Mooie buslijnen in Nederland

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Bartjk »

Hallo allemaal. Ik ga morgen met mijn vader gezellig door het land per OV en deze keer naast de trein ook met bus, tram, metro enz. Dus ik zit een beetje te kijken naar wat mooie buslijnen maar het is wat moeilijk te vinden. En ik kan geen enkel bestaand topic vinden dus ik denk dan maak ik er maar 1.
Wat vind jij de mooiste buslijn(en) die je kent?
Het is misschien een grote open vraag maar je kunt hierbij denken aan de volgende dingen:
- Drukte (je wil er natuurlijk wel lekker voor kunnen zitten als je door een mooie omgeving gaat)
- Omgeving (Over een dijk of door krappe dorpstraten etc.)
- Materieel (Comfortable bussen)
- frequentie (Geen buurtbus of zo)

Het zou leuk zijn als we er een mooie lijst van kunnen maken (als je er een foto/video bij hebt, graag!)
Ik zal hieronder de lijst bijhouden :wink:

Voor mij persoonlijk ken ik niet gek veel mooie lijnen (flevoland is nou niet het meest spectaculaire landschap). Ik heb wel 2 lijnen op de veluwe in de lijst gezet die ik mooi vind.

Lijst met mooie buslijnen: (Update: 27/12/13 19:28)
Lijn 50 Utrecht Centraal Station - Wageningen Busstation
[wiki]Lijn 59 Gieten N33/N34 - Emmen Station[/wiki]
Lijn 61 Vaals Busstation - Gulpen Busstation
Lijn 64 Almelo Centrumplein - Overdinkel Schoolstraat
Lijn 70 Amersfoort Centraal Station - Hilversum Station NS
Lijn 90 Utrecht Busstation West - Rotterdam Zuidplein
[wiki]Lijn 102 Amersfoort Busstation/NS - Apeldoorn Busstation/NS[/wiki]
[wiki]Lijn 104 Harderwijk Busstation/NS - Apeldoorn Busstation/NS[/wiki]
Lijn 120 Amsterdam Station Bijlmer ArenA - Utrecht Centraal Station
Lijn 159 Harderwijk Station NS - Almere Centrum NS
Lijn 194 Rotterdam Capelsebrug - Bergambacht Busstation
Lijn 300 Haarlem Station - Amsterdam Bijlmer ArenA
Laatst gewijzigd door Bartjk op vr 27 dec 2013, 19:28, 6 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Jef400 »

Lijn 61 Vaals - Gulpen
Dat is een prachtige rit door het Zuid-Limburgse landschap.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Bartjk »

Hij staat er tussen :wink:
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door julsteren »

Lijn 64 Almelo-Overdinkel is een mooie :wink: , alleen het materieel wat minder, Citea's enzo.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Bartjk »

julsteren schreef:Lijn 64 Almelo-Overdinkel is een mooie :wink: , alleen het materieel wat minder, Citea's enzo.
Die nieuwe twentse citea's? Mij lijken het wel mooie bussen hoor. Maar ik heb er niet in gezeten verder dus zal er ook niet over oordelen :P
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door mijack1985 »

Lijn 50 van Utrecht naar Wageningen. Onder andere door/ over de Utrechtse Heuvelrug
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door BrengMe »

Lijn 194 van Rotterdam Capelsebrug naar Bergambacht. Deze lijn rijdt het grootste deel over de dijk langs de Lek. Lijn 90 tussen Rotterdam Zuidplein en Utrecht is ook een mooie, vooral na Alblasserdam, dan rijdt hij o.a. langs Kinderdijk.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Nelis »

Lijn 59 Emmen-Gieten. Bijna altijd rustig, rijdt door vele oude dorpjes (Exloo, Odoorn, Borger) en over de Hondsrug met z'n ups- en downs. Ook veel bos en de Citaro's zitten heerlijk.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Milco »

Natúúrlijk is lijn 57 Maastricht-Gulpen erg mooi; die rijdt door allerlei gehuchten in Zuid-Limburg. Heb echter zelf nog nooit een rit gemaakt met deze lijn, maar ik ben het wel van plan. Materieel weet ik niet, ik dacht dat er voornamelijk VDL Berkhof Ambassadors en Volvo 8700's ingezet.

Andere mooie buslijnen/trajecten vind ik:
- Lijn 70 Amersfoort-Hilversum, die in Soest door allerlei kleine, smalle straatjes rijdt. Alleen het materieel is niet comfortabel: VDL Berkhof Ambassador.
- Lijn 120 Utrecht-Amsterdam ZO, die door kleine stadjes/dorpjes rijdt met een VDL Berkhof Ambassador of een MAN Lion's City TÜ.
- Lijn 159 Almere-Harderwijk en dan de 'ronde' door Zeewolde en de route in Harderwijk: smalle straatjes en de bussen worden (nu nog) gereden met Volvo 8700's van 12 en zelfs 14,5 meter.
- De Randstadnetlijnen 300/310 en met name de tunnel tussen De Hoek en Schiphol: lekker met 80 km/uur door een tunnel rossen over betonplaten (vrijwel de hele busbaan bestaat uit betonplaten) met een Mercedes-Benz Citaro G. :lol:

Zoals je merkt: ik ben een liefhebber van smalle straatjes :lol:
(En er zijn er vast nog wel meer, maar ik kan me even niet meer bedenken. Als ik meer weet dan zal ik dat in dit bericht toevoegen.)

Moet dit topic niet trouwens naar 'OV als Hobby'?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door mb90 »

Het andere deel van de oude lijn 50, nu lijn 51 van Breng met MAN Lion's City CNG, tussen Wageningen en Arnhem hoort er ook zeker bij met vooral het stuk door Oosterbeek en Doorwerth.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door julsteren »

Bartjk schreef:
julsteren schreef:Lijn 64 Almelo-Overdinkel is een mooie :wink: , alleen het materieel wat minder, Citea's enzo.
Die nieuwe twentse citea's? Mij lijken het wel mooie bussen hoor. Maar ik heb er niet in gezeten verder dus zal er ook niet over oordelen :P
De stoeltjes zijn prima, alleen het remt zo abrupt.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Michael »

Lijn 132 van Breda naar Tilburg via Baarle Nassau is ook een hele mooie route.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Mr-W »

[wiki]Lijn 462 Helenaveen Hotel d'Ouwe Peel - Deurne Hoofdingang Ziekenhuis[/wiki] route tussen Griendtsveen en Helenaveen is heel mooi met een smalle weg langs de Helenavaart Afbeelding
Lijn 460 Nuenen Busstation - Best Station tussen Best en Son&Breugel mooie route langs militairmuseum Bevrijdevleugels.(route heb ik met de auto gedaan)
Lijn 174 Eindhoven Station - Bergeijk Eijkereind Tussen MMC Veldhoven en Bergeijk,mooie route door de bossen en langs smalle dorpen.
Afbeelding
Rietveld bushokje in Bergeijk bij halte Hof.
Afbeelding

Lijn 23 Boxmeer Station - Helmond Station blijft toch mijn favoriete buslijn uit Helmond,eerst heb je het vergane glorie in Helmond,daarna krijg je een flink bochtig stuk naar Bakel, Molen van Milheeze is heel mooi om te zien. Daarna het traject tussen Milheeze en Oploo gaat door de bossen en helemaal over de peel met een aantal bochten.Eindpunt/beginpunt boxmeer heeft een mooi station en perfecte aansluitingen richting Venlo en Nijmegen
Afbeelding
Milheeze Molen
Afbeelding
Lijn 22 Helmond Station - Eindhoven Station Mooie route tussen Stiphout en Gerwen door de bossen,
stuk Gerwen-Nuenen busstation is ook mooi langs de molen waar Vincent van Gogh de aardappeleters schilderde maar kan gedaan worden met lijn 21.
Afbeelding
Afbeelding
(portret is weg :()
Route tussen Nuenen en Eindhoven is niets aan.
Beide buurtbussen rijden 1x per uur,helaas niet op zaterdag dus vind de frequentie gewoon netjes.
Als je van rondjes rijden door woonwijken houdt is Buurtbus Geldrop-Mierlo ook een aanrader.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Ronald »

@Bartjk: misschien een idee om in te delen per provincie als de lijst wat langer wordt?
Ik heb er ook nog wel een paar:
* Lijn 44 Balk-Bolsward: door kleine Friese dorpjes en door het "hooggebergte" van Friesland
* Lijn 29 Veerhaven Texel-De Cocksdorp: Als je van kleine weggetjes houdt (wel opschieten, want de lijn sneuvelt binnenkort)
* Lijn 400 Arnhem-Apeldoorn via Hoge Veluwe: bus rijdt door het nationale park
* Lijn 104 Hellevoetsluis-Renesse: Over de deltawerken (evt. combineren met lijn 133 naar Middelburg)
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door htm_tram »

Lijn 38 tussen Delft station en Maasland viaduct is wel leuk. Net zoals lijn 25 tussen de Grote markt en Vrederust, wel op een zaterdag doen, dan is de markt open en kaqn je nog ff een visje halen of kebab... :pos:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Meltrain »

Mogen tramlijnen ook?
Lijn 4, 23 en 25 in Rotterdam vind ik leuke afwisselende lijnen waarbij je veel van Rotterdam ziet. Lijn 8 kan eventueel ook.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Jef400 »

Mogen veren ook? Het veer tussen Amsterdam CS en het NDSM-Werf laat een mooi bedrijvig beeld van Amsterdam zien.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door fogeltje »

Lijn 83 Nijmegen - Venlo kent vooral in het Limburgse gedeelte mooie routedelen, leuke pittoreske kleine dorpjes. Het beste kun je dan een bus van Veolia hebben, Amba's blijven toch comfortabeler dan Citaro of MAN meuk van Breng (of je moet toevallig een reserve Ambassador van Breng treffen).

De lange lijn tussen Tiel en Rhenen (dat is volgens mij de 44) heb ik ook van genoten qua route, alleen waren de bussen daar niet zo comfortabel (kleine busjes zonder airco op de meeste tijden).

De treinrit van Dordrecht naar Geldermalsen over de Betuwelijn is ook een schitterende lijn qua route. Dit is weliswaar geen buslijn, maar ik kan me voorstellen dat buslijnen rond die route ook wel de moeite waard kunnen zijn.

In Nijmegen heeft lijn 5 van Nijmegen naar Groesbeek en de kerkdorpjes ook een mooie route. Een aanrader van mijn kant is om in de zomer (of in ieder geval een dag met goed weer) een bus naar de Horst of Breedeweg te pakken en vanuit het eindpunt naar het andere kerkdorp te wandelen en daar weer de bus terug te pakken. De dorpjes zijn pittoresk en ook Groesbeek verraste mij, dat deed me veel denken aan Duitse dorpjes uit de omgeving waar mijn familie woont, vooral omdat Groesbeek een beetje heuvelig is. Buurtbus Groesbeek (lijn 564) van Groesbeek naar Mook-Molenhoek is in Groesbeek ook mooi.

Hetzelfde geldt voor de lijnen naar Berg en Dal. Lijn 8 rijdt een mooie route als hij Nijmegen eenmaal uit is. Vanaf het eindpunt aan de Hamerlaan kun je mooi wandelen naar het Afrikamuseum en daar lijn 3 terug pakken. Op lijn 3 rijden kleine busjes, die ook als buurtbus worden ingezet, maar ze zijn vrij comfortabel.

Als laatste is er nog lijn 80 van Nijmegen naar Millingen. Lijn 82 is vrij saai, maar lijn 80 rijdt een beetje via de dorpjes in de Ooijpolder.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:De treinrit van Dordrecht naar Geldermalsen over de Betuwelijn is ook een schitterende lijn qua route. Dit is weliswaar geen buslijn, maar ik kan me voorstellen dat buslijnen rond die route ook wel de moeite waard kunnen zijn.
Dat zijn ze zeker. Lijn 90 is hier al eerder genoemd, maar lijn 75 van Sliedrecht naar Gorinchem is ook zeker de moeite waard. Grootste deel van de dag rijden er echter taxibusjes, alleen in de spits zijn er nog wat ritten met een midibusje. Vrijwel dezelfde route kan je ook met buurtbus 701 afleggen trouwens, in het dagdal rijden 75 en 701 om en om.
Ook lijn 73 Gorinchem - Leerdam schijnt een mooie route te zijn, al heb ik die zelf nog nooit genomen, en is tegelijk een apart geval gezien dit een lijn van de DAV-concessie (Zuid-Holland) is die echter 99% van z'n route door Gelderland rijdt.

Het stuk van lijn (1)81 tussen Gorinchem en Lexmond is ook wel de moeite waard trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door greyhound »

Lijn 73 van Gorinchem naar Leerdam is inderdaad een fraaie route die langs de Linge en door de stadjes Heukelum en Asperen rijdt. Inderdaad een bijzonder geval omdat een groot deel van de route over Gelders grondgebied gaat maar qua concessie bij ZHZ hoort. Ooit reed op deze route de Zuid Ooster (als opvolger van de BSM). Met een lijnenruil met West Nederland is de route in handen gekomen van WN. Voor bus fotografen is de lijn wat minder interessant. In de ochtend 1 1/2 slag met een Irisbus en in de middag een ritje Gorinchem-Leerdam met een 12 meter bus. Voor de rest alleen taxibusjes, met uitzondering van de zaterdag waarop de Jaarmarkt in Heukelum plaatsvindt. Dan zetten de taxibedrijven 'midibusjes in'. In de winter gebeurt dat ook wel eens na veel klagen op de ritten waarvoor de taxibusjes te klein zijn. Helaas rijden de meeste busjes leeg, hoewel het vervoer in de praktijk vaak gratis is omdat de OV-Chip apperatuur in de busjes vaak ontbreekt of niet werkt!!

Hoe dan ook, het blijft een prachtige route, maar de vraag is voor hoelang nog in de huidige vorm (uurdienst).

De afgelopen jaren heb ik een aantal beelden op video vastgelegd.

http://www.youtube.com/watch?v=BNkhdIaShAo

Ook heb ik een aantal plaatjes uit een wat verder verleden op mijn blog geplaatst.

http://autobussen.blogspot.nl/search/label/lijn%2073
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door greyhound »

fogeltje schreef: De treinrit van Dordrecht naar Geldermalsen over de Betuwelijn is ook een schitterende lijn qua route. Dit is weliswaar geen buslijn, maar ik kan me voorstellen dat buslijnen rond die route ook wel de moeite waard kunnen zijn.
I
Helemaal eens. Zie mijn video impressie van deze lijn:

http://youtu.be/SrDZsTmJU7w
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door mijack1985 »

Lijn 73 is inderdaad de moeite waard. Vooral als hij (vanaf Leerdam) Asperen binnen rijdt. Van de dijk af zo het dorpje in. Ik kan mij de route nog als 112 herinneren bij ZWN en later Connexxion. Veelal met O405 bussen ,:-)
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door fogeltje »

Dank voor filmpje :)

Lijn 73 is een voormalige Zuidoosterlijn (bij Zuidooster was het ook al een buitenbeentje omdat het juist westelijk uit haar gebied liep), dus daar zou ik wel interesse in hebben om een keer in te reizen. Deze was tot 1989 bij Zuidooster als ik me niet vergis (lijn 49) en werd toen een Westnederland lijn, namelijk de 112 volgens mij. Is lijn 73 te combineren met buurtbus 264? Want die verbindingen vormden in 1984 bij Zuidooster nog een lijn van Gorinchem naar Geldermalsen via Leerdam.
"Een touringcar is geen bus"
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Gekko123 »

Zelf vind ik lijn 81 tussen Haarlem en Zandvoort ook wel wat hebben. Van de drukte van de stad (Haarlem) door de duinen over de Boulevard van Bloemendaal naar Zandvoort, inclusief uitzicht over het circuit van Zandvoort.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door fogeltje »

Ook een mooi lijntje, lijn 9 van Nijmegen naar Grave. Binnen Nijmegen is het allemaal niet zo spannend, maar zodra je vanaf de weg tussen Aldenhof en Weezenhof linksaf slaat richting Overasselt heb je een erg mooi stukje route door de bossen rond Sint Walrick. Ook Overasselt en Nederasselt zijn schattige dorpjes om met de bus door te komen. Ook geinig vind ik de brug over de A73 (denk dat het de A73 is), dat is een "enkelspoorsbrug" dus er staan stoplichten. Fietsers hebben daar een aparte strook en kunnen dus altijd oversteken, gemotoriseerd vervoer wordt geregeld via het stoplicht.

In het verlengde daarvan vermoed ik dat lijn 561 (buurtbus Wijchen - Malden) ook een mooie route heeft, die rijdt ook door Nederasselt en stukje Overasselt. Ik denk dat ook buurtbus 562 rond Malden en Beek de moeite waard is gezien wat ik in andere lijnen in dat gebied gezien heb.

Nadeel is dat de buurtbussen alleen op werkdagen overdag rijden. Lijn 9 rijdt in het weekend maar 1x per uur en de MAN en Citarobussen vind ik persoonlijk niet zo comfortabel. Een ander nadeel is dat de rit met lijn 9 ook zo voorbij is als je Nijmegen uit bent. Als de bus een beetje doorkachelt kun je binnen een kwartier in Grave in zijn. Als je daar kunt overstappen op lijn 90 naar 's-Hertogenbosch, dan is dat ook een aanrader. Heb die lijn 1x helemaal bereden en vond het ook een mooie route door landelijk gebied met mooie dorpjes, ook binnen 's-Hertogenbosch vond ik het niet verkeerd. Groot pluspunt: Ambassadors. Nadeel, geen airco (in de zomer) en geen Wifi, maar als je die voor het eerst bereist, dan zou je sowieso naar buiten moeten kijken ;)

Zelf wil ik binnenkort ook eens de lijnen 91 en 92 uitproberen en andere lijnen door het landelijk gebied van het Land van Cuijk. Daar verwacht ik veel van (lijn 93, buurtbus 238) en misschien ook de 255 van Boxmeer naar Venray (heb ooit gereisd op het stuk Vierlingsbeek - Maashees). Het is echt een mooi landelijk Brabants gebied met mooie kleine dorpjes en weilanden.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten