Het grote computertopic! #7

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Vanuit het oogpunt van de gebruiker is de NAL niet gebruikersvriendelijk. Een nieuwe gebruiker wordt geconfronteerd met een scherm waar alle icoontjes op een hoop zijn gegooid. Veel studenten weten niet eens dat de icoontjes ook geordend beschikbaar zijn via de mapjes. Veel dingen staan niet op plekken waar je het verwacht, het startmenu is bijna leeg. Tussen dat bos vol icoontjes staan ook ergens de printers verstopt, veel studenten kunnen die dus niet vinden als ze niet geinstalleerd zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door deadlock »

Dat is dus slechte inzet. Sowieso snap ik niet zo goed waarom ze het startmenu niet gebruiken. Dat kan ZfD/ZCM ook gewoon vullen als je alles een beetje logisch indeelt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door Fles »

deadlock schreef:Trouwens, waarom roeptoeter jij altijd maar wat terwijl je nooit daadwerkelijk de discussie aangaat?
Omdat je zo lekker hapt :P

En omdat ik allang blij ben dat ik een beetje met Windows en AD kan omgaan (A)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door Geert »

Novell heeft vooral een imagoprobleem. Novell is veel meer dan Netware uit 1993, maar dat laatste is bij iedereen blijven hangen. Dat de user interfaces van een aantal flagshipproducten als Groupwise en NAL er uitzien alsof ze al jaren geen update meer hebben gehad draagt ook niet echt bij aan een beter imago.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #6

Bericht door Suus »

Het is net de verkenner van Windows 98 inderdaad. Maar dat komt ook omdat de vormgeving van de computer op het werk op Windows-klassiek staat vermoed ik :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Daniel »

Handig is anders... als ik tegenwoordig op de webmail van m'n werk wil inloggen krijg ik eerst gewoon een inlogpagina en als ik dan op inloggen klik vervolgens nog een inlogvenstertje waarin ik nogmaals exact hetzelfde moet invullen :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

Al geprobeerd bij de eerste escape te drukken?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Geert »

Laat me raden, Exchange? Klinkt bekend, in het ziekenhuis waar ik vorig jaar afstudeerde was dat ook...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Daniel »

Bij de eerste helpt dat niet, da's gewoon de webpagina met inlogvelden :wink: Maar als ik nu opnieuw inlog krijg ik 't extra venstertje niet meer, blijkbaar heeft 'ie me nu nog onthouden ofzo (eerder vandaag gaf'ie 'm nog wel)

@Geert: OutlookWebApp. Met Exchange heb ik het nooit gehad, tenminste, niet in de goeie ouwe tijd dat m'n mailbox nog gewoon op de bedrijfsmailserver stond. Sinds afgelopen vrijdag is de mijne overgezet naar "de cloud" en sindsdien is er dat extra loginvenster.
(Snelheid is er ook niet echt op vooruit gegaan trouwens...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

OutlookWebApp is Exchange meestal (maar heb 'm ook eens gezien op Microsoft Internet Server nogwat)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

webguy schreef:OutlookWebApp is Exchange meestal (maar heb 'm ook eens gezien op Microsoft Internet Server nogwat)
OWA draait altijd op IIS en is onderdeel van Exchange.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

Maar volgens mij is dit ook OutlookWebmail met een security skin er over heen. https://webmail.che.nl/CookieAuth.dll?G ... &formdir=6 (overigens product uit 2006, we leven anno 2012 :S)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Fles »

deadlock schreef:OWA draait altijd op IIS en is onderdeel van Exchange.
En Exchange is een BAZENpakket.

Omdat ik er mee om kan gaan 8-)

Net als Notepad en Paint *O*
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Geert »

webguy schreef:Maar volgens mij is dit ook OutlookWebmail met een security skin er over heen. https://webmail.che.nl/CookieAuth.dll?G ... &formdir=6 (overigens product uit 2006, we leven anno 2012 :S)
Volgens mij heet dat tegenwoordig Microsoft Forefront.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

Ik ben met Exchange 2000 wel eens in het diepe gegooid. Mijn baas draaide dat thuis (WAAROM?!?!?!? Goede vraag!) en die server hield ermee op. Dat heeft me wel wat hoofdbrekens geduurd maar het is gelukt.

