Mag ik even kwijt #97

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Mag ik even kwijt #97

Bericht door Justin »

Hahaha, ben je zo'n easy target dan? :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Ardan »

Een 9,6 voor rekenen, een 8 voor maatschappijleer, een 10 voor Duits, een 5,5 en 6,4 voor rail theorie (daarbij zijn heeeel veel onvoldoendes gevallen, maar volgens de leraar lag het niet alleen aan onszelf), en een 8,3 voor het rollenspel :D
Heb de toetsweek heel netjes gedaan, als ik het zelf mag zeggen :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Geert »

Goed bezig Ardan :pos:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Caspar »

Waarom moet je als toekomstig machinist eigenlijk Duits leren tijdens jou opleiding?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Ardan »

Omdat Duits in het goederenverkeer heel veel wordt gebruikt.
Overigens voor de geinteresseerden: een tijdje terug zijn we met de klas naar de Kijfhoek geweest. In het topic over de opleiding zal ik nu een fotoverslagje plaatsen :)
Ik doe ook maar wat
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Justin »

Een 10 voor Duits! Super!

Mijn eindcijfer van Duits was destijds een 3.8 :P. Heb het nog op weten te krikken naar een 4.5 :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Caspar »

Ik heb nog nooit een Duitse machinist aan de lijn gehad, maar wel eens een Belg, viel me trouwens op dat die een stuk beleefder en gedisciplineerder overkwam dan een (gemiddelde) Nederlandse. :)
Heb tijdens de opleiding voor treindienstleider wel eens meegeluisterd naar een aanwijzing STS (stoptonend sein) die werd gegeven aan een Duitse machinist van een ICE bij Amsterdam Bijlmer tijdens winterperikelen. Dat was voor die beste meneer een behoorlijk iets, zijn ICE zat volgens hem gevuld met wel 1000 mensen omdat er al een paar uur niets had gereden tussen Utrecht en Amsterdam. En hij had ook nog nooit een Nederlandse aanwijzing gehad. Maar hij redde zich aardig in het Nederlands.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door STF »

Vandaag had ik iemand aan de telefoon die gewoon Luxemburgs bleef praten terwijl ik in het Duits antwoord gaf, meestal schakelen ze direct over naar Duits wat eigenlijk helemaal niet nodig is want Luxemburgs versta ik ook wel.

Vanmiddag trouwens maar alweer de auto gewassen, sinds er andere banden onder zitten, blijf ik aan het wassen... Een kort ritje door de regen en hij is daarna al direct ontoonbaar van de hoeveelheid zand. :?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Vinny »

Vandaag had ik iemand aan de telefoon die gewoon Luxemburgs bleef praten terwijl ik in het Duits antwoord gaf, meestal schakelen ze direct over naar Duits wat eigenlijk helemaal niet nodig is want Luxemburgs versta ik ook wel.
Grappig. In Luxemburg spreek ik meestal Frans, en dat wordt dan ook altijd teurggepraat met mij :) (alle bushalteinformatie of bebording is namelijk in het Frans dus dan neem je die taal vanzelf over)
Soms heb ik wel eens het idee dat ze zelf niet zo goed weten welke taal ze eigenlijk spreken... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Ardan »

Ik begon daar altijd in het Duits, maar vaak moest ik dan toch Frans gaan praten omdat de meeste Luxemburgers geen Duits kunnen... maar volgens mij ligt het er ook wel aan in welke regio je zit, of niet? Zelf heb ik in ieder geval het gevoel dat het Letzebuergesch meer een mengelmoesje is van Vlaams en Duits, en maar een klein beetje Frans. Maar Frans wordt wel het meeste gebruikt in winkels en bebording, zoals Vinny al zei..
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door STF »

Rondom Reisdorf heb je niet echt veel aan de Franse taal, pas vanaf Luxemburg-stad en zuidelijker is Frans de gebruikelijkste taal (naast Luxemburgs natuurlijk).

Stickers in bussen zijn ook altijd wel grappig; vervoerder CFL die zowel in het midden, oosten en zuiden van Luxemburg rijdt heeft Duitse stickers (bitte nach hinten durchgehen, ausgang hinten, etc.). Maar stap je in het midden of zuiden op een andere vevoerder over, is direct alles Franstalig. In het noorden en westen zijn de opschriften in de bus bijna altijd Duitstalig maar soms kom je zomaar weer Franse stickers tegen terwijl er genoeg oudere Luxemburgers in die regio wonen die geen woord Frans spreken (dat werd toen nog helemaal niet op school geleerd).

Ik heb hier ook weleens een oud mannetje aan de bar gehad, die mopperde dat hij geen enkele officieele brief (van de overheid bijvoorbeeld) kan lezen, want dat is ALTIJD in ELKE regio Franstalig.

Allemaal heel onlogisch in dit land...

En trouwens nog even over die stickers; dat zijn van die standaard teksten dat je door de voordeur niet mag uitstappen en door de achterdeur niet mag instappen maar dat is in Luxemburg nou juist wel toegestaan dus eigenlijk slaat het zowel qua taal en qua berichtgeving helemaal nergens op.

Het is qua deurgebruik eigenlijk heel simpel; sta je vooraan op de halte te wachten, stap je door de voordeur in. Sta je in het midden van de halte te wachten, stap je door de achterdeur in. Bij het uitstappen precies hetzelfde verhaal; zit je voorin, stap je via de voordeur uit. Zit je in het midden of achterin, stap je via de achterdeur uit.

Het geeft soms weleens een gekke indruk, laatst stopten we met een zo goed als lege gelede-bus langs een halte; doet de chauffeur alleen de deur in de gelede-bak open, meisje stapt in en roept goedemiddag naar voren, vanaf de achterste rij zitplaatsen. :mrgreen:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door deadlock »

Caspar schreef:Ik heb nog nooit een Duitse machinist aan de lijn gehad, maar wel eens een Belg, viel me trouwens op dat die een stuk beleefder en gedisciplineerder overkwam dan een (gemiddelde) Nederlandse. :)
Heb tijdens de opleiding voor treindienstleider wel eens meegeluisterd naar een aanwijzing STS (stoptonend sein) die werd gegeven aan een Duitse machinist van een ICE bij Amsterdam Bijlmer tijdens winterperikelen. Dat was voor die beste meneer een behoorlijk iets, zijn ICE zat volgens hem gevuld met wel 1000 mensen omdat er al een paar uur niets had gereden tussen Utrecht en Amsterdam. En hij had ook nog nooit een Nederlandse aanwijzing gehad. Maar hij redde zich aardig in het Nederlands.
De Railion machinist die de CNL waar ik in zat eigenlijk maar tot Ah zou rijden moest door tot Asd omdat er geen personeel beschikbaar was in Ah, ook vanwege de winterperikelen, en de beste man sprak echt belachelijk goed Nederlands, zei het zwaar gelardeerd met een Duits accent :D Zijn woonplaats en standplaats was trouwens Osnabrück en dat is ook niet naast de grens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:maar wel eens een Belg, viel me trouwens op dat die een stuk beleefder en gedisciplineerder overkwam dan een (gemiddelde) Nederlandse. :)
De NMBS is ook wel meer van de procedures he... omroepberichten in de trein in België hebben ook een standaardvorm. Wel saai vergeleken met Nederland, maar de duidelijkheid komt het wel weer ten goede.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Klaasje »

Dexter schreef:Ja, dat is het zeker! *O* Totdat je geraakt wordt op een plek waar je helm net niet helemaal dicht is en je er vervolgens als een indiaan met oorlogskleuren bij loopt. -o- (Maar da's voor een ander niet-nader-te-noemen topic)
Ach ja, ben een keer aan de achterkant van mijn oor geraakt, vier keer op mijn been, twee keer op mijn armen en een keer op het vizier van het masker zelf. (Met een mooie groene vlek als gevolg.)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Karl »

webguy schreef:Heb trouwens de vraag nog eens aan de NS op Twitter gesteld, die gaan het uitzoeken...
Kan twitter hier (helaas?) niet lezen (want werkcomputer), toevallig ook bekend wanneer het uitgezocht is? Bedankt.
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door webguy »

Het zou gister worden uitgezocht, maar heb nog niks teruggehoord. Ik zal vandaag nog eens vragen
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Thom91 »

Groetjes uit IC 147 tussen Almelo en Hengelo :)
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Fles »

Zo, net in Apeldoorn een stukje met zoeen Optare mee gemogen. WAT een debiel ding is dat zeg :x
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door STF »

Wat is er mis mee dan? Is toch een prima bus?

(duikt weg)

:lol:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door ODRAIL »

STF schreef:Voorgaande jaren gingen me ouders ook een maand met vakantie maar verveelde ik me totaal niet want was toen nog gezond en kon daardoor twee tot drie keer zoveel klussen op een dag, tot "verdriet" van de katten, die aandacht wilden.
Wordt het niet eens tijd dat jij ook een keertje met vakantie gaat?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Fles »

STF schreef:Wat is er mis mee dan? Is toch een prima bus?

(duikt weg)

:lol:
Voor bejaarden en zwakbegaafden ja.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door ODRAIL »

@ Daantje: Hoe is het met jen gezondheid (Ja ik lees wel eens mee op het scholierenforum via een goede vriendin)?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door STF »

KM46 schreef:Wordt het niet eens tijd dat jij ook een keertje met vakantie gaat?
Zolang ik die vreemde ziekte blijf houden zal dat helaas heel moeilijk gaan; het grootste probleem is dat ik heel erg frequent en zeer voedzaam moet eten om niet compleet in te storten. Dat valt soms al niet mee wanneer ik een middagje of avondje weg ben maar op vakantie zou het helemaal een ramp worden.
Mijn bedoeling is om deze maand regelmatig er op uit te trekken met het OV en in het bos te wandelen, helaas ben ik momenteel een beetje ziekjes (daarmee bedoel ik niet die vreemde ziekte, maar gewoon iets van verkoudheid of griep) dus kan even niet zo gek veel doen. Aan het einde van de middag ging ik "even" een dutje doen, werd ik pas daarnet weer wakker, ben maar snel gaan avondeten. :wink:

In januari, direct na de feestdagen heb ik ook nog een maand vrij dus rust krijg ik opzich genoeg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door Suus »

De buitenlandse posterijen worden ook steeds sneller. Ik vond 4 weekdagen voor een kaart naar Polen al erg snel, maar vandaag is maar weer eens bewezen dat het nog sneller kan :shock:
Laatst gewijzigd door Suus op wo 09 nov 2011, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #96

Bericht door deadlock »

KM46 schreef:@ Daantje: Hoe is het met jen gezondheid (Ja ik lees wel eens mee op het scholierenforum via een goede vriendin)?
uh oh
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten