Pagina 1 van 1

Treinreizigers onderzoek, klanttevredenheid

Geplaatst: di 06 nov 2012, 23:55
door woutervm
Hallo!

Ik ben een student Technische Bestuurskunde aan de TUDelft en ben bezig met de afronding van mijn bachelor. Hiervoor ben ik bezig met een onderzoek, waarbij ik mensen nodig heb die (af en toe) met de trein naar of van hun werk reizen. Met het onderzoek wil ik zicht krijgen op de klanttevredenheid van treinreizigers en welke factoren de klanttevredenheid het sterkst beïnvloeden.
Jullie zouden me enorm helpen indien jullie deze enquête zouden invullen of eventueel kunnen doorsturen aan mensen die tot de doelgroep behoren!

De enquête staat op: http://www.thesistools.com/bepWvM

Hartelijk dank!

Re: Treinreizigers onderzoek, klanttevredenheid

Geplaatst: wo 07 nov 2012, 10:45
door Thom91
Ik heb hem ingevuld, maar ik heb overal nee in moeten vullen ondanks ik 4 keer per week retour Asa maak. Je hebt het hier over werkende mensen maar studenten zouden ook meegeteld moeten worden.

Re: Treinreizigers onderzoek, klanttevredenheid

Geplaatst: wo 07 nov 2012, 11:11
door woutervm
Beste Thom,

Hartelijk bedankt voor het invullen. Ik had graag ook studenten meegenomen in het onderzoek, maar dit onderzoek is alleen gericht op woon-werk verkeer. Dit heeft twee redenen. Allereerst omdat de NS maar beperkte gegevens vrijgeeft over wie er met de trein reizen. Voor dit onderzoek heb je gegevens van alle reizigers(leeftijden etc), zodat je kan kijken of mijn steekproef representatief is voor de gehele doelgroep. Via het CBS is er alleen informatie over woon-werk verkeer. Daarom kan ik dus studenten niet meenemen. Daarnaast hebben forensen ook de meeste dedication, om het zo maar even te noemen, met de trein. Veel van deze mensen kunnen niet op een andere manier naar het werk en moeten dus echt op de trein kunnen vertrouwen. Studenten zijn (over het algemeen) flexibeler, waardoor de impact van storingen en dergelijken minder op hun is.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn, dan hoor ik dat graag!

Re: Treinreizigers onderzoek, klanttevredenheid

Geplaatst: wo 07 nov 2012, 11:44
door Justin
Als werkende/treinforens vond ik het een goede enquête (en ook aangezien het bijna allemaal gesloten vragen waren). Ik had alleen gedacht dat je ook nog specifieke routes ging vragen, zoals NS dat altijd doet... Maar ik denk dat het binnen/buiten/tussen de Randstad op zich ook wel aan toe doet; maakt het analyseren (denk ik) een beetje makkelijker :).

Re: Treinreizigers onderzoek, klanttevredenheid

Geplaatst: wo 07 nov 2012, 11:53
door Fles
LOL die eerste vragen _O-

Werkt u meer dan 12 uur?
Bent u ouder dan 15 jaar?

Als je daar dus JA - NEE invult wordt de politie ingeseind over kinderarbeid? :lol:

Re: Treinreizigers onderzoek, klanttevredenheid

Geplaatst: wo 07 nov 2012, 14:34
door woutervm
@ Justin
Bedankt voor het invullen van de enquête. Specifiek traject wordt inderdaad altijd ingevuld bij de NS, maar is voor mijn onderzoek niet direct relevant. Onderzoek richt zich op algemeen beleid binnen de NS en niet op direct op specifieke traject verbetering. De vraag of er binnen of buiten de randstad is een controle vraag, om te kijken of de spreiding door het land enigszins goed is.

@ Fles
Eerste vragen zijn wat dubieus, maar niets is zo vervelend een enquête in te moeten vullen, waar vervolgens niets mee wordt gedaan. Eerste drie vragen zijn om te checken of er tot de doelgroep wordt behoort. Is dit niet het geval, dan hoeft u de rest ook niet in te vullen.

Re: Treinreizigers onderzoek, klanttevredenheid

Geplaatst: wo 07 nov 2012, 20:48
door Geert
Ik heb de enquête ook ingevuld. Zou je het leuk vinden om de resultaten ook in dit topic te delen? Ben wel benieuwd naar de uitkomsten :)

Re: Treinreizigers onderzoek, klanttevredenheid

Geplaatst: wo 07 nov 2012, 20:55
door Daniel
Ik vanmiddag ook, en ben ook wel benieuwd naar de resultaten inderdaad.

Re: Treinreizigers onderzoek, klanttevredenheid

Geplaatst: wo 07 nov 2012, 20:56
door Thom91
woutervm schreef:Beste Thom,

Hartelijk bedankt voor het invullen. Ik had graag ook studenten meegenomen in het onderzoek, maar dit onderzoek is alleen gericht op woon-werk verkeer. Dit heeft twee redenen. Allereerst omdat de NS maar beperkte gegevens vrijgeeft over wie er met de trein reizen. Voor dit onderzoek heb je gegevens van alle reizigers(leeftijden etc), zodat je kan kijken of mijn steekproef representatief is voor de gehele doelgroep. Via het CBS is er alleen informatie over woon-werk verkeer. Daarom kan ik dus studenten niet meenemen. Daarnaast hebben forensen ook de meeste dedication, om het zo maar even te noemen, met de trein. Veel van deze mensen kunnen niet op een andere manier naar het werk en moeten dus echt op de trein kunnen vertrouwen. Studenten zijn (over het algemeen) flexibeler, waardoor de impact van storingen en dergelijken minder op hun is.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn, dan hoor ik dat graag!
Dat vind ik een gekke gedachte. Recent is de ophef ontstaan rondom de Studenten OV-Chipkaart. Toen ik ben ik via het treinentopic te Fok! toch een aantal interessante documenten tegengekomen. De student is verantwoordelijk voor 1/3 van de reizigerskilometers, lijkt me niet weinig waardoor meenemen waardevoller kan zijn. Verder is de impact van storingen op een forens even groot als op een student.
Dit is mijn mening maar het blijft natuurlijk jouw recht om de student niet mee te laten tellen.

Re: Treinreizigers onderzoek, klanttevredenheid

Geplaatst: wo 07 nov 2012, 20:58
door Fles
Thom91 schreef:Verder is de impact van storingen op een forens even groot als op een student.
Maar Studenten betalen niks dus moeten zwijgen :Y :P

Re: Treinreizigers onderzoek, klanttevredenheid

Geplaatst: wo 07 nov 2012, 23:21
door woutervm
@ thom,

Klopt redelijk wat je zegt. Je moet als student nu in- en uitchecken, ook al reis je gratis. De speculatie die nu rond gaat, is dat dit is om te kijken hoeveel studenten nu daadwerkelijk reizen. Zover mij bekend is, is de 1/3 geen hard getal. Daarnaast geldt hoe dan ook alsnog mijn eerste reden, dat ik gewoon gegevens nodig heb van treinreizigers en deze van alleen studenten niet bekend zijn. Als dit het geval was, is het voor mij voor gemakkelijker de doelgroep natuurlijk te bereiken. Momenteel sta ik in de ochtend spits kaartjes uit te delen om responsie te krijgen...
Dat de trein voor studenten van groot belang is, is mij ook duidelijk, maar wisselende collegetijden zorgen er ook wel voor dat studenten een andere ervaring hebben dan mensen die dagelijks met de trein rond hetzelfde tijdstip reizen. Deze merken meer/beter verschillen per dag dan studenten. Laatste is natuurlijk niet helemaal hard te maken, maar ik verwacht de meest bruikbare respons te krijgen van forensen.

De resultaten zullen naar verwachting over een week of 8 klaar zijn. Ik kan hier een samenvatting plaatsen van het rapport, wanneer mensen zeer geïnteresseerd zijn in het rapport zelf, kan ik kijken of deze online kan worden gezet.

Re: Treinreizigers onderzoek, klanttevredenheid

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 14:09
door woutervm
Ik doe een klein bumpje, heb nog een aantal mensen nodig! Mocht u de enquête nog niet hebben ingevuld, doet u dit alstublieft.