Verder is Exchange natuurlijk vrij walgelijk. 400GB geheugen voor alleen al de databasekant als je 4000 mailboxen hebt waarvan er 2000 tegelijkertijd benaderd worden. Dat kan GroupWise met een honderdste af en dan draait er ook nog een WebAccess op ook.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Maar volgens mij is dit ook OutlookWebmail met een security skin er over heen. https://webmail.che.nl/CookieAuth.dll?G ... &formdir=6 (overigens product uit 2006, we leven anno 2012 :S)
Ja, ISA server is een van de leukere producten van MS, samen met SQL Server. ISA server (tegenwoordig ForeFront Threat Management Gateway) zet je gewoon voor een webserver. ISA/ForeFront regelt dan single sign-on via NTLM. Dat werkt echt fantastisch, alles wat dat ondersteunt ben je direct op ingelogd. Geert kent misschien Novell Access Manager, wat veel meer kan uit het Novell scala. ForeFront praat alleen jammer genoeg geen SAML.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Ik heb stapels harde schijven hier liggen, maar allemaal met IDE aansluiting, terwijl ik er precies eentje met SATA aansluiting nodig heb, dan maar een nieuwe kopen he. Een schijf van 60 GB zou al ruim voldoende zijn (hoeft alleen maar een besturingssysteem op te draaien), maar kleiner dan 500 GB verkopen ze zo te zien niet meer. Hoe krijgt de gemidelde computergebruiker zoiets in hemelsnaam vol? Ik maak behoorlijk veel foto's per jaar, van 5 MB per foto maar na al die jaren is de fotomap slechts 52,5 GB groot.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

Ik maak voor ongeveer 500GB aan foto's per jaar en ik sta in de top 10 zwaarste Ziggo gebruikers. Heb mijn servertje net uitgebreid naar 18TB en ik vermoed dat ik zeer binnenkort HDD's van 2TB ga verwisselen voor 4TB.

Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat alleen al mijn mailarchief wat in 1995 begon, enkele 100'en GB's is. De map Werk is ook een TB of 5.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

Mijn laptop met 500GB van 2 jaar terug zit ook goed vol - maar dat komt door het aantal DVDs dat er op staat en Virtual Machines waarin ik veel dingen draai...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

500 GB aan foto's per jaar??? :shock:
Fotograveer je net als Fles ook stationsnaambordjes ofzo... Dan moet je toch op zijn minst 200 foto's per dag maken?

Met films doe ik helemaal niks, dat bespaart inderdaad wel redelijk wat schijfruimte, evengoed bewaar ik verder echt bijna alles en krijg de 2x 120 GB en 1x 80 GB die er al jaren in hangen echt niet vol.
Er zit ook nog een 200 GB schijf in m'n PC maar daar die gebruik ik niet, was een afdankertje uit een andere PC en leek me wel handig als backup schijf maar bleek werkelijk waar de allertraagste harde schijf ooit, pff wat een slak van een ding.

Over traag gesproken; het zou fijn zijn als Reisdorf eens een beetje sneller internet kreeg, wij hebben met 6 MB ADSL al een van de zwaarste (en duurste) verbindingen wat mogelijk is.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Fles »

STF schreef:500 GB aan foto's per jaar??? :shock:
Ik vind het ook nogal idioot veel eigenlijk. Ik fotografeer vrij veel vind ik zelf maar gemiddeld blijft het bij zo'n 50 GB per jaar, inclusief enkele honderden filmpjes.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

Ik kan niet fotograferen dus ik ben net SBS shownieuws als ik denk dat er iets leuks te fotograferen valt. En alles in RAW formaat natuurlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Woei! De trein van Oslo S naar Gøteborg C heeft gratis internet. Even registreren bij de NSB en gaan met die banaan!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

Hehehe, op mijn nieuwe router kan ik instellen hoeveel verbindingen een client maximaal mag hebben en nog per netwerk ook. Einde van slowness door verkeerd geconfigureerde torrentclients.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

DD-WRT! Ultieme firmware. Goedkope Sitecom router draait hierdoor als tierelier... En wat jij zegt zit er idd ook op - QoS
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten