren een terugbrengdatum kiezen of het boek wordt na vier weken automatisch ingeleverd.
We zijn er zeker nog niet... In Arnhem kan je luisterboeken en e-books lenen via EBSCOhost (recent gemigreerd), een draak van een systeem dat ook voor veel academische meuk wordt gebruikt, maar dan een andere catalogus. Zelfde probleem dat je boeken niet kan inleveren en een andere halen, je zit dus 2 weken er aan vast. De selectie is zeer bedroevend, maar ja, wat wil je. eReaders lenen kan geloof ik ook, maar kom amper bij de bieb zelf. Dat lenen maakte het overigens zo goed als onmogelijk om de DRM er vanaf te halen: tegen de tijd dat ik de juiste tools had, waren het aantal pcs waar ik het op kon gebruiken op, en zit je er 2 weken aan vast.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

Ja, ik heb ook ontdekt dat er nu landelijk besloten is om EBSCOhost te gaan gebruiken bij openbare bibliotheken. Ik heb er zelf weinig/geen ervaring mee maar het feit dat er zware beperkingen opzitten gaat ze toch tegenzitten op termijn, ik hoop dat daar nog over onderhandeld wordt. Maar DRM zal altijd wel nodig zijn wil je een uitleensysteem hanteren voor e-books en daarmee helaas ook de vendor lock-in.

In de verkoopbranche zijn er ondertussen al een aantal uitgevers die besloten hebben hun boeken zonder DRM uit te brengen. Goed nieuws, want DRM heeft weinig goeds gebracht voor de muziekindustrie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Geert »

Alles met DRM is uiteindelijk gedoemd te falen denk ik. Ten eerste is het al irritant dat een ander bepaalt wat je wel en niet mag doen met iets wat je gekocht hebt, en ten tweede omdat de fabrikanten zulke systemen vaak ook nog eens gigantisch misbruiken (bekijken op slechts 1 apparaat, fabrikant kan licentie weer intrekken, verplichte promo's op een dvd die je moet bekijken, etc.)

Wat dat betreft vind ik dit plaatje altijd wel mooi van toepassing:
Afbeelding
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

Geert <3
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

DRM op gekochte media is inderdaad gedoemd te falen, maar DRM om het verhuren van media mogelijk te maken vind ik begrijpelijk.

Neem bijvoorbeeld iTunes. In iTunes kan je films huren. Op het moment dat je het knopje Huur/Rent indrukt en betaald heb je een maand de tijd om te kijken, een logische termijn. Als je begint met kijken heb je nog maar 24 uur, dat is dan wel wat minder, maar door een film te huren bespaar je wel veel geld, want hoeveel films kijk je daadwerkelijk regelmatig terug?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

Ik kijk ze alle 1500 met enige regelmaat...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

Dat lijkt mij stug, als elke film 2 uur zou duren moet je 125 dagen non-stop kijken om ze allemaal te zien en ik denk niet dat je daar de tijd voor hebt :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

Wat screenshotjes van het beroemde Novellgebeuren. Heb vanochtend de opstarttijd gemeten vanaf inloggen tot volledig bruikbaar bij vijf computers, de gemiddelde tijd was 1 minuut 33.

Dan hebben we Novell...
Afbeelding
Standaard opent het scherm op de optie [All] :?

Dan gaan we nog even een printertje installeren :')
Na een bladertochtje door Novell komen we bij dit
Afbeelding
en daarna kies je hier
Afbeelding
en dan klik je hier
Afbeelding

Tot slot als toetje op de taart nog even een screenshot van de allernieuwste internet explorer op de computers hier:
Afbeelding
Ik ben hier heel blij mee, hij werkt echt stukken beter dan Internet Explorer 6 _O_
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

Goed, waar kan ik solliciteren om die chaos te dechaotiseren?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Fles »

deadlock schreef:Goed, waar kan ik solliciteren om die chaos te dechaotiseren?

_O- Dat is er nog eentje die probeert mensen tegen hun zin in blij te maken _O- N00B! :P
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

Ik werk voor gebruikers, niet voor mijn baas ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Fles »

Nee, dan de onvolprezen Deutsche Bahn *O*

Afbeelding

"It is now safe to turn off your computer" :')
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 24 gasten