Het grote computertopic! #6

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door Thom91 »

Ik gebruik geen firefox ;)
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door webguy »

HAN had ook sharepoint... Wat een ramp, het begon al met dat het inloggen onder Chrome bijzonder gevoelig was en de helft van de tijd gewoon niet werkte. Of dat je nog een login prompt kreeg terwijl je gewoon rechten had voor die space/onderdeel...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door Suus »

Maar maar maar in de NAL staat alleen IE8 en Firefox 3.6. Veel keuze heb je dan niet :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Maar maar maar in de NAL staat alleen IE8 en Firefox 3.6. Veel keuze heb je dan niet :(
USB stick met gevirtualiseerde Chrome.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door webguy »

3.6 is overigens wel erg oud, en die is qua opmaak bijna net zo'n ramp als IE 7
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door Gekko123 »

Inderdaad, ze voldoen totaal niet aan de hedendaagse eisen van browsers. Ondertussen is IE9 ook al uit en is Chrome een van de grootste spelers op de browsermarkt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door webguy »

Chrome is eng voor systeembeheerders - dan hebben ze namelijk geen controle meer over welke versie omdat 'ie automatisch update... Stel je voor dat je een ticket krijgt dat een webapplicatie het niet doet, en dat je het moet gaan maken (of je supportcontract van de leverancier aanspreken...).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door deadlock »

Gekko123 schreef:Inderdaad, ze voldoen totaal niet aan de hedendaagse eisen van browsers. Ondertussen is IE9 ook al uit en is Chrome een van de grootste spelers op de browsermarkt.
Chrome is een nachtmerrie voor systeembeheerders, net als FireFox.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door Geert »

Bee schreef:Laat me raden, het is een Novell-conferentie?

Zover ik weet is de heersende visie nog altijd dat Novell eruit gaat, in het kader van de Nieuwe Digitale Leer en Werkplek met Sharepoint enzo (plaats hier een horrormuziekje)
Gistermiddag bezocht ik een presentatie van Novell over Het Nieuwe Werken :lol:

Overigens snap ik de aversie tegen BSCW niet zo goed, je moet het alleen niet gebruiken om portfolio's te maken: daar is het niet voor bedoeld. In de afgelopen 6 jaar werkte BSCW altijd prima onder Firefox... Sharepoint, dat is pas een ramp.

@Webguy en deadlock: die auto-update feature kun je uitzetten, is de nachtmerrie dan minder groot?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door deadlock »

Geert schreef:
Bee schreef:Laat me raden, het is een Novell-conferentie?

Zover ik weet is de heersende visie nog altijd dat Novell eruit gaat, in het kader van de Nieuwe Digitale Leer en Werkplek met Sharepoint enzo (plaats hier een horrormuziekje)
Gistermiddag bezocht ik een presentatie van Novell over Het Nieuwe Werken :lol:

Overigens snap ik de aversie tegen BSCW niet zo goed, je moet het alleen niet gebruiken om portfolio's te maken: daar is het niet voor bedoeld. In de afgelopen 6 jaar werkte BSCW altijd prima onder Firefox... Sharepoint, dat is pas een ramp.

@Webguy en deadlock: die auto-update feature kun je uitzetten, is de nachtmerrie dan minder groot?
Daar was mijn baas ook :D

En ja dat kan je uitzetten maar het is meer dat met iedere Chrome versie websites er weer anders uitzien door updates in de renderengine.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door Geert »

Ja, maar volgens mij heeft elke browser daar last van. Meestal zijn het niet direct wijzigingen waardoor een website onbruikbaar wordt, of waar elke website last van heeft.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door deadlock »

Dat klopt wel maar het gaat er ook om waar de webapplicaties die je gebruikt voor gecertificeerd zijn. Alles werkt correct met IE8 en IE9 komt ook al aardig in de buurt maar bij FF en Chrome laten ze gewoon de ondersteuning vallen. Als je dan een probleem hebt in je webbased salarisadministratie heb je een groot probleem.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door webguy »

Nee, dan sluit je een slim contract af en bied je je gebruikers alle browsers aan.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door deadlock »

Zo werkt het helaas niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door deadlock »

Niet dat we niet alle browsers aanbieden. Safari, Chrome, IE, FF, Opera, it's all there.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door webguy »

Maar dan is het toch geen probleem? Chrome is "vervelend" omdat 'ie constant update, maar als alle browsers dat deden was het niet zo vervelend.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door Suus »

webguy schreef:3.6 is overigens wel erg oud, en die is qua opmaak bijna net zo'n ramp als IE 7
Ik heb te horen gekregen dat Firefox 3.6 aan alle veiligheidsnormen voldoet en het te veel geld kost om elke keer een nieuwe versie van Firefox in de NAL beschikbaar te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door isadora »

Bee schreef:
webguy schreef:3.6 is overigens wel erg oud, en die is qua opmaak bijna net zo'n ramp als IE 7
Ik heb te horen gekregen dat Firefox 3.6 aan alle veiligheidsnormen voldoet en het te veel geld kost om elke keer een nieuwe versie van Firefox in de NAL beschikbaar te maken.
Zou me inderdaad ook niet voor kunnen stellen, dat er tussen 3.6 en 10.0 iets aan beveiligings-patches is uitgebracht. :mrgreen:
En beschikbaar maken van zo een simpel iets via NAL is toch een klusje tussen twee koppen koffie door?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door deadlock »

isadora schreef:Zou me inderdaad ook niet voor kunnen stellen, dat er tussen 3.6 en 10.0 iets aan beveiligings-patches is uitgebracht. :mrgreen:
En beschikbaar maken van zo een simpel iets via NAL is toch een klusje tussen twee koppen koffie door?
Als ik jou was zou ik niet in de IT gaan werken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door Fles »

webguy schreef:Nee, dan sluit je een slim contract af en bied je je gebruikers alle browsers aan.
Wat een gelul. Je biedt je gebruikers EEN browser aan en daarmee hebben ze genoeg om hun werk te kunnen doen. Totale onzin om op 5 fronten tegelijk open te gaan staan voor exploits "omdat gebruiker X nou eenmaal liever met Chrome werkt en gebruiker Y Safari wel vet vindt".

Opdonderen, IT bepaalt de veiligste standaard in het belang van de integriteit van bedrijfsdata en als je dat niet schikt zoek je maar een andere baan.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door webguy »

Prima, als je maar niet IE kiest
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Prima, als je maar niet IE kiest
Want? IE is tegenwoordig vaak de enige browser die overal voor gecertificeerd wordt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door webguy »

Wat houdt "gecertificeerd" dan in volgens jou? De webapp werkt in IE? .NET crap misschien...

Maar goed, ik ontwikkel in Chrome, en test vervolgens in FF en IE7, 8 (in VMs) en 9
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door deadlock »

Ik vind het erg vreemd dat een developer roept 'als het maar niet IE is'. En met gecertificeerd bedoel ik bijvoorbeeld de eindeloze stroom aan webapplicaties die geen support bieden als je geen IE gebruikt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door Geert »

Dat laatste is een slechte zaak; webapplicaties zouden juist moeten profiteren van het feit dat ze op meerdere systemen te gebruiken kunnen zijn. Anders zou een ontwikkelaar net zo goed een Windows-applicatie kunnen schrijven.

IE heeft onder ontwikkelaars een enorm slechte naam omdat het tot een paar jaar terug zich vrijwel niet aan allerlei technische standaarden hield. Als je een website maakte en je hield je aan de W3C-standaarden, werkte het vaak niet in IE, en als je een site of webapp optimaliseerde op IE werkte het vaak juist weer niet in andere browsers. Nu is dat met recentere versies van IE wel flink verbeterd, maar de pijn zit nog vrij diep bij ontwikkelaars, en het kan geen kwaad om het marktaandeel van Internet Explorer niet al te groot te laten worden voordat Microsoft weer allerlei afwijkingen op de standaarden inbouwt.

Uiteindelijk zal een software-ontwikkelaar toch alle grotere browsers moeten ondersteunen. Bedrijven die alleen IE willen ondersteunen houden dat niet lang vol denk ik, zeker met de opkomst van allerlei devices (iPads, smartphones) die geen IE aan boord hebben.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten