Het grote computertopic! #7

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Daniel »

KM46 schreef:
Daniel schreef:Irritant trouwens, zo´n Nederlands toetsenbord... vooral gezien ik van thuis eentje met Engelse indeling gewend ben al jaren lang.
De toetsenbordindeling kun je softwarematig aanpassen hoor :idea: :wink: .
Weet ik, maar ik heb ´m nu juist aangepast naar Nederlands zodat ik eventuele bijzondere tekens tenminste snel kan vinden (lees: dat die op dezelfde plek zitten als waar ze op de toets staan).

Heb ooit op een toetsenbord met Engelse indeling leren blind typen, maar dat wil niet zeggen dat ik elk bijzonder teken ook blind weet te vinden... Tekst maakt verder geen verschil, de letters zitten op beiden op dezelfde plek. Wat wel weer handig is aan het Nederlandse toetsenbord is de aanwezigheid van een aparte toets voor het trema. Al ken ik door het gewend zijn aan een Engels toetsenbord wel een heel stel ASCII-codes voor dat soort dingen uit m´n hoofd, typt ondertussen net zo snel als met een speciale toets ervoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Sowieso is het invoeren van trema's en dergelijke toch al anders op een Mac.

Trema is ⌥+U, dan letter intypen (er verschijnt een geel blokje of een streepje).
Accent circonflexe is ⌥+I, dan letter intypen (idem).
Accent aigu is ⌥+E, dan letter intypen (idem).
Accent grave is ⌥+`, dan letter intypen (idem).

Ook de rest is niet echt verbazingwekkend. ⌥+A is å, ⌥+O is ø, ⌥+S is ß, enzovoort.

Beide ⌥-toetsen hebben een identieke functie, in tegenstelling tot bij Windows.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

Alleen een NLs toetsenbord heeft zo'n rare AltGr hoor :P
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door ODRAIL »

:shock: :) Zo, dit gaat wel heel erg snel:

16:02 Een mailtje versturen.
16:04 Het antwoordt met het gevraagde document als bijlage.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

webguy schreef:Alleen een NLs toetsenbord heeft zo'n rare AltGr hoor :P
Nee hoor, de diverse Scandinavische toetsenborden hebben hem ook om uitwisseling van tekens mogelijk te maken.

Zweeds heeft bijvoorbeeld toetsen voor Ä en Ö, met behulp van AltGr wordt dan dan Æ en Ø (en bij Noors andersom). Deens heeft dan weer de Æ en Ø omgekeerd van een Noors toetsenbord :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Daniel »

webguy schreef:Alleen een NLs toetsenbord heeft zo'n rare AltGr hoor :P
Even bij de instellingen gekeken... ik heb dus een "Verenigde Staten Internationaal" toetsenbordindeling en ook die heeft gewoon een AltGr. Qua toetsindeling trouwens ook gewoon exact gelijk aan het toetsenbord van de laptop zelf en onder de AltGr zit heel wat. Enige daarvan die daadwerkelijk op het toetsenbord afgebeeld is is het euroteken (AltGr + 5)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Klaasje »

webguy schreef:Alleen een NLs toetsenbord heeft zo'n rare AltGr hoor :P
Nederlandse toetsenborden worden helemaal niet gebruikt... Jammer. -o-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Klaasje schreef:
webguy schreef:Alleen een NLs toetsenbord heeft zo'n rare AltGr hoor :P
Nederlandse toetsenborden worden helemaal niet gebruikt... Jammer. -o-
Joepie, een nog een fan *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

Daniel schreef:
webguy schreef:Alleen een NLs toetsenbord heeft zo'n rare AltGr hoor :P
Even bij de instellingen gekeken... ik heb dus een "Verenigde Staten Internationaal" toetsenbordindeling en ook die heeft gewoon een AltGr. Qua toetsindeling trouwens ook gewoon exact gelijk aan het toetsenbord van de laptop zelf en onder de AltGr zit heel wat. Enige daarvan die daadwerkelijk op het toetsenbord afgebeeld is is het euroteken (AltGr + 5)
Mja. Kan ook met een normaal toetsenbord. ctrl-alt-w=å ctrl-alt-z=æ ctrl-alt-l=ø. Shift erbij en je hebt de hoofdletters.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Geert »

Onder Linux kan het weer anders. Ik heb mijn toetsenbord als US English ingesteld (dus geen dead keys zoals in US-Internationaal in Windows), en met rechter-alt/alt-gr kan ik accenten en dergelijke typen. Werkt perfect en voorkomt rare dingen.
Daniel schreef:Weet ik, maar ik heb ´m nu juist aangepast naar Nederlands
Zelfs als je dit niet had getypt had ik het gezien aan de ` ipv ' :lol: (een ` is geen apostrof, die krijg je met Shift+0 op een NL toetsenbord)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

deadlock schreef:
Bee schreef:Op elke computer werkt USB in principe goed, tenzij Windows is verkloot, dan is het Plug 'n Pray.
Ja dat ligt vast aan Windows en totaal niet aan brakke drivers die door de zoveelste Chinese kutfirma geschreven worden :')
Wij hebben op het werk al jaren problemen met USB-sticks, maar alleen op computers met een barcodescanner, ook als die barcodescanner via een speciale splitter is aangesloten op de PS/2 poort (ja, I know, oude troep die tot in den treuren wordt gebruikt). En er is geen enkele medewerker van de ICT die het opgelost krijgt dus als een computer een barcodescanner heeft, werkt de USB-stick dus niet.

En nee, de barcodescanners komen niet van een of andere Chinese kutfirma, de apparaten komen van Honeywell.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

Ja, dus ligt het aan Windows :mrgreen: Knap staaltje redeneren :mrgreen:

Honeywell staat inderdaad bekend om hun betrouwbaarheid :y
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

deadlock schreef:Ja, dus ligt het aan Windows :mrgreen: Knap staaltje redeneren :mrgreen:

Honeywell staat inderdaad bekend om hun betrouwbaarheid :y
Het lukt Windows in ieder geval om dusdanig in de knoei te raken dat de gebruiker door dit soort problemen gefrustreerd wordt. Ook als de schuld niet direct bij Windows zou liggen pleit dat Windows niet direct vrij, er zit dan wel degelijk een fout in de hardwaremanagement.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Zo de kampeerders kunnen weer internetten in het café, die "elektronica-plank" werd vandaag weer thuisbezorgd, na een onderhoudsbeurt bij de leverancier van het internet-meubel.

Afbeelding

Opvallend detail: moederbord en harde schijf zijn nu ineens netjes bevestigd terwijl die beide niet zijn vervangen, terwijl de voeding wel is vervangen maar opnieuw met tyre raps is vastgemaakt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

ICQ ja? Zijn er echt nog mensen die dat gebruiken?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

De enige drie programma's die ik hier gebruikt zie worden zijn internet, MSN messenger en Skype.

Eigenlijk is het nu een karig aantal programma's geworden, als je het vergelijkt met de vroegere softwareversie; Kazaa, BearShare, Google Earth, Yahoo Messenger en nog zo'n vijf à tien andere programma's stonden er op.

Er zit nu wel een jeugdfilter en een jongerenfilter op, dat je eventueel als eigenaar van dat apparaat aan kunt zetten.
Wat moet ik me bij een jeugdfilter voorstellen? Dat je Kabouter Plop niet naakt kunt zien? :lol:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

Bee schreef:
deadlock schreef:Ja, dus ligt het aan Windows :mrgreen: Knap staaltje redeneren :mrgreen:

Honeywell staat inderdaad bekend om hun betrouwbaarheid :y
Het lukt Windows in ieder geval om dusdanig in de knoei te raken dat de gebruiker door dit soort problemen gefrustreerd wordt. Ook als de schuld niet direct bij Windows zou liggen pleit dat Windows niet direct vrij, er zit dan wel degelijk een fout in de hardwaremanagement.
Nee dat zit er niet maar ik denk niet dat het veel zin heeft om uit te gaan leggen welke beperkingen de HAL wel en niet heeft in Windows en hoe een bedrijf als Honeywell toegang heeft tot de source code van Windows en aan de hand daarvan nog veel heftiger aanpassingen kan doen.

Nog even afgezien van het feit dat het ook nog wel een probleem van de chipset kan zijn of juist working as designed om wat voor reden dan ook.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

Het klinkt inderdaad als een chipset probleem... Als een barcode scanner namelijk op het PS2 port zit heeft dat niks met drivers te maken verder, het is een standaard toetsenbord.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Maar het probleem speelt op meerdere series computers, zowel de 76 als de 79-serie heeft er last van, terwijl de 79 drie jaar jonger is dan de 76-serie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Geert »

STF schreef:De enige drie programma's die ik hier gebruikt zie worden zijn internet, MSN messenger en Skype.

Eigenlijk is het nu een karig aantal programma's geworden, als je het vergelijkt met de vroegere softwareversie; Kazaa, BearShare, Google Earth, Yahoo Messenger en nog zo'n vijf à tien andere programma's stonden er op.

Er zit nu wel een jeugdfilter en een jongerenfilter op, dat je eventueel als eigenaar van dat apparaat aan kunt zetten.
Wat moet ik me bij een jeugdfilter voorstellen? Dat je Kabouter Plop niet naakt kunt zien? :lol:
Waarom zat er in vredesnaam Kazaa op een internetkiosk? Wie gaat er nou mp3'tjes illegaal downloaden terwijl je op een camping staat?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Geen flauw idee, dat vroeg ik mijzelf ook al jaren af.
Dat is waarschijnlijk de reden waarom er een DVD-brander in dat meubel zit verwerkt, maar vervolgens staat er op het bureaublad vermeld dat je geen illegale kopieen mag downloaden en branden... :Y
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Het klinkt inderdaad als een chipset probleem... Als een barcode scanner namelijk op het PS2 port zit heeft dat niks met drivers te maken verder, het is een standaard toetsenbord.
Kan nog steeds een driverissue zijn:
Hotplugging
PS/2 ports are designed to connect the digital I/O lines of the microcontroller in the external device directly to the digital lines of the microcontroller on the motherboard. They are not designed to be hot swappable. Hot swapping PS/2 devices usually does not cause damage because more modern microcontrollers tend to have more robust I/O lines built into them which are harder to damage than those of older controllers; however, hot swapping can still potentially cause damage on older machines, or machines with less robust port implementations.
If they are hot swapped, the devices must be similar enough that the driver running on the host system recognizes, and can be used with the new device. Otherwise, the new device will not function properly. While this is seldom an issue with standard keyboard devices, the host system rarely recognizes the new device attached to the PS/2 mouse port. In practice most keyboards can be hot swapped but this should be avoided.

Daar staat driver tussen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Maar een PS2 toetsenbord kan toch niet de werking van een USB geheugenstick beïnvloeden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

Ik zie niet in waarom niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

Maar zover ik weet is de PS2 keyboard driver redelijk generiek. Misschien minder generiek dan ik denk.

Ik zou me inderdaad wel kunnen voorstellen dat de Honeywell Driver voor PS2 ook een USB driver installeert en daarin defect is waardoor USB sticks niet meer werken...
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten