Het grote computertopic! #8

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Fles schreef:HP printers worden al jaaaaaaren totaal zonder enige kabels geleverd :o
Curieus, toen ik vorig jaar een printer van HP kocht zat er gewoon een USB-kabel bij, die ik overigens niet meer gebruik omdat het een Wifi-printer is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Daniel »

Ik kocht mijne zo'n 2,5 jaar terug en die was kabelloos...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Bee schreef:Curieus, toen ik vorig jaar een printer van HP kocht zat er gewoon een USB-kabel bij, die ik overigens niet meer gebruik omdat het een Wifi-printer is.
Dan klopt het toch met de uitspraak die ik laatst maakte "fabrikanten leveren kabels mee die je niet nodig hebt". :lol:
Als het geen WIFI-printer was geweest, had er uiteraard geen USB kabel bijgezeten. :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Ik had hem nodig om het apparaat in te stellen: Eerst moet je de printer aan de computer verbinden, dan kan je via software de inloggegevens van de Wifi instellen en vervolgens kan je het snoer weer opbergen, komt vast nog wel een keer van pas :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Ow bij onze nieuwe Brother WIFI-printer kan je dat gewoon op het apparaat zelf intoetsen, om de verbinding tot stand te brengen. Wel een heel werkje trouwens, om die WPA2 code van 21 tekens en netwerknaam van 31 tekens in te voeren via zo'n knullig "toetsenbordje".
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Thom91 »

Wie neemt er dan ook zo'n lange naam :p
Komt wel goed schatje.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Is voor mijn gevoel helemaal niet zo lang eigenlijk, pas als je het op zo'n rottig toetsenbordje moet intypen voelt het heel lang. Netwerknaam is opgebouwd uit: eerst het huisnummer dan de straatnaam en dan het nummer van hoeveelste access point het is.

De meeste mensen hier in het dorp hebben een netwerknaam die begint met Fritz!Box Fon Wlan, gevolgd door het typenummer en hun achternaam. Dat zijn nou ook niet bepaald korte netwerknamen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Daantje »

Mijn laptop heeft sinds vanavond ineens een roze/groene verticale streep op het beeldscherm. Daar kan ik zeker niets aan doen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Daniel »

Juist ja... Sinds we op het werk beschikken over Windows 7 kunnen we gewenste extra software via een app store downloaden en wordt deze dan gevirtualiseerd op je PC geïnstalleerd.
Vanmorgen dat dus gedaan voor een statistisch programma waarvan ik zag dat het nu ook beschikbaar was voor Windows 7. Dat vereist ook een activatiecode, dus die met een druk op de bewuste knop aangevraagd. Krijg ik vanmiddag ineens een mail dat ze wat problemen hebben met activeren en o.a. de vraag waar ik het programma gedownload had.
Ehm, je zou verwachten dat de afdeling die het programma ontwikkeld heeft wel weet hoe dat ter beschikking gesteld wordt :P

Heb wel zo'n vermoeden trouwens... kan nooit lang goed gaan als iedereen het op z'n PC zet en ze het dan allemaal i.c.m. de gebruikersnaam "Global IT" willen activeren (voorheen, toen het nog niet gevirtualiseerd was, zat dat gewoon aan je eigen gebruikersnaam en computernaam gekoppeld)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Daantje schreef:Mijn laptop heeft sinds vanavond ineens een roze/groene verticale streep op het beeldscherm. Daar kan ik zeker niets aan doen?
Ik vrees het niet...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Daantje »

Daar was ik al bang voor idd. Is de kans groot dat dit erger wordt of valt dat mee? (Met andere woorden: moet ik met spoed op zoek naar een andere laptop of kan ik daar ff voor uittrekken en een leuke aanbieding afwachten). M'n accu is ook al een hele tijd slecht en m'n touchpad werkt ook niet meer goed.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Als je zoveel ergernissen aan je laptop hebt zou ik gewoon op zoek gaan naar een nieuw modelletje dat aan je wensen voldoet. :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

Het is waarschijnlijk de kabel van je scherm - meestal doet je scherm zelf het helemaal wel of niet. Probleem is dat het hele kleine connectortjes zijn en hele kleine platte kabeltjes, dat repareren niet gaat. Een nieuw scherm is de laptop dan niet waard (dat is bij een nieuwe laptop al niet).
Wat betreft prognose - als 'ie stil staat zal het niet snel veel erger worden vermoed ik. Als je 'm dagelijks verplaatst helpt dat natuurlijk niet. Voor hetzelfde geld valt 'ie morgen helemaal uit doordat er intern wat veranderd (te warm, meer druk op dat kabeltje, etc)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Daantje »

Ik heb hem nu 5,5 jaar dus z'n geld heeft ie wel al opgebracht. Ik ga maar eens op zoek naar een nieuwe laptop en hoop dat deze het tot die tijd nog ff volhoudt. Dagelijks verplaatsen doe ik niet maar toch wel regelmatig.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Je kunt er altijd nog een externe monitor aan koppelen, het zal tenslotte aan het kabeltje tussen moederbord en beeldscherm liggen, de VGA, DVI of HDMI poort voor een externe monitor zit rechtstreeks op het moederbord gesoldeerd.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Daantje »

Dat is iig een goede backup mogelijkheid (ware het niet dat ik zelf geen externe monitor meer heb staan maar dat moet wel te regelen zijn lijkt me).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Vijferhalf jaar mag trouwens met recht een gedenkwaardige leeftijd voor een laptop genoemd worden, er zullen weinig laptops zijn die dat halen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Mijn laptop is van mei 2003, alles werkt nog perfect (tuurlijk is ie tamelijk traag als je het vergelijkt met een nieuwe laptop), alleen komt het scherm sinds een paar weken slecht op gang (knipper, flikker, knipper, flikker).
En de LAN aansluiting maakt slecht contact, maar dat was al bij aankoop zo, dus dat heeft weinig met de leeftijd te maken.
Uiteraard zit er wel de vierde accu in onderhand, die gaan ongeveer twee tot drie jaar mee. Verder is de WLAN netwerkkaart al een paar keer vervangen, de originele ondersteunde alleen WEP versleuteling, toen vervangen voor eentje die wel WPA en WPA2 aankon, tegenwoordig zit er een in die naast B en G ook N netwerken aankan.
De harde schijf is in de beginjaren al vervangen omdat de originele 20GB veel te klein was, zit sindsdien het maximum in wat moederbord aankan (60GB). Tevens hebben we het geheugen al direct na aankoop uitgebreid van 256MB naar 768MB, het moederbord kan volgens mij maximaal 1024MB aan.
Er zit zelfs nog een diskettestation in, was een van de laatste laptops die daarmee nog werd uitgerust. Uiteraard zit er ook gewoon een DVD-ROM speler/CD-RW brander in.

Twee jaar geleden heb ik de laptop helemaal uit elkaar gehaald om het stof uit koelers te halen, naast me lag echt een gigantische berg schroefjes en allerlei piepkleine onderdeeltjes, mijn moeder dacht echt dat ik hem nooit meer in elkaar zou krijgen. :lol:

Ik vind het voordeel van zo'n oude laptop, dat ik hem rustig even onbeheerd in het gras op de camping laten liggen (als ik iets van het Wifi-netwerk aan het configuren of testen ben), restwaarde is toch nul komma nul.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Maargoed, jij bent vaag met alle apparaten waar een stekker aan zit, batterijen in gaan of brandstof ingetankt moet worden :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Er klopt niks van je logica Bee; normaal gaan dingen waar een stekker aan zit of een batterij/brandstof in moet bij mij binnen no-time stuk. Deze laptop blijft het juist jaar in, jaar uit doen.
Omstreeks oktober ga ik overigens wel een nieuwe aanschaffen, want ik vrees dat het beeldscherm op een dag echt niet meer starten wil.

Een Medion MD-9783 is het trouwens: http://www.computist.de/tests/9783/Aldi ... ttung.html

Ik heb een typfout gemaakt bij het jaartal, moet 2002 zijn en niet 2003 want hij heeft dit jaar zijn tien jarig jubileum. *O*
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Ik heb serieus al vijf dagen achter elkaar geen enkele kampeerder binnen gehad met een computerprobleem, dat is wel heel zeldzaam in de maand augustus! :shock:

Ik heb ontdekt dat er een punt op de camping is waarbij je het complete lijstje aan access points kunt ontvangen.
Afbeelding

Regelmatig vragen kampeerders met welk nummer ze het beste verbinding kunnen maken (de sterkste natuurlijk), om van die vraag af te zijn geef ik deze winter de access points de reeks kampeerplaatsen als naam.

Bijvoorbeeld:
de-la-Riviere-3 >>> de la Riviere, standplaats 39-66

En ja, ik weet dat je meerdere access points dezelfde naam kunt laten uitzenden, maar daar heb ik dit voorjaar een proef meegehouden en dat bleek in combinatie met sommige computers perfect te werken maar met andere een drama.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

De GVB Twitter Tram had ook drie accesspoints.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Geert »

STF schreef:En ja, ik weet dat je meerdere access points dezelfde naam kunt laten uitzenden, maar daar heb ik dit voorjaar een proef meegehouden en dat bleek in combinatie met sommige computers perfect te werken maar met andere een drama.
Wat ging er dan mis? Of deelt ieder access point steeds zelf een ip-adres uit?
Hier thuis heb ik ook twee access points die dezelfde SSID broadcasten en dat werkt perfect met alle laptops en mobiele telefoons :)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Je kon computers (laptops, tablets en smartphones) in drie groepen indelen:

1. Kiezen automatisch het sterkste signaal en schakelen ook automatisch om als een ander signaal sterker is geworden (bijvoorbeeld als je over de camping loopt van je caravan naar het café).

2. Kiezen automatisch het sterkste signaal maar schakelen nooit en te nimmer over naar een ander signaal als die sterker is geworden (bijvoorbeeld als je over de camping loopt van je caravan naar het café).
Pas als het steeds zwakker wordende signaal volledig wegvalt (dan ben je over het algemeen al lang en breed van de camping af), komt er een sterker/nog wel te ontvangen signaal voor in de plaats.
Door handmatig de netwerkkaart uit te zetten en opnieuw aan te zetten, krijg je doorgaans wel een sterker signaal er voor in de plaats, zonder eerst volledig uit het bereik van het andere signaal te zijn.

3. Kiezen altijd automatisch het zwakste signaal, al sta je pal naast een access point, toch krijg je het signaal van een access aan het andere eind van de camping. Van automatisch omschakeling op het moment dat je over de camping aan het lopen bent, is al absoluut geen sprake.

Met name laptops met Windows XP als besturingssysteem vertonen vaak het gedrag van groep 2 en 3.
Kortom; ik heb elke access point weer een eigen naam gegeven, want het gaf teveel problemen.

De access points de-la-Riviere-1, 2 en 3 zitten allemaal in dezelfde IP adres reeks (het toegangssysteem verstrekt de IP adressen, niet de access points zelf). Alleen de-la-Riviere-4 zit in een andere IP adres reeks, dat valt niet aan te passen maar deed ook niet mee bij die proef met dezelfde netwerknamen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Vijferhalf jaar mag trouwens met recht een gedenkwaardige leeftijd voor een laptop genoemd worden, er zullen weinig laptops zijn die dat halen.
Heb hier een iBook G3 liggen die het nog steeds perfect doet.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten